אין מוצרים בסל הקניות.

מעבר לתשלום
< חזרה

פרשת בהר

מה בפרשה?

בפרשה מפורטות הלכות שנת השמיטה שמציינים בכל שבע שנים והלכות שנת היובל שמציינים פעם בחמישים שנה.

  • שמיטת קרקעות – לאחר שש שנים של עיבוד הקרקע, בשנה השביעית אין לעבוד את האדמה, והיבולים הגדלים מאליהם ניתנים לכלל תושבי הארץ, לבהמות ולחיית השדה.
  • שנת היובל – היא שנת החמישים שבאה לאחר שבע שמיטות. שנה זו מקודשת לאלוהים, ובה כל העבדים יוצאים לחופשי, מתקיימת שנת שמיטה, ואחוזות הקרקע מושבות לבעליהן הראשונים.
  • דיני גאולת הארץ – האחוזה שנשמטה מידי בעליה עוד לפני שנת היובל נפדית.
  • איסור נשך – איסור על הלוואה בריבית.
  • דיני עבדים – עבד עברי אינו רכושו של האדון, אלא הוא מכר את כוח עבודתו לזמן קצוב ואחריו משתחרר. מועד שחרורו הוא בשנת היובל. עבד כנעני אינו משתחרר.

שנת השמיטה היא הזדמנות לעצור את העשייה של שש שנות המעשה ולתת פסק זמן לצמיחה מסוג אחר.

[…] כִּי תָבֹאוּ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אֲנִי נֹתֵן לָכֶם וְשָׁבְתָה הָאָרֶץ שַׁבָּת לַה’.

שֵׁשׁ שָׁנִים תִּזְרַע שָׂדֶךָ וְשֵׁשׁ שָׁנִים תִּזְמֹר כַּרְמֶךָ וְאָסַפְתָּ אֶת תְּבוּאָתָהּ.

וּבַשָּׁנָה הַשְּׁבִיעִת שַׁבַּת שַׁבָּתוֹן יִהְיֶה לָאָרֶץ שַׁבָּת לַה’ שָׂדְךָ לֹא תִזְרָע וְכַרְמְךָ לֹא תִזְמֹר.

אֵת סְפִיחַ קְצִירְךָ לֹא תִקְצוֹר וְאֶת עִנְּבֵי נְזִירֶךָ לֹא תִבְצֹר שְׁנַת שַׁבָּתוֹן יִהְיֶה לָאָרֶץ.

ויקרא כה, ב-ה

 

צפו במצגת בנושא השמיטה.

מדברים על זה

  • בפסוקים כתובות המילים “שבת”, “שבתה” ו”שבתון” כמה פעמים. מה ניתן ללמוד מכך על אופייה של שנת השמיטה? במה שנת השמיטה דומה לשבת, ובמה היא שונה ממנה?
  • התורה מדגישה שהשביתה בשנה השביעית חשובה כמו שש שנות העבודה בשדה. מדוע השביתה והמנוחה חשובות כמו העבודה והעשייה? מה השמיטה מאפשרת לחקלאי לאחר שש שנים של עבודה?
  • לפי הפסוקים (והמצגת), המנוחה בשנת השמיטה היא לאו דווקא בשביל החקלאי, אלא בעיקר בשביל האדמה. הסבירו.
  • לפי ההנחה שהוצגה בשאלה הקודמת: מדוע לנו, בני האדם, כדאי לשמור על מנוחת האדמה בשנת השמיטה? מה התוצאות של מנוחה זו?

“שעת שמיטה” היא מיזם המפרש את השמיטה פירוש עכשווי, במציאות שבה רק מיעוט מהאוכלוסייה עוסק בחקלאות. המיזם מגדיר את תחומי היכולת והכישרונות של המשתתפים כ”שדה” שלהם שממנו הם יכולים לתרום לקהילה שעה בשבוע. השמיטה החקלאית אף היא קשורה לחסד ולנתינה, משום החובה להפקיר את פירות השדה לכל אדם.

צפו בסרטון “שעת שמיטה”.

 

לבוגרים:

צפו בסרטון “שנת שמיטה – בית אבי חי”.

