אין מוצרים בסל הקניות.

מעבר לתשלום
< חזרה

פרשת תולדות

מה בפרשה?

  • עקרותה של רבקה ולידת יעקב ועשו – הפרשה מתחילה בתיאור ימי העקרות של רבקה. בזכות תפילתו של יצחק לאלוהים רבקה יולדת תאומים – עשו ויעקב. ההבדל ביניהם ניכר כבר מלידתם.
  • מכירת הבכורה – עשו חוזר מציד רעב ועייף ופוגש את יעקב כשהוא מבשל נזיד עדשים. עשו מבקש מיעקב לאכול מן התבשיל, ויעקב מסכים בתנאי שעשו ימכור לו את הבכורה. עשו הרעב מסכים ו”מוכר” את הבכורה ליעקב.
  • הריב על הבארות – בשל הרעב בארץ יצחק ורבקה וכל אשר להם יורדים לגרר (כפי שעשו אברהם ושרה), וכפי שאמר אברהם על שרה, כך יצחק אומר על רבקה אשתו שהיא אחותו. רועי יצחק ורועי אבימלך רבים על הבארות, ולאחר מכן יצחק חופר באר נוספת, היא באר שבע. אבימלך ויצחק כורתים ברית שלום.
  • גנבת הברכה – כשיצחק שוכב על ערש דווי, הוא קורא לשני בניו כדי לברכם. בעידודה ובעצתה של רבקה אימו יעקב מצליח להערים על אביו ולקבל ממנו את הברכה שהייתה מיועדת לעשו. כשעשו מבין מה אירע, הוא כועס ומאוכזב ומחליט לנקום ביעקב ולהורגו. בעצת רבקה יעקב בורח מביתו למשפחתה בחרן.

_

אומנות בפרשה

אפשר להרחיב על הפרשה באופן ויזואלי באמצעות יצירות מאתר מדרש אומנות מבית קרן תל”י:

יעקב ועשו, ארצ’י רנד (כולל הרחבה פדגוגית)

מכירת הבכורה של עשו, רמברנדט (כולל הרחבה פדגוגית)

גניבת הברכה, הגדת נירנברג השנייה

כשהגיע זמנה של רבקה ללדת, התברר שבבטנה לא תינוק אחד, אלא תאומים.

וַיֵּצֵא הָרִאשׁוֹן אַדְמוֹנִי כֻּלּוֹ כְּאַדֶּרֶת שֵׂעָר וַיִּקְרְאוּ שְׁמוֹ עֵשָׂו. וְאַחֲרֵי כֵן יָצָא אָחִיו וְיָדוֹ אֹחֶזֶת בַּעֲקֵב עֵשָׂו וַיִּקְרָא שְׁמוֹ יַעֲקֹב.

בראשית כה, כה-כו

וכשגדלו האחים:

וַיְהִי עֵשָׂו אִישׁ יֹדֵעַ צַיִד אִישׁ שָׂדֶה וְיַעֲקֹב אִישׁ תָּם יֹשֵׁב אֹהָלִים.

בראשית כה, כז

מדברים על זה

  • הפסוק הראשון מאפיין את כל אחד מהאחים ברגע לידתם. כתבו: מה האפיון של עשו ומה האפיון של יעקב?
  • על פי המתואר, אף על פי שהיו תאומים, יעקב ועשו כלל לא היו דומים. כיצד הפסוקים מתארים את ההבדל ביניהם?
  • האם אתם מעדיפים אח שדומה לכם או שונה מכם? כתבו יתרון אחד וחיסרון אחד בכל אחד מהמצבים.

המדרש שלפניכם הוא משל שסיפרו חז”ל כדי לתאר את אופיים השונה של עשו ויעקב שבא לידי ביטוי כשבגרו.

הֲדַס וְעִצְבּוֹנִית הָיוּ גְּדֵלִים זֶה עַל גַּבֵּי זֶה,
וְכָל כָּךְ דּוֹמִים הָיוּ,
עַד כִּי לֹא הָיָה נִתָּן לְהַבְחִין אֵיזֶה מִן הֶעָלִים עָלֶה שֶׁל הֲדַס הוּא
וְאֵיזֶה שֶׁל עִצְבּוֹנִית.
אַךְ כַּאֲשֶׁר גָּדְלוּ וּפָרְחוּ,
נָתַן הַהֲדַס רֵיחוֹ
וְאִלּוּ צֶמַח הְעִצְבּוֹנִית נָתַן חוֹחוֹ [קוצים].

