אין מוצרים בסל הקניות.

מעבר לתשלום
< חזרה

פרשת בלק

מה בפרשה?

  • בלעם בן בעור – המואבים חוששים מבני ישראל הקרבים לארצם. מלכם, בלק בן צפור, מזמין נביא בעל כוחות מיוחדים, בלעם בן בעור שמו, לקלל את בני ישראל. בלעם מבקש את רשות אלוהים, ולבסוף אלוהים מרשה לו ללכת למחנה ישראל. בדרך בא לקראתו מלאך אלוהים. בלעם אינו רואה אותו, אך האתון שהוא רוכב עליה רואה את המלאך ורובצת תחתיה. בלעם מכה אותה, והיא פותחת את פיה ומתלוננת. לבסוף אלוהים פוקח את עיניו, והוא רואה את המלאך. כשבלעם מגיע אל בלק, הוא מנסה לקלל את בני ישראל, אך מפיו יוצאות רק ברכות.
  • בעל פעור – בני ישראל זונים אל בנות מואב ומדין ומשתתפים בפולחן לכבוד בעל פעור. לפי פקודת משה החוטאים נידונים למיתה, ופינחס בן אלעזר הורג בקנאותו איש ישראלי ואישה מדיינית אשר חטאו בפרהסיה.

בני מואב חוששים מבני ישראל ומבקשים מבלעם, נביא בעל כוחות, לקלל את בני ישראל. בלעם יוצא לדרך רכוב על אתונו כדי להגיע אל מחנה ישראל ולקללם.

 

וַיָּקָם בִּלְעָם בַּבֹּקֶר וַיַּחֲבֹשׁ אֶת אֲתֹנוֹ וַיֵּלֶךְ עִם שָׂרֵי מוֹאָב.

וַיִּחַר אַף אֱלֹהִים כִּי הוֹלֵךְ הוּא וַיִּתְיַצֵּב מַלְאַךְ ה’ בַּדֶּרֶךְ לְשָׂטָן לוֹ וְהוּא רֹכֵב עַל אֲתֹנוֹ וּשְׁנֵי נְעָרָיו עִמּוֹ.

וַתֵּרֶא הָאָתוֹן אֶת מַלְאַךְ ה’ נִצָּב בַּדֶּרֶךְ וְחַרְבּוֹ שְׁלוּפָה בְּיָדוֹ וַתֵּט הָאָתוֹן מִן הַדֶּרֶךְ וַתֵּלֶךְ בַּשָּׂדֶה וַיַּךְ בִּלְעָם אֶת הָאָתוֹן לְהַטֹּתָהּ הַדָּרֶךְ.

וַיַּעֲמֹד מַלְאַךְ ה’ בְּמִשְׁעוֹל הַכְּרָמִים גָּדֵר מִזֶּה וְגָדֵר מִזֶּה.

וַתֵּרֶא הָאָתוֹן אֶת מַלְאַךְ ה’ וַתִּלָּחֵץ אֶל הַקִּיר וַתִּלְחַץ אֶת רֶגֶל בִּלְעָם אֶל הַקִּיר וַיֹּסֶף לְהַכֹּתָהּ.

וַיּוֹסֶף מַלְאַךְ ה’ עֲבוֹר וַיַּעֲמֹד בְּמָקוֹם צָר אֲשֶׁר אֵין דֶּרֶךְ לִנְטוֹת יָמִין וּשְׂמֹאול.

וַתֵּרֶא הָאָתוֹן אֶת מַלְאַךְ ה’ וַתִּרְבַּץ תַּחַת בִּלְעָם וַיִּחַר אַף בִּלְעָם וַיַּךְ אֶת הָאָתוֹן בַּמַּקֵּל.

במדבר כב, כא-כז

מדברים על זה

  • למה הִכה בלעם את האתון? כמה פעמים הכה אותה? מה דעתכם על כך?
  • התורה אוסרת לצער בעלי חיים. אילו מעשים שעשה בלעם הם צער בעלי חיים?
  • יש הטוענים שעצם הרכיבה על האתון היא צער בעלי חיים. הסבירו טענה זו. האם אתם מסכימים איתה?
  • הביאו דוגמאות לצער בעלי חיים בימינו. מה ניתן לעשות כדי להשתדל לא לפגוע בבעלי החיים בדוגמאות שהבאתם?
  • האם לדעתכם האיסור לצער בעלי חיים הוא איסור חשוב? למה?

