8 ביוני 2017 גלית ויצמן- ביה"ס "דקלים" חמדיה

דיאלוג זהות וקיום משותף
חינוך יסודי
בתשעה בנובמבר, בחודש חשוון, בו משגררים את ערך מעורבות חברתית, התכנסו בעמק המעיינות, בבית הספר (תל"י) דקלים בחמדיה תלמידים יהודים וערבים למפגש מרגש ומשמעותי שכולו דיאלוג וזהות.

"כדי להגשים חלום אחד ישן יש צורך במיליון חולמים שלא עוצמים את עיניהם,
שלא אוטמים את אוזניהם, שמוכנים אל החלום להתקרב, שעוד זוכרים איך להקל את הכאב ולגלות שעוד נשאר להם מקום בלב" (אהוד מנור)

בתשעה בנובמבר, בחודש חשוון, בו משגררים את ערך מעורבות חברתית, התכנסו בעמק המעיינות, בבית הספר (תל"י) דקלים בחמדיה תלמידים יהודים וערבים למפגש שכולו "דיאלוג וזהות"…
בשעה 10:00 הגיעו תלמידי כיתה ה' מבית הספר הסליזיאני מנצרת והתקבלו בשיר, שמחה ושלטי ברכה על ידי תלמידי כיתות ה' מבית הספר "דקלים".

היום נפתח בטקס קצר בו בירכו הילדים זה את זה בברכות "אהלן וסהלן" "וברוכים הנמצאים", ריקוד, שירים והמון חיוכים.
לאורך היום התקיימו מספר הפעלות משותפות לכיתות, פעילות היכרות עם התייחסות למשמעות השם שלי, גשר היכרות בו שאלו הילדים זה את זה שאלות על תרבות וחיי היום-יום – פעילות בה הם גילו כמה דומים הם. התלמידים שיחקו יחד בהפסקה פעילה ואכלו ארוחת צהריים משותפת.
את היום המרגש הזה סיימו בכתיבת מילים מחברות בשתי השפות על אבני שלום ובשירים עלה-דלעונה ועוד יבוא שלום עלינו.

יום זה הוא חלק מתכנית דיאלוג וזהות של קרן תל"י ומרכז רוסינג לחינוך ודיאלוג.
מפגש זה הוא הראשון מבין חמישה מפגשים משותפים שמטרתם יצירת הזדמנות לדיאלוג ולהיכרות עם התרבות השונה.
לפני המפגש עברו הילדים בשני בתי הספר תהליך הכנה בו הם ביררו מהי הזהות שלהם, שוחחו על דעות קדומות וסטריאוטיפים. הם הכינו שאלות היכרות, שאלות על מנהגים, שגרת חיים ומשחקי ילדות.
בזמן המפגש ניצוצות החיבור היו מעל למצופה. הילדים שיחקו אלה עם אלה, ולא התייחסו לכותרות "המולבשות" עליהם. המפגש הרגיש כטבעי, אמיתי ונכון להם. רגשות החשש והמבוכה התאדו בתחילת היום כשבסיומו היו חיבוקי פרידה ורצון עז להיפגש שנית.

הצוות המוביל בשני בתי הספר כמו התלמידים הפגין חיבור טבעי ו"קליק" שהחל עוד בהשתלמות ההכנה לתכנית. ההתרגשות של אנשי הצוות אפשרה לתלמידים להרגיש בנוח ולהרגיש שהנה אנחנו והנה הם – שני חלקים בתוך השלם.
העבודה המשותפת והכבוד ההדדי נותנים לנו תקווה לחלום, לא לעצום עיניים, לא לאטום אוזניים, להתקרב עם הרבה אהבה בלב.

אנו יכולים לדבר בכיתה שעות על מעורבות חברתית, שונות, קבלת האחר, שוויון וכבוד ולקוות לשינוי ואנו יכולים ליצור מפגש של "דיאלוג וזהות" ולהביא את השינוי > זאת עבורנו למידה משמעותית.

לסיכום, מה היה שם בעמק המעיינות? (מתוך סיכום כיתתי)
"בעמק יפה בין כרמים ומעיינות
התקיים לו מפגש של תרבויות מעניינות.
ומי היה במפגש?
מבית ספר אחד יהודים מארחים
מבית ספר שני ערבים מתארחים.
דיברו, צחקו, שיחקו,
יצרו דיאלוג משותף,
ועל כן נריע ונמחא להם כף"

בתפילה לעוד מפגשי אמת ויופי
בלי להטיל זה בזה דופי.
לחיבור בין אנשים ולבבות
לעולם לא להפסיק לחלום ולקוות.