אין מוצרים בסל הקניות.

מעבר לתשלום

פסח: מדור לדור

לקראת יציאת מצרים אלוהים מצווה על בני ישראל לזכור את המאורעות גם בדורות הבאים. מהן הדרכים לשמר את הזיכרון הזה? מה ההשפעה של מעשים אלו על גיבוש הזהות הלאומית?

וְהָיָה הַיּוֹם הַזֶּה לָכֶם לְזִכָּרוֹן וְחַגֹּתֶם אֹתוֹ חַג לַה’ לְדֹרֹתֵיכֶם חֻקַּת עוֹלָם תְּחָגֻּהוּ.

שִׁבְעַת יָמִים מַצּוֹת תֹּאכֵלוּ אַךְ בַּיּוֹם הָרִאשׁוֹן תַּשְׁבִּיתוּ שְּׂאֹר מִבָּתֵּיכֶם […].

[…] וּשְׁמַרְתֶּם אֶת הַדָּבָר הַזֶּה לְחָק לְךָ וּלְבָנֶיךָ עַד עוֹלָם.

וְהָיָה כִּי תָבֹאוּ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר יִתֵּן ה’ לָכֶם כַּאֲשֶׁר דִּבֵּר וּשְׁמַרְתֶּם אֶת הָעֲבֹדָה הַזֹּאת.

וְהָיָה כִּי יֹאמְרוּ אֲלֵיכֶם בְּנֵיכֶם מָה הָעֲבֹדָה הַזֹּאת לָכֶם.

וַאֲמַרְתֶּם זֶבַח פֶּסַח הוּא לַה’ אֲשֶׁר פָּסַח עַל בָּתֵּי בְנֵי יִשְׂרָאֵל בְּמִצְרַיִם בְּנָגְפּוֹ אֶת מִצְרַיִם וְאֶת בָּתֵּינוּ הִצִּיל וַיִּקֹּד הָעָם וַיִּשְׁתַּחֲווּ.

שמות יב, כז

 

פירושי מילים

חֻקַּת עוֹלָם – חוק שיונהג תמיד

רקע למורה

לקראת המכה האחרונה שאלוהים מביא על מצרים, הוא מצווה את בני ישראל במנהגים שונים כדי לציין את יציאת מצרים – לאכול מצות, לא לאכול חמץ ולהקריב קורבן פסח. את המסורת הזו עליהם להעביר הלאה מדור לדור. הפסוקים האלה מהווים את הבסיס לציון חג הפסח.

בעת העתיקה, כשבית המקדש היה קיים, הדרך לציין ולזכור את מאורעות חג הפסח הייתה הקרבת קורבן פסח שכל העם היה שותף בו, משפחות-משפחות. בהמשך, לאחר החורבן, הציעו חז”ל דרך חדשה לזכור ולציין את החג, ותיקנו את ליל הסדר וההגדה של פסח.

בפעילות נדון מה בכלל הסיבה לציווי לזכור את אירועי יציאת מצרים, מה החשיבות שלהם עבורנו כעם?

לומדים

קראו את הקטע מהתורה בו מובא ציווי אלוהים לזכור את מאורעות יציאת מצרים. בקשו מהתלמידים להשלים את התשובות לשאלות בסיסיות:

מתי? מה? איפה? איך?

עברו לשוחח ברעיונות העולים מהפסוקים.

לשיחה

  • מה הרעיון מאחורי החזרה בכל שנה על המנהגים שעשו אבותינו ואימהותינו במצרים?
  • כיצד עשיית משהו שהועבר אלינו מדור לדור משפיעה על החיבור שלנו לעברנו ולאנשים אחרים בעם?
  • תנו דוגמה לעוד מעשים שעוברים מדור לדור בעם היהודי.
  • תנו דוגמה לפעולות, סיפורים או מנהגים שעוברים במשפחה שלכם מדור לדור.

שיר

השמיעו את השיר “ניגונים” שמציג פן אחד של זיכרון בין דורי והשפעתו על בני האדם:

ניגונים

מילים: פניה ברגשטיין

לחן: דוד זהבי

 

שְׁתַלְתֶּם נִגּוּנִים בִּי, אִמִּי וְאָבִי,

נִגּוּנִים מִזְמוֹרִים שְׁכוּחִים.

גַּרְעִינִים, גַּרְעִינִים נְשָׂאָם לְבָבִי –

עַתָּה הֵם עוֹלִים וְצוֹמְחִים.

 

עַתָּה הֵם שׁוֹלְחִים פֹּארוֹת בְּדָמִי,

שָׁרְשֵׁיהֶם בְּעוֹרְקַי שְׁלוּבִים,

נִגּוּנֶיךָ, אָבִי, וְשִׁירַיִךְ, אִמִּי,

בְּדָפְקִי נֵעוֹרִים וְשָׁבִים.

 

הִנֵּה אַאֲזִין שִׁיר עַרְשִׂי הָרָחוֹק

הִבִּיעַ פִּי אֵם אֱלֵי בַּת.

הִנֵּה לִי תִּזְהַרְנָה בְּדֶמַע וּשְׂחוֹק

“אֵיכָה” וּזְמִירוֹת שֶׁל שַׁבָּת.

 

כָּל הֶגֶה יִתַּם וְכָל צְלִיל יֵאָלֵם

בִּי קוֹלְכֶם הָרָחוֹק כִּי יֵהוֹם.

עֵינַי אֶעֱצֹם וַהֲרֵינִי אִתְּכֶם

מֵעַל לְחֶשְׁכַת הַתְּהוֹם.

 

להאזנה לשיר המולחן ששרה יהודית רביץ

 

שוחחו:

  • לפי השיר, מה התפקיד של השירים והניגונים בחיבור הבין-דורי?
  • האם יש שירים שהם בשבילכם בסיס לזיכרון של המשפחה או הבית? אילו שירים? באילו הקשרים שמעתם את השירים האלה? מה הם מזכירים לכם?
  • מדוע לדעתכם דווקא למוזיקה יש תפקיד חשוב כל כך בחיבור בין הדורות?

להרחבה

לתלמידים בוגרים, תוכלו להביא המחשה של חשיבות הזיכרון הבין-דורי לגיבוש ובניית זהות לאומית, באמצעות דבריו של בן גוריון.

הצטרפו
לרשימת התפוצה


השאירו פרטים והצטרפו לאלפי נשות ואנשי חינוך המקבלים מאיתנו מעת לעת חומרים מעניינים ומגוונים המותאמים לצרכיהם.

    גם אנחנו לא אוהבים ספאם! אנו מתחייבים שלא לעשות כל שימוש לרעה ו/או להעביר לצדדים שלישיים את כתובת הדואר האלקטרוני שלך.

    טופס זה מוגן באמצעות reCAPTCHA של גוגל.

    מדיניות הפרטיות, תנאי שירות