8 במרץ 2017 מורן פלד, מלווה רוחני

"אני מוצא במעגל השנה היהודי – בחגים, בראשי החודשים, בשבתות, בפרשות שבוע – קרקע פורייה לעידוד הצמיחה האישית שלנו – תלמידים, הורים ומורים."

כל סדנה שאני עורך כמלווה רוחני מתחילה בבירור של כיווני הצמיחה בכל מועד. לדוגמה,
ראש השנה – חג העוסק בחידוש הקשר עם עצמי ועם העולם;
יום כיפורים – בסיס להתמודדות עם הרגלים מגבילים;
סוכות – הזדמנות להגמיש את הקשר לרכוש;
חנוכה – העצמת הכוחות והכישרונות האישיים, וכך הלאה.

עד כמה שזה עשוי להישמע מוזר, חשוב לי שהסדנאות יהיו שימושיות. אני באמת רוצה שהרעיונות שלי יקנו למשתתפים "טיפים" ודרכים שימושיות לפתח את עצמם.
אתגר השימושיות העסיק אותי הרבה בעיצוב של הסדנה לחנוכה. בעיניי חנוכה הוא חג ההעצמה בה"א הידיעה. ניסי החנוכה עוסקים בחפץ קטן ובקבוצה קטנה של אנשים (פך השמן והמכבים) שהעצימו את הכוחות שלהם מעבר למה שציפו מהם, ולכן סדנה המסבירה את העקרונות המעצימים של חג החנוכה, לא די שתסביר את התאוריה, היא צריכה גם להעצים בפועל!

איך עושים את זה ב-45 דקות?
אחד המורים שלי בתרגום הרעיון למעשה היה בני הצעיר, שעלה לא מזמן לכיתה א'. כדי לעזור לו להתמודד טוב יותר עם משימות לימודיות, המצאנו משחק המבוסס על סדרת הילדים המצוירת "בֵּן 10".
בן, גיבור הסדרה, נעזר בשעון פלאי כדי להעצים את כוחותיו והופך לחייזרים שונים שלוחמים ברוע. בהשראת הסדרה הנחיתי את בני לדמיין את עצמו עומד למלא משימה לימודית מאתגרת, ואז הוא לוחץ על השעון וממלא את המשימה במהירות הבזק ובלי שום קושי.

אחרי ההתנסות עם בני "ניכסתי" את בן 10, והפכתי אותו לאחד מגיבורי החנוכה המרכזיים, כי הוא מראה שבדרך כלל הכוחות שלנו גדולים הרבה יותר ממה שאנחנו או הסביבה שלנו חושבים. בן 10 גם צייד אותי במכשיר העצמה מרכזי – הדמיון המודרך.
וכך התחילה כל סדנה: ביקשתי מהתלמידים לשתף את כל המשתתפים בכוחות ובכישרונות שלהם ובקושי מרכזי שהם מעוניינים לעבוד עליו. זה היה מעמד מרגש כי התאפשר שיח שהורים וילדים לא מקיימים מספיק בחיי היום־יום, וגם משום שילדים ששיתפו בקושי שלהם בפני כל הכיתה ביטאו בכך הרבה עוצמה.

לאחר מכן שוחחנו על נסי החנוכה ושאלנו איך ניתן לקבל מהם השראה לצמיחה האישית שלנו. אחר כך כל ילד וילדה יצרו את שעון העוצמה שלהם וציירו עליו סמל עוצמה אישי.
לצד סמלי החנוכה של חרבות, מגנים, כדים קטנים וגדולים, מנורה, חנוכייה ונר, ציירו הילדים על שעוני העוצמה סמלים מדליקים ומרגשים, כמו נשיקה של אימא, אהבה, אור שמש, אוכל, סמל של קבוצת כדורגל, אש ועוד ועוד!

לאחר שנוצרו כל שעוני העוצמה תרגלנו יחד דמיון מודרך ו"הפעלה" של שעוני העוצמה. הן הילדים והן ההורים קיבלו הביתה מכשיר התמודדות והעצמה פשוט מאוד ויעיל מאוד.

אני מרגיש שגם התהליך של יצירת הסדנה והעברתה היה סוג של נס חנוכה. הרעיון הקטן והמופשט צמח והתעצם דרך עבודה, ניסוי וטעיה, כתיבה ומחיקה, עד שהפך למקור אור חיובי ומעצים לכ־350 הורים וילדים.