אין מוצרים בסל הקניות.

מעבר לתשלום
< חזרה

פרשת צו

מה בפרשה?

  • הוראות לכוהנים בהקרבת הקורבנות – התורה מפרטת את פרטי עבודת הכוהנים במזבח מדי יום ביומו ואת דרכי ההקרבה של קורבנות שונים.
  • איסור על אכילת חֵלֶב ודם – אלוהים אוסר על בני ישראל לאכול חֵלֶב (מעין שומן) בהמה ודם של עוף ובהמה.
  • הוראות נוספות בעניין קורבן השלמים – התורה מוסיפה פרטים על הקרבת קורבן הַשְׁלָמִים בעבור הכוהנים ומסכמת את פרשת הקורבנות.
  • טקס הקדשת הכוהנים לתפקידם – לקראת שבעת ימי המילואים, ימי ההכנה לעבודת הכוהנים במשכן, נערך טקס הקדשה לכהונה. הכוהנים מצוּוים שלא לצאת מפתח אוהל מועד שבעה ימים, והתורה מציינת שהם עשו ככל אשר צוּוּ.

_

אומנות בפרשה

אפשר להרחיב על הפרשה באופן ויזואלי באמצעות יצירות מאתר מדרש אומנות מבית קרן תל”י:

משה מקדש את אהרן ובניו, ביבליה סן פאולו

התורה מתארת את סדר היום של הכוהנים במשכן, ויש פעולות אשר נעשות מדי בוקר – סידור העצים על המזבח, הדלקתם והקרבת הקורבן. הביטוי “בבוקר בבוקר” פירושו שהדבר נעשה מדי יום.

וְהָאֵשׁ עַל הַמִּזְבֵּחַ תּוּקַד בּוֹ לֹא תִכְבֶּה

וּבִעֵר עָלֶיהָ הַכֹּהֵן עֵצִים בַּבֹּקֶר בַּבֹּקֶר וְעָרַךְ עָלֶיהָ הָעֹלָה וְהִקְטִיר עָלֶיהָ חֶלְבֵי הַשְּׁלָמִים.

אֵשׁ תָּמִיד תּוּקַד עַל הַמִּזְבֵּחַ לֹא תִכְבֶּה.

ויקרא ו, ה-ו

 

פירושי מילים

תּוּקַד – תבער

בַּבֹּקֶר בַּבֹּקֶר – בכל בוקר, בקביעות

 

מדברים על זה

  • הפסוקים מדברים על פעולות הכוהנים במשכן מדי בוקר. מהי הפעולה הראשונה שהכוהנים נדרשים לעשות בבוקר במשכן?
  • למה לדעתכם ניתן סדר בוקר קבוע מראש לכוהנים ולא ניתן להם לבחור על דעת עצמם מה יעשו מדי בוקר במשכן?
  • האם יש קשר בין הפעולות הראשונות שעושים הכוהנים מדי בוקר במשכן ובין הציווי על שמירתה של אש הבוערת תמיד ואינה נכבית על המזבח? הסבירו.
  • בפסוקים מודגש עניין הקביעות וההתמדה בפעולות הבוקר בכל יום. מדוע לדעתכם הקביעות הזו חשובה? (נסו חשוב על דברים קבועים ולא קבועים שאתם עושים.)
  • חפשו ביוטיוב את המילים “שגרת בוקר”, וצפו בסרטונים המתעדים שגרת בוקר של אנשים שונים. מהי שגרת הבוקר שלכם? במה היא דומה לשגרת הבוקר של האנשים בסרטונים או שונה ממנה? האם אתם רוצים לשנות משהו בשגרת הבוקר שלכם?

 

משימה לצעירים: התלמידים יספרו זה לזה בזוגות על שגרת הבוקר שלהם וימצאו משהו אחד דומה ששניהם עושים ומשהו אחד שונה ששניהם עושים.

לשדרוג המשימה אפשר לחלק דף לכל תלמיד ותלמידה ולבקש מהם לחלק אותו לשישה חלקים שווים (פחות או יותר). כעת עליהם לרשום על כל חלק, באופן מפורט, פעילות בוקר אחת שהם עושים באופן קבוע, למשל אוכלים קורנפלקס בחלב או מוציאים את הכלב לטיול. אחרי כן בקשו מהם להסתובב בכיתה ולמצוא עוד שניים או שלושה תלמידים שגם הם עושים שלושה מהדברים שהם רשמו בדף שלהם.