על פי בראשית רבה, פרשה סג

מדברים על זה

  • הדס ועצבונית הם שני סוגי צמחים שהם גם דומים וגם שונים. במה הם דומים ובמה שונים?
  • המדרש הוא משל ליעקב ועשו. הסבירו כיצד ההדס והעצבונית הם משל ליעקב ועשו.
  • חשבו על שני אחים שאתם מכירים. כתבו דבר אחד שבו הם דומים ודבר אחר שבו הם הפוכים (או שונים).

 

משימה: חפשו במרשתת עוד צמחים שדומים זה לזה וקשה להבחין ביניהם. מה בכל זאת ההבדל ביניהם?

תאומים, ובמיוחד תאומים זהים, הם אחים ככל האחים, אבל מכיוון שהם נולדו יחד, היחסים ביניהם על פי רוב מיוחדים ושונים מיחסי אחים רגילים.

צפו בתוכנית סליחה על השאלה – תאומים זהים” כדי להכיר כמה זוגות תאומים זהים וללמוד על היחסים ביניהם ועל חיי היום-יום שלהם.

מדברים על זה

  • האם הופתעתם מתשובות כלשהן?
  • אילו עוד שאלות הייתם רוצים לשאול את האחים?

צפו בקליפ של השיר “ילד סנדוויץ'” (“ילדי בית העץ”).

שירים נוספים על אחים:
“אח שלי”, ערוץ הופ
“אחים בדם”, עומר אדם

מדברים על זה

  • בקליפ רואים צלחות, ובהן חומוס, אבוקדו וגבינה שממלאים בהם סנדוויצ’ים. השתמשו בדימוי הסנדוויץ’ כדי להסביר מהי החוויה של הילד האמצעי במשפחה. אפשר להיעזר במשפטים פותחים כמו: “כפי שהממרח בסנדוויץ’ מחבר בין שתי פרוסות הלחם, ככה גם….”
  • מה הם הקשיים של ילד הסנדוויץ’ שמוזכרים בשיר? חשבו על קושי נוסף שאינו מוזכר בשיר.
  • מהם היתרונות של ילד סנדוויץ’? האם לדעתכם היתרונות עולים על החסרונות או להפך? הסבירו.
  • מה המיקום שלכם במשפחתכם? האם הייתם רוצים לשנות אותו? למה? מה היתרונות ומה החסרונות של המיקום שלכם? האם לדעתכם יש מיקום במשפחה שהוא מושלם? הסבירו.
  • יש ילדים שאין להם אחים והם ילדים יחידים במשפחה, אבל יש להם חבר או חברה קרובים במיוחד שהם בשבילם כמו אחים. מה דעתכם על כך? האם אחים בהכרח קשורים בקשרי דם או גרים יחד בבית אחד? מה יוצר את התחושה שמישהו שאינו בן משפחה הוא בכל זאת אח?

בפרשה מסופר כיצד גנב יעקב את ברכת אביו שנועדה לעשו הבכור. בתקופת המקרא הברכה שמיועדת לבן הבכור הייתה חשובה יותר. עשו נאלץ להסתפק בברכה שהייתה מיועדת ליעקב. לאחר סיפור הגנבה התורה מספרת על רגשותיו של עשו:

וַיִּשְׂטֹם עֵשָׂו אֶת יַעֲקֹב עַל הַבְּרָכָה אֲשֶׁר בֵּרְכוֹ אָבִיו

וַיֹּאמֶר עֵשָׂו בְּלִבּוֹ יִקְרְבוּ יְמֵי אֵבֶל אָבִי וְאַהַרְגָה אֶת יַעֲקֹב אָחִי.

בראשית כז, מא

 

פירושי מילים

וַיִּשְׂטֹם – שנא

יִקְרְבוּ – יסתיימו

מדברים על זה

  • אילו רגשות התעוררו בעשו כשגילה על המעשה של יעקב?
  • עשו תכנן להתנקם באחיו יעקב. מתי תכנן לעשות זאת ומדוע דווקא אז?
  • כשיש בנו רגשות קשים מאוד כלפי מישהו שהזיק לנו, לעיתים מתעורר בנו הרצון לנקום בו. למה לדעתכם ייתכן שיתעורר הרצון הזה? על אילו צרכים הנקמה עונה?
  • האם לדעתכם מעשה נקמה אכן משיג את מטרתו? האם בכוחה של הנקמה לפתור בעיות, להפיג רגשות קשים או לענות על הצרכים שהתעוררו? הסבירו.

