אין מוצרים בסל הקניות.

מעבר לתשלום
< חזרה

פרשת וישב

מה בפרשה?

  • הסכסוך של יוסף ואחיו – יוסף מוציא את דיבת אחיו רעה באוזני אביהם יעקב. יעקב מבכר את יוסף על פני אחיו ועושה לו כתונת פסים. האחים מקנאים ביוסף ושונאים אותו.
  • יוסף חולם שני חלומות – בחלום הראשון אלומות האחים משתחוות לאלומתו של יוסף, ובחלום השני השמש, הירח ואחד עשר כוכבים, המסמלים את אחיו ואת הוריו, משתחווים לו. האחים רואים בחלומותיו של יוסף ביטוי להתנשאות עליהם ושומרים לו טינה על כך. יעקב מוכיח אותו על הפגיעה בכבודו.
  • מכירת יוסף – יוסף נשלח לבקר את אחיו במרעה, והם מתכננים להורגו. הם משליכים אותו לבור, ולבסוף מוכרים אותו לעבד לאורחת ישמעאלים. הם טובלים את כתונת הפסים של יוסף בדם חיה ומביאים אותה ליעקב. יעקב מתאבל על מותו לכאורה של יוסף.
  • מעשה יהודה ותמר – יהודה משיא את בנו ער לתמר וער מת. יהודה מבקש מבנו אונן לייבם* את תמר, והוא מסרב ומת. יהודה נמנע מלהשיא את בנו הצעיר שֵלָה לתמר. תמר מתחזה לזונה ויהודה שוכב עימה. תמר הרה מיהודה ויולדת תאומים.
  • יוסף במצרים – יוסף מתגלגל להיות עבד במצרים בבית פוטיפר, שר פרעה. אשת פוטיפר חושקת ביוסף ומנסה לשדלו לשכב עימה. יוסף נמלט ממנה, והיא מאשימה אותו שניסה לאנוס אותה. יוסף מושלך לבית הסוהר.
  • יוסף בבית הסוהר – בבית הסוהר יוסף פוגש את שר המשקים ואת שר האופים. שניהם חולמים חלומות. יוסף מפרש את חלומותיהם, והם מתגשמים כפי שחזה.

*ייבום – מצוות ייבום היא מצווה מהתורה החלה כאשר אדם נשוי מת בלי להשאיר אחריו צאצאים. במקרה כזה אחיו של המת מצוּוה לשאת את אלמנתו ולהמשיך את זרעו של אחיו.

בסרטון מובא סיכום של המתרחש בפרשה.

.

אומנות בפרשה

אפשר להרחיב על הפרשה באופן ויזואלי באמצעות יצירות מאתר מדרש אומנות מבית קרן תל”י:

מכירת יוסף, פרנצי קרוי

יוסף ואשת פוטיפר, ספר בראשית הווינאי (כולל הרחבה פדגוגית)

יוסף והנשים המצריות, קיסס אל אנביאה (כולל הרחבה פדגוגית)

תמר, דיאן-בלייר גוסטפסטיור

בפרשה מסופר לנו על קנאת בני יעקב באחיהם יוסף. יוסף מקבל יחס מיוחד מאביו – הוא עושה לו כתונת פסים. נוסף על כך יוסף עצמו מתנשא על אחיו ומוציא את דיבתם רעה באוזני אביו. דברים אלו מעוררים את קנאת האחים וגורמים לסכסוך קשה ביניהם. לבסוף הם מוכרים את יוסף לעבד למצרים.

יוֹסֵף בֶּן שְׁבַע עֶשְׂרֵה שָׁנָה הָיָה רֹעֶה אֶת אֶחָיו בַּצֹּאן […] וַיָּבֵא יוֹסֵף אֶת דִּבָּתָם רָעָה אֶל אֲבִיהֶם. וְיִשְׂרָאֵל אָהַב אֶת יוֹסֵף מִכָּל בָּנָיו כִּי בֶן זְקֻנִים הוּא לוֹ וְעָשָׂה לוֹ כְּתֹנֶת פַּסִּים.

