אין מוצרים בסל הקניות.

מעבר לתשלום
< חזרה

פרשת ויחי

מה בפרשה?

  • ברכת יעקב לאפרים ומנשה – יוסף בא לאביו עם בניו אפרים ומנשה, ויעקב מתייחס אליהם כאל ילדיו ומברך אותם שיתברכו בשמם בני ישראל בעתיד.
  • ברכות יעקב לבניו – יעקב קורא לכל בניו ומדבר לכל אחד ואחד מהם. רוב דברי יעקב רומזים לקורות השבטים בימי כיבוש כנען ובראשית ההיאחזות בה. הדברים נאמרים בקצב שירי, ורבים בהם הביטויים הסתומים.
  • צוואת יעקב ומותו – יעקב מבקש מבניו לקבור אותו בארץ כנען במערת המכפלה ליד קברי אבותיו. גופתו נחנטת, ובניו נושאים אותו לכנען וקוברים אותו במערת המכפלה כפי שביקש. אחי יוסף חוששים שכעת, אחרי מות יעקב, ינקום בהם יוסף על מכירתו, אולם יוסף מרגיע אותם ואומר שהכול היה מאת האלוהים והכול היה לטובה.
  • מות יוסף – לפני מותו יוסף מעביר לאחיו שני מסרים חשובים: הוא מזכיר את הבטחת האל להחזיר אותם לארץ כנען, והוא מבקש שכאשר ייצאו ממצרים, ייקחו את גופתו איתם לכנען. יוסף מת ונחנט במצרים.

.

אומנות בפרשה

אפשר להרחיב על הפרשה באופן ויזואלי באמצעות יצירות מאתר מדרש אומנות מבית קרן תל”י:

יעקב מברך את בני יוסף, רמברנדט

יעקב מברך את אפרים ומנשה, הגדת הזהב

בפרשה מתוארים שני אירועים של ברכות: ברכות יעקב לבני יוסף, נכדיו, וברכות יעקב לבניו.

יוסף בא לאביו עם בניו אפרים ומנשה. יעקב פגש אותם בפעם הראשונה ובירך אותם ואת יוסף:

וַיְבָרֶךְ אֶת יוֹסֵף וַיֹּאמַר הָאֱלֹהִים אֲשֶׁר הִתְהַלְּכוּ אֲבֹתַי לְפָנָיו אַבְרָהָם וְיִצְחָק

הָאֱלֹהִים הָרֹעֶה אֹתִי מֵעוֹדִי עַד הַיּוֹם הַזֶּה.

הַמַּלְאָךְ הַגֹּאֵל אֹתִי מִכָּל רָע יְבָרֵךְ אֶת הַנְּעָרִים וְיִקָּרֵא בָהֶם שְׁמִי וְשֵׁם אֲבֹתַי אַבְרָהָם וְיִצְחָק

וְיִדְגּוּ לָרֹב בְּקֶרֶב הָאָרֶץ. […]

וַיְבָרֲכֵם בַּיּוֹם הַהוּא לֵאמוֹר: בְּךָ יְבָרֵךְ יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר יְשִׂמְךָ אֱלֹהִים כְּאֶפְרַיִם וְכִמְנַשֶּׁה […].

בראשית מח, טו-כ

 

פירושי מילים

הָרֹעֶה אֹתִי מֵעוֹדִי – מנחה אותי ושומר עליי מאז ומעולם

וְיִקָּרֵא בָהֶם שְׁמִי וְשֵׁם אֲבֹתַי – הם וצאצאיהם יזוהו כבני אברהם, יצחק ויעקב