 

רבי פרידא הוא חכם מתקופת התלמוד שמסופר עליו שהאריך ימים. במדרש שלפנינו רבי פרידא מסביר כיצד ארכו ימיו.

 

שאלו תלמידיו את רבי פרידא: במה הארכת ימים?

אמר להם: מימי לא קדמני אדם לבית המדרש.

תלמוד בבלי, מסכת מגילה, דף כז, עמוד ב

מדברים על זה

  • תלמידיו של רבי פרידא מבקשים ללמוד ממנו את הסוד לאריכות ימים. מהי תשובתו? האם תשובתו עונה לדעתכם על השאלה? למה?
  • כדי להיות תמיד הראשון בבית המדרש, יש לקום מוקדם במיוחד. אילו יתרונות יש בהשכמה מוקדמת? אילו חסרונות? מה אתם מעדיפים?
  • הפירוש הרגיל לשאלה “במה הארכת ימים” עניינו הגעה לגיל מבוגר. פירוש אחר עניינו הארכת היום כדי לעשות בו יותר. חשבו איזה דבר נוסף הייתם רוצים לעשות ביום שלכם אילו הוא היה ארוך יותר. במה הייתם משקיעים את זמנכם אילו הייתם קמים שעה אחת קודם?
  • אם רוצים לאמץ את ההרגל של השכמת קום, האם חשוב להתמיד בזה בכל בוקר? באיזו מידה אפשר להתגמש בזה? אילו יתרונות יש בהקפדה מלאה, ואילו יתרונות יש בגמישות?

התעוררות

צפנת ירון ושם טוב לוי

 

הו, הנה בוקר בא

לא יכול להתעורר

כמו אותו עובר

מתקשה להיוולד.

 

ובשמיים שמש זורחת כבר

מאיצה בי לקום

ובינתיים כבר צוהרים בא

אין לי חשק לזוז.

 

יש ימים בהם האושר מפעם

מפעם בלב פתאום.

יש ימים בהם האושר מפעם פתאום

כן, בא לי לחלום

עוד ועוד…

 

האזנה לשיר

צפייה בעיבוד חזותי של השיר

מדברים על זה

  • הדובר בשיר משווה בין לידה להתעוררות בבוקר. מהן נקודות הדמיון בין שתיהן?
  • האם גם לכם יש ימים כאלה שבהם אין לכם חשק לקום? מה הסיבות לכך?
  • השיר קושר בין תחושת האושר ובין הרצון להישאר במיטה ולחלום. מה לדעתכם הקשר? איך תחושת האושר משפיעה על השינה והקימה שלכם?
  • איך לדעתכם צריך להתמודד עם מצב שבו אין חשק לקום? האם כדאי להניח לעצמנו לישון עוד או לקום בכל זאת? למה? איך עוד ניתן להתמודד עם כך?
  • האם יש דברים שבשבילם לעולם אין לכם חשק לקום ודברים אחרים שבשבילם תמיד יש לכם חשק לקום? מה ההבדלים בין הדברים האלה? מה ניתן לעשות כדי לעורר את החשק לקום בבוקר?

 

משימה: התלמידים ייצרו תנועות או ריקוד למילות השיר ויציגו אותם בכיתה.

אדוארד הופר היה מחשובי הציירים האמריקאים במאה ה-20. ציוריו עסקו בניכור ובבדידות בחיי היום-יום המודרניים והעירוניים בארצות הברית. בציורים שלפניכם הבוקר משמש רקע לניכור הזה.

אדוארד הופר, שמש בוקר, 1952

אדוארד הופר, בוקר בקייפ קוד, 1950

מדברים על זה

  • הזמן בשני הציורים הוא שעות הבוקר. אילו עוד נקודות דמיון יש לשני הציורים? במה הן שונות זו מזו?
  • איך לדעתכם מרגישה האישה בכל אחד מהציורים? מהי חוויית הבוקר שלה? נמקו.
  • האישה בציור שמש בוקר נמצאת באזור עירוני, ככל הנראה בבניין מגורים. האישה בציור בוקר בקייפ קוד נמצאת באזור כפרי. כיצד לדעתכם הסביבה שאליה אנחנו מתעוררים בבוקר יכולה להשפיע על תחושותינו ועל מצב הרוח שלנו?
  • יש שטוענים שהאווירה בציורים מדוכדכת. מה לדעתכם גורם לנשים בציורים להיות מדוכדכות בבוקר? מה בבוקר יכול לעורר תחושת דכדוך או הרהור? אילו עוד תחושות הבוקר יכול לעורר? למה?

