אין מוצרים בסל הקניות.

מעבר לתשלום
< חזרה

פרשת נח

מה בפרשה?

  • המבול – אלוהים אינו מרוצה ממעשיהם הרעים של בני האדם ומביא עליהם את המבול כדי להחריב את העולם. מהמבול ניצולים רק נח, משפחתו ובעלי החיים שהעלה נח לתיבה.
  • תום המבול והבטחה לעתיד – בתום המבול נח שולח עורב ולאחר מכן יונה כדי לבדוק את המצב מחוץ לתיבה. כאשר היונה חוזרת ועלה של זית בפיה, נח יודע שֶׁקַלּוּ המים. אלוהים כורת ברית עם נח, משפחתו וצאצאיהם ומבטיח להם ששוב לא יהיה מבול. סימן ההבטחה – הקשת בענן.
  • מגדל בבל – לאחר המבול דיברו כל בני האדם שפה אחת, וכך התאחדו למען פרויקט משותף: בניית מגדל גבוה שראשו בשמיים. אלוהים חשש כי הכוח שצברו בני האדם באחדותם יהפוך לשלילי ופוגעני ולכן בלל את שפתם – נתן בפיהם שפות שונות ופיזר אותם על פני כל הארץ.

אומנות בפרשה

אפשר להרחיב על הפרשה באופן ויזואלי באמצעות יצירות מאתר מדרש אומנות מבית קרן תל”י:

היונה והעורב, המכלול הצפון צרפתי (כולל הרחבה פדגוגית)

תיבת נח, דן רובינשטיין

מגדל בבל, פיטר ברויגל

התורה מספרת שכמה דורות אחרי אדם הראשון התאכזב האל מבני האדם בשל מעשיהם הרעים. האל החליט להביא מבול על האדמה כדי להשמיד את הקיים ולהתחיל מחדש.

 

וַיַּרְא אֱלֹהִים אֶת הָאָרֶץ וְהִנֵּה נִשְׁחָתָה כִּי הִשְׁחִית כָּל בָּשָׂר אֶת דַּרְכּוֹ עַל הָאָרֶץ.   

וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים לְנֹחַ קֵץ כָּל בָּשָׂר בָּא לְפָנַי כִּי מָלְאָה הָאָרֶץ חָמָס מִפְּנֵיהֶם

וְהִנְנִי מַשְׁחִיתָם אֶת הָאָרֶץ.   

עֲשֵׂה לְךָ תֵּבַת עֲצֵי-גֹפֶר […].

בראשית ו, יב-יד

 

פירושי מילים

נִשְׁחָתָה – התקלקלה, נהרסה

חָמָס – מעשים רעים זה כלפי זה

מדברים על זה

  • איזו מילה (בהטיות שונות) חוזרת כמה פעמים בפסוקים?
  • הכתוב אינו מפרט את מעשיהם של בני האדם שגרמו לתגובתו הקיצונית של האל – הרס העולם שברא לא מזמן. שערו: במה חטאו? (היעזרו גם בפירוש המילה חמס.)
  • שימו לב שהמילה השחית מכוונת הן למעשי האדם הן למעשה האל (להרוס את הארץ). מה אפשר ללמוד מכך?
  • אנשים רבים רואים בפרשת נח רמז למתרחש היום: גם אנחנו עומדים “לפני המבול” – שינויים אקולוגיים ניכרים מתרחשים בכדור הארץ בגלל פעולות של בני האדם ומשפיעים על האנושות ועל מינים נוספים. אילו פעולות של בני האדם גורמות לדעתכם לשינויים אלו?

 

משימה: כתבו או ציירו גרסה מודרנית של סיפור המבול. התייחסו למעשים של בני האדם שהביאו את האסון.

בעשור האחרון ראו אנשים רבים בפרשת נח הזדמנות להתייחס למציאות של ימינו – כדור הארץ נתון בסכנת קיום, שוב מהפעולות של בני האדם. הרב ארתור יצחק גרין כתב: “לכל אדם, וגם לכל דור, יש  את פרשת השבוע שלו. פרשה שהופכת לסיפור חייו, ברמות העמוקות ביותר. ואני חושש מאד, שהפרשה של הדור שלנו היא פרשת נֹחַ” (הפרשה של הדור שלכם, האתר של התנועה הרפורמית).

