אין מוצרים בעגלת הקניות.

מעבר לתשלום

“הרואה בריות טובות, ואילנות טובות, אומר ברוך אתה ה’ אלהינו מלך העולם שככה ברא לו בעולמו, אבל אם ראה אוכלוסין של בני אדם, אומר ברוך חכם הרזים, כשם שאין פרצופותיהן שוין זה לזה, כך אין דעתן שווה, אלא כל אחד ואחד יש לו דעה בפני עצמו”
מדרש תנחומא, מהדורת בובר, פרשת פינחס, סימן א

קרן תל”י רואה בחינוך המשלב הזדמנות למימוש העקרונות החינוכיים החרותים על דגלה: שילוב אוכלוסיות וזהויות בצד שילוב תכנים של תרבות יהודית ישראלית.

הרקע
תחילת עבודתה של קרן תל”י עם בתי ספר משלבים נולדה מהבקשה של עמותת צו פיוס באביב תשע”ט להתמזג עם קרן תל”י ומרצונה של קרן תל”י, על פי תפיסתה הפלורליסטית, להרחיב את מעגלי מעורבותה החינוכית בחיי הקהילה והחברה ולחולל שינוי חברתי במדינת ישראל.

בשנת תש”ף זכתה קרן תל”י  להכרה של משרד החינוך כאחד הגופים המוסמכים להעניק ליווי פדגוגי לבתי הספר המשלבים.

החזון
החינוך המשלב בקרן תל”י מתבסס על מסורת ארוכת שנים של עיסוק בלימודי יהדות בבתי ספר ממלכתיים בישראל ברצף הזהויות היהודיות המצויות  במרחב החילוני.

החינוך המשלב דוגל בעקרונות ובערכים העיקריים שהקרן פועלת לאורם: אוריינות, ערכים יהודיים, פלורליזם וחתירה לידיעת המסורת תוך התבוננות בה בראייה ביקורתית, מודרנית ומחדשת. החינוך המשלב מביא לידי ביטוי הן את תפיסתו של המרחב החילוני הן את תפיסתו של המרחב הדתי-מודרני ושואף לשלב ולחבר את מנעד הזהויות היהודיות בחברה הישראלית, תוך חתירה ליצירת שיח מיטבי ביניהן.

הצטרפותם של בתי ספר משלבים לרשת תל”י מוסיפה אל מנעד הזהויות המצויות במרחב בתי הספר שקרן תל”י פועלת בהם גם את האוכלוסייה הדתית המודרנית ומזמנת לחינוך תל”י הזדמנות לעסוק במושגים כמו הלכה, תפילה ומנהגים דתיים, דרך המסננים הערכיים שבבסיס חינוך תל”י.

הבוגרות והבוגרים של החינוך המשלב בקרן תל”י יבינו את המורכבות הכרוכה בחיים המשותפים ויהיו מסוגלים לנהל שיח של זהות בינם לבין עצמם ובינם לבין זולתם.

האגף לחינוך משלב בקרן תל”י מחויב ללמידה מתמדת משדה החינוך ומשדה המחקר בכל הקשור להבנת החינוך המשלב וקידומו.

מטרת-העל
חתירה לשינוי השיח הציבורי בישראל משיח מתלהם ומפלג לשיח מכבד ומקבל המכיר במאפיינים המאחדים והמייחדים של כל אוכלוסייה

המטרות

  • ליצור כלים לשיח מיטבי, מכבד ומפרה בין קבוצות שונות בחברה הישראלית
  • להכיר בחשיבות התרומה של כל מגזר וכל תפיסה אמונית או תרבותית לחיזוק העם והמדינה
  • לחנך לחשיבה מורכבת

אוכלוסיות היעד

  • בתי הספר של קרן תל”י המבקשים להעמיק ולהעשיר את שיח הזהות בבית ספרם או המשלבים אוכלוסיות מגוונות ברצף הדתי-חילוני
  • בתי ספר כלליים המעוניינים לקבל הכרה ממשרד החינוך כבתי ספר משלבים

פדגוגיה ייחודית
ככל בתי הספר בישראל, בתי הספר של החינוך המשלב בקרן תל”י מחויבים לחדשנות הפדגוגית ולהנחלת תפקודי הלומד במאה ה-21. נוסף על כך, במסגרת ההנחיה הפדגוגית, בתי הספר לומדים פדגוגיה ייחודית הנותנת מענה לייחודה של האוכלוסייה המעורבת:

  • מתודולוגיית לימוד מגוונת: לימוד תרבות ומסורת יהודית במגוון אמצעים – שיר, מדרש, סיפור, יצירה פלסטית, דרמה, פעילות קהילתית, לימוד הורים-ילדים ועוד
  • בית הספר – מרחב לאימון באמצעות שיח בין בעלי זהויות שונות
  • בירור זהות יהודית וציונית באמצעות לימוד, שאילת שאלות וחשיבה ביקורתית
  • חיבור בין עם ועולם בכל הקשור לתפיסות פילוסופיות שונות העוסקות ברצף הזהויות.

השירותים הניתנים לבתי הספר

  • ימי עיון לקבוצות מורים להעשרת תוכנית הלימודים, חדרי מורים אורגניים או מקבץ מורים מקצועיים
  • הרצאות לקבוצות מורים
  • ליווי פרטני וקבוצתי של צוות המורים
  • ייעוץ ארגוני למנהלים ולצוותים
  • ליווי רוחני – פעילויות חינוכיות ברוח אחרת לתלמידי בית הספר
  • פעילות חווייתית – חלק ממבחר הפעילויות שמציע האגף לפעילות חווייתית בקרן תל”י
  • חומרי לימוד עשירים ומגוונים
  • כתיבת תוכניות לימודים ייחודיות על פי העקרונות והצרכים של כל בית ספר באופן ייחודי
  • ליווי בית הספר בתהליך ההכרה כבית ספר משלב לקראת אישור של משרד החינוך

השירותים הניתנים לקהילות המשלבות

  • ייעוץ ארגוני בהקמה ובניהול של הקהילה
  • בתי מדרש להורים
  • ליווי גני הילדים על ידי האגף לגיל הרך בקרן תל”י
למפת מוסדות הלימוד של קרן תל”י לחצו כאן
לפרטים נוספים על החינוך המשלב בקרן תל”י, יש לפנות לאביטל לוי-כ”ץ: avitalevka@tali.org.il

הצטרפו לרשימת התפוצה של קרן תל"י