וְיִדְגּוּ – יפרו וירבו כמו דגים

בְּךָ יְבָרֵךְ יִשְׂרָאֵל – כשבני ישראל יברכו את בניהם, הם יעשו זאת בשמכם

מדברים על זה

  • במה בירך יעקב את נכדיו? מה הוא איחל להם?
  • באילו ברכות הייתם רוצים שיברכו אתכם?
  • הברכה האחרונה של יעקב לנכדיו היא שבני ישראל כולם יתברכו בשמם. ואכן במסורת היהודית יש ברכה הנקראת “ברכת הבנים” – הורים נוהגים לברך בה את בניהם, והיא מצטטת את מילותיו של יעקב “ישימך אלוהים כאפרים וכמנשה”. הברכה לבנות מברכת אותן בשם האימהות: “ישימך אלוהים כשרה, רבקה, רחל ולאה”. אפשר לקרוא עוד על הברכה ב”תל”י בנעלי בית” ולשמוע את שירת הברכה. בשם מי הייתם רוצים שיברכו אתכם במילים “היו כ…”? תוכלו לבחור דמות מהתנ”ך או מההיסטוריה, דמות ידועה בימינו או דמות מהמשפחה.

 

משימה: חברו ברכה למשפחה שלכם. תוכלו לברך בה את משפחתכם בשבת או בזמן אחר.

באגדה זו מסופר על אב שמברך את בתו ברכות יוצאות דופן – הן נשמעות לה שליליות, אך מתברר שהן חיוביות.

 

בִּתּוֹ שֶׁל רַבָּן גַּמְלִיאֵל הִתְחַתְּנָה.

אָמְרָה לוֹ: אַבָּא, הִתְפַּלֵּל עָלַי וּבָרֵךְ אוֹתִי!

אָמַר לָהּ: מְקַוֶּה וּמִתְפַּלֵּל אֲנִי שֶׁלֹּא תַּחְזְרִי לְכָאן.

יָלְדָה בִּתּוֹ בֵּן וּבִקְּשָׁה: אַבָּא, הִתְפַּלֵּל עָלַי וּבָרֵךְ אוֹתִי!

אָמַר לָהּ: מְקַוֶּה וּמִתְפַּלֵּל אֲנִי שֶׁלֹּא יֶחְדַּל “אוֹי” מִפִּיךְ.

אָמְרָה לוֹ: אַבָּא, שְׁתֵּי שְׂמָחוֹת שֶׁבָּאוּ לִי וְאַתָּה מְקַלְּלֵנִי?!

אָמַר לָהּ: שְׁתֵּיהֶן בְּרָכוֹת – מִתּוֹךְ שֶׁיִּהְיֶה שָׁלוֹם בְּבֵיתֵךְ לֹא תַּחְזְרִי לְכָאן, וּמִתּוֹךְ שֶׁיִּהְיֶה בְּנֵךָ קַיָּם, לֹא יֶחְדַּל “אוֹי” מִפִּיךְ: “אוֹי שֶׁלֹּא אָכַל בְּנִי”, “אוֹי שֶׁלֹּא שָׁתָה בְּנִי”, “אוֹי שֶׁלֹּא הָלַךְ לְבֵית הַכְּנֶסֶת”.

על פי בראשית רבה, פרשה כו

מדברים על זה

  • מדוע נראו לבת ברכות אביה כקללות, ומדוע בעצם היו ברכות?
  • מדוע לדעתכם בחר אביה לברך אותה בברכות חידתיות כאלה?
  • נסו גם אתם להמציא ברכה שנשמעת שלילית אך למעשה היא טובה.

צעיר לנצח

מילים: בוב דילן (תרגום: יאיר לפיד)

לחן: רמי קליינשטיין

 

שֶׁיִּשְׁמֹר אוֹתְךָ הָאֵל

וְיַגְשִׁים מִשְׁאַלְתְּךָ

שֶׁתַּעֲשֶׂה בִּשְׁבִיל אַחֵר

וְהוּא לְמַעַנְךָ

שֶׁתִּגַּע בְּכָל כּוֹכָב

וּתְטַפֵּס עַל כָּל שָׁלָב

שֶׁתִּשָּׁאֵר צָעִיר לָנֶצַח.

 

שֶׁתִּגְדַּל לִהְיוֹת צוֹדֵק

שֶׁתֵּדַע לִרְאוֹת אֶת הָאוֹר

וְלִמְצֹא אֶת הָאֱמֶת

בְּתוֹךְ הַחֹשֶׁךְ הַגָּדוֹל

שֶׁתָּמִיד תִּהְיֶה חָזָק

אַל תְּשַׂחֵק אֶת הַמִּשְׂחָק

שֶׁתִּשָּׁאֵר צָעִיר לָנֶצַח.