 

תַּרְנְגֹלֶת אֲהוּבָה הָיְתָה לוֹ לְרַבִּי שִׁמְעוֹן בֶּן חֲלַפְתָּא בַּחֲצֵרוֹ. יוֹם אֶחָד נִפְצְעָה הַתַּרְנְגֹלֶת, רַגְלָהּ נֶחְתְּכָה, וְנִשְׁאֲרָה לָהּ רֶגֶל אַחַת בִּלְבַד. יָשְׁבָה הַתַּרְנְגֹלֶת כָּל הַיּוֹם בְּתוֹךְ הַקַּשׁ וְלֹא יָכְלָה לָקוּם. רָאָה רַבִּי שִׁמְעוֹן בְּצַעֲרָהּ וְקֵרֵב אֵלֶיהָ אֶת הַמַּיִם וְאֶת הַזֵּרְעוֹנִים, אַךְ הִיא לֹא זָזָה מִמְּקוֹמָהּ וְלֹא אָכְלָה דָּבָר.

דָּאַג רַבִּי שִׁמְעוֹן: אֵיךְ תִּסְתַּדֵּר הַתַּרְנְגֹלֶת? אִם הִיא לֹא תּוּכַל לָקוּם וּלְהִסְתּוֹבֵב, הִיא עֲלוּלָה לָמוּת מִצַּעַר וּמֵרָעָב.

חָשַׁב וְחָשַׁב וּלְבַסּוֹף מָצָא עֵצָה: בָּנָה מֵעֵין רֶגֶל תּוֹתֶבֶת מֵעָנָף גָּמִישׁ וְחָזָק, וְחִבֵּר לְגוּפָהּ.

קָמָה הַתַּרְנְגֹלֶת בִּזְהִירוּת, בָּדְקָה אֶת רַגְלָהּ הַחֲדָשָׁה, קָפְצָה וְדִדְּתָה, שָׁתְתָה מֵהַמַּיִם וְנִקְּרָה זֵרְעוֹנִים. לְבַסּוֹף יָצְאָה לְסִיבוּב שֶׁל שִׂמְחָה בֶּחָצֵר, כִּמְעַט כְּמוֹ בֶּעָבָר: עַל רֶגֶל אַחַת אֲמִתִּית וְעַל רֶגֶל אַחַת עֲשׂוּיָה מֵעָנָף.

על פי תלמוד בבלי, מסכת חולין, דף נז, עמוד ב

מדברים על זה

  • למה בנה רבי שמעון רגל תותבת בשביל התרנגולת? כיצד עזרה לה הרגל התותבת?
  • באגדה מסופר שרבי שמעון ראה בצערה של התרנגולת. כיצד לדעתכם הוא הבחין בכך?
  • קשה לנו לדעת מה תרנגולת מרגישה. האם יש חיות שקל לבני האדם להבין מה הן מרגישות? תנו דוגמה. מדוע לדעתכם קל יותר להבין את החיות האלה?
  • לא רבי שמעון גרם לתרנגולת להיפצע, ולכן היה יכול לומר שמה שקרה לה הוא דרכו של הטבע ואולי עדיף שלא יתערב. מה אנחנו יכולים ללמוד מהרצון של רבי שמעון לעזור לתרנגולת בכל זאת? איך אנחנו יכולים לעזור לבעלי החיים בסביבתנו?

 

משימה: הביאו לתלמידים חומרי יצירה שונים – קרטונים, צמר, בדים, פלסטלינה, חוט ברזל וכדומה. בקשו מהם לבנות דגם של התרנגולת ושל הרגל התותבת שחוברה לה. (זו הזדמנות לשים לב שרגליה של התרנגולת דקות ביחס לגופה ולהבין את האתגר בבניית רגל שתישא את משקלה.)

זה משפיל לפיל

עודד בורלא

 

הַפִּילִים בַּקִּרְקָס הֵם תָּמִיד עֲצוּבִים.

הֵם עוֹשִׂים לְהָטִים, הֵם שׁוֹכְבִים, הֵם יוֹשְׁבִים.

מְנִיפִים אֶת חִדְקָם, מְרִיעִים וְתוֹקְעִים –

אַךְ בִּפְנִים – הַפִּילִים עֲצוּבִים.

 

גַּם בְּגַן-הַחַיּוֹת הַפִּילִים עֲצוּבִים.

הֵם הוֹלְכִים וְחוֹזְרִים וְהוֹלְכִים וְשָׁבִים,

מוֹשִׁיטִים אֶת חִדְקָם, מְבַקְּשִׁים הֵם בָּטְנִים

אַךְ בִּפְנִים – הַפִּילִים עֲצוּבִים.

 

רַק פִּילֵי יְעָרוֹת, עֲרָבוֹת, מִישׁוֹרִים

הֵם פִּילִים חָפְשִׁיִּים, אַדִּירִים וְגֵאִים.

צוֹעֲדִים בְּבִטְחָה, הֵם אֵינָם יְרֵאִים

הַפִּילִים שֶׁבַּשְּׁבִי – הֵם פִּילִים עֲצוּבִים.