 וַיִּרְאוּ אֶחָיו כִּי אֹתוֹ אָהַב אֲבִיהֶם מִכָּל אֶחָיו וַיִּשְׂנְאוּ אֹתוֹ וְלֹא יָכְלוּ דַּבְּרוֹ לְשָׁלֹם.

בראשית לז, ב-ד

 

פירושי מילים

דיבה – לשון הרע

כתנת פסים – בגד מיוחד

מדברים על זה

  • אילו דברים עוררו את קנאת האחים ביוסף?
  • לא ברור לגמרי מה היה מיוחד בכתונת הפסים. נסו לשער מה הייתה – איזה בגד יכול לעורר לדעתכם רגשות חזקים כל כך?
  • מי לדעתכם נהג שלא כראוי בסיפור זה? האם האחריות על הסכסוך היא רק של אחד מהצדדים? הסבירו את תשובתכם.
  • מה דעתכם על כך שיעקב עשה ליוסף כתונת פסים?
  • כיצד היה יכול יעקב לבטא את אהבתו ליוסף בלי לעורר את קנאת אחיו?
  • בפסוקים נאמר שאחי יוסף שנאו אותו ולא יכלו לדבר עימו מרוב שנאה. כיצד לדעתכם קנאה קשורה לשנאה? האם אתם מכירים את התחושה שאינכם מסוגלים לדבר עם אדם מרוב כעסכם עליו? הסבירו למה קשה לדבר במצב כזה.
  • מה תייעצו לילד שמקנא באחיו?
  • בדרך כלל רואים בקנאה רגש שלילי, אך יש הטוענים שיש צדדים חיוביים לקנאה, למשל על פי הפתגם “קנאת סופרים תרבה חכמה” (תלמוד בבלי, מסכת בבא בתרא, דף כא, עמוד א). הסבירו את הפתגם, והציעו דוגמה למקרה שבו הקנאה יכולה להוליד תוצאות חיוביות.

חכמים למדו מהסיפור של יוסף ואחיו שאסור לאדם לנהוג באופן שונה באחד מילדיו – להעדיף אותו או להפלות אותו:

לעולם אל יפלה אדם בן אחד בין הבנים, שבגלל משקל מועט של צמר ממנו הכין יעקב ליוסף כתונת פסים, נתקנאו בו אחיו ונתגלגל הדבר וירדו אבותינו למצרים.

על פי תלמוד בבלי, מסכת שבת, דף י, עמוד ב.

מדברים על זה

  • החכמים טוענים שמעט צמר הוא הסיבה לעבדות מצרים. המציאות הייתה כמובן מורכבת יותר. מה בכל זאת ביקשו החכמים להדגיש באמירה זו?
  • אילו בעיות יכולות להתעורר מיחס שונה של הורה לאחד מילדיו?
  • תנו דוגמאות ליחס שונה של הורה לאחד מילדיו. אילו סיבות יכולות לגרום להורה לנהוג כך?
  • כפי שקרה בסיפור של יוסף ואחיו, יחסים בין אחים הם לעיתים קרובות מורכבים. הקשיבו לשיר “כתונת פסים” של מאיר אריאל על היחסים בין “אחים” מסוג אחר – קבוצות שונות בעם היהודי.

מָה אֲנִי אָשֵׁם שֶׁאֲנִי גָּדוֹל?

שולמית הראבן

 

מָה אֲנִי אָשֵׁם שֶׁאֲנִי גָּדוֹל ?

לְאָחִי הַקָּטָן הֵם מַרְשִׁים הַכֹּל.

לִמְרֹחַ בְּשׁוֹקוֹ אֶת כָּל הַמַּפָּה,

לִשְׁפֹּךְ אֶת הַמִּיץ עַל כָּל הַסַּפָּה.

