הפרשה מפרטת חוקים בנושאים שונים החלים על בני ישראל ופותחת בהקדמה כללית:
אֶת מִשְׁפָּטַי תַּעֲשׂוּ
וְאֶת חֻקֹּתַי תִּשְׁמְרוּ לָלֶכֶת בָּהֶם
אֲנִי ה’ אֱלֹהֵיכֶם.
ויקרא יח, ד
פירושי מילים
מִשְׁפָּטַי, חֻקֹּתַי – סוגים שונים של כללים
ספרי הלימוד שלנו מבטאים את עקרונות תל”י:
פלורליזם, שוויון, נאמנות למסורת היהודית ומחויבות לערכי הציונות.
הספרים נכתבו בידי צוות חינוכי מנוסה ומקצועי ומעוצבים בצורה מוקפדת ונעימה. לכל ספר נלווה מדריך מקוון למורה.
תל”י, בעזרתם הנדיבה של קרנות פרטיות ושל הסוכנות היהודית, מעניקה הנחה מיוחדת לבתי ספר של תל”י לרכישת ספרי לימוד של תל”י. בעמוד זה תוכלו למצוא את רשימת הספרים המוצעים ומחיריהם. המחירים תקפים לשנת הלימודים הנוכחית בלבד.
הפרשה מפרטת חוקים בנושאים שונים החלים על בני ישראל ופותחת בהקדמה כללית:
אֶת מִשְׁפָּטַי תַּעֲשׂוּ
וְאֶת חֻקֹּתַי תִּשְׁמְרוּ לָלֶכֶת בָּהֶם
אֲנִי ה’ אֱלֹהֵיכֶם.
ויקרא יח, ד
פירושי מילים
מִשְׁפָּטַי, חֻקֹּתַי – סוגים שונים של כללים
משימה: שבו בזוגות וספרו זה לזה על הכללים בבית שלכם: האם יש כללים רבים? האם רוב הכללים הגיוניים לדעתכם? האם יש כלל שהייתם רוצים לשנות?
הצריך הזה
מילים: יהונתן גפן
לחן: יוני רכטר
צָרִיךְ לָקוּם מֵהַמִּטָּה,
צָרִיךְ לִגְמֹר אֶת הַחֲבִיתָה,
צָרִיךְ לְצַחְצֵחַ שִׁנַּיִם.
צָרִיךְ לְהִסְתַּפֵּר,
צָרִיךְ לְהִזָּהֵר,
צָרִיךְ לָנוּחַ בַּצָּהֳרַיִם.
צָרִיךְ לְסַדֵּר אֶת הַחֶדֶר,
צָרִיךְ לַעֲטֹף אֶת הַסֵּפֶר,
צָרִיךְ לִשְׁמֹעַ בְּקוֹל הַהוֹרִים.
צָרִיךְ לְהִתְרַחֵץ,
צָרִיךְ לְהִתְאַמֵּץ,
צָרִיךְ לְהָכִין שִׁעוּרִים.
צָרִיךְ לִלְעֹס לְאַט-לְאַט,
צָרִיךְ לִהְיוֹת נֶחְמָד,
וּלְהַגִּיד לְאָן אַתָּה יוֹצֵא.
צָרִיךְ וְצָרִיךְ,
וּמֵרֹב שֶׁהִצְטָרַכְתִּי –
כְּבָר שָׁכַחְתִּי
מָה אֲנִי רוֹצֶה.
משימה: האם יש דברים שאתם צריכים לעשות ואינם כתובים בשיר? שבו בזוגות וספרו על כך זה לזה. הוסיפו בית חדש לשיר, ובו הדברים שאתם צריכים לעשות (שימו לב למבנה של הבתים: שתי השורות הראשונות מתחרזות).
ברוב בתי הספר שאנחנו מכירים, יש לא מעט כללים. כמה מהם קובע משרד החינוך, כמה מהם קובעים ההנהלה וצוות המורים, וכמה מהם המורה של כל כיתה. דמיינו בית ספר שבו את רוב הכללים קובעים תלמידי בית הספר. כזה הוא בית הספר סאדברי בירושלים.
צפו בסרטון זה או זה (ארוך יותר) על בית הספר (בסרטון הארוך אפשר להתמקד בכמה קטעים – 0:40 עד 2:25; 7:59 עד 8:20 ו-11:00 עד 12:15).
בכללי ההתנהגות שאלוהים נותן לבני ישראל, הוא מורה להם גם כיצד עליהם להתייחס למנהגי העמים האחרים שבסביבתם.
וַיְדַבֵּר ה’ אֶל מֹשֶׁה לֵּאמֹר. דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם
אֲנִי ה’ אֱלֹהֵיכֶם.