המדרש שלפניכם מתבסס על הפסוק “לֹא תִקֹּם וְלֹא תִטֹּר אֶת בְּנֵי עַמֶּךָ” (ויקרא יט, יח) ומסביר את ההבדלים בין נקמה לנטירה.

 

אֵיזוֹ הִיא נְקִימָה וְאֵיזוֹ הִיא נְטִירָה?
נְקִימָה – אָמַר אָדָם לַחֲבֵרוֹ: הַשְׁאִילֵנִי מַגָּלְךָ. אָמַר לוֹ: לָאו.
לְמָחָר אָמַר לוֹ הוּא: הַשְׁאִילֵנִי קַרְדֻּמְּךָ.
אָמַר לוֹ: אֵינִי מַשְׁאִילְךָ כְּדֶרֶךְ שֶׁלֹּא הִשְׁאַלְתַּנִי אַתָּה.

זוֹ הִיא נְקִימָה.

וְאֵיזוֹ הִיא נְטִירָה?
אָמַר אָדָם לַחֲבֵרוֹ: הַשְׁאִילֵנִי קַרְדֻּמְּךָ.
אָמַר לוֹ: לֹא!
לְמָחָר אָמַר לוֹ: הַשְׁאִילֵנִי חֲלוּקְךָ.
אָמַר לוֹ: הֲרֵי לְךָ, אֵינִי כְּמוֹתְךָ שֶׁלֹּא הִשְׁאַלְתַּנִי.

זוֹ הִיא נְטִירָה.

 תלמוד בבלי, מסכת יומא, עמוד כג, דף א

 

פירושי מילים

נְטִירָה – שמירת הכעס בלב

הַשְׁאִילֵנִי – השאל לי, תן לי לזמן מה ואחזיר לך

מַגָּלְךָ – המגל (כלי הקוצר חיטה) שלך

לָאו – לא

קַרְדֻּמְּךָ – הקרדום (הגרזן) שלך

מדברים על זה

  • הסבירו במילים שלכם מהי נטירה. תוכלו להסביר באמצעות דוגמה מחייכם.
  • האם קיימת אפשרות שלישית שבה יכלו החברים לנהוג במקרה המתואר במדרש?
  • הציעו לעשו: כיצד היה יכול לנהוג ביעקב בלי נקמה או נטירה?

 

משימה: ציירו קומיקס לפי המדרש.

אִם אֵיזֶה יֶלֶד

נוֹתֵן לִי מַכָּה וּבוֹרֵחַ,

אֲנִי מְתַכְנֵן עָלָיו כָּאֵלֶּה נְקָמוֹת,

שֶׁיֵּשׁ לוֹ מַזָּל שֶׁאֲנִי שׁוֹכֵחַ.

יהודה אטלס, גם הילד הזה הוא אני, כתר, ירושלים 1979

מדברים על זה

  • על פי רוב כשכועסים ומתכננים נקמות, הן אינן מתממשות. למה בכל זאת מתכננים נקמות? במה התכנון עוזר ומשרת אותנו?
  • האם לדעתכם חשיבה על נקמה מגבירה את הרגשות הקשים כלפי האדם או שמא דווקא מקילה אותם? הסבירו את דבריכם.
  • רגשות של נקמה אינם נעימים. האם לדעתכם יש פסול במחשבות אלו, גם אם הן אינן מיתרגמות למעשים? נמקו.

 

ילד: כשאני חושבת על סיפור מכירת הבכורה, אני ממש לא מבין את עשיו. מילא לוותר על הבכורה, אבל להסכים לאכול עדשים?

רבקה רצתה שבנה יעקב יקבל ברכה מיוחדת מאביו. היא האמינה שתהיה טעות לתת את הברכה לעשו. לכן היא ויעקב הערימו על יצחק שכבר היה זקן מאוד וכמעט עיוור.

וַתִּקַּח רִבְקָה אֶת בִּגְדֵי עֵשָׂו בְּנָהּ הַגָּדֹל הַחֲמֻדֹת אֲשֶׁר אִתָּהּ בַּבָּיִת וַתַּלְבֵּשׁ אֶת יַעֲקֹב בְּנָהּ הַקָּטָן.

וְאֵת עֹרֹת גְּדָיֵי הָעִזִּים הִלְבִּישָׁה עַל יָדָיו וְעַל חֶלְקַת צַוָּארָיו.