וְזֹאת תּוֹרַת הַמִּנְחָה

הַקְרֵב אֹתָהּ בְּנֵי אַהֲרֹן לִפְנֵי ה’ אֶל פְּנֵי הַמִּזְבֵּחַ.

וְהֵרִים מִמֶּנּוּ בְּקֻמְצוֹ מִסֹּלֶת הַמִּנְחָה וּמִשַּׁמְנָהּ וְאֵת כָּל הַלְּבֹנָה אֲשֶׁר עַל הַמִּנְחָה

וְהִקְטִיר הַמִּזְבֵּחַ רֵיחַ נִיחֹחַ אַזְכָּרָתָהּ לה’.

ויקרא ו, ז-ח

 

פירושי מילים

קֻמְצוֹ – מלוא שלוש האצבעות האמצעיות

לְבֹנָה – סוג של עץ ממשפחת הבָּשְמִיִים, ממנו מפיקים שרף ריחני שמשמש לקטורת

רֵיחַ נִיחֹחַ – ריח נעים

אַזְכָּרָתָהּ – חלק מקורבן המנחה

מדברים על זה

  • חלק מקורבן המנחה הוא הלבונה – כאשר שורפים אותה, היא מפיקה ריח נעים. נסו לדמיין את הקרבת הקורבנות לפי הפסוקים ולפי ידיעותיכם – אילו חושים היו מעורבים בטקס זה? מה הריח מעניק לחוויה הכללית של הטקס?
  • על פי הפרשן רש”י, ניחוח פירושו נחת. כיצד ריח יכול להשרות תחושת נחת? אילו ריחות מעוררים בכם תחושת נחת? למי לדעתכם הקורבן מביא נחת?
  • ריח ניחוח הוא ריח טוב ונעים במיוחד. אילו ריחות אתם אוהבים? אילו ריחות אתם שונאים? האם יש ריח שכולם יסכימו שהוא ריח נעים? הסבירו.
  • חוש הריח משפיע עלינו בדרכים שונות שאנחנו לא בהכרח יודעים עליהן. צפו בסרטון על חוש הריח והטעם, והסבירו מהי מסקנת הניסוי המוצג בסרטון וכיצד הגיעו למסקנה הזאת.

 

משימה: בעקבות הלימוד ניתן לשחק משחק של זיהוי ריחות (ראו הצעה מפורטת במשימה במדור “סרטון”).

ריחות

לאה נאור

 

אֶת הַדְּבָרִים הֲכִי טוֹבִים

הָרֹאש שֶׁלִּי שׁוֹכֵחַ,

אֲבָל מַזָּל

הָאַף שֶׁלִּי זוֹכֵר לִי אֶת הָרֵיחַ.

 

רֵיחַ אָבָק בֶּחָצֵר,

וְרֵיחַ שֶׁל גֶּשֶׁם רִאשׁוֹן,

וְרֵיחַ קָקָאוֹ בָּעֶרֶב

לִפְנֵי שֶׁהוֹלְכִים לִישֹׁן.

 

רֵיחַ פְּרִיחַת תַּפּוּזִים

בַּפַּרְדֵּס שֶׁעַל יַד הַבְּרֵכָה,

וְרֵיחַ צְמִיחַת עֲשָׂבִים

בְּמָקוֹם שֶׁעוֹד אֵין מִדְרָכָה.

 

וְרֵיחַ חֲדַר הָאָחוֹת

חָמוּץ וְחָרִיף וּמַפְחִיד.

וְרֵיחַ הַיּוֹד עַל הַבֶּרֶך שֶׁלִּי

שֶׁפְּצוּעָה לִי תָּמִיד.

 

וְרֵיחַ מָלוּחַ שֶׁל יָם

שֶׁעוֹלֶה עַל הַחוֹף בְּגַלִּים.

וְרֵיחַ נִפְלָא בִּמְיֻחָד

שֶׁהוֹלֵךְ אַחֲרֵי אִמָּא שֶׁלִּי.