 

שֶׁיִּהְיוּ יָדֶיךָ עֲסוּקוֹת

וּצְעָדֶיךָ מְהִירִים

שֶׁיִּהְיֶה בֵּיתְךָ יַצִּיב

מוּל רוּחוֹת הַשִּׁנּוּיִים

שֶׁבְּלִבְּךָ תִּהְיֶה שִׂמְחָה

וְיָשִׁירוּ אֶת שִׁירְךָ

שֶׁתִּשָּׁאֵר צָעִיר לָנֶצַח.

 

להאזנה לשיר

מדברים על זה

  • המשורר כתב את השיר לאחד מבניו. הברכה העיקרית החוזרת בשיר היא “שתישאר צעיר לנצח”. למה לדעתכם התכוון המשורר בברכה זו?
  • בשיר יש ברכות מסוגים שונים. בחרו ברכה מתוך השיר שהייתם רוצים להתברך בה, והסבירו מה המשמעות שלה בעיניכם.

 

משימה: כתבו בית נוסף לשיר, ובו ברכות למישהו אהוב בחייכם.

הקרינו סרטון של 929 על פרשת ויחי. החצי הראשון של הסרטון (עד 0:50) מתמקד בדרמת ברכות יוסף לשני נכדיו, אפרים ומנשה בני יוסף, ובברכת הבכור לאפרים הצעיר ולא למנשה הבכור.

ילד: ביומולדת מברכים "עד מאה ועשרים", אז מה מברכים כשמישהו בן 119?

בפרשה מתוארים שני אירועים של ברכות: ברכות יעקב לבני יוסף, נכדיו, וברכות יעקב לבניו.

בברכות יעקב לבניו השווה יעקב כמה מילדיו לבעלי חיים על פי התכונות שראה בהם:

 

גּוּר אַרְיֵה יְהוּדָה מִטֶּרֶף בְּנִי עָלִיתָ כָּרַע רָבַץ כְּאַרְיֵה וּכְלָבִיא מִי יְקִימֶנּוּ. […]

יִשָּׂשׂכָר חֲמֹר גָּרֶם רֹבֵץ בֵּין הַמִּשְׁפְּתָיִם: […]

יְהִי דָן נָחָשׁ עֲלֵי דֶרֶךְ שְׁפִיפֹן עֲלֵי אֹרַח הַנּשֵׁךְ עִקְּבֵי סוּס וַיִּפֹּל רֹכְבוֹ אָחוֹר. […]

נַפְתָּלִי אַיָּלָה שְׁלֻחָה הַנֹּתֵן אִמְרֵי שָׁפֶר. […]

בִּנְיָמִין זְאֵב יִטְרָף בַּבֹּקֶר יֹאכַל עַד וְלָעֶרֶב יְחַלֵּק שָׁלָל.

בראשית מט, ט-כז

 

פירושי מילים

מִטֶּרֶף בְּנִי עָלִיתָ – בכל ניסיון טריפה אתה מתגבר ועולה כמנצח

בֵּין הַמִּשְׁפְּתָיִם – בין גדרות המרעה

הַנֹּתֵן אִמְרֵי שָׁפֶר – אומר דברים טובים

יֹאכַל עַד – יאכל טֶרֶף

מדברים על זה

  • אילו תכונות ראה יעקב בכל אחד מבעלי החיים שאליהם השווה את בניו?
  • בשפת הדיבור רווחות השוואות לבעלי חיים, לעיתים בדיבור סטראוטיפי ומעליב (לטיפש קוראים חמור, לחקיין קוף, למישהו שרוצים להשפיל – כלב, לאדם ערמומי – נחש וכדומה). מדוע לדעתכם עושים זאת? האם אתם חושבים שזה ראוי או פוגע (הן בבני האדם הן בבעלי החיים)?
  • לאיזה בעל חיים הייתם רוצים שישוו אתכם? הסבירו למה.