מדברים על זה

בעקבות הסרטון “שעת שמיטה”

  • בשנת השמיטה בעבר היה החקלאי מניח לכל אדם ואדם להיכנס לשדהו וליהנות מתבואתו. הסרטון מסביר שהיום רוב האנשים אינם חקלאים. אם כך, איך לפי הסרטון אנחנו יכולים לקיים שמיטה היום?
  • מהו “השדה” בסרטון שניתן ליהנות ממנו?
  • כיצד הנתינה קשורה לשמיטה?

 

משימה: צרו לוח כיתתי שכתובים בו שמות התלמידים ומה הם מציעים לתרום לשעת שמיטה. כל תלמיד ותלמידה יוכלו לפנות ולקבל שעת שמיטה אחת מאחד התלמידים.

אם יש קושי במסירת השעות שנתרמו במשא ומתן בין התלמידים, אפשר לערוך הגרלה בין המעוניינים.

 

בעקבות הסרטון “שנת שמיטה – בית אבי חי”

  • מה מונע מהמרואיינים בסרטון לעשות את הדברים שהם רוצים?
  • האם גם לכם יש דברים שהייתם רוצים להשקיע בהם ואתם לא יכולים? אם כן, מה מונע מכם להשקיע בהם?
  • כמה מהמרואיינים עושים בחיי היום-יום דברים שהם אוהבים כמו יצירה או למידה, ובכל זאת מדמיינים שיעשו דברים אחרים בשנת שבתון. למה לדעתכם זה כך?
  • מה הקשר בין שנת שבתון לשנת שמיטה? אילו עוד הזדמנויות לפסק זמן מהשגרה מציעים לנו התורה ולוח השנה העברי? חשבו על עוד דרכים שבהן ניתן ליצור פסק זמן בתוך היום-יום בהשראת השמיטה.
  • אילו דברים הייתם אתם בוחרים לעשות בשנה כזו של שמיטה והפסקה? האם תוכלו לעשות לפחות חלק מהדברים האלה בלי לוותר לחלוטין על חובות היום-יום? הסבירו.

לבוגרים:

שנת שמיטה

מילים ולחן: חני דינור

 

ולפעמים אני חושבת שלבד זה טוב

להתרחק ממה יגידו ואת האגו לעזוב

להתרפק על הר קרח, להרגיש קרוב

ולחשוב… או שבעצם לא לחשוב.

 

להשתחרר ולוותר על השליטה

ולהחליט שהשנה זו שנת שמיטה

להתגבר על הפחדים, על ההיסוס

ולהרפות בגב כל שריר תפוס.

 

ולפעמים אני צוללת ורוחי כבדה

והשמחה שלי נודדת לארץ אבודה

נזכרת שהבטחתי פעם לא לומר נואש

ולחזור מעומק חשכה לאור.

 

להשתחרר ולוותר על השליטה…

 

יש עוד תנודות משחור ללבן

יש עוד טלטול מֵהַשָׁם אל הכאן

אבל כבר צומח איזון מעודן והדרך יותר בהירה.

 

להשתחרר ולוותר על השליטה…

 

להאזנה לשיר

מדברים על זה

  • מה הדוברת בשיר שומטת? מה מסמלת בעיניה שנת השמיטה?
  • בפזמון נאמר “להשתחרר ולוותר על השליטה”. באילו דברים בחיים אנשים מנסים לשלוט כדי לקבוע כיצד יהיו? “להיות בשליטה” – האם זו תכונה טובה או לא טובה לדעתכם? הסבירו.
  • איך אתם מגיבים כאשר דברים שתכננתם השתבשו ולא נעשו כרצונכם? האם קל לכם לשחרר את הציפיות והשליטה במצב? הביאו דוגמה לנושאים שבהם קשה לכם להשתחרר ולוותר על השליטה.
  • השמיטה בשיר אינה שמיטה גשמית של אדמה או של עשייה, אלא שמיטה רגשית ונפשית. מאילו רגשות או מחשבות הייתם רוצים להיפרד לגמרי או לזמן מה?
  • השיר קושר שמיטה להרפיה (“להרפות בגב כל שריר תפוס”). מה לדעתכם הקשר בין השניים? מאילו דברים הדוברת בשיר מרפה? אילו דברים בחיים שלכם מעוררים בכם מתח? כיצד תוכלו להרפות ולהפיג את המתח?

אדם מישראל מתנתק בשנת השמיטה מן האדמה, שממנה לוּקַח ואליה ישוב.

