אין מוצרים בסל הקניות.

מעבר לתשלום
< חזרה

פרשת וזאת הברכה

מה בפרשה?

  • ברכות משה לשבטים – קודם מותו, משה מברך את כל אחד מהשבטים (חוץ משמעון) ומתאר את אופיו של השבט או מאורעות בהיסטוריה שלו. הברכות כתובות בשפה פואטית ומליצית.
  • מות משה – משה עולה להר נבו וצופה על ארץ ישראל, אך אליה לא ייכנס. משה מת, ומקום קבורתו לא נודע. בני ישראל מתאבלים עליו. יהושע יורש אותו ומנהיג את העם. נאמר שלא היה עוד נביא כמשה.

קודם מותו, משה מברך את השבטים, שבט-שבט לפי הרגליו ומעשיו.

שְׂמַח זְבוּלֻן בְּצֵאתֶךָ וְיִשָּׂשכָר בְּאֹהָלֶיךָ. 

במדבר לג, יח

מדברים על זה

  • לפי הפסוק, במה שונה שבט זבולון משבט יששכר? למה לדעתכם הצמיד משה את שני השבטים בפסוק אחד ולא דיבר אל כל אחד מהם בנפרד?
  • במה משה מברך את שני השבטים? איזו שמחה יכולה להיות ביציאה לדרך, ואיזו שמחה יכולה להיות בהימצאות בבית?
  • למה לדעתכם יש צורך לברך בשמחה ביציאה החוצה או בהימצאות בבית? אילו אתגרים יש בכל אחד מהמצבים?
  • מה משמח אתכם יותר – להיות בבית או בחוץ? למה?

 

משימה: צרו שלט לבית, ובו ברכה לנכנסים לבית וברכה ליוצאים ממנו.

ביתי הוא מבצרי.

פתגם זה מקורו בחוק האנגלי, ופירושו הוא שאדם יכול לנהוג בביתו כרצונו, והוא רשאי לשמור על פרטיותו ואף להשתמש בכוח אם פולשים לביתו ללא רשותו.

בישראל יש חוק דומה – החוק “ביתי הוא מבצרי” – המכונה גם “חוק דרומי”.

.

מדברים על זה

מדברים על זה

  • מהו מבצר? מה ההבדל בין מבצר לבית?
  • מה לדעתכם מבקש פתגם זה לומר על הקשר בין האדם לביתו?
  • כיצד בית יכול להגן עלינו? מפני מה הוא מגן?
  • בית אינו יכול להגן תמיד ולא מפני הכול. מה אפוא ניתן לעשות במצבים שבהם אין לנו הגנה? הביאו דוגמאות.
  • החוק שמבוסס על הפתגם “ביתי הוא מבצרי” נועד לשמור על פרטיותו של האדם. כיצד אתם מרגישים כאשר נכנסים לחדרכם בלי לדפוק, קוראים משהו אישי שכתבתם או מסתכלים בדברים האישיים שלכם?
  • מה ניתן ללמוד מכך על היחס שלנו לפרטיות של אדם אחר ולמרחב שלו?

 

משימה: צרו “מדרש ציור” לפתגם – כל תלמיד יצייר את הפתגם לפי הבנתו. (תוכלו לתלות את הציורים מסביב לפתגם בפינה בקיר הכיתתי.)

לחלופין הציעו לתלמידים לבנות במחשב יצירה גרפית שתמחיש את הפתגם.

 

אוהב להיות בבית

אריק איינשטיין

 

יש אנשים שמטפסים על הרים

יש אנשים שצונחים מגבהים

יש אנשים שרוכבים על סוסים

ויש כאלה שגומאים מרחקים.

 

אבל אני אוהב להיות בבית

עם התה והלימון והספרים הישנים.

כן, אני אוהב להיות בבית

עם אותה האהובה ועם אותם ההרגלים

אוהב להיות בבית.

 

יש אנשים שצדים נמרים

יש אנשים שדולים פנינים

יש אנשים שבונים מגדלים

ויש כאלה שצמים חודשים.