צפו בסרטון בהפקת מט”ח.

מדברים על זה

  • שוחחו עם התלמידים על השינויים שחלו במאזן בין האדם לטבע מתחילת האנושות עד ימינו.
  • דונו: כיצד המידע בסרטון מחזק את אמירתו של גרין שהפרשה של הדור שלנו היא פרשת נח?

הרב אור זוהר למד מחטאי דור המבול על הסכנות המאיימות עלינו היום, וכך הוא כותב:

המקרא אינו מגלה לנו ישירות במה חטאו דור המבול. בסוף פרשת בראשית נאמר: “וַיַּרְא ה’ כִּי רַבָּה רָעַת הָאָדָם בָּאָרֶץ” ובתחילת פרשת נח כתוב: “וַתִּשָּׁחֵת הָאָרֶץ לִפְנֵי הָאֱלֹהִים וַתִּמָּלֵא הָאָרֶץ חָמָס”. אך מהם אותה “רעה”, “השחתה” ו”חמס”? על פי פרשנות שמקורה בספרות המדרש ופיתוח שלה נמצא בספר הזוהר, חטאו של דור המבול קשור בקפיצה הטכנולוגית של מעבר האנושות לתקופת הברזל, ולשגשוג ולשפע שבאו בעקבותיה: “בא נֹחַ וְתִקֵּן קַרְדֻּמִּים וּפְצִירוֹת בָּעוֹלָם… בָּאוּ בְּנֵי הָעוֹלָם וְחָטְאוּ”. […] אך ההתקדמות הטכנולוגית לא לוותה בהתקדמות מוסרית. השפע, הפנאי, והעוצמה שהטכנולוגיה הביאה, הובילו לאנוכיות, להתנהגות בזויה בין אדם לחברו, ולהידרדרות מוסרית של הדור כולו.

נשמע מוכר? גם המהפכה התעשייתית, ואחריה המהפכה הדיגיטלית שאנו עוברים בתקופתנו, הקפיצו את האנושות מבחינה טכנולוגית באופן חסר תקדים, ובפני המין האנושי נפתחו אפשרויות בלתי נתפשות. כמה מתסכל להיווכח שגם היום, התפתחות טכנולוגית שאיננה מלווה בהתפתחות מוסרית ורוחנית עלולה לגרום לנזק לא פחות מתועלת.

[…] את שאיפתו של האדם להתפתחות טכנולוגית לא ניתן לעצור. וגם לא צריך, כי טכנולוגיה כשלעצמה היא דבר מצוין. מדור המבול ועד היום, הבעיה איננה בטכנולוגיה, אלא בנפש האדם, שאינה יודעת כיצד לנצל את הטכנולוגיה באופן ראוי. האתגר הגדול של הדורות הבאים יהיה שמירה על צלם אנוש, שמירה על ערכים אנושיים חברתיים, ומעל לכל – שמירה על הפלנטה שלנו עצמה […].

הדרשה השבועית – פרשת נח, האתר של התנועה הרפורמית

מדברים על זה

  • לפי הפרשנות שמביא הכותב, מה גרם לחטא של דור המבול?
  • לפי דעתו, באיזו סכנה אנו נתונים בדור שלנו?
  • הרב זוהר כותב ש”הטכנולוגיה שהייתה אמורה ליצר לאנושות יותר פנאי, רק הופכת את חיינו ליותר לחוצים ועסוקים”. האם אתם מסכימים? נמקו.
  • כיצד הטכנולוגיה מעשירה את חייכם? כיצד היא מזיקה?

דינוזאור לחבור: אוף, שוב התחיל גשם דינוזאור שני: מאוד שקט. איפה כולם? דינוזאור שני רואה את התיבה המתרחקת: אויש, זה היה היום?!

אלוהים מצווה את נח להביא לתיבה זוגות של בעלי חיים.

וּמִכָּל הָחַי מִכָּל בָּשָׂר שְׁנַיִם מִכֹּל תָּבִיא אֶל הַתֵּבָה לְהַחֲיֹת אִתָּךְ זָכָר וּנְקֵבָה יִהְיוּ. 