[…] בתרגום ללשון מודרנית, ניתן לומר כי בשנת השמיטה חייב אדם להתנתק משגרת יומו, מעמלו, ממסך המחשב שאליו הוא מרותק, ממפעלו ובית עסקו, ולהקדיש את השנה לעבודת האדם. להגשים את אחריותו החברתית.

אביעד הכהן, פרשיות ומשפטים, ידיעות אחרונות וספרי חמד, תל אביב 2011, עמ’ 264

מדברים על זה

  • הכותב מסביר את התוקף של שנת השמיטה בחיינו היום. הסבירו את תפיסתו במילים שלכם.
  • מה דעתכם על התפיסה של הכותב? למה יש צורך בשמיטה גם בימינו? במה שונה מציאות החיים של אנשי דור המקרא שצוו לקיים את מצוות השמיטה ממציאות החיים שלנו?
  • למה לדעתכם מתכוון הכותב במילים “עבודת האדם”?
  • הכותב יוצא מנקודת הנחה שלאדם יש אחריות חברתית והוא אחראי לא רק על על חייו שלו אלא גם על סביבתו. מה דעתכם על כך? האם אתם מסכימים או לא? הסבירו.

לפי התורה, יש לקיים פעם בחמישים שנה יובל – שנה שבה כל האדמות שבות לבעליהן והעבדים משתחררים.

כלומר לאחר חמישים שנה של העברת בעלויות על אנשים ונחלות חוזרים לקו ההתחלה ומתחילים מחדש. שינוי זה ממחיש את התפיסה כי האדם אינו הבעלים של הקרקע ושהוא מבקר חולף וארעי בעולם.

חשוב לציין שמצוות היובל אינה נוהגת היום (כמו מצוות אחרות שמבוטלות בתנאים מסוימים).

וְהָאָרֶץ לֹא תִמָּכֵר לִצְמִתֻת כִּי לִי הָאָרֶץ כִּי גֵרִים וְתוֹשָׁבִים אַתֶּם עִמָּדִי.

וּבְכֹל אֶרֶץ אֲחֻזַּתְכֶם גְּאֻלָּה תִּתְּנוּ לָאָרֶץ.

ויקרא כה, כג-כד

 

פירושי מילים

לִצְמִתֻת – לנצח

גֵרִים וְתוֹשָׁבִים – לא תושבי קבע

עִמָּדִי – עימי, איתי

מדברים על זה

  • למי שייכת האדמה לפי הפסוקים? למי היא אינה שייכת? למי האדמה שייכת לפי דעתכם?
  • הפסוקים עוסקים בשנת היובל שבה האדמות שנמכרו בארבעים ותשע השנים שחלפו חוזרות לידי בעליהן המקוריים. אילו סיבות יכולות להיות לציווי זה?
  • איך לדעתכם מרגיש אדם שקנה אדמה ויודע שהיא תהיה בבעלותו רק באופן זמני? כיצד זה משפיע על יחסו לאדמה ועל אופן השימוש בה?
  • איך אתם מתייחסים לדבר ששאלתם מחבר ושאתם צריכים להשיב לו, ואיך אתם מתייחסים לדבר שקניתם ושיישאר שלכם תמיד?

 

לבוגרים:

  • בפסוקים נאמר שבני ישראל הם “גרים ותושבים” בארץ, משמע עליהם לראות בעצמם תושבים זמניים, לא הבעלים של האדמה. האם תפיסה זו דומה לתפיסה שיש לנו היום במדינת ישראל או שהיא שונה ממנה? איך לדעתכם הייתה משפיעה תפיסה כזאת על היחסים בין מדינות בעולם שנלחמות על שטח ואדמות?

בספר בראשית מסופר שקַיִן, בנם של אדם וחוה, רצח את אחיו הבל. הסיפור אינו מבהיר מה הייתה סיבת הרצח, וכאן המדרש נכנס ומעניק הסבר הקושר את הרצח לבעלות על רכוש ואדמה.

עַל מָה הָיוּ קַיִן וְהֶבֶל מִתְוַוכְּחִים?

אָמְרוּ: בּוֹאוּ וְנַחְלֹק אֶת הָעוֹלָם.