 

עודד בורלא, חיוך בכל פינה, ידיעות אחרונות, 2006

מדברים על זה

  • מה ההבדל בין פילים בשבי לפילים חופשיים בטבע, לפי השיר?
  • הקרקס וגן החיות הם מקומות בידור שמחים בשבילנו. לפי השיר, מהו הפער בין תחושות הפילים בפנים ובין מראם בחוץ? מה ניתן ללמוד מכך על מצבים אחרים שבהם אנחנו נהנים מבעלי חיים, למשל בפינות ליטוף?
  • מה לדעתכם מעציב את הפילים שבשבי? איך זה גורם לכם להרגיש? הציעו רעיונות: איך אנחנו יכולים לבלות בלי לגרום לפילים ולבעלי חיים אחרים להיות עצובים?
  • יש היום גני חיות, כמו גן החיות התנ”כי בירושלים, שהם מיזמי שימור והצלה של בעלי חיים ואינם מיועדים רק לשעשוע של הקהל. כמו כן פילים ובעלי חיים אחרים בטבע חיים לפעמים בפחד מציידים או נתונים בסכנת הכחדה בגלל מחסור במזון ושינויים בסביבה. איזו מסקנה רחבה יותר ניתן להסיק מכך על היחס לבעלי החיים בטבע או בשבי?

יובל מנדלוביץ’ מציל כלבי תקיפה ששימשו לקרבות כלבים. צפו בסרטון שבו הוא מספר על עצמו ועל מעשיו.

 

מדברים על זה

  • הכלבים שיובל מנדלוביץ’ מציל הם כלבים שהשתמשו בהם לקרבות כלבים – מעשה אכזרי ולא חוקי. מה לדעתכם מניע אותו להציל אותם ולטפל בהם?
  • כלבי קרבות חיים חיים קשים וסובלים מהתעללות. מה מנדלוביץ’ נותן להם שלא היה להם קודם? איך זה לדעתכם משנה את האופי ואת ההתנהגות שלהם?
  • לא קל להציל ולגדל מאה כלבי קרבות ולטפל בהם. מה בכל זאת אתם יכולים לעשות כדי לעזור לכלבים ובעלי חיים בכלל?
  • מהם היתרונות באימוץ כלב מעמותה לעומת קניית כלב גזעי? האם לדעתכם השיקול של עזרה לכלב במצוקה צריך להיות שיקול בהחלטה איזה כלב לאמץ? למה?

בעקבות מלחמות בני ישראל במלך ערד, מלך האמורי ומלך הבשן, בלק מלך מואב מבקש לנצח את בני ישראל באמצעות כישוף ומבקש מבלעם – נביא ומכשף  – לקלל את בני ישראל.

 

וַיִּשְׁלַח [מלך מואב] מַלְאָכִים אֶל בִּלְעָם בֶּן בְּעֹר פְּתוֹרָה אֲשֶׁר עַל הַנָּהָר אֶרֶץ בְּנֵי עַמּוֹ לִקְרֹא לוֹ לֵאמֹר הִנֵּה עַם יָצָא מִמִּצְרַיִם הִנֵּה כִסָּה אֶת עֵין הָאָרֶץ וְהוּא יֹשֵׁב מִמֻּלִי. וְעַתָּה לְכָה נָּא אָרָה לִּי אֶת הָעָם הַזֶּה כִּי עָצוּם הוּא מִמֶּנִּי אוּלַי אוּכַל נַכֶּה בּוֹ וַאֲגָרְשֶׁנּוּ מִן הָאָרֶץ כִּי יָדַעְתִּי אֵת אֲשֶׁר תְּבָרֵךְ מְבֹרָךְ וַאֲשֶׁר תָּאֹר יוּאָר. וַיֵּלְכוּ זִקְנֵי מוֹאָב וְזִקְנֵי מִדְיָן וּקְסָמִים בְּיָדָם וַיָּבֹאוּ אֶל בִּלְעָם וַיְדַבְּרוּ אֵלָיו דִּבְרֵי בָלָק.

במדבר כב, ה-ז

 

פירושי מילים

מַלְאָכִים – שליחים

פְּתוֹרָה – אל מקום ששמו פתור

כִסָּה אֶת עֵין הָאָרֶץ – נראה שהוא ממלא את כל הארץ

אָרָה – קַלֵל

קְסָמִים בְּיָדָם – אמצעים לעשיית קסמים

מדברים על זה

  • בלק מלך מואב מנסה לנצח את בני ישראל בדרך לא שגרתית. מהי הדרך לפי הפסוקים?
  • אילו כוחות יש לבלעם לפי המסופר בפסוקים?
  • מה דעתכם על הניסיון של בלק לנצח את בני ישראל באמצעות קללה? האם לדעתכם ניתן להשפיע על המציאות ולנצח במלחמה באמצעים על-טבעיים? הסבירו את עמדתכם.
  • אולי מוזר בעינינו להשתמש במכשף במלחמה, אבל היום הרבה אנשים מתפללים לניצחון במלחמה. האם לדעתכם כישוף ותפילה הם דברים דומים או שונים? הסבירו.

