אין מוצרים בסל הקניות.

מעבר לתשלום
< חזרה

פרשת אחרי מות

מה בפרשה?

  • יום הכיפורים – טקס הכפרה שעורך הכוהן הגדול ביום הכיפורים: הוא נכנס אל קודש הקודשים ושם מכפר על חטאי ישראל, על חטאי בני ביתו ועל חטאיו שלו. בתהליך הכפרה הכוהן הגדול מעביר באופן סמלי את החטאים לשעיר (תיש) שנבחר לשם כך ושולח אותו “לעזאזל”, אל המדבר.
  • “ספר הקדושה” – בפרשה מובא קובץ חוקים נפרד ועצמאי המכונה בפי החוקרים “ספר הקדושה”, ובו דינים שעניינם שחיטת בעלי חיים לאכילה ולהעלאת קורבן, מצוות יחסי האישות וטוהרת המשפחה, רשימת הנשים שאסור לבוא עימן במגע מיני, האיסור להעביר בנים למולך, האיסור על משכב זכר והאיסור על משכב בהמה.

הפרשה מפרטת חוקים בנושאים שונים החלים על בני ישראל ופותחת בהקדמה כללית:

אֶת מִשְׁפָּטַי תַּעֲשׂוּ

וְאֶת חֻקֹּתַי תִּשְׁמְרוּ לָלֶכֶת בָּהֶם 

אֲנִי ה’ אֱלֹהֵיכֶם.

ויקרא יח, ד

 

פירושי מילים

מִשְׁפָּטַי, חֻקֹּתַי – סוגים שונים של כללים

מדברים על זה

  • מדוע לדעתכם הפסוק מסתיים במילים “אני ה’ אלוהיכם”?
  • בפרשת אחרי מות מפורטים חוקים רבים בנושאים שונים. מנו לפחות חמישה חוקים בשתי מסגרות בחיים שלכם (בחברה, בבית הספר, בכיתה, בבית, בחוג וכדומה).
  • מדוע לדעתכם יש חוקים?
  • פירוש מקובל מבחין בין שני המונחים בפסוק: משפטים – כללים שיש להם הסבר מפורט; וחוקים – כללים שאין להם הסבר מפורט. מדוע קל לנו יותר לציית לכללים שיש להם הסבר?
  • מנו שני כללים בחייכם שקשה לכם לקבל ושני כללים שקל לכם לקבל. הסבירו מדוע.

 

משימה: שבו בזוגות וספרו זה לזה על הכללים בבית שלכם: האם יש כללים רבים? האם רוב הכללים הגיוניים לדעתכם? האם יש כלל שהייתם רוצים לשנות?

הצריך הזה

מילים: יהונתן גפן

לחן: יוני רכטר

 

צָרִיךְ לָקוּם מֵהַמִּטָּה,

צָרִיךְ לִגְמֹר אֶת הַחֲבִיתָה,

צָרִיךְ לְצַחְצֵחַ שִׁנַּיִם.

 

צָרִיךְ לְהִסְתַּפֵּר,

צָרִיךְ לְהִזָּהֵר,

צָרִיךְ לָנוּחַ בַּצָּהֳרַיִם.

 

צָרִיךְ לְסַדֵּר אֶת הַחֶדֶר,

צָרִיךְ לַעֲטֹף אֶת הַסֵּפֶר,

צָרִיךְ לִשְׁמֹעַ בְּקוֹל הַהוֹרִים.

 

צָרִיךְ לְהִתְרַחֵץ,

צָרִיךְ לְהִתְאַמֵּץ,

צָרִיךְ לְהָכִין שִׁעוּרִים.

 

צָרִיךְ לִלְעֹס לְאַט-לְאַט,

צָרִיךְ לִהְיוֹת נֶחְמָד,

וּלְהַגִּיד לְאָן אַתָּה יוֹצֵא.

 

צָרִיךְ וְצָרִיךְ,

וּמֵרֹב שֶׁהִצְטָרַכְתִּי –

כְּבָר שָׁכַחְתִּי

מָה אֲנִי רוֹצֶה.

