אין מוצרים בסל הקניות.

מעבר לתשלום
< חזרה

פרשת לך לך

מה בפרשה?

  • הציווי של אלוהים לאַבְרָם – “לך לך מארצך וממולדתך ומבית אביך אל הארץ אשר אראך” (בראשית יב, א). כך מצווה האל על אַבְרָם, ואברם קם, עוזב הכול, גם את משפחתו, והולך. לאן? לכנען, אל ארץ לא נודעת.
  • ירידת אברם למצרים – אברם נאלץ לרדת למצרים מפני הרעב השורר בכנען. במצרים השליט פרעה חוטף את שרי אשתו ונענש מידי אלוהים במחלה קשה.
  • קורות אברם ואחיו לוט: בדרכם חזרה ממצרים לארץ כנען נפרדו אברם ולוט, אחיינו, זה מזה בגלל מחלוקת קשה בין רועיהם. אך כשפורצת מלחמה בין מלכֵי אֲרַם נַהֲרַיִם למלכי כִּכַּר הירדן ולוט נופל בשבי, אברם נחלץ לעזרתו.
  • הברית בין אלוהים לאברם: אלוהים כורת עם אברם את הבְּרִית בין הַבְּתָרִים. בברית הזאת אלוהים מבטיח לאברם את  הארץ, מנהר מצרים עד נהר פְּרָת.
  • הולדת ישמעאל – שָׂרַי, אשת אברם, עקרה. היא מבקשת מִשִּׁפְחָתָהּ הָגָר ללדת בן לאברם. הגר הרה לאברם, ושרי מקנאה בה ומענָה אותה. הגר בורחת מפני שרי ויולדת את בנה ישמעאל.
  • שינוי השמות לאברהם ושרה – בסוף הפרשה האל נגלה לאברם ומבשר לו כי ייצא ממנו עם, ולכן הוא משנה את שמו מאברם לאברהם: “כי אב המון גויִם נתתיך” (בראשית יז, ה). שמה של שָׂרַי הופך לשָׂרָה. אברהם מצוּוה על ברית המילה.

.

אומנות בפרשה

אפשר להרחיב על הפרשה באופן ויזואלי באמצעות יצירות מאתר מדרש אומנות מבית קרן תל”י:

שרה אצל פרעה, אמן לא ידוע

ברית בין הבתרים, מקרא היסטוריאל

ברית אברהם, אפרים משה ליליין

בפרשת לך לך אנו פוגשים לראשונה את אברהם אבינו, שאז עוד נקרא אברם. אנו קוראים שאלוהים מצווה את אברם לעבור לארץ אחרת ולהתחיל בה חיים חדשים.

וַיֹּאמֶר ה’ אֶל אַבְרָם

לֶךְ לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ

אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ.

[…]

וַיֵּלֶךְ אַבְרָם כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר אֵלָיו […].

בראשית יב, א-ד

מדברים על זה

  • מדוע לדעתכם אלוהים לא מסתפק בציווי “לך לך” אלא מפרט אותו לשלושה דברים שונים שמהם יצטרך אברם להיפרד?
  • אילו הייתם אתם במקום אברם, אילו שתי שאלות הייתם שואלים את אלוהים?
  • כיצד לדעתכם הרגיש אברם למשמע ציווי זה? הציעו כמה אפשרויות.
  • האם התחלתם לאחרונה התחלה חדשה כלשהי בחייכם? באיזה תחום? האם אתם אוהבים התחלות או דווקא המשכים? הסבירו.

רבי עקיבא היה חכם גדול, אך תחילת דרכו בלימודים לא הייתה קלה! הוא היה רועה צאן פשוט, ובגיל ארבעים אפילו לא הכיר את האותיות. הסיפור הזה מתאר לנו מה הניע אותו לחולל שינוי חייו – להתחיל ללמוד מאוחר כל כך – וכיצד נעשה לחכם גדול בתורה:

כֵּיצַד הִתְחִיל רַבִּי עֲקִיבָא לִלְמֹד תּוֹרָה?

בֶּן אַרְבָּעִים שָׁנָה הָיָה, וַעֲדַיִן לֹא לָמַד דָּבָר, וְאַף לִקְרֹא לֹא יָדַע.