 

משימה: אומרים שבעלי כלבים נעשים דומים לכלביהם לאורך זמן. חפשו תמונות לפי מילות החיפוש “כלב דומה לבעליו”, ובחרו את התמונה שמצאה חן בעיניכם במיוחד.

בפרשה יעקב נעזר בדימויי חיות כדי לתאר את המאפיינים של בניו. במדרש זה החכמים משתמשים בתכונות המיוחסות לבעלי חיים כדי להסביר מהי לדעתם ההתנהגות הראויה.

 

יְהוּדָה בֶּן תֵּימָא אוֹמֵר:

הֱוֵי עַז כַּנָּמֵר,

וְקַל כַּנֶּשֶׁר,

וְרָץ כַּצְּבִי,

וְגִבּוֹר כָּאֲרִי,

לַעֲשׂוֹת רְצוֹן אָבִיךָ שֶׁבַּשָּׁמַיִם.

משנה, מסכת אבות, פרק ה, משנה כ

מדברים על זה

  • מדוע לדעתכם המשנה משתמשת בדימויי בעלי חיים? מדוע לא כתוב בה בפשטות למשל: הֱיֵה עז, הֱיֵה זריז?
  • חשבו על תכונות ראויות בהתנהגות בבית, בכיתה או עם חברים – לאיזה בעל חיים תוכלו לייחס את התכונות? נסחו משפט כמו במשנה: “הוי [הֱיֵה]… כמו… כדי…”

העורב והשועל

עורב מצא פיסת בשר ליד אטליז. לקח העורב את חתיכת הבשר במקורו, התעופף אל אחד העצים ועמד על ענף כדי לאכול את הבשר.

ראה זאת שועל ורצה את חתיכת הבשר לעצמו. התקרב השועל אל העץ ואמר לעורב: “מה יפה אתה ידידי העורב! איזה צבע נפלא לנוצותיך! אילו היה לך קול נפלא, בוודאי היית נעשה מלך העופות!”

רצה העורב להראות לשועל כי גם קולו נפלא, פתח מיד את מקורו וקרא בקול גדול: “קרע! קרע!! קרע!!!” כמובן, חתיכת הבשר נפלה ממקורו הפתוח. זינק השועל, חטף אותה וקרא:

“עורב טיפש! אילו רק היה לך שכל, כי אז בוודאי היית נעשה מלך העופות!”

עיבוד של מעשייה עממית, שלמה אבס

מדברים על זה

  • המשל מייחס תכונות מסוימות לשועל ולעורב – מהן? תכונות אלו אינן מאפיינות באמת את בעלי החיים. הם אינם מתנהגים כך – בני האדם מאנישים אותם במשלים. מדוע?
  • איזה לקח המשל מבקש ללמד אותנו? כיצד נוכל לממש אותו בחיים שלנו?
  • הזכירו עוד תכונות של חיות מסיפורים שאתם מכירים (כיפה אדומה, החתול במגפיים ועוד).

 

משימה: חברו בעצמכם משל על חיות.

 

לאחר מות יעקב, אחי יוסף מביעים חשש שיוסף יגמול להם על שמכרו אותו. אך יוסף מפתיע אותם, והוא בוחר להסתכל על כל המאורע בצורה חיובית – לתפיסתו אלוהים סובב את המאורעות כך שיוסף ייעשה למשנה למלך מצרים ויוכל להציל את משפחתו מרעב:

וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם יוֹסֵף אַל תִּירָאוּ כִּי הֲתַחַת אֱלֹהִים אָנִי.

וְאַתֶּם חֲשַׁבְתֶּם עָלַי רָעָה אֱלֹהִים חֲשָׁבָהּ לְטֹבָה לְמַעַן עֲשׂה כַּיּוֹם הַזֶּה לְהַחֲיֹת עַם רָב.

בראשית נ, יט-כ

 

פירושי מילים

הֲתַחַת אֱלֹהִים אָנִי – האם אני בתפקיד השופט במקום אלוהים?