אֶתְמוֹל הוּא טִפֵּס עַל שִׁדָּה –

וְנֶעֱמַד.

אָז מָה הֵם אָמְרוּ?

הוּא קָטָן, הוּא עוֹד יִלְמַד.

 

אִם אֲנִי הָיִיתִי עוֹשֶׂה כָּאֵלֶּה דְּבָרִים,

כְּבָר הָיִיתִי חוֹטֵף מֵהַהוֹרִים:

אַתָּה כְּבָר גָּדוֹל, יוֹדֵעַ לֶאֱכֹל,

יוֹדֵעַ עַל מָה הַהוֹרִים כּוֹעֲסִים,

יוֹדֵעַ מָה עוֹשִׂים וּמָה לֹא עוֹשִׂים,

וְשֶׁעַל שִׁדּוֹת לֹא מְטַפְּסִים.

 

יֶלֶד גָּדוֹל צָרִיךְ לָדַעַת

בְּמָה לָגַעַת וּבְמָה לֹא לָגַעַת.

 

אָז מָה אֲנִי אָשֵׁם שֶׁאֲנִי גָּדוֹל?

זֶה לֹא בִּגְלַל מָה וְלֹא בִּגְלַל מִי,

אֲנִי פָּשׁוּט גָּדֵל מֵעַצְמִי,

וַהֲרֵי הֵם רוֹצִים שֶׁאֲנִי אֶגְדַּל,

אָז זֶה לֹא פֵיר בִּכְלָל.

 

בָּעֶרֶב, בַּבַּיִת, כְּשֶׁכְּבָר אִישׁ לֹא עָסוּק,

אֲנִי מַצִּיעַ שֶׁנַּחְלִיט בְּדִיּוּק

אֵיפֹה מֻתָּר לִי לִהְיוֹת שׁוֹבָב

שֶׁאַף אֶחָד לֹא צוֹעֵק עָלָיו.

כִּי אֲנִי שׁוֹאֵל:

מָתַי מֻתָּר לִי לְהִשְׁתּוֹלֵל?

תַּחְלִיטוּ מָתַי וְתַחְלִיטוּ אֵיךְ

שֶׁגַּם אֲנִי אוּכַל קְצָת לְלַכְלֵךְ,

בְּלִי כְּעָסִים וּבְלִי צְעָקוֹת,

וַאֲנִי מַבְטִיחַ גַּם לְנַקּוֹת,

כִּי אַחֲרֵי שֶׁהָיִיתִי קְצָת תִּינוֹקִי,

אָשֹׁוּב לִהְיוֹת גַּם גָּדוֹל, גַּם נָקִי,

וְלֹא אֲטַפֵּס עַל שִׁדָּה –

רַק פַּעַם אַחַת וִיחִידָה.

מדברים על זה

  • על מה מתלונן הילד הדובר בשיר?
  • מה לדעתכם מרגיש הדובר כלפי אחיו הקטן? על מה אתם מבססים את תשובתכם?
  • אילו דברים המתוארים בשיר מעוררים קנאה כלפי האח הקטן? אילו דברים נוספים לדעתכם יכולים לגרום לקנאה באח קטן?
  • האם נתקלתם פעם – בחיים, בסרט או בספר – במקרה של אחים המקנאים זה בזה? במה הם קינאו?
  • הילד הדובר בשיר מוצא פתרון כדי לממש את הרצון שלו לנהוג כמו אחיו הקטן ולקבל יחס דומה. מהו הפתרון? מה דעתכם על כך?

משימה: כתבו שיר, סיפור קצר או קומיקס של שתי חיות, שני צעצועים או שני פרחים וכדומה המביעים את הקנאה של זה כלפי זה.

הזמנה אישית

טר, טר… טר, טר… הטלפון צִלצל.

לירון ויובל רצו אל הטלפון כדי להרים את השפופרת, אבל יובל הקדים אותה.