וַתִּתֵּן אֶת הַמַּטְעַמִּים וְאֶת הַלֶּחֶם אֲשֶׁר עָשָׂתָה בְּיַד יַעֲקֹב בְּנָהּ.

וַיָּבֹא אֶל אָבִיו וַיֹּאמֶר אָבִי וַיֹּאמֶר הִנֶּנִּי מִי אַתָּה בְּנִי.

וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב אֶל אָבִיו אָנֹכִי עֵשָׂו בְּכֹרֶךָ […].

וַיִּגַּשׁ יַעֲקֹב אֶל יִצְחָק אָבִיו וַיְמֻשֵּׁהוּ וַיֹּאמֶר הַקֹּל קוֹל יַעֲקֹב וְהַיָּדַיִם יְדֵי עֵשָׂו.

וְלֹא הִכִּירוֹ כִּי הָיוּ יָדָיו כִּידֵי עֵשָׂו אָחִיו שְׂעִרֹת וַיְבָרְכֵהוּ.

בראשית כז, טו-כג

 

מדברים על זה

  • כיצד רבקה ויעקב מרמים את יצחק?
  • לרבקה ויעקב חשוב מאוד שיעקב יקבל את הברכה, ולכן הם נוקטים בדרך של מרמה. האם לדעתכם למען השגת מטרה כלשהי כל האמצעים כשרים? איפה עובר הגבול?
  • חשבו על דרך אחרת שבה רבקה ויעקב היו יכולים לנהוג כדי שיצחק יברך את יעקב בברכה שהם חשבו שראוי שהוא יקבל?

רובין הוד הוא גיבור סיפורי עם אנגליים מהמאה ה-12 והלאה. בגרסאות מאוחרות הוא היה אציל שנושל מאדמתו והפך לפורע חוק החי ביער שֶׁרְווּד. ביער הוא אסף סביבו אנשים שנמלטו מעול המיסים הכבד שהוטל עליהם. איתם הוא שדד את העשירים ונלחם בשריף ובראשי הכנסייה. את הכסף ששדד הוא השיב לעניים, ועל כן עד היום הוא נחשב לוחם צדק. החוקרים נחלקים בשאלה אם הוא היה אדם אמיתי או דמות שדמיינו אנשי ימי הביניים שלוחם כמוהו יושיע אותם.

בקטע מתוך הסרט “רובין הוד” (דיסני, 1973) רובין הוד וג’ון הקטן דנים בשאלה אם המעשים שלהם הופכים אותם ל”טובים או לרעים”, שכן הם אומנם שודדים, אך גם דואגים לעניים.

אפשר גם לצפות בגרסה מקוצרת ומצוירת של סיפורו של רובין הוד.

מדברים על זה

  • בקטע מהסרט “רובין הוד” ג’ון הקטן שואל: “האם אנחנו הטובים או הרעים?” ורובין עונה לו: “אנחנו לא שודדים. אנחנו רק לוקחים בהשאלה ממי שיש לו”. מה במעשים של רובין וחבורתו יכול להעיד עליהם שהם “הרעים”? מה יכול להעיד עליהם שהם “הטובים”? מה דעתכם על התשובה של רובין?
  • מה דעתכם על החלוקה של ג’ון הקטן לרעים ולטובים? למה בדרך כלל במציאות קשה לחלק אנשים לטובים ולרעים חלוקה מוחלטת? כיצד הסיפור של רובין הוד מלמד על מורכבות זו?
  • באילו עוד דרכים היה בכוחם של רובין וחבורתו לעזור לעניים? למה לדעתכם הם בחרו דווקא בדרך של שוד ולא בדרכים שהצעתם?
  • בפרשה, רבקה ויעקב נוקטים אמצעים מפוקפקים כדי להשיג מטרה שהיא ראויה בעיניהם. כך גם בסיפור של רובין הוד וחבריו. האם לדעתכם בסיפור של רובין הוד המטרה של עזרה לעניים מצדיקה את האמצעים – השוד?

 

משימות:

  • כתבו סיפור על רובין הוד בימינו – למי הוא יעזור וכיצד? ממי הוא ייקח ולאיזו מטרה?
  • צרו כרזה לפי עמדתכם – כרזה בעד רובין ומעשיו או כרזה של רובין המבוקש, נגד מעשיו. פרטו את היתרונות או החסרונות של מעשיו של רובין.