מֵהָעוֹף לְמִינֵהוּ וּמִן הַבְּהֵמָה לְמִינָהּ מִכֹּל רֶמֶשׂ הָאֲדָמָה לְמִינֵהוּ שְׁנַיִם מִכֹּל יָבֹאוּ אֵלֶיךָ לְהַחֲיוֹת. 

בראשית ו, יט-כ

מדברים על זה

  • מדוע ציווה אלוהים להכניס לתיבה זכר ונקבה של כל חיה?
  • מה אפשר ללמוד מציווי זה על מקומם של בעלי החיים בעולם הבריאה?
  • לדעתכם, האם גם בימינו בני האדם אחראים להמשכיותם של כל המינים של החיות בעולם? נמקו.
  • מנו לפחות שתי פעולות שבני אדם עושים כדי לדאוג להמשכיותם של מינים שונים של חיות.

 

משימה: הכינו חידון של שמות הזכר והנקבה של בעלי חיים ושחקו עם חבריכם.

בעצם הכנסת החיות לתיבה נח הציל אותן מהמבול, אבל כדי שהן יחיו, הוא ומשפחתו נדרשו לטפל בהן כל עוד היו בתיבה. התורה איננה מפרטת על החיים בתיבה, אך חז”ל השלימו את החסר במדרשים. מדרש זה למשל מתאר את היחס של נח לחיות ולשגרת האוכל שלהן.

בְּמָה הֶאֱכִיל נֹחַ אֶת הַחַיּוֹת שֶׁהָיוּ אִתּוֹ בַּתֵּבָה?
[…] כָּל בַּעַל חַיִּים הָיָה אוֹכֵל אֶת מָה שֶׁהָיָה רָגִיל.
הַגָּמָל – הָיָה אוֹכֵל תֶּבֶן.
הַחֲמוֹר – שְׂעוֹרִים.
הַפִּיל – עֲצֵי גְּפָנִים.
בַּת הַיַּעֲנָה – זְכוּכִית.*
וְכָל חַיָּה הָיְתָה אוֹכֶלֶת בְּשָׁעָה אַחֶרֶת בַּיּוֹם:
יֵשׁ חַיָּה שֶׁהָיְתָה אוֹכֶלֶת בְּשָׁעָה אַחַת בַּצָּהֳרַיִם.
יֵשׁ חַיָּה שֶׁהָיְתָה אוֹכֶלֶת בְּשָׁעָה שְׁתַּיִם בַּצָּהֳרַיִם.
וְיֵשׁ שֶׁהָיוּ אוֹכְלוֹת בַּבֹּקֶר, עִם קְרִיאַת הַתַּרְנְגוֹל.
אָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ:

שְׁנֵים עָשָׂר הֶחֳדָשִׁים שֶׁהָיָה נֹחַ בַּתֵּבָה

לֹא יָכוֹל הָיָה לִישֹׁן לֹא בַּיּוֹם וְלֹא בַּלַּיְלָה,

כִּי הָיָה עָסוּק בְּהַאֲכָלַת הַנְּפָשׁוֹת שֶׁהָיוּ עִמּוֹ.

מדרש תנחומא (בובר), פרשת נח, סימן ב

 

פירושי מילים
נפשות – גם בני האדם וגם בעלי החיים

*בת היענה אוכלת גם מאכלים אחרים, זכוכית ואבנים מסייעות לה בעיכול.

מדברים על זה

  • על פי המדרש, מה היה אמור נח ללמוד על החיות טרם המבול? מדוע זה היה חשוב?
  • במה באה לידי ביטוי דאגתו של נח לחיות בתיבה?
  • מה אפשר ללמוד מכך על היחס שלנו לבעלי החיים?

 

משימה: הפסוקים בתורה אינם מתארים כלל את האכלת החיות בתיבה. המדרש מפרט קצת יותר. המשיכו את מלאכת המדרש, ותארו יום בתיבת נח. (בחרו מאיזו נקודת מבט תתארו זאת: אחד מבני המשפחה, אחת החיות, חפץ כלשהו בתיבה וכדומה.)

לפי התורה, פעולותיו של נח שמרו על קיומם של כל הזנים של בעלי החיים. בימינו חיות רבות נתונות בסכנת הכחדה.

צפו בסרטון המספר על חלק מחיות אלו ועל מעשיהם של בני אדם בתהליך הכחדתן והמסביר מה אנחנו יכולים לעשות.