“הי, מירה! מה שלומך?” שאל יובל את הדודה האהובה ביותר עליו ועל אחותו לירון.

“מצוין”, ענתה מירה, “ועוד מעט גם אתה תשמח מאוד. שמעתי שיש יריד הַמְצָאוֹת בחופשת החנוכה, רציתי להזמין אותך לבוא איתי”.

המצאות הן תחביב משותף לדודה מירה ולאחיינה יובל. על אף פער הגילים הגדול ביניהם, בכל מפגש משפחתי אפשר למצוא את שניהם יחד באיזו פינה, מחליפים רעיונות למכשירים חדשים שימציאו או מספרים זה לזה על המצאות חדשות שהומצאו לאחרונה.

לירון מרגישה תמיד מחוץ לעניינים בשיחות האלה. כמה פעמים היא ניסתה להתעניין בנושא כדי שתוכל להשתתף בשיחות, עד שלבסוף הבינה שהתחום פשוט אינו מעניין אותה. היא קיבלה את העובדה בעצב, אך בהבנה ובהשלמה. עד היום…

“דודה מירה הזמינה רק אותך ליריד? ומה איתי? זה ממש לא הוגן!” אמרה לירון ליובל לאחר שסיים את שיחת הטלפון.

“מה קרה?” שאל אותה יובל, “מה לך ולהמצאות?”

“יכול להיות שגם אני איהנה”, אמרה לירון, “יריד זה תמיד משהו מיוחד. וזה גם לא משנה, מירה הייתה צריכה לפחות להזמין אותי ולתת לי להחליט אם אני רוצה לבוא או לא. אתם תמיד מדברים על הנושא הזה ולא משתפים אותי. ואם אנחנו כבר מדברים על זה, אז גם מעצבן אותי שאתה כל הזמן מדבר על הקשר המיוחד שיש לך איתה”.

“מה את רוצָה ממני?” שאל יובל, “באמת כיף לי שיש לי דודה שמתעניינת בתחום שגם אני מתעניין בו. מה את מציעה? שאני לא אדבר איתה על זה? שאעמיד פנים שלא טוב לי עם זה?! את יכולה לעשות איתה דברים אחרים!”

“זה לא פשוט כל כך”, השיבה לירון, “אנחנו מדברות על דברים אחרים, אבל אני יכולה לראות שמהשיחות איתךָ היא ממש מתלהבת. נכון, בקיץ היא הזמינה אותי לסרט, אבל זה לא אותו דבר, זו לא אותה ההתלהבות”.

מדברים על זה

  • איזו דילמה מוצגת בסיפור? הסבירו את הטיעונים של כל צד.
  • חשבו על דרך לפתור את הדילמה.
  • באילו דברים אתם מקנאים באחים שלכם? באילו דברים הם מקנאים בכם?
  • האם תמיד כשמקנאים במישהו, בהכרח נולד ריב? הסבירו.

ילדה: אני מקנאה המון, כמעט בכל אחד. ילד: אני לא מקנא באף אחד, בשביל מה לי? ילדה: איזה כיף לך, אני מקנאה בך!

פרשת וישב מלאה בחלומות: החלומות של יוסף והחלומות של שרי פרעה שיוסף מפרש.

חלומות יוסף ותגובות אחיו ואביו אליהם מתוארים בפסוקים כך:

שִׁמְעוּ נָא הַחֲלוֹם הַזֶּה אֲשֶׁר חָלָמְתִּי. וְהִנֵּה אֲנַחְנוּ מְאַלְּמִים אֲלֻמִּים בְּתוֹךְ הַשָּׂדֶה וְהִנֵּה קָמָה אֲלֻמָּתִי וְגַם נִצָּבָה וְהִנֵּה תְסֻבֶּינָה אֲלֻמֹּתֵיכֶם וַתִּשְׁתַּחֲוֶיןָ לַאֲלֻמָּתִי.