 

האזינו לשיר

מדברים על זה

  • הדובר בשיר מונה את הדברים שהוא צריך לעשות. מנו שישה דברים המוזכרים בשיר ושגם אתם צריכים לעשות.
  • מה דעתכם על המשפט “צריך להיות נחמד”? האם זאת דרישה סבירה לדעתכם? האם גם אתם מרגישים שאתם צריכים להיות נחמדים רוב הזמן? מדוע הדובר רואה בכך מטלה?
  • רוב השורות בשיר מתחילות במילה “צריך”. מה המבנה הזה מוסיף למסר של השיר?
  • ספרו על מקרה שבו דבר שהייתם צריכים לעשות התנגש בדבר שרציתם לעשות. מה עשיתם בסופו של דבר?
  • צפו בסרטון הקצרצר בהפקת קרן תל”י. בתחילת הסרטון מוזכרים כללים במסגרות שונות. באילו מסגרות מדובר? בסוף הסרטון הנערה טוענת שכנראה כולם מרגישים ש”מחליטים עליהם”. האם זה נכון תמיד? מתי בעיקר מרגישים את זה? דמיינו איך היו החיים בעולם ללא כללים בכלל. מה עדיף?

 

משימה: האם יש דברים שאתם צריכים לעשות ואינם כתובים בשיר? שבו בזוגות וספרו על כך זה לזה. הוסיפו בית חדש לשיר, ובו הדברים שאתם צריכים לעשות (שימו לב למבנה של הבתים: שתי השורות הראשונות מתחרזות).

לבוגרים

אפשר לראות בכללים גדר שדווקא משום שהיא מגבילה אותנו, היא משחררת אותנו ונותנת לנו יותר חירות.

  • התבוננו בשני הבניינים באיור שלפניכם. כיצד הם קשורים לרעיון? (שימו לב: כיצד הגדר משפיעה על המשתתפים במשחק?)
  • נסו להסביר רעיון זה בעזרת דוגמאות מהחיים. האם אתם מסכימים עם הרעיון?

מאייר: אלעד ליפשיץ

ברוב בתי הספר שאנחנו מכירים, יש לא מעט כללים. כמה מהם קובע משרד החינוך, כמה מהם קובעים ההנהלה וצוות המורים, וכמה מהם המורה של כל כיתה. דמיינו בית ספר שבו את רוב הכללים קובעים תלמידי בית הספר. כזה הוא בית הספר סאדברי בירושלים.

צפו בסרטון זה או זה (ארוך יותר) על בית הספר (בסרטון הארוך אפשר להתמקד בכמה קטעים – 0:40 עד 2:25; 7:59 עד 8:20 ו-11:00 עד 12:15).

 

מדברים על זה

  • מה דעתכם על מידת החופש הרבה שניתנת לתלמידים בבתי הספר הדמוקרטיים?
  • בבית ספר דמוקרטי התלמידים בכל הגילים משפיעים השפעה מכרעת על כללי בית הספר. מה דעתכם על כך?
  • מה יכולים להיות היתרונות והחסרונות של שיטת חינוך כזאת לעומת שיטת החינוך הרגילה?

אבא: את לא יודעת שאסור להרעיש בין שתיים לארבע? ילדה: אבל לא חשבתי שתדעו בכלל. אתם אמורים לישון עכשיו, לא?

(לחצו על התמונה להגדלה)

בכללי ההתנהגות שאלוהים נותן לבני ישראל, הוא מורה להם גם כיצד עליהם להתייחס למנהגי העמים האחרים שבסביבתם.

וַיְדַבֵּר ה’ אֶל מֹשֶׁה לֵּאמֹר. דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם

אֲנִי ה’ אֱלֹהֵיכֶם. 

כְּמַעֲשֵׂה אֶרֶץ מִצְרַיִם אֲשֶׁר יְשַׁבְתֶּם בָּהּ לֹא תַעֲשׂוּ

וּכְמַעֲשֵׂה אֶרֶץ כְּנַעַן אֲשֶׁר אֲנִי מֵבִיא אֶתְכֶם שָׁמָּה לֹא תַעֲשׂוּ

וּבְחֻקֹּתֵיהֶם לֹא תֵלֵכוּ. 

ויקרא יח, א-ג

מדברים על זה

  • בפסוקים אלו אלוהים מצווה את בני ישראל שלא לאמץ את המנהגים של העמים האחרים. למה הכוונה לדעתכם?
  • אפשר לפרש את המילים “מעשים” או “חוקים” בכמה פירושים – אמונות, שפה, לבוש, פנאי וכללי תרבות אחרים. יש להניח שכמה ממנהגים אלו של העמים האחרים היו נחמדים ואף ראויים. מדוע בכל זאת אלוהים דורש מבני ישראל שלא ללכת בדרכיהם? הציעו כמה אפשרויות.