 

משימה: בחרו אחד מבעלי החיים המוזכרים בסרטון, וחפשו סרטונים נוספים ומידע על בעל חיים זה.

בתורה מתואר כי לאחר המבול התאגדו כל בני הדור במקום אחד כדי לבנות מגדל. מסופר שכאשר ראה אלוהים את שיתוף הפעולה בין האנשים והבין איזו עוצמה טמונה בו, הוא חשש שבני האדם ישתמשו בכוח הזה למטרות שליליות. אפשר להסיק מכך ששיתוף פעולה הוא כוח חזק שאפשר להשתמש בו  למטרות טובות וחיוביות או למטרות שליליות ומזיקות.

וַיֹּאמְרוּ אִישׁ אֶל רֵעֵהוּ הָבָה נִלְבְּנָה לְבֵנִים וְנִשְׂרְפָה לִשְׂרֵפָה וַתְּהִי לָהֶם הַלְּבֵנָה לְאָבֶן וְהַחֵמָר הָיָה לָהֶם לַחֹמֶר.

וַיֹּאמְרוּ הָבָה נִבְנֶה לָּנוּ עִיר וּמִגְדָּל וְרֹאשׁוֹ בַשָּׁמַיִם וְנַעֲשֶׂה לָּנוּ שֵׁם פֶּן נָפוּץ עַל פְּנֵי כָל הָאָרֶץ.

וַיֵּרֶד ה’ לִרְאֹת אֶת הָעִיר וְאֶת הַמִּגְדָּל אֲשֶׁר בָּנוּ בְּנֵי הָאָדָם.

וַיֹּאמֶר ה’ הֵן עַם אֶחָד וְשָׂפָה אַחַת לְכֻלָּם וְזֶה הַחִלָּם לַעֲשׂוֹת וְעַתָּה לֹא יִבָּצֵר מֵהֶם כֹּל אֲשֶׁר יָזְמוּ לַעֲשׂוֹת.

בראשית יא, ג-ו

 

פירושי מילים

הַחִלָּם – התחילו לעשות

 

המורה: דן ועילי, האם העתקתם במבחן? הילדים: מה פתאום העתקנו, המורה. שיתפנו פעולה...

מדברים על זה

  • מדוע לדעתכם רצו בני האדם לבנות מגדל שראשו בשמיים? (שערו בעצמם וגם בדקו בפסוקים.)
  • לפי הפסוקים, ממה חשש האל? נסו להסביר מה בדיוק הטריד אותו ומדוע.
  • הציעו דוגמאות מהחיים לשיתוף פעולה לטובה ודוגמאות לשיתוף פעולה לרעה.
  • אילו הייתם מקבלים משימה – לבנות מגדל מלבני משחק, כיצד הייתם מעדיפים לבנות אותו – לבד או ביחד? מה היתרונות של כל אפשרות?

 

משימה: נסו לבנות מגדל מגפרורים לבד ויחד. השוו בין שתי החוויות.

מַעֲשֶׂה בְּמֶלֶךְ בָּשָׂר וָדָם שֶׁהָיָה לוֹ פַּרְדֵּס נָאֶה וְהָיָה בּוֹ בִּכּוּרוֹת נָאוֹת,
וְהוֹשִׁיב בּוֹ שְׁנֵי שׁוֹמְרִים, אֶחָד חִגֵּר [נָכה ברגליו] וְאֶחָד סוּמָא [עיוור].

אָמַר לוֹ חִגֵּר לְסוּמָא: “בִּכּוּרוֹת נָאוֹת אֲנִי רוֹאֶה בַּפַּרְדֵּס, בּוֹא וְהַרְכִּיבֵנִי וּנְבִיאֵם לְאָכְלָם”.
רָכַב חִגֵּר עַל גַּבֵּי סוּמָא, וֶהֱבִיאוּם וַאֲכָלוּם.
לְיָמִים בָּא בַּעַל פַּרְדֵּס. אָמַר לָהֶן: “בִּכּוּרוֹת נָאוֹת הֵיכָן הֵן?”
אָמַר לוֹ חִגֵּר: “כְּלוּם יֵשׁ לִי רַגְלַיִם לְהַלֵּךְ בָּהֶן?”
אָמַר לוֹ סוּמָא: “כְּלוּם יֵשׁ לִי עֵינַיִם לִרְאוֹת?”
מָה עָשָׂה בַּעַל הַפַּרְדֵּס?
הִרְכִּיב חִגֵּר עַל גַּבֵּי סוּמָא וְדָן אוֹתָם כְּאִלּוּ הָיוּ אָדָם אֶחָד.