 

אבל אני…

 

יש אנשים שתמיד מחפשים

יש אנשים שתמיד מגלים

יש אנשים שהולכים בגדול

לא מוותרים ורוצים את הכול.

 

אבל אני…

 

האזינו לשיר.

מדברים על זה

  • מי הם שני סוגי האנשים המתוארים בשיר? מה מאפיין כל אחד מהם לפי השיר?
  • מה דעתכם על החלוקה הזאת בין שני סוגי האנשים? האם באדם אחד יכולים להיות שני סוגי המאפיינים? הסבירו.
  • לפי השיר, האנשים שאוהבים להיות בבית אינם אוהבים הרפתקאות. אילו הרפתקאות ניתן לחוות גם בבית?
  • היום ניתן להגיע לכל מקום בעולם ולחוות הרבה דברים באמצעים דיגיטליים, גם בלי לצאת מהבית. מה בכל זאת היתרון של יציאה מהבית כדי לחוות את הדברים האלה באופן בלתי אמצעי?
  • בעקבות תקופת הקורונה והשימוש הגובר במסכים, לא מעט ילדים ובני נוער חוששים לצאת מהבית ומעדיפים פעילויות בתוך הבית. ממה לדעתכם הם חוששים? מה אתם חושבים על תופעה זו? מה הייתם מייעצים לילד שחושש לצאת מהבית?

משימה: איפה אתם ממקמים את עצמכם ברצף בין סוגי האנשים? ציירו  קו על הלוח או על הרצפה – בקצה אחד “אוהב/אוהבת להיות בבית” ובקצה האחר “אוהב/אוהבת להיות בחוץ”. על התלמידים למקם את עצמם עליו ולהסביר את בחירתם.

בסופו של ספר דברים בני ישראל נפרדים ממשה. הוא משקיף על הארץ מהר נבו, ובגיל 120 מת במדבר, בלי להיכנס לארץ.

וַיַּעַל מֹשֶׁה מֵעַרְבֹת מוֹאָב אֶל הַר נְבוֹ רֹאשׁ הַפִּסְגָּה אֲשֶׁר עַל פְּנֵי יְרֵחוֹ וַיַּרְאֵהוּ ה’ אֶת כָּל הָאָרֶץ […]. וַיֹּאמֶר ה’ אֵלָיו זֹאת הָאָרֶץ אֲשֶׁר נִשְׁבַּעְתִּי לְאַבְרָהָם לְיִצְחָק וּלְיַעֲקֹב לֵאמֹר לְזַרְעֲךָ אֶתְּנֶנָּה הֶרְאִיתִיךָ בְעֵינֶיךָ וְשָׁמָּה לֹא תַעֲבֹר.

וַיָּמָת שָׁם מֹשֶׁה עֶבֶד ה’ בְּאֶרֶץ מוֹאָב עַל פִּי ה’.

וַיִּקְבֹּר אֹתוֹ בַגַּי בְּאֶרֶץ מוֹאָב מוּל בֵּית פְּעוֹר וְלֹא יָדַע אִישׁ אֶת קְבֻרָתוֹ עַד הַיּוֹם הַזֶּה.

וּמֹשֶׁה בֶּן מֵאָה וְעֶשְׂרִים שָׁנָה בְּמֹתוֹ לֹא כָהֲתָה עֵינוֹ וְלֹא נָס לֵחֹה.

וַיִּבְכּוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת מֹשֶׁה בְּעַרְבֹת מוֹאָב שְׁלֹשִׁים יוֹם וַיִּתְּמוּ יְמֵי בְכִי אֵבֶל מֹשֶׁה.