באגדה שלפניכם מסופר על קסם שנעשה בעזרת עפר.

 

הָיֹה הָיָה חָכָם, נַחוּם שְׁמוֹ, שֶׁכֻּנָּה “נַחוּם אִישׁ גַּם זוֹ”. מִפְּנֵי מָה קָרְאוּ לוֹ כָּךְ?

מִפְּנֵי שֶׁעַל כָּל דָּבָר שֶׁהִגִּיעַ לוֹ הָיָה אוֹמֵר: גַּם זוֹ לְטוֹבָה.

פַּעַם אַחַת בִּקְּשׁוּ יִשְׂרָאֵל לִמְסֹר מַתָּנָה לְקֵיסָר.

אָמְרוּ: מִי יֵלֵךְ?

יֵלֵךְ נַחוּם אִישׁ גַּם זוֹ, שֶׁהִתְרַחֲשׁוּ לוֹ נִסִּים רַבִּים.

שָׁלְחוּ בְּיָדוֹ מְלוֹא אַרְגָּז אֲבָנִים טוֹבוֹת וּמַרְגָּלִיּוֹת.

 

הָלַךְ וְלָן בְּפֻנְדָּק (מָלוֹן קָטָן).

בַּלַּיְלָה עָמְדוּ בַּעֲלֵי הַפֻּנְדָּק וּפָתְחוּ אֶת הָאַרְגָּז וְנָטְלוּ כָּל מָה שֶׁבְּתוֹכוֹ וּמִלְּאוּהוּ עָפָר.

כְּשֶׁהִגִּיעַ לְקֵיסָר, פָּתְחוּ אַרְגָּזוֹ וְרָאוּ שֶׁהוּא מָלֵא עָפָר.

אָמַר הַמֶּלֶךְ: מְלַגְלְגִים עָלַי הַיְּהוּדִים. בִּקֵּשׁ לְהָרְגוֹ.

אָמַר נַחוּם: גַּם זוֹ לְטוֹבָה!

 

בָּא אֵלִיָּהוּ וְנִדְמָה לוֹ לְקֵיסָר כְּאֶחָד מִשֶּׁלָּהֶם, מִשָּׂרֵי הָרוֹמָאִים.

אָמַר: שֶׁמָּא עָפָר זֶה מֵעֲפַר אַבְרָהָם אֲבִיהֶם הוּא,

שֶׁכְּשֶׁהָיָה אַבְרָהָם זוֹרֵק עָפָר, הָפַךְ לַחֲרָבוֹת, וּכְשֶׁהָיָה זוֹרֵק גִּבְעוֹלֵי קַשׁ, נַעֲשׂוּ חִצִּים.

הָיְתָה מְדִינָה אַחַת שֶׁלֹּא הָיָה יָכוֹל הַמֶּלֶךְ לְכָבְשָׁהּ,

בָּדְקוּ בָּהּ אֶת הֶעָפָר (זָרְקוּ עָלֶיהָ אֶת הֶעָפָר וְהוּא הָפַךְ לַחֲרָבוֹת) וּכְבָשׁוּהָ.

הִכְנִיסוּ אֶת נַחוּם אִישׁ גַּם זוֹ לְמַחְסְנֵי הָאוֹצָר שֶׁל הַמֶּלֶךְ, וּמִלְּאוּ אַרְגָּזוֹ אֲבָנִים טוֹבוֹת וּמַרְגָּלִיּוֹת וְשִׁגְּרוּהוּ בְּכָבוֹד גָּדוֹל.

 

בַּחֲזָרָתוֹ לָן בְּאוֹתוֹ פֻּנְדָּק.

אָמְרוּ לוֹ בַּעֲלֵי הַפֻּנְדָּק: מָה הֵבֵאתָ עִמְּךָ שֶׁעָשׂוּ לְךָ כָּבוֹד גָּדוֹל כָּל כָּךְ?

אָמַר לָהֶם: מָה שֶׁנָּטַלְתִּי מִכָּאן הֵבֵאתִי לְשָׁם.

הָרְסוּ בֵּיתָם וְהֵבִיאוּ עֲפָרוֹ לַמֶּלֶךְ.

אָמְרוּ לְקֵיסָר: אוֹתוֹ הֶעָפָר שֶׁנָּתַן לְךָ נַחוּם – מִשֶּׁלָּנוּ הָיָה.

בָּדְקוּ אֶת הֶעָפָר וְלֹא מָצְאוּ שֶׁהָפַךְ לַחֲרָבוֹת, וַהֲרָגוּם.

על פי תלמוד בבלי, מסכת תענית, דף כא, עמוד א

מדברים על זה

  • איזו יכולת הייתה לנחום איש גם זו, שבזכותה נבחר להביא את המתנה לקיסר?כיצד יכולת זו שימשה אותו בהמשך הסיפור?
  • מהו הקסם או הנס שמסופר עליו באגדה?
  • הסיפור מתאר קסם שעובד אצל אחד ולא אצל אחר. איזה מסר המספר רוצה להעביר לקוראים?