 נָטַל קַיִן אֶת הַקַּרְקָעוֹת

וְהֶבֶל נָטַל אֶת הַמִּטַּלְטְלִין.

אָמַר קַיִן: הַקַּרְקַע שֶׁאַתָּה עוֹמֵד עָלֶיהָ שֶׁלִּי!

אָמַר הֶבֶל: בגדיך מצמר כבשים – שֶׁלִּי הם!

אָמַר הֶבֶל: פְּשֹׁט אותם!

אָמַר קַיִן: פְּרַח מאדמתי!

מִתּוֹךְ כָּךְ “וַיָּקָם קַיִן אֶל הֶבֶל אָחִיו וַיַּהַרְגֵהוּ”. […]

על פי בראשית רבה, פרשה כב, ח

 

פירושי מילים

מִטַּלְטְלִין – חפצים שאפשר לשאת ולהעביר ממקום למקום

מדברים על זה

  • מה המדרש מנסה להסביר? מהו ההסבר שהוא נותן?
  • לפי המדרש, קין והבל ראו בעולם ירושה שלהם, משמע הוא שייך להם והם רשאים לחלוק אותו ולנהוג בו כרצונם. מה דעתכם על הנחת יסוד זו? האם העולם אכן היה שייך להם? הסבירו.
  • למה לדעתכם חלוקת העולם והפיכתם של קין והבל לבעלים של דברים כמו אדמה ורכוש הולידו ריב? כיצד הסתיים הריב? מה המדרש מלמד אותנו בכך?
  • ספרו על מצב שבו רציתם או הייתם צריכים לחלוק דבר שלכם (למשל לחלוק חדר עם אח או אחות או לחלוק קלפים עם חבר או חברה). כיצד אתם מרגישים במצבים האלה? איך אתם יוצרים תחושה שבה שני הצדדים מרוצים?

 

לבוגרים

גם הפילוסוף ז’אן ז’אק רוסו כתב על הקשר בין בַּעֲלוּת על האדמה להרג:

הראשון שגידר לו חלקת אדמה, והעלה בדעתו לומר “זאת לי היא” (אדמה זו היא שלי), ואף מצא סביבו אנשים תמימים דַיָים להאמין לו, היה מייסדה האמיתי של החברה האזרחית. כמה פשעים, כמה מלחמות, כמה רציחות, כמה אומללויות וכמה זוועות היה חוסך מן המין האנושי מי שהיה עוקר את יתדות הסימון (מי שהיה מוריד את הגדר של חלקת האדמה המסומנת) […] וקורא אל אחיו: אָבוֹד תֹאבְדוּ אם תשכחו כי הפירות לכולנו הם, וכי האדמה אינה קניין איש.

ז’אן ז’אק רוסו, “על המקור והיסודות לאי-השוויון בין בני אדם”, מאמרים, עמ’ 161

 

  • מה רוסו מוסיף על מסקנת המדרש?
  • האם אתם מסכימים עם המשפט “האדמה אינה קניין איש”? הסבירו.
  • אנשים רבים על אדמה. מה דעתכם על ריבים אלו? האם הם מוצדקים? האם אפשר לנהוג אחרת? הסבירו.

לבוגרים

הידיעה שכדור הארץ אינו שייך לנו, שאנחנו דיירים זמניים בו, יורשיהם של אלו שבאו לפנינו ושומריהם של אלו שתורם יבוא אחרינו, מנווטת אותנו הרחק מדחף ההרסנות – הדחף למלחמה, להתערבות גנטית בלתי מחושבת או לניצול מופרז של משאבים […].

האדם הראשון מוצב בגן עדן “לעובדה ולשומרה”. שני הפעלים הללו רבי משמעות. “לעובדה” – כלומר לשרת אותה. האדם הוא אדון הטבע אבל גם משרתו. ואילו הפועל “שמר” משמש בהמשך התורה, בפרשת משפטים, לתאר את אחריותו של מי שמפקידים בהשגחתו רכוש שאינו שייך לו.