חז”ל חיו בסביבה שבה שלטה תרבות לא יהודית, ולכן הסוגיה של מידת המעורבות בסביבה החיצונית העסיקה אותם רבות.

מדרש א’ מספר על ארבעה דברים שבני ישראל הקפידו עליהם כאשר חיו חיי שעבוד במצרים. כאן מובאים שניים מהם:

מדרש א’

רַב הוּנָא אָמַר בְּשֵׁם קַפָּרָא:

בִּזְכוּת אַרְבָּעָה דְּבָרִים נִגְאֲלוּ יִשְׂרָאֵל מִמִּצְרַיִם:

שֶׁלֹּא שִׁנּוּ אֶת שְׁמָם

וְלֹא שִׁנּוּ אֶת לְשׁוֹנָם […].

לֹא שִׁנּוּ אֶת שְׁמָם – רְאוּבֵן וְשִׁמְעוֹן יָרְדוּ לְמִצְרַיִם, רְאוּבֵן וְשִׁמְעוֹן עָלוּ מִשָּׁם.

לֹא הָיוּ קוֹרִאִים לִרְאוּבֵן לוּלְיָאנִי, וְלֹא לְיוֹסֵף לִסְטִיס, וְלֹא לְבִנְיָמִין אָלֶכְּסַנְדֶּרִי.

על פי מדרש ויקרא רבה, פרשה לב, סימן ה

מדרש ב’

שְׁלוֹשָׁה דְּבָרִים הִתִּירוּ לְבֵית רַבִּי יְהוּדָה הַנָּשִׂיא:

שֶׁיִּהְיוּ מִסְתַּכְּלִים בַּמַּרְאָה

וְשֶׁיִּהְיוּ מְסַפְּרִים קוֹמֵי

וְשֶׁיְּלַמְּדוּ אֶת בְּנֵיהֶן יְוָנִית,

שֶׁהָיוּ זְקוּקִים לַמַּלְכוּת.

על פי תלמוד ירושלמי, מסכת עבודה זרה, פרק ב, הלכה ב

 

פירושי מילים

מְסַפְּרִים קוֹמֵי – מסתפרים בתספורת בסגנון רומי שלא היה מקובל בקרב גברים יהודים

זְקוּקִים לַמַּלְכוּת – צריכים לשמור על קשר טוב עם השלטונות הרומיים

מדברים על זה

על מדרש א’

  • איזה מסר העבירו לדעתכם החכמים בכך שסיפרו על מנהגים אלו של בני ישראל במצרים?
  • מדוע לדעתכם החכמים סיפרו על משהו שקרה דורות רבים לפניהם כדי להעביר מסר לדור שלהם?
  • האם יהודים שחיים היום בחו”ל צריכים לדעתכם לתת לילדיהם שמות עבריים? באיזו מידה מתן שם עברי מעיד על הקשר שלהם לעם היהודי ועל זהותם היהודית?

 

על מדרש ב’

רבי יהודה הנשיא (המכונה “רבי”) היה מנהיג הקהילה היהודית בארץ ישראל תחת השלטון הרומי, בערך במאה ה-3 לספירה.

  • במדרש מתוארים היתרים שמשפחתו קיבלה. מה הם?
  • בעינינו הסתכלות במראה אינה נחשבת השפעה מתרבות אחרת, אך בתקופתו של רבי גברים יהודים לא נהגו להסתכל במראה. מדוע ניתן לבני משפחת רבי ההיתר להסתכל במראה ולהסתפר כמו רומאים?
  • מכיוון שהמדרש מדבר על היוצא מן הכלל (משפחתו של רבי), אפשר להסיק ממנו כיצד תפסו החכמים את אימוץ מנהגי הסביבה הלא יהודית. כיצד התייחסו החכמים לתרבות ולמנהגים היהודיים וממה הם חששו?

 

על שני המדרשים

  • נושא ההשפעה של עמים אחרים על העם היהודי הוא נושא חשוב מאוד שאנו מזכירים גם בקשר לחג החנוכה. היזכרו בסיפור החג, והגידו מה הקשר בין החג לנושא (רמזים: התייוונות וגזרות אנטיוכוס).