כובע קסמים

לאה גולדברג

 

כָּל הַיָּמִים, כָּל הַיָּמִים

חוֹלֶמֶת אֲנִי עַל כּוֹבַע-קְסָמִים.

כּוֹבַע קָטָן, מְקֻשַּׁט נוֹצָה,

הָעוֹשֶׂה כָּל מָה שֶׁאֲנִי רוֹצָה.

 

אֶחְבֹּשׁ אוֹתוֹ וְאֹמַר, לְמָשָׁל:

“כּוֹבַע, עֲשֵׂה שֶׁאֲנִי אֶגְדַּל!”

וְהִנֵּה מִיָּד הִנְּנִי עוֹלָה,

וְגוּפִי מִתְמַתֵּחַ וַאֲנִי גְּדוֹלָה,

וְאֵין כָּמוֹנִי בְּכָל הָעוֹלָם:

כִּי אֲנִי גְּבוֹהָה וּגְדוֹלָה מִכֻּלָּם.

וְהַכֹּל מִסְתַּכְּלִים בְּיִרְאָה וְכָבוֹד,

כִּי הֲרֵי אֲנִי גְּדוֹלָה עַד מְאוֹד.

 

וְאִמָּא בָּעֶרֶב כְּבָר לֹא תֹּאמַר:

“לְכִי לִישֹׁן כְּבָר מְאֻחָר!”

וְאַבָּא לֹא עוֹד יִגְעַר בַּמִּלִּים:

“אַל תִּתְעָרְבִי בְּשִׂיחַת הַגְּדוֹלִים!”

וּכְשֶׁאֲדַבֵּר יַקְשִׁיבוּ כֻּלָּם,

כִּי אֲנִי הַגְּדוֹלָה בְּכָל הָעוֹלָם.

 

כָּל הַיָּמִים, כָּל הַיָּמִים

חוֹלֶמֶת אֲנִי עַל כּוֹבַע-קְסָמִים.

כּוֹבַע קָטָן, מְקֻשַּׁט נוֹצָה,

הָעוֹשֶׂה כָּל מָה שֶׁאֲנִי רוֹצָה.

 

הִנֵּה בְּלִבִּי בַּקָּשָׁה שְׁנִיָּה:

“כּוֹבַע הֱיֵה לָאֳנִיָּה!”

מִיָּד הוּא קוֹפֵץ מֵרֹאשִׁי לַיָּם

וַאֲנִי מַפְלִיגָה בּוֹ בְּכָל הָעוֹלָם,

לְאִיִּים רְחוֹקִים, לְאֶרֶץ זָרָה,

נוֹסַעַת הָלוֹךְ וַחֲזָרָה,

[…]

וְאִישׁ לֹא יָבִין, וְאִישׁ לֹא יֵדַע,

כִּי נוֹסַעַת בַּיָּם יַלְדָּה לְבַדָּהּ.

וְאִם יִהְיֶה לִי בַּיָּם עָצוּב,

אֹמַר לוֹ: “כּוֹבַע, הַבַּיְתָה שׁוּב!”

וְאָבוֹא לְבֵיתִי. וּמִכָּל הַמְּדִינוֹת

לְכָל חֲבֵרַי אָבִיא מַתָּנוֹת.

וּמִסְּבִיבִי יֵשְׁבוּ חֲבֵרִים

וְאֲנִי אֲסַפֵּר לָהֶם סִפּוּרִים,

וְאִיש לֹא יָעֵז לְהַגִּיד לִי עַכְשָׁו:

“שׁוּב הִיא בּוֹדָה סִּפּוּרֵי כָּזָב!”

 

כָּל הַיָּמִים, כָּל הַיָּמִים

חוֹלֶמֶת אֲנִי עַל כּוֹבַע-קְסָמִים.

אֲבָל אֵיפֹה, אֲבָל אֵי-בָּזֶה

אֶפְשָׁר לְהַשִּׂיג כּוֹבַע כָּזֶה?

אֶת אַבָּא וְאִמָּא לֹא אֶשְׁאַל,

כִּי הַגְּדוֹלִים לֹא יָבִינוּ כְּלָל!

 

דבר לילדים, 11 בינואר 1945

 

האזינו לשיר שהלחין רמי קליינשטיין ושרה ריטה.

מדברים על זה

  • למה הילדה הדוברת בשיר רוצה כובע קסמים? אילו דברים היא תבקש ממנו? למה לדעתכם היא תבקש דווקא דברים אלו?
  • מה אתם הייתם מבקשים אילו היה לכם כובע קסמים? למה?
  • הילדה הדוברת בשיר מסיימת באמירה שאי אפשר לשאול את המבוגרים איפה אפשר להשיג כובע קסמים. למה לדעתכם “הגדולים לא יבינו כלל”? אילו דברים לדעתכם בעולם הילדים המבוגרים אינם מבינים?
  • האם לדעתכם רצון לעשות קסמים או אמונה בקסמים מבדילים בין המבוגרים לילדים? הסבירו.