 

לאה נאור, אבל אני כזה, ספרית פועלים, בני ברק 1993

מדברים על זה

  • אילו ריחות מזכיר הדובר בשיר? מה הריחות האלה מזכירים לו?
  • האם גם לכם קורה שריח מזכיר לכם משהו? ספרו על מקרה כזה.
  • השיר אף קושר בין ריח ורגשות – “ריח חדר האחות/ חמוץ וחריף ומפחיד”. איזה עוד רגש יש בשיר שקשור לריח? כיצד ניתן לדעתכם להשתמש בקשר בין ריח ורגשות כדי להתמודד עם רגשות קשים ביום-יום?
  • אילו הייתם כותבים שיר על הריחות העיקריים שמלווים אתכם, אילו ריחות הם היו? למה דווקא הם?

 

לבוגרים:

  • מה לדעתכם הקשר בין זיכרון לריח? תוכלו לצפות בסרטון מהתוכנית “פאולה וליאון” המסביר על נושא זה (עד דקה 3). מה ההסבר שניתן שם?

על טעם וריח אין להתווכח

הפתגם מקורו בלטינית, ואברהם שלונסקי הוא שניסח אותו בעברית מחורזת. פירושו הוא שכשם שאנשים שונים אוהבים טעמים וריחות שונים, כך גם טעמם בתחומים שונים הוא שונה, ולכן אין טעם להתווכח על העדפות.

מדברים על זה

  • הסבירו את הפתגם במילים שלכם.
  • הפתגם עושה שימוש מחוכם במילה “טעם”. מה הם שני הפירושים של מילה זו בפתגם?
  • למה לדעתכם אין טעם להתווכח על טעם ועל ריח? האם בפועל אנשים נוהגים לפי עצת הפתגם? למה?
  • אילו ריחות אתם אוהבים או שונאים ואנשים אחרים חולקים עליכם בעניין זה? תוכלו לספר על מקרה של חוסר הסכמה בעניין הריח.
  • האם לדעתכם ניתן להסתגל לריחות שלא אוהבים ואולי אף ללמוד לאהוב אותם? הסבירו. מה ניתן ללמוד מכך באופן כללי על הטעמים שלנו בעניינים שונים (מוזיקה, בילויים, בגדים, צורות חשיבה ועוד)?

חז”ל התבססו על פסוק מהתנ”ך וסיפרו את המשל שלפניכם המלמד על החשיבות בבחירת האנשים שסובבים אותנו, מכיוון שיש להם השפעה רבה עלינו. המשל משווה את הסביבה לריח או בושם הדבק באדם גם אם הוא אינו נוגע בו.

 

בספר משלי נכתב: “הוֹלֵךְ אֶת חֲכָמִים יֶחְכָּם וְרוֹעֶה כְסִילִים יֵרוֹעַ” (יג, כ).

הוֹלֵךְ אֶת חֲכָמִים יֶחְכָּם” – למה הדבר דומה?

למי שנכנס לחנות בשמים. אף על פי שלא לקח ולא השתמש באף בושם, מכל מקום מידבק בו ריח טוב והוציא עימו.

כך כל מי שהולך עם הצדיקים לוקח מדרכיהם וממעשיהם הטובים.

“וְרוֹעֶה כְסִילִים יֵרוֹעַ” – למה הוא דומה?

לאדם שהוא נכנס לבית הבּוּרְסְקִי.

אף על פי שלא לקח כלום, מכל מקום ריח רע קלט והוציא עימו.

כך כל מי שהולך עם הרשעים לוקח מדרכיהם וממעשיהם הרעים.

על פי פרקי דרבי אליעזר, פרק כה

 

פירושי מילים

כְּסִילִים – טיפשים, וכאן הכוונה לרשעים

בית הבּוּרְסְקִי – חנות לעיבוד עורות (שריחה רע)