על פי תלמוד בבלי, מסכת סנהדרין, דף צא, עמודים א-ב

 

פירושי מילים

בִּכּוּרוֹת – פגות, תאנים צעירות

מדברים על זה

  • מדוע בחר המלך דווקא את השומרים האלה?
  • איזה סוג של שיתוף פעולה מוצג במדרש? האם הוא חיובי? שלילי?
  • מה נדרש משתי הדמויות כדי לשתף פעולה?

 

משימה: עמדו זה על זה וצרו פירמידה. לאחר ההתנסות שוחחו:

  • במה הצורך בשיתוף פעולה בא לידי ביטוי בפעילות?

משל ועלילה על שיתוף פעולה

דליה לזר

 

אֵי-שָׁם בְּחָצֵר נִדַּחַת

נִצָּבוֹת שְׁתֵּי עֲרֵמוֹת-שַׁחַת,

זוֹ מִזּוֹ כֹּה רְחוֹקוֹת,

לַגּוֹאֵל הֵן מְחַכּוֹת.

 

הִנֵּה קְרֵבִים שְׁנֵי חֲמוֹרִים,

לְעֵת צָהֳרַיִם בְּקוֹל נוֹעֲרִים,

אָצִים-רָצִים לְהִתְפַּתֵּל

אֶל הַקַּשׁ חִישׁ לְחַסֵּל.

 

אַךְ אֲבוֹי, צָרָה צְרוּרָה,

בְּעָיָה קָשָׁה נוֹצְרָה:

זֶה אֶל זֶה שְׁנֵיהֶם קְשׁוּרִים,

מִי יַתִּיר הָאֲסוּרִים?

 

לְיָמִין מוֹשֵךְ אֶחָד,

הַשֵּׁנִי נוֹעֵר בְּפַחַד,

בְּכָל כּוֹחוֹ יִמְשֹׁךְ לִשְׂמֹאל,

גַּם הוּא חָפֵץ קְצָת לֶאֱכֹל.

 

זֶה בּוֹעֵט וְזֶה גּוֹנֵחַ,

זֶה קוֹפֵץ וְזֶה צוֹרֵחַ,

כָּךְ הִגִּיעָה שְׁעַת עַרְבַּיִם

וּרְעֵבִים נוֹתְרוּ הַשְּׁנַיִם.

בְּקִצּוּר: בְּלֵית בְּרֵרָה

מֻכְרָחִים לִמְצֹא פְּשָׁרָה!

 

אֵי-שָׁם בְּחָצֵר נִדַּחַת,

בְּנֵי אָתוֹן יָשְׁבוּ בְּנַחַת,

חָשְבוּ וְחָשְבוּ, טִכְּסוּ עֵצָה

וְהַמּוֹצֵא מִיָּד נִמְצָא:

“לְאַט לְאַט וּבְחָכְמָה

נֹאכַל יַחְדָּו כָּל עֲרֵמָה”.

 

אָכֵן, עִנְיָן זֶה כֹּה פָּשׁוּט

וְרַעְיוֹן לָאֱנוֹשׁוּת:

בִּמְקוֹם מָדוֹן – הַוַּתְרָנוּת

נִצְּחָה, גָּבְרָה עַל הָעַקְשָׁנוּת.

מדברים על זה

  • קראו את ארבעת הבתים הראשונים – איזו בעיה ניצבת בפני שני החמורים?
  • הציעו רעיון: כיצד לדעתכם יוכלו לפתור את הבעיה?
  • קראו את המשך השיר: איזה פתרון מצאו החמורים?
  • על מה ויתר כל חמור? במה זכה כל אחד מהם?
  • מה נדרש כדי ששני החמורים ייצאו שבעים?
  • חשבו על דוגמה דומה בחיים שבה באמצעות שיתוף פעולה נפתרה בעיה כלשהי.

 

ראו פעילות על השיר, לרבות איורים, באתר “ילדים בסיכוי” של המועצה לילד החוסה, המרכזייה החינוכית ב”אחוזת  שרה”.