וַיֹּאמְרוּ לוֹ אֶחָיו הֲמָלֹךְ תִּמְלֹךְ עָלֵינוּ אִם מָשׁוֹל תִּמְשֹׁל בָּנוּ […].

[…] הִנֵּה חָלַמְתִּי חֲלוֹם עוֹד וְהִנֵּה הַשֶּׁמֶשׁ וְהַיָּרֵחַ וְאַחַד עָשָׂר כּוֹכָבִים מִשְׁתַּחֲוִים לִי.

[…] וַיִּגְעַר בּוֹ אָבִיו וַיֹּאמֶר לוֹ מָה הַחֲלוֹם הַזֶּה אֲשֶׁר חָלָמְתָּ הֲבוֹא נָבוֹא אֲנִי וְאִמְּךָ וְאַחֶיךָ לְהִשְׁתַּחֲו‍ֹת לְךָ אָרְצָה.

בראשית לז, ו-י

 

בבית הסוהר יוסף פוגש שניים משרי המלך פרעה, מאזין לחלומותיהם ופותר אותם:

וַיִּשְׁאַל אֶת סְרִיסֵי פַרְעֹה אֲשֶׁר אִתּוֹ בְמִשְׁמַר בֵּית אֲדֹנָיו לֵאמֹר מַדּוּעַ פְּנֵיכֶם רָעִים הַיּוֹם.

וַיֹּאמְרוּ אֵלָיו חֲלוֹם חָלַמְנוּ וּפֹתֵר אֵין אֹתוֹ

וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם יוֹסֵף הֲלוֹא לֵאלֹהִים פִּתְרֹנִים סַפְּרוּ נָא לִי.

בראשית מ, ז-ח

מדברים על זה

חלומות יוסף:

  • למי יוסף מספר את כל אחד מהחלומות, וכיצד מגיבים לו השומעים בכל פעם?
  • כיצד האחים ויעקב מפרשים את החלומות?
  • האחים ויעקב כועסים על חלומותיו של יוסף, אבל הרי יוסף אינו שולט בתוכן חלומותיו. למה בכל זאת הם כועסים עליו? מה החלומות של יוסף מעידים עליו?
  • כיצד השאיפות והרצונות שלנו יכולים לבוא לידי ביטוי בחלומות?

 

פתרון החלומות של שרי פרעה:

  • מה מדאיג את שרי פרעה? מדוע לדעתכם דבר זה מדאיג אותם?
  • יוסף מציע לשרים שיפתור את חלומותיהם. למה הכוונה ב”פתרון חלומות”? הסבירו במילים שלכם מהו פתרון חלומות.
  • יוסף פותר את חלומות השרים בנבואות על העתיד. האם לדעתכם חלומות הם נבואות? מה עוד הם יכולים לשקף?
  • האם קרה לכם שחלמתם חלום שהטריד אתכם ורציתם להבין למה חלמתם אותו או מה פירושו? כיצד נהגתם?

חכמים עסקו בחלומות והציעו גישות שונות למשמעותם. באגדה המובאת כאן מוצגת הגישה של החכם היהודי שמואל למשמעותם של החלומות.

 

אמר מלך הפרסים לשמואל: אמרתם שחכמים גדולים אתם – אמור לי מה אראה בחלומי.

אמר לו: תראה שבאו רומאים והוליכוך בשבי והעמידוך לטחון גרעיני תמרים ברחיים של זהב.

הרהר בכך כל היום ובלילה כך ראה.