דברים לד, א-ח

מדברים על זה

  • איזו פרידה מתוארת בפסוקים? מי נפרד ממי?
  • למה לפני מותו משה עולה להר נבו לראות את הארץ? ממה משה נפרד?
  • לפי המתואר בפסוקים, אלוהים הוא שקובר את משה אחרי מותו. למה לדעתכם אלוהים עושה זאת בעצמו? מה מעשה זה מלמד על הקשר שהיה בין אלוהים למשה?
  • כתוב שבני ישראל בכו שלושים יום, ולאחר מכן כתוב: “ויתמו ימי בכי”. למה הכוונה? האם באמת סיימו להתאבל עליו? במנהגי היהדות יש תקופות מוגבלות למנהגי אבלות (שבעה – שבעה ימים, שלושים יום ושנה). מה טוב בהגבלת זמני האבלות?

הפסוקים מדברים על פרידה במקרה של מוות, אך חיי היום-יום שלנו מלאם גם פרידות קטנות שהן אומנם אינן דרמטיות כל כך, אך מתברר שגם אליהן כדאי לשים לב.

לא יפרד אדם מחבירו לא מתוך שיחה, ולא מתוך צחוק, ולא מתוך קלות ראש, אלא מתוך דברים של חכמה.

שכן מצאנו בנביאים הראשונים שסיימו דבריהם בדברי שבח ותנחומים.

על פי תוספתא, ברכות, פרק ג, הלכה כא

 

פירושי מילים

שיחה – דיבור חולין, דיבור יום-יומי

קלות ראש – בקלילות, ללא רצינות

מדברים על זה

  • החכמים קובעים כיצד אנשים צריכים לנהוג כשהם נפרדים זה מזה. מה הם קובעים שאין לעשות בפרידה? מה הם קובעים שיש לעשות? מה לדעתכם הם רוצים ללמד אותנו בכך?
  • שערו: מדוע קבעו החכמים שאין להיפרד בדיבור סתמי? מה לדעתכם אומרים ב”דיבור של חכמה” בשעת פרידה? אילו דברים אפשר לומר בפרידה שהם “שבח ותנחומים”?
  • מה דעתכם על דברי החכמים? האם אתם מסכימים איתם? למה?
  • יש אנשים שקשה להם להיפרד, ולכן הם מתעלמים מפרידה צפויה ואינם מדברים עליה כלל או נעלמים בלי להיפרד. למה לדעתכם חשוב לומר “שלום” ומילות פרידה כשנפרדים?

 

בפרשה נושא הפרידה הוא בהקשר של מוות. בחיי היום-יום אנו חווים פרידות רבות, אך רובן,  למרבה המזל, אינן דרמטיות כל כך, למשל: פרידה מהמורה כשעולים כיתה, פרידה מחבר שעובר לגור במקום אחר וכדומה. עם זאת פרידות אלו משמעותיות, וחשוב להיות מודעים לרגשות שהן מעוררות.

 

סוף זה תמיד התחלה

לאה נאור

 

סוֹף זֶה תָּמִיד הַתְחָלָה שֶׁל מַשֶּׁהוּ אַחֵר.

טוֹב יוֹתֵר?

רַע יוֹתֵר?

לֹא יֹוֹדַעַת מָה יוֹתֵר.

מַשֶּׁהוּ אַחֵר.

 

כְּשֶׁהַדֶּרֶךְ נִגְמֶרֶת מַתְחִיל אֵיזֶה שְׁבִיל,

כְּשֶׁהַלַּיְלָה נִגְמָר אָז הַבֹּקֶר מַתְחִיל.

כְּשֶׁנִּגְמֶרֶת שָׁעָה עוֹד שָׁעָה מַגִּיעָה,

רַק בְּסוֹף הַיְּדִיעָה מַתְחִילָה הַשְּׁגִיאָה,

 

כִּי סוֹף זֶה תָּמִיד הַתְחָלָה…

 

יֵשׁ תָּמִיד יוֹם מָחָר לְכָל יוֹם שֶׁעוֹבֵר,

כָּל חֲלוֹם מְשֻׁמָּשׁ מַחֲלִיפִים בְּאַחֵר.