כלים בתזמורת

תזמורת היא דוגמה מובהקת לשיתוף פעולה שקל לראות וגם לשמוע.

בסרטון זה ניתן לראות כיצד כל כלי נגינה מוסיף ותורם למנגינה המתהווה.

מדברים על זה

  • מה קל או קשה יותר – לנגן לבד או בקבוצה?
  • אילו פעולות והכנות נדרשות מהנגנים כדי ליצור את ההרמוניה?
  • אילו דוגמאות אחרות אתם מכירים ושבהן יחידים בקבוצה נדרשים לשתף פעולה? (למשל נבחרות ספורט כמו חתירה בסירה, טניס בזוגות ותחרויות קבוצתיות של חידונים)

אומנים רבים בחרו להציג את מגדל בבל על פי דמיונם.

לפניכם דוגמה אחת, של האומן פיטר ברויגל (האב):

מדברים על זה

  • מדוע נדרש שיתוף פעולה כדי לבנות את המגדל? הביאו כמה סיבות.
  • לפי דעתכם, באיזה שלב נמצאת הבנייה? נמקו את הערכתכם.
  • מה לדעתכם עושים קבוצת האנשים בקדמת הציור?
  • הסתכלו על הענן שבראש המגדל – לאילו מילים בפסוק הוא מרמז?

 

אפשר להפנות את התלמידים ליצירות נוספות בנושא מגדל בבל מתקופות שונות ובסגנונות שונים באתר אסופת מדרש אמנות של קרן תל”י.

משחק זיכרון: זוגות של חיות

שחקו משחק זיכרון בתחרות בין שתי קבוצות. בתורה הקבוצה תתייעץ ותבחר יחד שני קלפים מהלוח שהיא תרצה להפוך כדי למצוא שני קלפים של חיות שהן זוגות. אם הקבוצה תצליח, היא תקבל תור נוסף, אחרת התור יעבור לקבוצה האחרת. בכל תור ניתן לשלוח נציג מהקבוצה.

ספירה משותפת 

בסיפור מגדל בבל שבפרשה, בימיה הראשונים של האנושות דיברו כל בני האדם שפה אחת, ובזכותה היה בכוחם להתאחד כדי לבנות מגדל גבוה שראשו בשמיים.

מה החשיבות של שפה אחת משותפת באתגרים מורכבים? נבחן זאת במשחק.

על הכיתה לספור יחד עד 21, אבל כל מספר יאמר רק תלמיד אחד. אם שני תלמידים או יותר יאמרו מספר אחד יחד, התחילו את הספירה מההתחלה. בשלב זה התלמידים לא ייעזרו בשיטה. לאחר כמה ניסיונות יעברו התלמידים לשלב השני של האתגר, ובו הם יוכלו לבחור שיטה ולהיעזר בה.

בעקבות המשחק:

  • איזה תפקיד היה לתקשורת בהתמודדות עם האתגר?
  • אילו סוגים של תקשורת היו במשחק (תקשורת מילולית, תנועות, מבטים וכדומה)?
  • באיזו מידה אפשר לשתף פעולה ללא תקשורת כלשהי?

חידון: שלום בשפות שונות

בסיפור מגדל בבל בפרשה, אלוהים חשש כי הכוח שצברו בני האדם באחדותם יהפוך לשלילי ויזיק ולכן בלל את שפתם – פיצל את שפתם לשפות שונות ופיזר אותם על פני כל הארץ.
הקרינו את המשחק בכיתה. השמיעו את ההקלטות. על התלמידים לזהות באיזו שפה נשמעת ונכתבת המילה “שלום”.

 

אתר פרשת השבוע הופק בתמיכתם הנדיבה של הלמוט ואווה ווליש, הלנדייל, פלורידה

היי! רוצה לקבל בכל יום ראשון פעילויות לקראת פרשת השבוע הקרובה?

בכל שבוע אנחנו שולחים למחנכים כמוך רעיונות חדשים ומגוונים שיהפכו את פרשת השבוע למשהו שהתלמידים ממש יחכו לו!

*מי שלא מעוניין לקבל תזכורת נעימה לתכנים מדי שבוע – זה גם בסדר, פשוט לחצו על האיקס בצד שמאל למעלה.