על פי תלמוד בבלי, מסכת ברכות, דף נה, עמוד ב

מדברים על זה

  • מה גרם למלך הפרסים לחלום על הדבר שאמר לו שמואל שיחלום עליו?
  • אגדה זו ממחישה את דבריהם של החכמים על חלומות: “אין מראין לו לאדם אלא מהרהורי לבו” (כלומר החלומות משקפים את המחשבות, הרצונות והשאיפות של האדם). כיצד?
  • האם קרה לכם שבימים שבהם התכוננתם למאורע מרגש או מפחיד (למשל מבחן גדול) וחשבתם עליו הרבה, גם חלמתם עליו? ספרו על כך.
  • עוד אמרו חכמים: “כל החלומות הולכים אחר הפה” (כלומר המשמעות של החלום נובעת מהדרך שבה אנחנו מפרשים אותו, אין לו משמעות משל עצמו). נסו להסביר אמירה זו ולתת דוגמאות (למשל הופעה של סולם בחלום יכולה להתפרש בדרכים שונות – החולם רוצה להתקדם בחייו או שהוא חושש למעוד).
  • מה ניתן ללמוד מכך שיש הסברים ופירושים שונים לחלומות? האם לדעתכם יש פירוש אחד שהוא בהכרח הנכון מכולם?
  • בתרבויות רבות מנסים להסביר חלומות או לפרשם. למה לדעתכם החלומות מעסיקים כל כך את בני האדם?

צפו בסרטון של “החפרנים” המסביר למה אנחנו חולמים (עד 5:25) ומהו הקשר בין דברים המתרחשים במהלך היום ובין החלום.

אם למדתם את האגדה על מלך הפרסים תוכלו לחבר את דברי החכמים להסברים הניתנים בסרטון.

 

לבוגרים:

צפו בסרטון TED המציג תאוריות שונות על תפקידם של החלומות.

האומנות הסוריאליסטית הושפעה מחקר הפסיכולוגיה של החלום ושל התת-מודע. רבות מיצירותיהם של הסוריאליסטים נראות כמו המראות שבחלומות – לא מציאותיות ולא הגיוניות. לפניכם שני ציורים סוריאליסטיים:

התמדתו של הזיכרון של סלוואדור דאלי

גולקונדה של רֵנֶה מַגְריט.

מדברים על זה

  • מה מציאותי בציורים? מה אינו מציאותי בהם?
  • כיצד הם מזכירים חלומות?
  • האם אתם אוהבים את הציורים? נמקו.
  • אפשר לבקש מהתלמידים לחפש ציור סוריאליסטי נוסף שנראה כמו חלום (ואפילו חלום שהם חלמו) ולהסביר את בחירתם.

משימה: ציירו חלום שחלמתם.

ילד: אמא, חלמתי שאבא קונה לי ליום ההולדת אופניים ושאת קונה לי כלב אמא: זה באמת חלום יפה, אבל בחיים הכל הפוך מהחלום. ילד: לא נורא, אמא, אז שיהיה הפוך – את תקני לי אופניים ואבא יקנה לי כלב!

אחרי שמסופר על יחסו המיוחד של יעקב ליוסף ועל חלומותיו של יוסף הרואה עצמו במעמד נישא מעל אחיו, הם משליכים אותו לבור, סמל לירידה במעמדו:

וַיְהִי כַּאֲשֶׁר בָּא יוֹסֵף אֶל אֶחָיו וַיַּפְשִׁיטוּ אֶת יוֹסֵף אֶת כֻּתָּנְתּוֹ אֶת כְּתֹנֶת הַפַּסִּים אֲשֶׁר עָלָיו.

וַיִּקָּחֻהוּ וַיַּשְׁלִכוּ אֹתוֹ הַבֹּרָה וְהַבּוֹר רֵק אֵין בּוֹ מָיִם.

בראשית לז, כג-כד

 

לימים, אחרי שעלה יוסף לגדולה בבית פוטיפר, שוב הוא יורד מגדולתו – הוא מואשם בפשע שלא עשה ומושלך לבית האסורים:

וַיִּקַּח אֲדֹנֵי יוֹסֵף אֹתוֹ וַיִּתְּנֵהוּ אֶל בֵּית הַסֹּהַר, מְקוֹם אֲשֶׁר אֲסִירֵי הַמֶּלֶךְ אֲסוּרִים, וַיְהִי שָׁם בְּבֵית הַסֹּהַר.