לְהַחֲיֹת עַם רָב – בזכות מכירת יוסף כל משפחתו ניצלה מהרעב שהיה בכנען

מדברים על זה

  • מדוע המחשבה הראשונה של האחים הייתה שיוסף ינקום בהם? מדוע לא הבינו שהוא סלח להם?
  • כיצד פירש יוסף את מעשיהם של אחיו לטובה? אילו תוצאות חיוביות נבעו ממעשיהם?
  • מה דעתכם על תגובתו של יוסף: מה טוב בתגובה זו? מה בעייתי בה?
  • כולנו רואים לעיתים את הטוב, אבל יש מצבים שבהם קשה לראות את הטוב ואנו נוטים להתייחס רק לצד הרע שבהם. תנו דוגמאות למצבים שבהם קשה לכם לראות את הטוב או היזכרו במקרה לא קל או לא נעים שקרה לכם ושבו על אף הקושי הצלחתם לראות את הטוב.

אחד החכמים המפורסמים, רבי עקיבא, נהג לראות את הטוב בכל דבר. הוא למד זאת מהרב שלו שהיה אומר על כל מה שקרה לו “גם זו לטובה”. סיפורים רבים על רבי עקיבא מראים זאת.

 

פעם אחת היה רבי עקיבא בדרכו למקום רחוק. הערב ירד, והוא הגיע לעיר קטנה וחיפש שם מקום ללון, אך לא מצא חדר מלון פנוי, ואיש לא הסכים לארחו.

לא התעצב רבי עקיבא ואמר: “כל מה שעושה הקדוש ברוך הוא [אלוהים] – הכול לטובה”.

הלך וישן בלילה בשדה הפתוח, והיו עימו חמור, תרנגול ונר דולק: החמור – כדי לשאת אותו בדרך הארוכה, התרנגול – כדי להעיר אותו בבוקר השכם בטרם זריחה, והנר – כדי שיהיה לו אור גם בלילה החשוך.

לפתע בא אריה וטרף את החמור. אחר כך בא חתול וטרף את התרנגול. ואז בא רוח וכיבה את הנר.

נותר רבי עקיבא בלא חיה שיוכל לרכוב עליה, בלא תרנגול שיעיר אותו כדי שיספיק לצאת לדרך, ובלא נר שיוכל ללמוד לאורו או לראות את סביבתו.

ובכל זאת רבי עקיבא לא התייאש וחזר ואמר: “כל מה שעושה הקדוש ברוך הוא – הכול לטובה”.

והינה באותו לילה אירע דבר איום: קבוצה של שודדים הגיעו לעיר ולקחו בשבי את כל התושבים. בדרכם עברו בשדה הסמוך שבו לן רבי עקיבא, אך לא ראו ולא שמעו דבר – לא נעירת חמור, לא קריאת תרנגול ולא אור נר. כך ניצל רבי עקיבא מן השבי.

כשהגיע לבית המדרש, אמר רבי עקיבא לתלמידיו: “ולא כך אמרתי לכם תמיד, ‘כל מה שעושה הקדוש ברוך הוא – הכול לטובה'”?

על פי תלמוד בבלי, מסכת ברכות, דף סא, עמוד ב

מדברים על זה

  • האם אתם באמת חושבים שכל הדברים שקורים בסיפור קורים לטובה? (האם למשל גם בני העיר חשבו שהכול לטובה?) מה לדעתכם הרעיון שעומד מאחורי תפיסתו של רבי עקיבא?
  • כיצד המחשבות שלנו והתפיסה שלנו את מה שקורה בכוחן להשפיע על המתרחש ולשנות אותו בעינינו?

אני רוצה תמיד עיניים

נתן זך

 

אֲנִי רוֹצֶה תָּמִיד עֵינַיִם כְּדֵי לִרְאוֹת

אֶת יְפִי הָעוֹלָם וּלְהַלֵּל אֶת הַיֹּפִי

הַמֻּפְלָא הַזֶּה שֶׁאֵין בּוֹ דֹּפִי וּלְהַלֵּל

אֶת מִי שֶׁעָשָׂה אוֹתוֹ יָפֶה לְהַלֵּל

וּמָלֵא, כָּל כָּךְ מָלֵא, יֹפִי.