קסמים – זריזות ידיים והטעיה

אם ראיתם הופעה של קוסמים, ייתכן שהיה נראה לכם שהם עושים דברים לא אפשריים, ואולי האמנתם שיש להם כוחות-על. ואכן לקוסמים יש כוחות מיוחדים, אבל טבעיים מאוד: הם מצטיינים ומוכשרים בזריזות ידיים ובאחיזת עיניים – הטעיה.

אנחנו נהנים מצפייה בקוסמים מכיוון שאיננו מבינים איך הם עושים את הקסמים, ולכן הקוסמים אינם נוטים לגלות את סודות המקצוע. אך הינה שני סרטונים המסבירים כיצד עושים שני קסמים:

קסם המבוסס על אחיזת עיניים

קסם המבוסס על זריזות ידיים.

מדברים על זה

  • האם הקסמים שמוצגים בסרטונים הם קסמים בעיניכם? למה?
  • כדי ליהנות מקסם אסור לדעת איך הוא נעשה, מסכימים או לא מסכימים? הסבירו.
  • האם תלכו להופעה של קוסם או קוסמת שמסבירים איך הם עושים את הקסמים? למה?
  • הסרטונים מציגים קסמים שנעשים באמצעות זריזות ידיים או הטעיה. האם לדעתכם קיימים קסמים על-טבעיים באמת, בלי זריזות ידיים או הטעיה?
  • אם קסם הוא דבר טבעי ואינו דורש כוחות-על, מה הייחוד של קוסם טוב?

מלך מואב שלח את בלעם, נביא ומכשף, לקלל את בני ישראל. בדרך האתון שהוא רוכב עליה רואה את מלאך אלוהים חוסם את הדרך ומסרבת להמשיך ללכת. בלעם מכה אותה שלוש פעמים כדי להאיץ בה ללכת. לפתע האתון מתחילה לדבר.

 

וַיִּפְתַּח ה’ אֶת פִּי הָאָתוֹן וַתֹּאמֶר לְבִלְעָם מֶה עָשִׂיתִי לְךָ כִּי הִכִּיתָנִי זֶה שָׁלֹשׁ רְגָלִים. וַיֹּאמֶר בִּלְעָם לָאָתוֹן כִּי הִתְעַלַּלְתְּ בִּי לוּ יֶשׁ חֶרֶב בְּיָדִי כִּי עַתָּה הֲרַגְתִּיךְ.

וַתֹּאמֶר הָאָתוֹן אֶל בִּלְעָם הֲלוֹא אָנֹכִי אֲתֹנְךָ אֲשֶׁר רָכַבְתָּ עָלַי מֵעוֹדְךָ עַד הַיּוֹם הַזֶּה הַהַסְכֵּן הִסְכַּנְתִּי לַעֲשׂוֹת לְךָ כֹּה וַיֹּאמֶר לֹא.

וַיְגַל ה’ אֶת עֵינֵי בִלְעָם וַיַּרְא אֶת מַלְאַךְ ה’ נִצָּב בַּדֶּרֶךְ וְחַרְבּוֹ שְׁלֻפָה בְּיָדוֹ וַיִּקֹּד וַיִּשְׁתַּחוּ לְאַפָּיו.

במדבר כב, כח-לא

 

פירושי מילים

רְגָלִים  – פעמים

הַהַסְכֵּן הִסְכַּנְתִּי – האם נהגתי כך אי פעם

וַיְגַל – הסיר מעיניו לאת הכיסוי לכאורה כדי שיראה את המלאך

וַיִּשְׁתַּחוּ לְאַפָּיו – השתחווה ונפל על פניו

מדברים על זה

  • בפסוקים נאמר שאלוהים פתח את פי האתון ונתן לה את היכולת לדבר. מה ייתכן שהאתון הייתה רוצה לומר לבלעם גם במצבים אחרים? חשבו על מצב מסוים אחר, ודמיינו מה האתון הייתה אומרת בו. איך לדעתכם היא מרגישה כשאין היא יכולה לומר את הדברים האלה?
  • כיצד השיחה של בלעם עם האתון עוזרת לבלעם? מה הוא למד ממנה, ואיך זה משנה את התנהגותו?
  • גם אנחנו, אף על פי שאנחנו יכולים לדבר, לא תמיד מדברים ואומרים דברים שחשוב לנו להגיד. ספרו על מקרים שבהם אנשים אינם מתקשרים ואינם אומרים את המחשבות והרצונות שלהם.
  • הביאו דוגמאות למצבים שבהם תקשורת ודיבור יכולים להועיל. האם יש מצבים שבהם עדיף דווקא לא לדבר? הסבירו.