לבוגרים

העברית החדשה

מילים ולחן: עמרי גליקמן

 

יש לי דִילֵיי
אני בגֵ’ט לֵג
היה לי אוֹבֶר וֵויְיט
קניתי הַנְד בֵּג
כתבתי מֵיילִים
הוספתי גֵ’יי פֵּג
אנ’לא בפוֹקוּס
תוסיף לי הַשְׁטָאג
סְוָואג!

אוֹ מַיי גוֹד
שפה קשה
העברית החדשה
אנ’לא מבין את המבטא
דבר אליי עברית בבקשה.

אַיְיוָוה!

אני בלחץ. לא! אני בסְטְרֵס
כל הקטע של’עברית מתפספס
סִירִייֶסְלִי
יש לי תחושה שזה קורס
קְרַייסֶס
זה לא בִּיג דִיל, זה מבאס
תראו!

כולם היום עובדים בטְוֶונְטִי פוֹר סֶבֶן
בלי הרבה תשוקה
עם המון פָּאשֶׁן
נוֹן-סְטוֹפּ
חולמים על רִילוֹקֵיישֶׁן
על אֶקְזִיט מפואר
על סְטַרְט-אַפּ נֵיישֶׁן.

יוצאים לדייטים
איזה רַנְדֵווּ
בְּלוּפּ אחד
מִדֵזָ’ה-ווּ לְדֵזָ’ה-ווּ
שותים שוטים
צֵ’ייסֵרִים, דְרִינְקִים עם כולם
בונים על הַפִּי אָוֶור, על הַנְגְאוֹבֵר חינם
ואין בָּאלַנְס בין הַהַיי לַלוֹאוּ
חיים ריאליטי שׁוֹאוּ
תאמינו לי, אַיי נוֹאוּ
סֶה לָה וִי, הַלוֹ
כבר הגיע הזמן דָ’אט וִוי
סְפִּיק דֶה לַנְגְוֶוג’ אוֹף דֶ’ה הִיבְּרוּ מָן.

אוֹ מַיי גוֹד…

הביטוח המקיף יהיה באֵיי-אַיי-גִ’י
הקבצים הם בגִיף או בְּבִּי-אֵם-פִּי
הבדיקות יוּ-אֵס, אֵם-אָר-אַיי, סִי-טִי
וְהָאֵם-וִי-פִּי תמיד בוִוי-אַיי-פִּי

לא טסים אֵקוֹנוֹמִי, טסים לוֹאוּ קוֹסְט
לא כותבים למגירה עכשיו, כותבים לַנוֹאוּטְס
לא ניגשים אל המבחן, ניגשים לטסט
בפַיְיט אגרסיבי, נותנים תַ’בֵּסְט
ואם מתים על איזה שִׁיט, שמים ברִיפִּיט
אם זה לא מספיק קליט, קְוִויט, קוֹנְטְרוֹל אַלְט דִילִיט
סְוִויט!

מעלים לסטורי, פספסת? אַיְים סוֹרי
נו קוֹמֵנְט, אין גְלוֹרִי
או בִּי הַפִּי, דוֹנְט ווֹרִי
יש לי פלשבק, היה לי בְּלָאקְאָאוּט
עשיתי צ’ק אין, עשיתי צֵ’ק אָאוּט
הייתי פֵיְיבוֹרִיט, קיבלתי נוֹקְאָאוּט
לקחתי מיקרופון, עשיתי סוֹלְד אָאוּט.

אוֹ מַיי גוֹד…

 

האזינו לשיר.

מדברים על זה

  • על איזו תופעה השיר מדבר?
  • מה הסיבות לתופעה? מנו לפחות שתי סיבות.
  • האם השיר מביע עמדה על תופעה זו? הביאו הוכחות לכך.
  • כתבו את המילים הלועזיות שאתם שומעים בשיר. סמנו את המילים שאתם משתמשים בהן ביום-יום.
  • יש הטוענים שהשימוש הרב במילים באנגלית הוא זלזול בשפה העברית ובתרבות הישראלית ושבמגמה זו יש מעין התבטלות בפני התרבות האמריקאית. באיזו מידה אתם מסכימים עם דעה זו? נמקו את תשובתכם.
  • אילו עוד שפות חוץ מאנגלית משפיעות על העברית ומוזכרות בשיר? תנו דוגמאות.
  • ראו מצגת זו. לכל איור פרטו: מהי ההשפעה החיצונית המוצגת באיור?