 

וְאֵינֶנִּי רוֹצֶה לְעוֹלָם לִהְיוֹת עִוֵּר לִיפִי

הָעוֹלָם כָּל עוֹד אֲנִי חַי. אֲנִי אֲוַתֵּר

עַל דְּבָרִים אֲחֵרִים אֲבָל לֹא אֹמַר דַּי

לִרְאוֹת אֶת הַיֹּפִי הַזֶּה שֶׁבּוֹ אֲנִי חַי

וְשֶׁבּוֹ יָדַי מְהַלְּכוֹת כְּמוֹ אֳנִיּוֹת וְחוֹשְׁבוֹת

וְעוֹשׂוֹת אֶת חַיַּי בְּאֹמֶץ, וְלֹא פָּחוֹת

מִכֵּן, בְּסַבְלָנוּת, סַבְלָנוּת בְּלִי דַּי.

 

וְלֹא אֶחְדַּל מֵהַלֵּל. כֵּן, לְהַלֵּל לֹא אֶחְדַּל.

וּכְשֶׁאֶפֹּל עוֹד אָקוּם – וְלוּ רַק לְרֶגַע – שֶׁלֹּא יֹאמְרוּ

הוּא נָפַל. אֶלָּא הוּא קָם עוֹד לְרֶגַע לְהַלֵּל

בְּעֵינַיִם אַחֲרוֹנוֹת

אֶת שֶׁלְּהַלֵּל לֹא יֶחְדַּל.

נתן זך, כל החלב והדבש, עם עובד, 1965, עמ’ 20

 

להאזנה לשיר

מדברים על זה

  • מה הכוונה של הדובר באומרו שהוא רוצה “עיניים”? הלוא יש לו עיניים.
  • כיצד אפשר לבחור מה לראות, במובן המילולי ובמובן המטפורי?
  • אילו שימושים שונים אפשר לעשות בעיניים שלנו? אילו שימושים מומלצים פחות? אילו שימושים מומלצים יותר לדעתכם?

 

איך אנחנו בוחרים לבחון אירועים שקורים לנו? איך אנחנו מפרשים אותם?

הפתגמים האלה מציעים לפרש אותם פירוש חיובי:

 

לראות את חצי הכוס המלאה

 

להתבונן במשקפיים ורודים

מדברים על זה

  • הסבירו את המשמעות של כל פתגם באמצעות דוגמה מהחיים שתמחיש את השימוש בו.
  • האם לדעתכם הפירוש של הפתגמים שווה או שיש הבדל ביניהם? הסבירו.

ברכות אישיות

ברכו גם אתם את חבריכם ברכות אישיות המתאימות להם. אפשר להשוות אותם לבעל חיים שמזכיר אותם. הקפידו שהברכות יהיו חיוביות בלבד. תוכלו לסייע להם עם מצגת ובה הצעות לבעלי חיים שונים.

אפשר לעשות את הפעילות בזוגות – התלמידים יכתבו זה לזה. הם יוכלו לכתוב לתלמיד היושב לצידם או למי שהעלו בהגרלה כיתתית.

חידון: שנים עשר השבטים  

הקרינו לתלמידים חידון היגיון על שנים עשר השבטים. בכל חידה על התלמידים לגלות את שם השבט הנרמז בו. בצד כל חידה ניתן לחשוף רמז. לאחר הניחוש אפשר לגרור את השם המתאים לצד החידה.

אתר פרשת השבוע הופק בתמיכתם הנדיבה של הלמוט ואווה ווליש, הלנדייל, פלורידה

היי! רוצה לקבל בכל יום ראשון פעילויות לקראת פרשת השבוע הקרובה?

בכל שבוע אנחנו שולחים למחנכים כמוך רעיונות חדשים ומגוונים שיהפכו את פרשת השבוע למשהו שהתלמידים ממש יחכו לו!

*מי שלא מעוניין לקבל תזכורת נעימה לתכנים מדי שבוע – זה גם בסדר, פשוט לחצו על האיקס בצד שמאל למעלה.