בראשית לט, כ

מדברים על זה

  • מה הניע את אחי יוסף להשליך אותו לבור? מה הם תכננו לעשות לו, ומה קרה לו לבסוף?
  • מה הניע את פוטיפר אדון יוסף להשליך את יוסף לבית הסוהר?
  • איזה דמיון קיים בין הבור ובית הסוהר? איך לדעתכם הרגיש יוסף במקומות האלה?
  • ההשלכה לבור מסמל את ירידתו של יוסף מגדולתו. חשבו על מצבים שמוכרים לכם מהחיים שלכם ושבהם אתם מרגישים במקום נמוך מהרגיל. איזו עצה תוכלו לייעץ ליוסף שנמצא בבור?

 

יוסף עבר טלטלות רבות במעמדו: הילד המועדף על אביו מצא את עצמו בבור ונמכר לעבד, והאיש המצליח בבית פוטיפר הושלך לבית האסורים. לבסוף הוא הוצא מבית האסורים והיה למנהיג מצרים.

  • האם לדעתכם כאשר היה במעמד גבוה, צפה יוסף שיום אחד יושלך לבור ולבית האסורים? האם כאשר היה בבור ובבית האסורים היה יכול לדעת שעוד ייחלץ משם וישוב למעמד גבוה? מה ניתן ללמוד מכך על זמנים בחיים שבהם אנחנו נמצאים במצב גבוה או במצב נמוך?
  • הביטוי “ירידה לצורך עלייה” מלמד שלעיתים יש צורך לחוות כישלון כדי להצליח. הסבירו כיצד ביטוי זה מתקשר לסיפורו של יוסף. מה לדעתכם הסיבות לכך שהכישלון או הירידה לעיתים עוזרים להצליח או לעלות?

אני הולכת ברחוב
(אוֹטוֹבִּיּוֹגְרַפְיָה בחמישה פרקים קצרים)

כתבה: פּוֹרשייה נלסון
מאנגלית: מאיר זוהר

 

פרק 1

אֲנִי הוֹלֶכֶת בָּרְחוֹב.

יֵשׁ בּוֹר עָמֹק בַּמִּדְרָכָה.

אֲנִי נוֹפֶלֶת פְּנִימָה.

אֲנִי אֲבוּדָה…

אֲנִי חַסְרַת אוֹנִים.

אֵין זוֹ אַשְׁמָתִי.

לוֹקֵחַ נֶצַח לִמְצֹא מוֹצָא.

 

פרק 2

אֲנִי הוֹלֶכֶת בְּאוֹתוֹ הָרְחוֹב.

יֵשׁ בּוֹר עָמֹק בַּמִּדְרָכָה.

אֲנִי מַעֲמִידָה פָּנִים שֶׁאֵינִי רוֹאָה אוֹתוֹ.

שׁוּב אֲנִי נוֹפֶלֶת פְּנִימָה.

אֵינִי יְכוֹלָה לְהַאֲמִין שֶׁאֲנִי בְּאוֹתוֹ הַמָּקוֹם,

אֲבָל אֵין זוֹ אַשְׁמָתִי.

עֲדַיִן לוֹקֵחַ זְמַן רַב לָצֵאת הַחוּצָה.

 

פרק 3

אֲנִי הוֹלֶכֶת בְּאוֹתוֹ הָרְחוֹב.

יֵשׁ בּוֹר עָמֹק בַּמִּדְרָכָה.

אֲנִי רוֹאָה שֶׁהוּא שָׁם.

בְּכָל זֹאת אֲנִי נוֹפֶלֶת פְּנִימָה…

זֶה הֶרְגֵּל.

עֵינַי פְּקוּחוֹת.

אֲנִי יוֹדַעַת הֵיכָן אֲנִי.