כְּמַעֲשֵׂה אֶרֶץ מִצְרַיִם אֲשֶׁר יְשַׁבְתֶּם בָּהּ לֹא תַעֲשׂוּ
וּכְמַעֲשֵׂה אֶרֶץ כְּנַעַן אֲשֶׁר אֲנִי מֵבִיא אֶתְכֶם שָׁמָּה לֹא תַעֲשׂוּ
וּבְחֻקֹּתֵיהֶם לֹא תֵלֵכוּ.
ויקרא יח, א-ג
חז”ל חיו בסביבה שבה שלטה תרבות לא יהודית, ולכן הסוגיה של מידת המעורבות בסביבה החיצונית העסיקה אותם רבות.
מדרש א’ מספר על ארבעה דברים שבני ישראל הקפידו עליהם כאשר חיו חיי שעבוד במצרים. כאן מובאים שניים מהם:
מדרש א’
רַב הוּנָא אָמַר בְּשֵׁם קַפָּרָא:
בִּזְכוּת אַרְבָּעָה דְּבָרִים נִגְאֲלוּ יִשְׂרָאֵל מִמִּצְרַיִם:
שֶׁלֹּא שִׁנּוּ אֶת שְׁמָם
וְלֹא שִׁנּוּ אֶת לְשׁוֹנָם […].
לֹא שִׁנּוּ אֶת שְׁמָם – רְאוּבֵן וְשִׁמְעוֹן יָרְדוּ לְמִצְרַיִם, רְאוּבֵן וְשִׁמְעוֹן עָלוּ מִשָּׁם.
לֹא הָיוּ קוֹרִאִים לִרְאוּבֵן לוּלְיָאנִי, וְלֹא לְיוֹסֵף לִסְטִיס, וְלֹא לְבִנְיָמִין אָלֶכְּסַנְדֶּרִי.
על פי מדרש ויקרא רבה, פרשה לב, סימן ה
מדרש ב’
שְׁלוֹשָׁה דְּבָרִים הִתִּירוּ לְבֵית רַבִּי יְהוּדָה הַנָּשִׂיא:
שֶׁיִּהְיוּ מִסְתַּכְּלִים בַּמַּרְאָה
וְשֶׁיִּהְיוּ מְסַפְּרִים קוֹמֵי
וְשֶׁיְּלַמְּדוּ אֶת בְּנֵיהֶן יְוָנִית,
שֶׁהָיוּ זְקוּקִים לַמַּלְכוּת.
על פי תלמוד ירושלמי, מסכת עבודה זרה, פרק ב, הלכה ב
פירושי מילים
מְסַפְּרִים קוֹמֵי – מסתפרים בתספורת בסגנון רומי שלא היה מקובל בקרב גברים יהודים
זְקוּקִים לַמַּלְכוּת – צריכים לשמור על קשר טוב עם השלטונות הרומיים
על מדרש א’
על מדרש ב’
רבי יהודה הנשיא (המכונה “רבי”) היה מנהיג הקהילה היהודית בארץ ישראל תחת השלטון הרומי, בערך במאה ה-3 לספירה.
על שני המדרשים
לבוגרים
העברית החדשה
מילים ולחן: עמרי גליקמן
יש לי דִילֵיי
אני בגֵ’ט לֵג
היה לי אוֹבֶר וֵויְיט
קניתי הַנְד בֵּג
כתבתי מֵיילִים
הוספתי גֵ’יי פֵּג
אנ’לא בפוֹקוּס
תוסיף לי הַשְׁטָאג
סְוָואג!
אוֹ מַיי גוֹד
שפה קשה
העברית החדשה
אנ’לא מבין את המבטא
דבר אליי עברית בבקשה.
אַיְיוָוה!
אני בלחץ. לא! אני בסְטְרֵס
כל הקטע של’עברית מתפספס
סִירִייֶסְלִי
יש לי תחושה שזה קורס
קְרַייסֶס
זה לא בִּיג דִיל, זה מבאס
תראו!
כולם היום עובדים בטְוֶונְטִי פוֹר סֶבֶן
בלי הרבה תשוקה
עם המון פָּאשֶׁן
נוֹן-סְטוֹפּ
חולמים על רִילוֹקֵיישֶׁן
על אֶקְזִיט מפואר
על סְטַרְט-אַפּ נֵיישֶׁן.
יוצאים לדייטים
איזה רַנְדֵווּ
בְּלוּפּ אחד
מִדֵזָ’ה-ווּ לְדֵזָ’ה-ווּ
שותים שוטים
צֵ’ייסֵרִים, דְרִינְקִים עם כולם
בונים על הַפִּי אָוֶור, על הַנְגְאוֹבֵר חינם
ואין בָּאלַנְס בין הַהַיי לַלוֹאוּ
חיים ריאליטי שׁוֹאוּ
תאמינו לי, אַיי נוֹאוּ
סֶה לָה וִי, הַלוֹ
כבר הגיע הזמן דָ’אט וִוי
סְפִּיק דֶה לַנְגְוֶוג’ אוֹף דֶ’ה הִיבְּרוּ מָן.