הוֹלֵךְ אֶת – הולם עִם

וְרוֹעֶה כְסִילִים – מתרועע עם כסילים

יֵרוֹעַ – ירע, יהיה רע

מדברים על זה

  • את מה מסביר המדרש? כיצד הוא עושה זאת?
  • הסבירו את שני המשלים במדרש במילים שלכם. מהו הנמשל של כל משל? האם המשל והנמשל מתאימים בעיניכם? למה?
  • במה ריח דומה להשפעה חברתית? האם לפי המשל צריך ממש לעשות מעשים של צדיקים או רשעים כדי שהשפעתם על האדם תורגש?
  • מה דעתכם על המסקנה של המדרש? האם אתם מסכימים? למה?
  • השפעה חברתית אינה בהכרח טובה או רעה. חשבו על מקרה שבו גם אתם הרגשתם שההימצאות עם חבר או קבוצת חברים השפיעה עליכם, וספרו על כך. האם טוב להיות מושפע מהחברה? הסבירו.
  • אדם שנאלץ להיכנס לחנות שיש בה ריח רע – מה הוא יכול לעשות כדי שהריח לא ידבק בו? הציעו רעיונות: כיצד אדם יכול להימנע מהשפעה חברתית רעה כאשר אין לו ברירה אלא להימצא בקרב אנשים שהתנהגותם מזיקה ופוגעת (גם אם הוא עצמו אינו מתנהג כמוהם)?

מדברים על זה

  • לפי הסרטון, מה ההבדל בין חוש הריח של בני האדם ובין חוש הריח של הכלבים?
  • אילו דברים ואיזה מידע הכלב מפיק מחוש הריח שלו?
  • בסרטון מוסבר על איבר הרחה מיוחד שיש לכלבים (ולבעלי חיים אחרים) הנקרא “איבר יעקובסון” (או איבר וומרונזלי, על פי הסרטון). מה הוא קולט? איזה מידע הוא נותן לבעל החיים?
  • כיצד בני אדם יכולים להיעזר בחוש הריח של הכלבים?
  • מה המידע שבסרטון גורם לכם להרגיש כלפי חוש הריח של הכלבים? ואילו מחשבות הוא מעלה בכם באשר לחוש הריח של בני האדם?
  • ניתן גם לצפות בסרטון: “כאן סקרנים” – למה אי אפשר להעביר ריחות בהודעת וואטסאפ?“.

 

משימה: בקשו מהתלמידים להביא מהבית חפצים שונים שיש להם ריחות אופייניים, למשל ארנק עור, תבלין, אבקת כביסה, עוגת שוקולד, פרי מסוים, דבק, משחת שיניים, קרם שיזוף או לק. בקשו מהם לא לגלות לחבריהם איזה חפץ הביאו.

הביאו לכיתה כיסויי עיניים, והסתירו את כל החפצים בתוך שקית. חלקו את הכיתה לשתי קבוצות. בכל פעם ייגשו לקדמת הכיתה שני נציגים, אחד מכל קבוצה, והם יוזמנו להריח את החפץ (בלי לגעת בו) וינסו ולזהות אותו.

משחק זיכרון: טקסי בוקר

בפרשה מתואר טקס הבוקר של הכוהנים במשכן. התלמידים ישחקו במשחק זיכרון על פעולות בוקר. אפשר לחלק את הכיתה לשתיים או שלוש קבוצות ובכל פעם להזמין מקבוצה אחרת תלמידים שיבחרו אילו קלפים להפוך.

הצגה: תכנון טקס מינוי לתפקיד

בפרשה מתואר טקס ההקדשה של הכוהנים לתפקידם. כמו בטקסים אחרים בתרבויות ובתקופות שונות, בטקס יש שימוש בחפצים, חוויות חושיות, קול ועוד. הניחו במרכז הכיתה חפצים מגוונים, תלבושות תיאטרליות, כלי נגינה, מאכלים ועוד. חלקו את הכיתה לקבוצות. כל קבוצה תאסוף בזמן מוקצב מספר פריטים מוגבל, בלי לדעת את מטרת ההוראה. לאחר מכן בקשו מהתלמידים לתכנן טקס מינוי לתפקיד ראש הקבוצה, בפריטים שהם אספו. הקבוצות יציגו את הטקסים שלהן לפני כל הכיתה.

אתר פרשת השבוע הופק בתמיכתם הנדיבה של הלמוט ואווה ווליש, הלנדייל, פלורידה

היי! רוצה לקבל בכל יום ראשון פעילויות לקראת פרשת השבוע הקרובה?

בכל שבוע אנחנו שולחים למחנכים כמוך רעיונות חדשים ומגוונים שיהפכו את פרשת השבוע למשהו שהתלמידים ממש יחכו לו!

*מי שלא מעוניין לקבל תזכורת נעימה לתכנים מדי שבוע – זה גם בסדר, פשוט לחצו על האיקס בצד שמאל למעלה.