הרב יונתן זקס, לכבוד השוני, טובי, ירושלים 2008, עמ’ 71, 142

מדברים על זה

  • הרב זקס קושר בין ההבנה שכדור הארץ אינו שייך לנו, בני האדם, להתרחקות מהרס – מלחמה, הנדסה גנטית וניצול המשאבים של כדור הארץ. הסבירו את הקשר בין שני הדברים במילים שלכם.
  • במצב ההפוך למצב שזקס מתאר אנחנו חושבים שכדור הארץ ומשאביו (האדמה, הנפט, המים וכדומה) שייכים לנו. באיזה מצב לדעתכם אנחנו חיים היום? האם אנחנו חושבים שכדור הארץ שייך לנו או לא? במה זה בא לידי ביטוי?
  • זקס מתייחס לפסוק מפרשת בראשית שבו נאמר לאדם שתפקידו הוא לעבוד את הבריאה ולשמור עליה. כיצד זקס מפרש את התפקיד הזה? לאילו שני תפקידים הוא מתחלק?

 

משימה: הכינו רשימה של “עשה” ו”אל תעשה” בשמירת הסביבה. בחרו מהרשימה כלל אחד, וצרו ממנו מם, סטיקר, סיסמה או כל דבר אחר שיועיל לפרסום הכלל ברבים

זהו מכתב שכתב צ’יף האינדיאני של סיאטל, תגובה לבקשת נשיא ארצות הברית לרכוש את אדמות השבט בשנת 1855:

כל חלק מאדמה זו קדוש לבני עמי. כל מחט אורן בוהקת, כל חוף חולי, כל הערפילים בעובי היער, כל קרחת יער, כל זמזום חרק קדוש בזיכרונם של בני עמי.

אנו יודעים כי האדם הלבן אינו מבין את דרכינו. כל חלקת אדמה זהה עבורו לאחרת, שכן הוא זר הבא בלילה ולוקח מן האדמה את שהוא צריך. הארץ אינה אחותו, אלא אויבתו, ומשכבש אותה, הוא נע הלאה. הוא עוזב את קברות אבותיו, ונשימת ילדיו נשכחת.

[…].

אם נמכור את אדמתנו, אהבו אותה כשם שאנו אהבנו. דאגו לה כשם שאנו דאגנו. החזיקוה בזיכרונכם כשם שהיא כשקיבלתם אותה מעמנו. ועם כל כוחכם, אונכם ולבכם – שימרו אותה לילדיכם ואהבו אותה כשם שהאל אוהב את כולנו. דבר אחד אנו יודעים: אלוהינו הוא אחד. אדמה זו יקרה לו. אפילו האדם הלבן אינו יכול להימלט מהגורל המשותף לכול.

הארץ, המוסף לתרבות ולספרות, ערב שבת בראשית תשנ”ה, תרגום: רמי דיצני

מדברים על זה

  • את המכתב כתב הצ’יף האינדיאני שככל הנראה התבקש למכור את אדמתו לאנשים שהגיעו ליבשת אמריקה מאירופה. ממה בעיקר חשש הצ’יף לפי מכתב זה?
  • במשפט הראשון בקטע הצ’יף כותב: “כל חלק מאדמה זו קדוש לבני עמי”. בחרו מילה או מילים אחרות במקום המילה “קדוש” שיסבירו את תחושותיהם של הצ’יף ובני עמו אל האדמה.
  • הצ’יף מייחס קדושה לאדמה ולטבע. לפי המכתב, כיצד הקדושה משפיעה על יחסם של האינדיאנים לאדמה ולטבע? לפי המכתב, במה שונה יחסם לאדמה מיחסו של “האדם הלבן”?
  • הצ’יף קורא לקונים האפשריים של אדמתו לאהוב את האדמה ולשמור עליה. באילו דרכים לדעתכם אפשר לבטא אהבה לאדמה ולשמור עליה בעולם המודרני שאנחנו חיים בו?

 

משימה: מצאו חלקת אדמה או פיסת דשא. שבו או שכבו עליה, נסו להרגיש אותה ביד ולהאזין לחרקים או הציפורים (שתמיד נמצאים בסביבת אדמה וצמחייה). עצמו עיניים, ונסו להיזכר בדבריו של הצ’יף האינדיאני על רגש הכבוד והקדושה שהוא מרגיש לאדמה ולכל צמח ובעל חיים החי עליה. האם אתם מצליחים להבין מדוע הוא מרגיש כך? האם אתם מצליחים לחוש משהו מכל זה? תארו את החוויה.

