8 ביוני 2017 קרן תל"י

בית הספר יסודות לאמנויות בפתח תקווה מחנך את תלמידיו על פי עקרונות תכנית הלימודים של קרן תל"י, המעניקה מהות ורוח בתכנים ובחוויות שכולנו חווים יחד. חזון בית הספר הוא נר לרגלינו בכל פעילות המתקיימת בבית הספר, והוא מושתת על כבוד האדם, אהבת הארץ ושייכות לעם היהודי ומורשתו.

בית ספרנו שואף לחנך את תלמידיו מתוך אחריות ומחויבות למיצוי הכישורים וההישגים האישיים, ותכנית הלימודים משלבת בשנים האחרונות אמנויות מתחומים שונים, ובהן התלמידים מבטאים את עצמם מתוך העצמה אישית.

תכנית הלימודים בבית הספר מושתתת על ארבעה צירי תרבות עיקריים, וכל אחד מהם הוא תחום דעת וחלק מתכנית הליבה ומוסיף העשרה תרבותית:

רב-תרבותיות

בבית ספרנו לומדים עולים חדשים לצד ילידי הארץ, תלמידי כיתות תקשורת משולבים עם כלל התלמידים, אנו שותפים לפרויקט “דיאלוג וזהות” המפגיש בין תלמידי בית הספר לתלמידים ערבים נוצרים ומוסלמים מבית הספר טרה סנטה, ואנו משתתפים בפרוקט “כולנאנה” המפגיש תלמידים מכמה בתי ספר בעירנו.

אמנות כתרבות:

בבית ספרנו לומדים מוזיקה ואמנות פלסטית במסגרת תכנית הליבה, ונוסף על כך התלמידים בוחרים במגמות האמנות: נגינה, פיסול, מחול ותאטרון ומעורבים בחיי הקהילה והמדינה.

תרבות יהודית-ישראלית:

בבית ספרנו הוקם אקו מוזיאון “מעגל החיים היהודי”, ובו התלמידים מבקרים כמה פעמים בשנה, דנים בדילמות העולות מקיום טקסים יהודיים, משתפים מחוויותיהם ומפרים זה את זה בסוגיות שונות. בכל שנה אנחנו מקיימים למידות בחברותא בכמה נושאים, חלקן מתקיימות בין הורים לתלמידים וחלקן עם תלמידים בוגרים החונכים את הצעירים. התלמידים לומדים במרחבים חוץ-כיתתיים: “עם ישראל חי”, “שתלתם ניגונים” ו”חפצים היקרים ללבי”. התכנים במרחבים האלה מבוססים על ההיסטוריה של עם ישראל ותרבותו. כמו כן תלמידנו מטפחים גינת ירק בה ומקיימים את מצוות “לעבדה ולשמרה”.

תרבות המאה ה-21:

אנו שותפים פעילים בתכנית התקשוב הלאומית. בית ספרנו מקיים למידות חקר, ובין היתר, למידה מבוססת פרויקטים. יתר על כן, לכל תלמיד ניתנת במה אישית, ובמסגרתה הוא מעשיר את חבריו בנושא אישי הקרוב ללבו.

אנו מאמינים כי בית ספר המחנך את תלמידיו בסביבה עשירה המשלבת מגוון תרבויות ומאפשרת לכל תלמיד ותלמידה לבוא לידי ביטוי, מצמיח בוגרים מיומנים, מצטיינים ומעורבים בחיי הקהילה והמדינה.

יום המשפחה – קבלת שבת ישראלית

לרגל יום המשפחה החלטנו השנה לקיים בבית ספרנו קבלת שבת ישראלית בית-ספרית. היום נפתח בטקס חגיגי במעמד ראש העיר ונכבדים אחרים ממנהל החינוך בפתח תקווה, ובו הופיעו תלמידי בית הספר בשירה, בנגינה ובריקוד.

לאחר מכן, כל התלמידים התכנסו בכיתותיהם עם הוריהם לקבלת שבת ישראלית. בכל כיתה נערכו טקסי הדלקת נרות, ברכה על החלות, קידוש, וכמובן, זמירות שבת.

באירוע נערכה למידה בחברותא בנושא השבת, ובה ההורים למדו מילדיהם דבר או שניים על מקורות יהודיים והתרשמו מאוד מהידע ומהמיומנויות של התלמידים בקריאת טקסטים מהמקורות, ניתוחם והשוואתם לטקסטים אחרים בני ימינו. האירוע נחתם בהצגת התובנות מתוך הלמידה המשותפת ובחלוקת חלות.