פַּעַם אַחַת עָמַד לְיַד הַבְּאֵר וְרָאָה שָׁם אֶבֶן וּבָהּ שֶׁקַע.

שָׁאַל רַבִּי עֲקִיבָא:

מִי יָצַר אֶת הַשֶּׁקַע בְּאֶבֶן זוֹ?

אָמְרוּ לוֹ:

הַמַּיִם שֶׁנּוֹפְלִים עָלֶיהָ בְּכָל יוֹם שׁוֹחֲקִים אוֹתָהּ [מְשַׁפְשְׁפִים אוֹתָהּ].

אָמַר רַבִּי עֲקִיבָא:

הַאִם לִבִּי קָשֶׁה יוֹתֵר מֵהָאֶבֶן?

אִם הַמַּיִם הָרַכִּים הִצְלִיחוּ לְפַסֵּל אֶת הָאֶבֶן הַקָּשָׁה,

וַדַּאי שֶׁדִּבְרֵי הַתּוֹרָה, שֶׁיֵּשׁ לָהֶם יוֹתֵר כּוֹחַ מֵהַמַּיִם, יוּכְלוּ לְהִכָּנֵס בְּלִבִּי.

מִיָּד הָלַךְ לְבֵית הַמִּדְרָשׁ לִלְמֹד תּוֹרָה עִם תִּינוֹקוֹת שֶׁל בֵּית רַבָּן [עִם הַיְּלָדִים שֶׁלָּמְדוּ שָׁם]

עַד שֶׁלָּמַד אֶת כָּל הַתּוֹרָה כֻּלָּהּ.

על פי אבות דרבי נתן, פרק ו, ב

מדברים על זה

  • באגדה מובא משל: מהו המשל ומהו הנמשל?
  • האגדה מספרת מה הניע את רבי עקיבא ללמוד תורה – ההבנה שהמים הרכים הצליחו לשנות את צורתה של האבן הקשה. מה למד מכך על עצמו?
  • עד גיל ארבעים היה רבי עקיבא רועה צאן עני וחסר השכלה. כשהיה בן ארבעים, הוא החליט החלטה ושינה את חייו. אילו ויתורים היו כרוכים בשינוי זה לדעתכם? אילו מאמצים?
  • האם אתם מכירים אדם שחולל שינוי גדול בחייו? ספרו על כך, וחשבו אילו תכונות נדרשו ממנו כדי לעשות זאת.

 

משימה: חפשו במרשתת תמונה או סרטון של סלעים שנשחקו ממים. אם אתם גרים ליד גוף מים, אפשר להביא סלעים אמיתיים!

כל ההתחלות קשות

מדרש מכילתא דרבי ישמעאל, יתרו, פרשה ב

 

ילד א: כולם אומרים שכל ההתחלות קשות, אבל אחר כך קל יותר. ילד ב: נכון. ילד א: אז למה לא מתחילים באמצע?

מדברים על זה

  • האם אתם מסכימים עם הפתגם? נמקו.
  • חשבו על התחלה כלשהי שעשיתם: האם היא הייתה קשה או דווקא קלה? ספרו עליה.
  • לעיתים דווקא התחלה עשויה להיות קלה יותר מהתמדה לזמן ממושך. (דוגמה: להתחיל ללמוד נגינה או להצטרף לנבחרת ספורט – זה מלהיב יותר מהתמדה בתרגולים ובאימונים.) מה בהתחלה של תהליך כלשהו מקל, ומה עשוי להקשות?
  • קראו את הסיפור נקודה מאת פיטר ריינולדס. פעילות על הסיפור יש באתר לבנה.
  • בזוגות ספרו זה לזה על התחלה קשה ועל התחלה קלה שחוויתם.

 

אלוהים נותן לאברם ושרי שמות חדשים:

אֲנִי הִנֵּה בְרִיתִי אִתָּךְ וְהָיִיתָ לְאַב הֲמוֹן גּוֹיִם

וְלֹא יִקָּרֵא עוֹד אֶת שִׁמְךָ אַבְרָם וְהָיָה שִׁמְךָ אַבְרָהָם כִּי אַב הֲמוֹן גּוֹיִם נְתַתִּיךָ

[…] שָׂרַי אִשְׁתְּךָ לֹא תִקְרָא אֶת שְׁמָהּ שָׂרָי כִּי שָׂרָה שְׁמָהּ.