הפרשה דנה במצבים שונים של עזרה לאנשים שהידרדרו מבחינה כלכלית ומציעה סוגי סיוע שונים לעני מתוך התחשבות בכבודו, תוך בחירת סוג הסיוע שיועיל לו לאורך זמן ועוד.

וְכִי יָמוּךְ אָחִיךָ וּמָטָה יָדוֹ עִמָּךְ וְהֶחֱזַקְתָּ בּוֹ גֵּר וְתוֹשָׁב וָחַי עִמָּךְ.

[…] וְחֵי אָחִיךָ עִמָּךְ.

ויקרא כה, לה-לו

 

פירושי מילים

יָמוּךְ – יהפוך לעני

מָטָה יָדוֹ – התמוטטה ידו, הוא ירד מנכסיו

עִמָּךְ – בסביבתך

וְהֶחֱזַקְתָּ בּוֹ – תסייע לו

מדברים על זה

  • הפסוקים מתארים את ירידתו של אדם מנכסיו בפועל “ימוך” – מלשון נמוך, ואת העזרה לעני ב”החזקה בו” מפני שהוא אינו יכול לעמוד עמידה יציבה. מה ניתן ללמוד מכך על חיי העוני? מה ניתן ללמוד מכך על משמעות הסיוע לעני?
  • האם לדעתכם התמיכה בעני צריכה להיות נקודתית או שיש לתמוך בו לאורך זמן? הביאו חיזוק לדעתכם מהפסוקים.
  • אפשר לטעון שלאדם שירד מנכסיו קשה לבקש עזרה יותר מאדם שמצבו הכלכלי קשה תמיד. מדוע? האם אתם מסכימים עם טענה זו? נמקו.
  • עד כמה יש לסייע לאדם שירד מנכסיו? האם יש לעזור לו עד שיחזור לרמת החיים שבה חי קודם לכן או עד שיוכל לעמוד על רגליו ולחיות חיים צנועים? למה?

היה היה אדם ושמו מר עוקבא, ובשכונתו גר עני אחד. מר עוקבא דאג לעני ורצה לעזור לו, וכדי שלא לבייש אותו, עשה זאת בחשאי: בכל יום בא לפתח ביתו,  שלשל ארבעה מטבעות בחריץ הדלת והסתלק.

פעם אחת אמר העני בליבו: “מעניין מי נותן לי בכל יום מטבעות. אחכה ליד הדלת ואגלה”.

באותו יום הלכו יחדיו מר עוקבא ואשתו. כאשר קרבו אל הדלת, ראה אותם העני דרך החריץ ופתח את הדלת כדי לראותם.

מר עוקבא ואשתו ראו שהדלת נפתחת ומייד פנו לאחור והסתלקו כדי שלא יתגלו. מר עוקבא ואשתו התחבאו בתנור אבן גדול. מכיוון שהתנור דלק קודם לכן, עדיין הייתה רצפתו חמה. רב עוקבא צעק: “רגליי נכוות!” השיבה לו אשתו: “שים את רגליך על שלי, לא נכוויתי בחום התנור”.

עשה מר עוקבא כדבריה, אך מחשבה מצערת חלפה במוחו: “לאשתי קרה נס ורגליה לא נכוו. מדוע? הלוא שנינו עושים מעשים טובים ועוזרים לאחרים”. מבלי משים אמר מר עוקבא את מחשבתו בקול.

שמעה זאת אשתו ואמרה לו: “אל תצטער, הרי אתה עושה מעשים טובים. רוצה אתה לדעת מדוע אירע הנס לי ולא לך? אתה מביא לעניים כסף, ועליהם לטרוח וללכת לקנות לעצמם את מזונם, ועד אז הם סובלים מהרעב. ואילו אני, מכיוון שאני נמצאת בבית, יכולה להביא להם מזון, וכך הם נעשים שבעים מייד וטוב להם”.