כְּשֶׁנִּגְמֶרֶת שָׁנָה – עוֹד שָׁנָה מַתְחִילָה,

כָּל תְּשׁוּבָה מַתְחִילָה רַק בְּסוֹף שְׁאֵלָה.

 

כִּי סוֹף זֶה תָּמִיד הַתְחָלָה…

 

כְּשֶׁהַסֶּרֶט נִגְמָר הַחַיִּים מַתְחִילִים,

הַצְּלִילִים מַתְחִילִים כְּשֶׁאֵין כְּבָר מִלִּים.

כְּשֶׁנִּגְמֹר אֶת הַצְּלִיל אָז נַתְחִיל צְלִיל אַחֵר.

כְּשֶׁנִּגְמֹר אֶת הַשִּׁיר אָז נַתְחִיל לְדַבֵּר.

 

כִּי סוֹף זֶה תָּמִיד הַתְחָלָה…

טוֹב יוֹתֵר?

רַע יוֹתֵר?

לֹא יֹוֹדַעַת מָה יוֹתֵר.

מַשֶּׁהוּ אַחֵר.

 

מתוך האתר של לאה נאור

להאזנה

מדברים על זה

  • אילו סופים והתחלות מוזכרים בשיר? אילו עוד סופים מתחילים דברים חדשים?
  • בשיר נאמר שסוף הוא התחלה של משהו “טוב יותר?/ רע יותר?/ לא יודעת מה יותר”. איך אתם מרגישים כשאינכם יודעים אם ההתחלה של משהו היא טובה יותר או רעה יותר?
  • בפרידות רבות (בסוף שנת הלימודים למשל) שרים את השיר הזה. מה לדעתכם הוא יכול ללמד אותנו על פרידות?
  • מה מתחיל כשנפרדים מאדם מסוים? אילו התחלות חדשות מתחילות בפרידה? (תוכלו להיעזר בדוגמאות מהשיר כדי להציע לתלמידים רעיונות.)

הפסוקים בפרשה עוסקים בפרידה בהקשר של מוות. בחיי היום-יום שלנו יש לנו פרידות רבות, אך רובן אינן דרמטיות, למשל פרידה מחברה ששיחקתם איתה אחר הצוהריים או פרידה מחבר שעובר לגור במקום אחר, כפי שקורה בסרטון.

 

צפו ב“ילדי בית העץ – להתראות”.

מדברים על זה

  • למה נגה מתקשה לספר לחברים שלה על הפרידה הצפויה? האם החוויה הזאת מוכרת לכם? אם כן, ספרו על כך.
  • כיצד החברים מגיבים להודעה של נגה? אילו רגשות היא מעוררת בהם, ואיך הם בוחרים להתנהג איתה? למה?
  • לאיזה יחס ולאילו תגובות מהסביבה נגה הייתה זקוקה כדי להתמודד עם הפרידה? מה תומך בכם כשאתם נפרדים? איך הייתם רוצים שהסביבה שלכם תתנהג במצבים כאלה?
  • בסוף, אחרי כמה חודשים, נגה נפרדת מילדי בית העץ, ולירי, שבהתחלה בכתה ללא הרף, אינה בוכה עוד. למה לדעתכם היא אינה בוכה עוד? איך היא מסבירה את זה? האם קרה לכם שנפרדתם בתחושה טובה ושמחה? אם כן, מה שימח אתכם בפרידה?

משימה: חשבו על פרידה שאתם עתידים לחוות בקרוב (פרידה מחבר, סיום שנת הלימודים, סיום חוג וכדומה). כתבו מכתב פרידה המתאר את מה שחוויתם יחד, איך אתם מרגישים לקראת הפרידה וכיצד הקשר הזה או החוויה הזאת ילוו אתכם לדעתכם בעתיד.

אם אינכם עתידים לחוות פרידה בקרוב, נסו לדמיין פרידה כזו (פרידה שאתם חוששים ממנה, או פרידה שדווקא תשמחו בה).