שְׁנֵי נוֹאֲמִים הָיוּ עוֹמְדִים לִפְנֵי הַקֵּיסָר הָרוֹמִי אַדְרְיָנוֹס –

אֶחָד מֵהֶם הָיָה מְלַמֵּד עַל הַדִּבּוּר שֶׁהוּא יָפֶה,

וְאֶחָד מְלַמֵּד עַל הַשְּׁתִיקָה שֶׁהִיא יָפָה.

אָמַר לוֹ הָאֶחָד: אֲדוֹנִי, אֵין טוֹב מִן הַדִּבּוּר בָּעוֹלָם –

אִלּוּלֵא הַדִּבּוּר הֵיאָךְ (כֵּיצַד) הָיוּ מְשַׁבְּחִים אֶת הַכַּלּוֹת,

וְהֵיאָךְ הָיָה מַשָּׂא וּמַתָּן בָּעוֹלָם,

וְהֵיאָךְ הָיוּ הַסְּפִינוֹת מַפְלִיגוֹת בַּיָּם?

אָמַר הַמֶּלֶךְ לְאוֹתוֹ שֶׁהָיָה מְלַמֵּד עַל הַשְּׁתִיקָה שֶׁהִיא יָפָה: הֵיאָךְ אַתָּה מְלַמֵּד עַל הַשְּׁתִיקָה שֶׁהִיא יָפָה?

מִיָּד בָּא לְדַבֵּר.

עָמַד חֲבֵרוֹ וּסְטָרוֹ עַל פִּיו.

אָמַר לוֹ הַמֶּלֶךְ: לָמָּה סָטַרְתָּ אוֹתוֹ?

אָמַר לוֹ: אֲדוֹנִי, אֲנִי בְּעֶזְרַת הַדִּבּוּר שִׁבַּחְתִּי אֶת הַדִּבּוּר,

וְזֶה בָּא לְלַמֵּד מִשֶּׁלִּי עַל שֶׁלּוֹ – מִשֶּׁלּוֹ עַל שֶׁלּוֹ יְלַמֵּד וִישַׁבֵּחַ אֶת הַשְּׁתִיקָה בְּאֶמְצָעוּת שְׁתִיקָה!

על פי ילקוט שמעוני על התורה רמז תשל”ז

מדברים על זה

  • באגדה מסופר על עימות לצורכי שעשוע של הקיסר. בעימות כל צד אמור לטעון לטובת עמדתו שלו המנוגדת לעמדתו של האחר. באיזה נושא דנו שני הנואמים?
  • מהם הטיעונים של הנואם בעד הדיבור? הוסיפו טיעון משלכם באותו סגנון – “היאך היה…”.
  • למה הנואם שהוא בעד הדיבור אינו מניח לנואם שהוא בעד השתיקה לטעון את טיעוניו? מה הוא מבקש לומר בכך?
  • האם אתם מסכימים עם האמירה הזאת? הסבירו.
  • האם ניתן להוכיח את יתרונות השתיקה בשתיקה? הסבירו.
  • גם השתיקה וגם הדיבור חשובים. תנו דוגמה שבה הדיבור עדיף ודוגמה שבה השתיקה עדיפה.

הלב הוא מחבוא

שלומית כהן אסיף

 

הַלֵּב הוּא מַחֲבוֹא

לְכָל הַדְּבָרִים שֶׁלֹּא יְכוֹלִים לְהַגִּיד בְּקוֹל,

כְּשֶׁאֲנִי רוֹצֶה לְסַפֵּר עַל הַיַּלְדָּה שֶׁאֲנִי אוֹהֵב

וּמְפַחֵד שֶׁיִצְחֲקוּ לִי

אֲנִי מְסַפֵּר בַּלֵּב.

כְּשֶׁאֲנִי רוֹצֶה לְהַגִּיד מִלָּה גַּסָּה

וּמְפַחֵד שֶׁאַבָּא וְאִמָּא יִשְׁמְעוּ

אֲנִי אוֹמֵר בַּלֵּב.

יֵשׁ דְּבָרִים שֶׁאֲנִי יוֹדֵעַ בַּלֵּב

וּכְשֶׁאֲנִי צָרִיךְ לְהַגִיד אוֹתָם בְּקוֹל

אֲנִי לֹא יָכוֹל.