על פי תלמוד בבלי, מסכת כתובות, דף סז, עמוד ב

מדברים על זה

  • באיזו דרך נתן מר עוקבא צדקה לעני לפי המדרש? למה לדעתכם הוא נתן לו באופן הזה?
  • מה היה יכול להיות המניע של העני לגלות מי נותן לו צדקה? למה מר עוקבא ואשתו ברחו מפניו? מה ניתן ללמוד מכך?
  • מדוע רגליה של אשתו של מר עוקבא לא נכוו בתנור ורגליו נכוו? מה היתרון של מתן מזון לעומת מתן כסף לצדקה?
  • מר עוקבא התאמץ מאוד לתת צדקה בסתר, כלומר בלי שהעני יידע מי נתן לו את הכסף ולא יתבייש. האם לדעתכם גם העני העדיף את הצדקה בסתר? בדקו בסיפור כיצד הוא מתנהג. נסו לחשוב מה המפגש פנים אל פנים עם העני מאפשר שהמתן בסתר אינו מאפשר ועל אילו צרכים מפגש כזה עונה.
  • צפו בסרטון שבו הסופר חיים באר מספר על הדרך שבה רבי אריה לוין נתן צדקה. כיצד סיפור זה מלמד על ראיית הצרכים האמיתיים של הנזקקים? למה לדעתכם רבי לוין לא הסתפק בנתינת הכסף לעניים במישרין?

לפני שמונֶה מאות שנה קבע רמב”ם שמונֶה מעלות של צדקה. לפניכם הדרגה הגבוהה ביותר בעיניו:

שְׁמוֹנֶה מַעֲלוֹת יֵשׁ בַּצְּדָקָה, זוֹ לְמַעְלָה מִזּוֹ:

מַעֲלָה גְּדוֹלָה שֶׁאֵין לְמַעְלָה מִמֶּנָּה, זֶה הַמַּחְזִיק בִּידֵי יִשְׂרָאֵל שֶׁמָּךְ [עני], וְנוֹתֵן לוֹ מַתָּנָה אוֹ הַלְוָאָה, אוֹ עוֹשֶׂה עִמּוֹ שֻׁתָּפוּת, אוֹ מַמְצִיא לוֹ מְלָאכָה, כְּדֵי לְחַזֵּק אֶת יָדוֹ עַד שֶׁלֹּא יִצְטָרֵךְ לַבְּרִיּוֹת וְלֹא יִשְׁאַל [יבקש צדקה].

רמב”ם, משנה תורה, הלכות מתנות עניים, פרק י, הלכה ז

 

פירושי מילים

מעלות – דרגות

מדברים על זה

  • מהי הדרגה הגבוהה ביותר בעיני רמב”ם?
  • למה לדעתכם רמב”ם קובע שדווקא דרך זו היא העדיפה ביותר? האם אתם מסכימים איתו? הסבירו את תפיסתכם.
  • רמב”ם קובע שדרך זו מחזקת את ידו של האדם העני “שלא יצטרך לבריות ולא ישאל”. מה הבעיה במצב שבו האדם העני נאלץ לבקש שוב ושוב את עזרתם של אנשים אחרים?
  • ניתן לטעון כנגד רמב”ם שאילו האדם העני היה רוצה, הוא היה יכול למצוא בעצמו עבודה או לקחת הלוואה וכדומה. אילו מחסומים מונעים מאדם עני להצליח להתקבל לעבודה מכובדת או לקבל הלוואה?
  • פתגם אנגלי אומר: “תן לאדם דג, הוא יִשְׂבַּע ליום אחד. למד אותו לדוג, הוא יִשְׂבַּע כל חייו”. במה דומה הפתגם לדרגה השמינית של רמב”ם?
  • תוכלו לצפות בסרטון משעשע המלמד על מעלות הצדקה לפי רמב”ם.

למי ולְמָה עדיף לתרום?

כיתה ד3 גייסה סכום כסף מאיסוף בקבוקי פיקדון ומחזורם וביקשה לתת את הכסף לצדקה. תלמידי הכיתה התלבטו: לְמה לתרום את הכסף? יניב הציע לתרום לעמותה שתקנה בכסף אוכל לעניים. הוא טען שצריך לעזור להם בדבר הבסיסי ביותר שהם זקוקים לו – מזון. תמי אמרה שהיא לא הייתה רוצה לתרום דרך עמותה כי היא לא יכולה לדעת אם כל הכסף באמת יגיע ליעדו, אבל אם התלמידים יילכו למרכז העיר וייתנו את הכסף לקבצנים שיושבים שם, הם יידעו שהם תורמים לנזקקים עצמם. יניב ענה לה שאבא שלו אומר שלא כל הקבצנים עניים באמת ושתרומה דרך עמותה היא הדרך המסודרת ביותר וכך אפשר לדעת מה ייעשה בכסף. חוץ מזה לפעמים כשתורמים כסף לעניים ברחוב, הם עלולים לבזבז אותו על סיגריות או משקאות חריפים ומצבם יחמיר. לעומת זאת עמותות יכולות לבדוק באופן מסודר מהם הצרכים האמיתיים של הנזקקים.