וּבֵרַכְתִּי אֹתָהּ וְגַם נָתַתִּי מִמֶּנָּה לְךָ בֵּן וּבֵרַכְתִּיהָ […].

בראשית יז, ד-טז

מדברים על זה

  • מדוע חשוב לשנות את שמותיהם של אברהם ושרה ולהתאימם לנבואה על עתידם? האם הנבואה לא תתגשם אם לא ישתנו שמותיהם? מה דעתכם?
  • האם אתם מכירים מישהו ששינה את שמו? מדוע שינה את שמו?
  • למה נתנו לכם את שמכם?
  • האם אתם אוהבים את השם שלכם?
  • האם יש לכם שם חיבה? מי קורא לכם בשם החיבה?

 

שְׁלוֹשָה שֵׁמוֹת נִקְרְאוּ לוֹ לָאָדָם:

אֶחָד שֶׁקּוֹרְאִים לוֹ אָבִיו וְאִמּוֹ

וְאֶחָד שֶׁקּוֹרְאִים לוֹ בְּנֵי אָדָם

וְאֶחָד שֶׁקּוֹנֶה [שֶׁיוֹצֵר] הוּא לְעַצְמוֹ.

טוֹב מִכֻּלָּן מָה שֶׁקּוֹנֶה הוּא לְעַצְמוֹ.

מדרש תנחומא, פרשת ויקהל, סימן א

מדברים על זה

  • כִּתבו במילים שלכם: מהו השם “שקוראים בני האדם”? מהו השם שאדם “קונה הוא לעצמו”?
  • למה מתכוון המדרש באומרו שהשם שאדם קונה לעצמו הוא הטוב ביותר?
  • קִראו או השמיעו את שירהּ של זלדה “לכל איש יש שם”. שיר זה נכתב, ככל הנראה, בהשראת המדרש שהבאנו כאן. בחרו שורה מהשיר, ותנו דוגמה לשמות שניתנים לאדם במהלך חייו על פי שורה זו. (אפשר לתת דוגמה: אדם שאוהב לטייל – ההרים נותנים לו את השם “איש הטבע”; אדם שאוהב לתת לאחרים – השכנים נותנים לו את השם “הנדיב”.)
  • בשיר “נועה” של מרינה מקסימיליאן וילדי בית העץ הדוברת היא ילדה שרוצה לקום עם שם חדש ומיוחד. בעיניה השם המיוחד מעיד על היותה מיוחדת. האם אתם מסכימים? האם הייתם רוצים שם מיוחד? הסבירו.
  • אצל הילידים באמריקה (אינדיאנים) ניתנים שמות לפי תכונות אופי ודבר מהטבע שמאפיין אותם. ציינו תכונת אופי בולטת אצלכם ודבר מהטבע (כמו בעל חיים, צמח או כוח טבע) שאתם מרגישים שהוא מייצג אתכם, וצרו את השם האינדיאני שלכם. אפשר גם להיעזר בשאלון.

 

שם חדש או שם ישן?

שלום! שמי אלכס. עליתי לארץ מרוסיה לפני שלוש שנים. בטח כבר הבנתם בעצמכם, לפי השם שלי. לפעמים אני רוצה להחליף את השם שלי לשם ישראלי יותר. למה? אולי כי אני רוצה להיות כמו “כולם”, להרגיש שייך יותר לכאן, לישראל. אבל החבר שלי יורי כועס עליי בכל פעם מחדש ואומר: “מה פתאום? השם שלך הוא אלכס! זה השם שההורים שלך נתנו לך, וכנראה הוא משמעותי בשבילם ויפה בעיניהם. ככה נולדת וככה אתה צריך להישאר! מה, אתה מתבייש שאתה עולה חדש? אתה מתבייש בעבר שלך?”