אוריה ואלה יושבות זו ליד זו בכיתה. הן חברות טובות, אבל שונות מאוד זו מזו. אוריה אוהבת להגיע לבית הספר. היא יושבת במקומה ומקשיבה למורה בריכוז בלי להפריע. לעומתה אלה מעדיפה לשחק כדורסל בחצר ולא להיכנס לשיעורים. השיעור היחיד שהיא משתתפת בו תמיד הוא השיעור של נבחרת הכדורסל שבה היא חברה ושבה היא מצטיינת. כשהיא יושבת בכיתה, רגליה זזות מצד לצד בחוסר סבלנות, ולעיתים קרובות היא מפריעה. אוריה יודעת שגם אלה תלמידה טובה ונבונה, אלא שפשוט קשה לה ללמוד בכיתה. יום אחד אמרה המורה של אוריה ואלה לאלה שעליה להפסיק להפריע בכיתה. היא אפילו אמרה לה שאם תפריע עוד פעם אחת, היא לא תוכל להמשיך לשחק בנבחרת הכדורסל. מאז אלה מאוד מתאמצת לא להפריע. אבל פעם אחת, כשהמורה הפנתה את גבה לכיתה, אלה בטעות זמזמה בקול שיר שהתנגן בראשה. הילדים צחקו וכמה מהם אפילו הצטרפו לשירה. המורה הסתובבה אל הכיתה והביטה לכיוון שממנו נשמעה המנגינה. היא שאלה את אוריה ואלה מי מהן זמזמה. אלה שתקה, ואוריה התלבטה – היא תוכל להגיד שהיא עשתה זאת, אבל זה יהיה שקר. אם לא תגיד דבר, המורה תניח בוודאי שזו הייתה אלה ותעניש אותה. והרי אלה השתדלה מאוד בזמן האחרון להתרכז בשיעורים ואפילו התחילה להצליח בכמה מהמקצועות, וזה מילא אותה בשמחה. אוריה לא ידעה מה לעשות.

מדברים על זה

  • מהי ההתלבטות של אוריה? מהם הטיעונים בעד כל אפשרות ונגד כל אפשרות?
  • מה אתם הייתם עושים במקום אוריה? למה?
  • מה הבעיה בשקר? במי השקר פוגע? למה לדעתכם שקר הוא מעשה שנחשב לא ראוי ולא מוסרי?
  • איך ניתן להחליט באילו מצבים המטרה מקדשת את האמצעים ובאילו מקרים היא אינה מקדשת את האמצעים? האם יש מצבים שבהם נכון בעיניכם לשקר? אם כן, איך אפשר לדעת מתי לא ראוי לשקר?

משחק אמת ושקר 

בסופה של הפרשה מסופר סיפור גנבת הברכה. יעקב מתחזה לעשו ומקבל את הברכה במקומו.

במשחק על התלמידים להבחין בין אמת לשקר. בכל פעם ייגש תלמיד ללוח ויספר לכיתה שתי עובדות על עצמו: אחת אמת ואחת שקר. על הכיתה לנחש איזה משפט אמת ואיזה שקר. ניתן לקיים הצבעה בדרכים שונות: התלמידים יעברו בין שני צידי הכיתה, ירימו פתקים של כן/ לא, או ירימו חפץ מהשולחן כמו עיפרון לאות הסכמה.

מילים תאומות זהות 

“וַיִּמְלְאוּ יָמֶיהָ לָלֶדֶת וְהִנֵּה תוֹמִם בְּבִטְנָהּ” (בראשית כה, כד).
בפרשה מסופר על לידתם של עשו ויעקב שהיו תאומים אך כלל לא זהים: לאחד שיער אדמוני והוא עובד בשדה ועוסק בציד, והאחר יושב אוהלים.
הקרינו לתלמידים שקופית, ובה הגדרות לצמדי מילים “תאומות”: הכתיב שלהן זהה, אך המשמעות שלהן שונה לגמרי. על התלמידים למצוא את המילה המשותפת.

אתר פרשת השבוע הופק בתמיכתם הנדיבה של הלמוט ואווה ווליש, הלנדייל, פלורידה

היי! רוצה לקבל בכל יום ראשון פעילויות לקראת פרשת השבוע הקרובה?

בכל שבוע אנחנו שולחים למחנכים כמוך רעיונות חדשים ומגוונים שיהפכו את פרשת השבוע למשהו שהתלמידים ממש יחכו לו!

*מי שלא מעוניין לקבל תזכורת נעימה לתכנים מדי שבוע – זה גם בסדר, פשוט לחצו על האיקס בצד שמאל למעלה.