אולגה אמרה שאם מישהו מבקש עזרה, היא לא תבדוק אם הוא באמת עני או מה הוא יעשה בכסף, ומבחינתה עצם העובדה שהוא הגיע למצב שבו הוא יושב על המדרכה ומבקש עזרה מעידה שהוא באמת זקוק לה. מייקל אמר שיש הרבה מאוד נזקקים, וכל אחד מהם זקוק לעזרה אחרת – לכסף, ללימודים או לתרופות – ואולי הדרך הטובה ביותר היא לחלק את הכסף לכמה מטרות.

מדברים על זה

  • כיתה ד3 מתלבטת בשני נושאים: איזה סוג תרומה עדיף – כסף, מזון, תרופות וכדומה; באיזו דרך עדיף לתרום – לנזקקים עצמם או דרך עמותה. ערכו טבלאות לנושאים השונים, ורשמו בהן את הדעות השונות ואת הטיעונים של התלמידים.
  • איזה סוג תרומה עדיף לדעתכם? ולמה?
  • אחת האפשרויות בסיפור היא לחלק את הכסף למטרות שונות ולתרום קצת לכל מקום ולא למקום אחד. מה דעתכם על כך?
  • האם גם לכם קרה שהתלבטתם באחד הנושאים שהילדים בסיפור מתלבטים בהם? ספרו על מקרה כזה: מה הייתה הדילמה, איך נהגתם לבסוף ולמה?

 

משימה: בַחרו יחד בכיתה יעד לתרומה, ואספו כסף או מצרכים בשבילו בדרכים שונות (פיקדון בקבוקים, מכירת עוגיות, התרמה וכו’).

 

“שבע בום”

הפרשה מלמדת על שנת השמיטה הבאה פעם בכל שבע שנים. שחקו עם התלמידים “שבע בום”. על התלמידים לספור יחד, אך בכל פעם תלמיד אחר יאמר סִפרה. כאשר התלמידים יגיעו למספרים שיש בהם הספרה שבע או שהם כפולה של שבע, הוא צריך להגיד “בום”. אם תלמיד יתבלבל, מתחילים מההתחלה. הסבירו לתלמידים על שנת השמיטה ועל ההפסקה ו”איפוס המשחק” שבשנת השמיטה.

כיבוש דגלים

בפרשה נאמר שהארץ אינה שייכת לבני האדם, אלא לאלוהים, ואנחנו רק תושבים זמניים על האדמה. בכל זאת אנחנו נוטים להרגיש שהאדמה שייכת לנו, ולאומים שונים מבססים זכות על האדמה ונלחמים עליה. להדגמת הרעיון שחקו את המשחק “כיבוש דגלים”. כל קבוצה תקבל שטח ודגל, ועליה לשמור על הדגל. מטרת כל קבוצה היא לחטוף את הדגל משטח הקבוצה האחרת לשטח שלה. חבר קבוצה אחת יכול להיתפס בשטח הקבוצה האחרת ולהיות שבוי.

המשחק על פי רוב מלהיט את היצרים. בעקבותיו ניתן לדון בשאלה איך כל כך מהר מפתחים תחושת בעלות ומחויבות לשטח, לדגל ולגבול, גם במשחק. מה ניתן ללמוד מכך על סוגיות של לאומיות?

אתר פרשת השבוע הופק בתמיכתם הנדיבה של הלמוט ואווה ווליש, הלנדייל, פלורידה

היי! רוצה לקבל בכל יום ראשון פעילויות לקראת פרשת השבוע הקרובה?

בכל שבוע אנחנו שולחים למחנכים כמוך רעיונות חדשים ומגוונים שיהפכו את פרשת השבוע למשהו שהתלמידים ממש יחכו לו!

*מי שלא מעוניין לקבל תזכורת נעימה לתכנים מדי שבוע – זה גם בסדר, פשוט לחצו על האיקס בצד שמאל למעלה.