 

שלומית כהן-אסיף, נשיקה בכיס, לולו, 2000

מדברים על זה

  • מה הם הדברים שהילד הדובר בשיר שומר בלב ואינו אומר בקול? למה הוא אינו אומר אותם בקול?
  • האם גם לכם יש דברים שאינכם מעיזים לומר בקול? מה הסיבות לכך בדרך כלל?
  • האם לדעתכם טוב שאפשר להחביא דברים ולא לומר הכול, או שעדיף תמיד לומר הכול? הסבירו. איך יודעים מה נכון להגיד ומה לא נכון להגיד?
  • הילד הדובר בשיר אומר שגם כשצריך להגיד דברים בקול, הוא אינו יכול להגיד אותם. נסו לחשוב על דוגמאות לדברים כאלה. מה הוא יכול לעשות כדי להגיד את הדברים האלה בכל זאת?
  • יש סודות שעדיף לא לשמור בלב אלא לספר להורים. תנו דוגמה לסודות כאלה. מדוע חשוב לדבר עליהם?

מעגלי הקשבה

יש דברים שחשוב לנו לומר ולחלוק עם אחרים, אך אין לנו ההזדמנות לומר אותם. במעגלי הקשבה מסודרים ומתוכננים מראש, חברים יכולים להיפתח, לדבר ולהקשיב זה לזה. כך הקשרים, האמון והקרבה מתחזקים.

צפו בסרטון על מעגלי ההקשבה והשפעותיהם.

מדברים על זה

  • לפי הסרטון, מה עושים במעגלי הקשבה?
  • מה התפקיד של מעגלים אלו? תנו דוגמאות מהסרטון לרווח של התלמידים, המורים והחברה בכלל.
  • התלמידים המדברים במעגל אוחזים חפץ, מעין “מקל דיבור” – רק מי שאוחז אותו רשאי לדבר, והאחרים מקשיבים לו. מה התפקיד של החפץ הזה? מה היה קורה בלעדיו?
  • האם אתם מרגישים כמו אחת התלמידות בסרטון ואינכם באמת מדברים ומכירים במידה מספקת זה את זה? כיצד ההכרח לתת לאחרים שהות לדבר וההקשבה להם מגבירים את הלכידות החברתית?
  • חשוב לדבר לא רק בתוך החברה אלא גם בין חבָרות שונות זו מזו. צפו בסרטון המתאר את התוכנית “דיאלוג וזהות” של קרן תל”י. כיצד הקשבה של תלמידים יהודים וערבים אלו לאלו מועילה לחברה הישראלית?

חשוב לדבר

בפרשה האתון של בלעם פותחת את פיה ומדברת. שחקו במשחק התפוז הממחיש את חשיבות הדיבור והתקשורת:

הציבו על השולחן תפוז. שני תלמידים יתנדבו, וכל אחד מהם יקבל פתק בלי שחברו יראה מה כתוב בו. בפתק של אחד התלמידים כתוב: “האנושות זקוקה לך! וירוס קטלני תקף את כדור הארץ. הדבר היחיד שיכול לעצור את המגפה הוא קליפה של תפוז שלם הנמצא על שולחן המורה. עליך להשיג אותו בכל מחיר!” בפתק של התלמיד האחר כתוב: “האנושות זקוקה לך! וירוס קטלני תקף את כדור הארץ. הדבר היחיד שיכול לעצור את המגפה הוא מיץ של תפוז שלם הנמצא על שולחן המורה. עליך להשיג אותו בכל מחיר!” על שני התלמידים להשיג את התפוז בכל דרך שהיא. בסוף בקשו מהם לקרוא את הפתקים, והם יבינו שכל אחד מהם רצה משהו אחר בתפוז ושהם יכלו לחלוק בו אילו היו מדברים על כך.

השפה הסודית של בעלי החיים

בפרשה האתון של בלעם פותחת את פיה ומדברת. פעמים רבות אנו מתקשים להבין את צורכיהם ורצונותיהם של בעלי החיים משום שאיננו יכולים לדבר איתם. אבל בעלי החיים מבטאים את התחושות והרצונות שלהם, ונוכל להבין אותם אם נלמד להכיר אותם.

הציגו חידון דיגיטלי על שפת הגוף של כלבים. בכל שקופית יש תמונה של כלב שמבטא תחושה מסוימת. שאלו את התלמידים מה לדעתם “אומר” הכלב בשפת הגוף בתמונה. אספו כמה תשובות במליאה, ושאלו את התלמידים על מה הם מבססים את תשובתם. הקשה על התמונה תגלה את התשובה הנכונה. תוכלו גם לתת לתלמידים לכתוב לעצמם את התשובות לכל התמונות, ולבסוף לחזור אל תחילת המצגת ולבדוק את התשובות.

אתר פרשת השבוע הופק בתמיכתם הנדיבה של הלמוט ואווה ווליש, הלנדייל, פלורידה

היי! רוצה לקבל בכל יום ראשון פעילויות לקראת פרשת השבוע הקרובה?

בכל שבוע אנחנו שולחים למחנכים כמוך רעיונות חדשים ומגוונים שיהפכו את פרשת השבוע למשהו שהתלמידים ממש יחכו לו!

*מי שלא מעוניין לקבל תזכורת נעימה לתכנים מדי שבוע – זה גם בסדר, פשוט לחצו על האיקס בצד שמאל למעלה.