גלובליזציה

לפתיחת דיון בנושא השתמשו במצגת קצרצרה של אחד הביטויים של תופעת הגלובליזציה.

בסיומה שאלו: מה ניתן ללמוד מכך? הציגו לתלמידים את המושג גלובליזציה ואת טיעוניהם של התומכים והמתנגדים, וערכו דיון בנושא.

 

קצת על גלובליזציה

העולם שלנו היום מאופיין בגלובליזציה. גלובליזציה היא התהליך שבו מוצרים, כסף, מידע וגם בני אדם עוברים במהירות ממדינה למדינה ומחברה לחברה בלי שהגבולות בין המדינות או ההבדלים התרבותיים יפריעו להם. התוצאה היא תרבות כלל-עולמית אחידה למדי. למשל כמעט בכל מקום בעולם אפשר לראות את אותן רשתות מסחר, אותו סגנון לבוש, אותו אוכל, אותם פוסטים במדיה החברתית ועוד ועוד.

התומכים בגלובליזציה רואים בה סמן של התקדמות ופתיחות ואומרים שהיא מפתחת את הכלכלה. עוד הם טוענים כי הגלובליזציה מחלישה את השפעתה וכוחה של מדינת הלאום שלטענתם היא הייתה ועודנה אחד הגורמים העיקריים לבעיות בעולם ובעיקר למלחמות.

מנגד רבים מתנגדים לגלובליזציה וטוענים כי היא סוללת את הדרך להשלטת תרבות אחת בכל העולם – תרבות המערב – ושההומוגניות שהיא מקווה ליצור תוליד גם חוסר סובלנות לאחר. המתנגדים רואים חשיבות בשימורן של תרבויות שונות וטוענים כי דווקא ההבדלים והשוני של כל מדינה הם לטובת הכלל.

מדברים על זה

  • כיצד התופעה של גלובליזציה קשורה לפסוקים בפרשה?

כיצד מגמות של גלובליזציה יכולות להשפיע על תרבות מסוימת?

מה תרבות מסוימת יכולה להרוויח ממגמות אלו? מה היא עלולה להפסיד?

  • הביאו ביטויים מוחשיים של הגלובליזציה בחיים היום-יומיים שלכם (שפה, לבוש, אוכל, הרגלי צריכה, תרבות, התנהגויות ועוד). האם לדעתכם ביטויים אלו מקשים על שימור הזהות הייחודית של העם היהודי?
  • האם לדעתכם חשוב לשמר תרבות ייחודית במציאות של עולם גלובלי? מדוע כן או מדוע לא? אם כן, איך אפשר לעשות את זה?

משחק: מי נכנס למסיבה?

בפרשה כללים וחוקים שונים. שחקו במשחק “מי נכנס למסיבה?” שבו נעשה שימוש בכללים שנקבעו מראש כדי להחליט מי ייכנס למסיבה. בחרו תלמיד או תלמידה, והם יבחרו כלל שעל פיו ייקבע מי ייכנס למסיבה, בלי לגלות מהו הכלל. הכלל יכול להיות מילים המתחילות באות מסוימת, האופן שבו התלמידים יושבים – ברגליים משולבות או לא, רק מי שמביא ירקות וכדומה. התלמידים האחרים יגידו מה הם מביאים למסיבה, ולפי הקריטריון יגידו להם “הסלקטורים” אם הם נכנסים למסיבה או לא, על פי החוק שקבעו. על התלמידים לגלות מה הכלל.

אתר פרשת השבוע הופק בתמיכתם הנדיבה של הלמוט ואווה ווליש, הלנדייל, פלורידה

היי! רוצה לקבל בכל יום ראשון פעילויות לקראת פרשת השבוע הקרובה?

בכל שבוע אנחנו שולחים למחנכים כמוך רעיונות חדשים ומגוונים שיהפכו את פרשת השבוע למשהו שהתלמידים ממש יחכו לו!

*מי שלא מעוניין לקבל תזכורת נעימה לתכנים מדי שבוע – זה גם בסדר, פשוט לחצו על האיקס בצד שמאל למעלה.