 

בציור משה, הצייר מתאר את הפרידה של משה מחייו ומציג את הרגע שבו האל מראה למשה את ארץ ישראל שאליה צעד ארבעים שנה אך אליה לא יזכה להיכנס.

 

מיכאל סגן-כהן, משה, אקריליק ועפרונות צבעוניים על בד, 212X70 ס”מ, 1977–1978

 

בציור כתובים הפסוקים האלה:

[…] וַיַּרְאֵהוּ ה’ אֶת כָּל הָאָרֶץ אֶת הַגִּלְעָד עַד דָּן. וְאֵת כָּל נַפְתָּלִי וְאֶת אֶרֶץ אֶפְרַיִם וּמְנַשֶּׁה וְאֵת כָּל אֶרֶץ יְהוּדָה עַד הַיָּם הָאַחֲרוֹן. וְאֶת הַנֶּגֶב וְאֶת הַכִּכָּר בִּקְעַת יְרֵחוֹ עִיר הַתְּמָרִים עַד צֹעַר. […]. וַיָּמָת שָׁם מֹשֶׁה […].

דברים לד, א –ה

מדברים על זה

  • שערו על פי הפסוקים כיצד הרגיש משה בעומדו על הר נבו מול הארץ המובטחת שאליה לא ייכנס. כיצד רגשות אלו באים לידי ביטוי בציור?
  • משה מתבונן בארץ המובטחת דרך מה שנראה כחלון או מסגרת תמונה. מה הוא רואה דרכו? במה שונה התבוננות כזו דרך חלון לעומת התבוננות ישירה? מה לדעתכם רצה האומן לומר בכך על חוויית ההתבוננות של משה בארץ?
  • היכן בציור נמצא הר נבו? כיצד אתם יודעים זאת? מה הבדלי הגודל הפרופורציות בין ההר ובין משה מבטאים לדעתכם?
  • אנחנו מתבוננים עם משה בארץ המובטחת, וגבו של משה מופנה אלינו. כיצד הבחירה הזאת של האומן משפיעה על החוויה שלנו בהתבוננות בציור?
  • האם לפי דעתכם משה בהכרח חש צער בלבד או שמא חש גם רגשות נוספים? הסבירו.

משימה: ציירו חלון ודרכו מה משה רואה כשהוא מתבונן בארץ ישראל, לפי דמיונכם. תוכלו לצייר את ארץ ישראל בתקופת התנ”ך, אך גם בתקופות אחרות, כמו בהווה ובעתיד. כתבו את התחושות והרגשות שלכם כלפי מקומות שונים שהייתם בהם וחוויות שעברתם.

לחלופין במקום לצייר צרו קולז’ בעזרת תוכנה גרפית, ושבצו תמונות של נופים ואתרים מהארץ. אפשר ליצור יצירה דמיונית שבה מאותו חלון נשקף גם הנוף של החרמון וגם נוף ההרים באילת.

גם כאן כדאי לכתוב את התחושות והרגשות שלכם כלפי מקומות שונים שהייתם בהם וחוויות שעברתם.

חידון – פרידה ממשה

בני ישראל נפרדים ממשה רבנו שליווה אותם עוד כשהיו במצרים וכמעט עד שנכנסו לארץ. לפני מותו הם הכינו לו חידון “חיים שכאלה”: מצגת עם תשעה ציורים המתארים רגעים שונים בחייו. האם אתם מכירים את התחנות בחייו?

אתר פרשת השבוע הופק בתמיכתם הנדיבה של הלמוט ואווה ווליש, הלנדייל, פלורידה

היי! רוצה לקבל בכל יום ראשון פעילויות לקראת פרשת השבוע הקרובה?

בכל שבוע אנחנו שולחים למחנכים כמוך רעיונות חדשים ומגוונים שיהפכו את פרשת השבוע למשהו שהתלמידים ממש יחכו לו!

*מי שלא מעוניין לקבל תזכורת נעימה לתכנים מדי שבוע – זה גם בסדר, פשוט לחצו על האיקס בצד שמאל למעלה.