אקו מוזיאון “מעגל החיים היהודי”

בית הספר יסודות לאמנויות מעלה על הנס את הלמידה המשמעותית. במסגרת תכנית הלימודים הייחודית של חינוך תל”י, השואף לחזק בקרב האוכלוסייה החילונית את הזהות היהודית-ציונית מתוך דבקות בעקרון הפלורליזם, התלמידים לומדים במרחבים שונים מלבד הכיתה, מרחבים שבהם הם מקיימים למידת חקר חווייתית ורלוונטית לחייהם.

בבית הספר הוקם אקו מוזיאון “מעגל החיים היהודי” האוצר פריטים שנתרמו מהקהילה. במוזיאון ארבע תחנות: בתחנת הלידה מוצגים פריטים, פסוקים וברכות הקשורים בנתינת שם, בברית המילה ובזבד הבת, והילדים חוקרים את האירועים ואת הנושאים האלה. בתחנת בר מצווה ובת מצווה מצויים חפצי הקדושה במבנה המדמה ארון קודש עם פרוכת, וכאן אנחנו עוסקים במצוות החלות על המתבגרים ובדילמות שונות. בתחנת האירוסין והנישואיןאנחנו עורכים השוואות בין טקסי החינה המגוונים של העדות השונות, וחוקרים את החפצים והסמלים שבטקס החופה. ובתחנה האחרונה, זיכרון המת, אנו דנים באופנים השונים בהם מנציחים זיכרון.

לעיתים אנו מארחים אנשים מהקהילה במוזיאון, כגון חברי מועדון גיל הזהב שבשכונה, אורחים מבתי ספר אחרים ואנשי פיתוח חינוכי ופדגוגיה. זאת ועוד, במוזיאון נערכים שיעורים בשילוב עם המורה לאמנות, כגון שיעור בנושא הכתובה, שבו לומדים על תוכן הכתובה ועל מעמדה, וגם על המוטיבים האמנותיים המופיעים בה.

הילדים מבקרים במוזיאון כמה פעמים בשנה, חוקרים את הנושאים מנקודת מבטם ומרחיבים את מאגר הידע שלהם ממקורות שונים – כתובים ואנושיים. בתהליך החקר התלמידים מעלים דילמות שונות, כגון האם לקיים את מצוות המילה? האם בת מצווה יכולה לעלות לתורה? האם לקיים טקס חתונה דתי או אזרחי? וכד’. הלמידה במוזיאון היא חווייתית, והתלמידים יוצקים אל תהליך החקר את עולמם האישי ואת הידע החדש שרכשו.

סדנות אמן המתקיימות בבית הספר

בהויתנו בית ספר לאמנויות אנו פותחים לפני תלמידנו צוהר לעולמם של אמנים יוצרים ומפגישים אותם עם עולמות תוכן מגוונים בתחומי האמנויות, והתלמידים מתנסים בהם במגמות שבבית הספר. כל אחד מהאמנים האורחים מספר מאילו מקורות הוא שואב את ההשראה ליצירה שלו, חושף את הסיפור המשפחתי השורשי שממנו צמח, ומספר כיצד הושפע מהתרבות ומהמסורת שבבית אבא ואימא.

ביקרו אצלנו השחקן זאב רווח, שריתק את הילדים בסיפורו על העלייה של משפחתו ממרוקו, על ההתאקלמות בארץ ועל דרכו בעולם המשחק; הראל סקעת שסיפר על הפיוטים וזמירות השבת במשפחתו שהשפיעו על התפתחותו המוזיקלית ונטעו בילדים תקווה להגשמה עצמית; אמנית הרחוב חנה אדרי-אלמליח שסיפרה על שילוב שירה אנדלוסית בשירה ישראלית ועל המפגש הבלתי אמצעי עם הקהל שברחוב, והציירת אסתי מאיר ששוחחה עם הילדים על טכניקות שונות ביצירותיה ועל תערוכותיה בארץ ובחו”ל.

הילדים האזינו לסיפוריהם של האמנים, שאלו אותם שאלות על התפתחותם האמנותית ושאבו מהם כוח רב לעסוק בתחומים האלה.