אוֹ מַיי גוֹד…
הביטוח המקיף יהיה באֵיי-אַיי-גִ’י
הקבצים הם בגִיף או בְּבִּי-אֵם-פִּי
הבדיקות יוּ-אֵס, אֵם-אָר-אַיי, סִי-טִי
וְהָאֵם-וִי-פִּי תמיד בוִוי-אַיי-פִּי
לא טסים אֵקוֹנוֹמִי, טסים לוֹאוּ קוֹסְט
לא כותבים למגירה עכשיו, כותבים לַנוֹאוּטְס
לא ניגשים אל המבחן, ניגשים לטסט
בפַיְיט אגרסיבי, נותנים תַ’בֵּסְט
ואם מתים על איזה שִׁיט, שמים ברִיפִּיט
אם זה לא מספיק קליט, קְוִויט, קוֹנְטְרוֹל אַלְט דִילִיט
סְוִויט!
מעלים לסטורי, פספסת? אַיְים סוֹרי
נו קוֹמֵנְט, אין גְלוֹרִי
או בִּי הַפִּי, דוֹנְט ווֹרִי
יש לי פלשבק, היה לי בְּלָאקְאָאוּט
עשיתי צ’ק אין, עשיתי צֵ’ק אָאוּט
הייתי פֵיְיבוֹרִיט, קיבלתי נוֹקְאָאוּט
לקחתי מיקרופון, עשיתי סוֹלְד אָאוּט.
אוֹ מַיי גוֹד…
גלובליזציה
לפתיחת דיון בנושא השתמשו במצגת קצרצרה של אחד הביטויים של תופעת הגלובליזציה.
בסיומה שאלו: מה ניתן ללמוד מכך? הציגו לתלמידים את המושג גלובליזציה ואת טיעוניהם של התומכים והמתנגדים, וערכו דיון בנושא.
קצת על גלובליזציה
העולם שלנו היום מאופיין בגלובליזציה. גלובליזציה היא התהליך שבו מוצרים, כסף, מידע וגם בני אדם עוברים במהירות ממדינה למדינה ומחברה לחברה בלי שהגבולות בין המדינות או ההבדלים התרבותיים יפריעו להם. התוצאה היא תרבות כלל-עולמית אחידה למדי. למשל כמעט בכל מקום בעולם אפשר לראות את אותן רשתות מסחר, אותו סגנון לבוש, אותו אוכל, אותם פוסטים במדיה החברתית ועוד ועוד.
התומכים בגלובליזציה רואים בה סמן של התקדמות ופתיחות ואומרים שהיא מפתחת את הכלכלה. עוד הם טוענים כי הגלובליזציה מחלישה את השפעתה וכוחה של מדינת הלאום שלטענתם היא הייתה ועודנה אחד הגורמים העיקריים לבעיות בעולם ובעיקר למלחמות.
מנגד רבים מתנגדים לגלובליזציה וטוענים כי היא סוללת את הדרך להשלטת תרבות אחת בכל העולם – תרבות המערב – ושההומוגניות שהיא מקווה ליצור תוליד גם חוסר סובלנות לאחר. המתנגדים רואים חשיבות בשימורן של תרבויות שונות וטוענים כי דווקא ההבדלים והשוני של כל מדינה הם לטובת הכלל.
כיצד מגמות של גלובליזציה יכולות להשפיע על תרבות מסוימת?
מה תרבות מסוימת יכולה להרוויח ממגמות אלו? מה היא עלולה להפסיד?
משחק: מי נכנס למסיבה?
בפרשה כללים וחוקים שונים. שחקו במשחק “מי נכנס למסיבה?” שבו נעשה שימוש בכללים שנקבעו מראש כדי להחליט מי ייכנס למסיבה. בחרו תלמיד או תלמידה, והם יבחרו כלל שעל פיו ייקבע מי ייכנס למסיבה, בלי לגלות מהו הכלל. הכלל יכול להיות מילים המתחילות באות מסוימת, האופן שבו התלמידים יושבים – ברגליים משולבות או לא, רק מי שמביא ירקות וכדומה. התלמידים האחרים יגידו מה הם מביאים למסיבה, ולפי הקריטריון יגידו להם “הסלקטורים” אם הם נכנסים למסיבה או לא, על פי החוק שקבעו. על התלמידים לגלות מה הכלל.
אתר פרשת השבוע הופק בתמיכתם הנדיבה של הלמוט ואווה ווליש, הלנדייל, פלורידה