אני לא חושב שאני מתבייש בעבר שלי ובארץ שבאתי ממנה, אבל לא תמיד בא לי שהדבר הראשון שיידעו עליי הוא המוצא שלי. וחוץ מזה היום אני גר בארץ, ואני ישראלי כמעט לכל דבר. אז למה שלא יהיה לי שם עברי?

אולי אתייעץ איתכם: מה אתם חושבים על גישתו של יורי?

מי משנינו צודק?

מדברים על זה

  • ענו על שאלתו של אלכס: מה הייתם מייעצים לו? הסבירו את גישתכם.
  • אהרן ברק, לשעבר נשיא בית המשפט העליון, כתב: “שמו של אדם הוא חלק מאישיותו […] הוא המפתח שבאמצעותו הוא צועד בשבילי החברה. אין הוא קוד זיהוי בלבד. הוא ביטוי לאישיות, לרגש, לחובה, למסורת ולייעוד” (אהרֹן ברק, פרשנות במשפט ג, ירושלים תשנ”ד, עמ’ 700). על פי דבריו של ברק בחנו כיצד השארת השם המקורי המעיד על מוצא זר או החלפת השם מבטאות אישיות, רגש, חובה ועוד.
  • לו הייתם מהגרים לארץ זרה, האם הייתם מחליפים את שמכם? נמקו.
  • האם אתם חושבים שהשם שלכם מבטא מי אתם או שהוא רק “קוד זיהוי”? פרטו.

 

משימה: ערכו בדיקה בקרב בני המשפחה שלכם (הורים, סבים, דודים ודודות) – האם אחד מהם שינה את השם שלהם בשלב כלשהו בחיים? אם כן, הקליטו אותם מספרים על השינוי והסיבה מאחריו. שתפו את שאר הכיתה בהקלטה.

איך בוחרים שם?

  • הקרינו לתלמידים סרטון שהפיק מוזאון אנו ושמציג בהומור כיצד נתן נח לבניו את שמותיהם.
  • בסרטון הזה יספר לכם אבשלום קור על מקורות של שמות משפחה (לבוגרים).

ילד: מצאתי כלב, איך נקרא לו? אולי טופי? או שניצל? או עוגי? אמא: נראה שאתה ממש רעב!

אברהם הגיע לארץ כנען מלווה באחיינו לוט, ולשניהם רכוש רב, בעיקר צאן ובקר. אלא שרכוש רב עלול לעורר סכסוכים:

וַיְהִי רִיב בֵּין רֹעֵי מִקְנֵה אַבְרָם וּבֵין רֹעֵי מִקְנֵה לוֹט […].

וַיֹּאמֶר אַבְרָם אֶל לוֹט אַל נָא תְהִי מְרִיבָה בֵּינִי וּבֵינֶךָ וּבֵין רֹעַי וּבֵין רֹעֶיךָ כִּי אֲנָשִׁים אַחִים אֲנָחְנוּ. 

הֲלֹא כָל הָאָרֶץ לְפָנֶיךָ הִפָּרֶד נָא מֵעָלָי.

אִם הַשְּׂמֹאל וְאֵימִנָה וְאִם הַיָּמִין וְאַשְׂמְאִילָה.

בראשית יג, ז-ט

 

מדברים על זה

  • כיצד הציע אברהם ללוט ליישב את הסכסוך בין רועיהם? האם לדעתכם זהו פתרון מוצלח? נמקו את תשובתכם.
  • באילו דרכים אתם נוהגים ליישב סכסוכים? האם אתם או המורים שלכם נוהגים כמו אברהם? תנו דוגמה.
  • הציעו לאברהם וללוט פתרון שיוכל להשאיר אותם קרובים, כמו שמקובל בקרב בני משפחה.

בַּכִּתָּה שֶׁלָּנוּ

בַּהַפְסָקוֹת

הֲמוֹן יְלָדִים

הוֹלְכִים מַכּוֹת,

וְעוֹד אַף פַּעַם

לֹא הִצְלִיחָה הַמּוֹרָה

לְגַלּוֹת מִי הִתְחִיל,

בִּגְלַל מִי זֶה קָרָה.

כִּי אֲפִלּוּ אִם

הִיא תֵּדַע אֵיזֶה

יֶלֶד הִרְבִּיץ הָרִאשׁוֹן –

אוּלַי הַשֵּׁנִי לִפְנֵי זֶה

הוֹצִיא לוֹ לָשׁוֹן

אוֹ זָרַק עָלָיו גִּיר

אוֹ הִלְשִׁין לַמּוֹרָה

אוֹ קִלֵּל אֶת אִמּוֹ

בַּשָּׁנָה שֶׁעָבְרָה.

יהודה אטלס, גם הילד הזה הוא אני, כתר, ירושלים 1979 עמוד 9

מדברים על זה

  • באיזו שיטה המורה בשיר מנסה ליישב את המחלוקת? האם היא מצליחה? מדוע?
  • האם לדעתכם חשוב לדעת “מי התחיל”? הסבירו כיצד התשובה לשאלה עשויה לפתור או לא לפתור מריבות.
  • תנו דוגמה למקרה בכיתתכם או בביתכם שבו התשובה לשאלה “מי התחיל?” הביאה לידי פתרון המריבה ודוגמה למקרה שבו התשובה לא הועילה ואף הזיקה במציאת פתרון למריבה.

 

לבוגרים

גישור

  • בפתיח לנושא הציגו לתלמידים סרטון אנימציה הומוריסטי המציג מחלוקת שמתרחשת על גשר.
  • אברהם נהג כמו הדביבון בסרטון – הוא הציע פתרון ולוט הסכים. אבל מה עושים אם הפתרון שצד אחד מציע אינו מקובל על הצד האחר? אז אפשר ממש להיעזר בגשר עצמו! כמובן לא גשר ממשי כמו בסרטון, אלא אדם המשמש כגשר.
  • צפו במצגת המפרטת את השלבים בתהליך גישור. העיקרון המנחה של הגישור: לא עוד אני נגדך ואתה נגדי בגלל הבעיה, אלא אני ואתה נגד הבעיה. תארו מצב של מחלוקת בכיתה, והסבירו כיצד שיטת הגישור יכולה לעזור למצוא פתרון. מה לדעתכם היתרון במגשר לעומת ויכוח של שני צדדים זה מול זה?
  • לחלופין הציגו לתלמידים סיטואציה, ובקשו מהם להציע כיצד היו נוהגים אילו היו המגשרים (הסרטון בהפקת מטח).

איש א: בדרך כלל אני בסדר עם כל העולם, אני אוהב את כולם ומסתדר עם כל אדם. איש ב: כל הכבוד לך! איש א: עד שמישהו אומר משהו שאני לא מסכים איתו...

דומינו מילים

בפרשה מסופר שאלוהים ציווה על אברהם לעזוב את ביתו ואת מולדתו ולעבור לארץ חדשה. לכל סיום יש התחלה חדשה – אברהם אומנם נדרש לעזוב את כל מה שהכיר, אך התחיל את חייו במקום חדש.
הקרינו בכיתה את המצגת, ובה חלקי דומינו של חלקי מילים. על התלמידים לצרף את חלקי המילים ולבנות מהם את המילים שבסיפור הפרשה. את המילים שימצאו יכתבו במחברת. (לתלמידים צעירים תוכלו להציג גרסה פשוטה יותר של המשחק.)

מבוך: אברהם עובר לארץ כנען

בפרשה מתוארת תחילת מסעו הארוך של אברהם לארץ כנען.

משימה: על כל תלמיד או זוג תלמידים לצייר מבוך שבתחילתו אברהם ובסופו ארץ כנען. לאחר מכן יחליפו התלמידים ביניהם את המבוכים שציירו וינסו לפתור אותם.

אתר פרשת השבוע הופק בתמיכתם הנדיבה של הלמוט ואווה ווליש, הלנדייל, פלורידה

היי! רוצה לקבל בכל יום ראשון פעילויות לקראת פרשת השבוע הקרובה?

בכל שבוע אנחנו שולחים למחנכים כמוך רעיונות חדשים ומגוונים שיהפכו את פרשת השבוע למשהו שהתלמידים ממש יחכו לו!

*מי שלא מעוניין לקבל תזכורת נעימה לתכנים מדי שבוע – זה גם בסדר, פשוט לחצו על האיקס בצד שמאל למעלה.