זוֹ אַשְׁמָתִי.

אֲנִי יוֹצֵאת הַחוּצָה מִיָּד.

 

פרק 4

אֲנִי הוֹלֶכֶת בְּאוֹתוֹ הָרְחוֹב.

יֵשׁ בּוֹר עָמֹק בַּמִּדְרָכָה.

אֲנִי עוֹקֶפֶת אוֹתוֹ.

 

פרק 5

אֲנִי הוֹלֶכֶת בִּרְחוֹב אַחֵר.

מדברים על זה

  • הבור בשיר הוא דימוי – לְמה?
  • באילו בורות אנחנו נתקלים בחיינו? הביאו דוגמה לבור אחד בחייכם שאתם נוטים להיתקל בו שוב ושוב.
  • כיצד הדוברת מנסה להתמודד עם ההיתקלות בבור? נסו לתת כותרת לסוג ההתמודדות בכל אחד מהבתים.
  • מה השיר מבקש ללמד על מצבים בחיים שבהם אנחנו מרגישים שנפלנו לבור?
  • כיצד אתם מתמודדים במצבים שבהם אתם נמצאים בבור? מה יכול לעזור לכם לצאת ממנו? כיצד תוכלו להימנע מלשוב וליפול באותו בור?
  • לאחר שהדוברת עוברת ללכת ברחוב אחר, היא יכולה לדעת שלא תיפול שוב בבור שנמצא ברחוב הראשון, אך ייתכן שתפגוש בור אחר ברחוב השני. כיצד לדעתכם היא תרגיש אם תיתקל בעוד בור ברחוב החדש? האם תצטרך לעבור שוב את כל השלבים?
  • מה הבעייתיות בהימנעות או התחמקות מבעיה שאנחנו נתקלים בה? באילו מצבים נכון להמשיך ולהתמודד עם הבעיה, ובאילו מצבים נכון לבחור בדרך אחרת?

משימה: כתבו בית אחר, משלכם, במקום הפרק החמישי בשיר.

בור יכול להיות גם “בור חברתי” – המצבים שבהם החברה כולה נופלת לבור, מקום שפל ונמוך בחברה האנושית. ציור הרצפה שלפנינו, של האומן אדוארדו רילרו, הוא ציור תלת-ממדי שיוצר אשליה של בור. הוא צויר על מדרכה מול חנות “אפל” בספרד, במחאה על ניצול ילדים בעבדות המודרנית של ייצור הטלפונים החכמים. ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו מנצלים ילדים צעירים, אפילו בני שבע, לכרייה של קובלט בתנאים מסוכנים. קובלט הוא מינרל המשמש לייצור סוללות לטלפונים, מכוניות ומחשבים שמיליוני אנשים בעולם משתמשים בהם.

תצלום של היצירה בפרופיל הפייסבוק של האומן

מדברים על זה

  • מדוע בחר האומן להציג את הילדים עובדים בבור? מה המשמעות הסמלית של בור?
  • למה לדעתכם צייר את הבור דווקא מול חנות “אפל”? מה מטרת הציור?
  • איך הציור גורם לכם להרגיש? אילו מחשבות הוא מעורר?
  • למה לדעתכם בחר האומן לצייר את הציור דווקא על מדרכה, כך שהצועדים ידרכו על דמויות הילדים? מה הוא מבטא בכך?
  • אפשר להציג עוד יצירות של האומן שמצוירים בהן בורות תלת-ממדיים.

לבוגרים

  • צפו בקליפ והקשיבו לשיר “אלוף העולם” של חנן בן ארי המתאר אדם הנכשל פעם אחר פעם בתחומים שונים ומסיבות שונות, אך הוא בטוח שבעתיד הוא עוד יקום ויצליח.
  • הקשיבו לשיר “יש לי סיכוי” של אביתר בנאי המספר על חוויה של אדם שנתון בקושי, כמו בבור, ומאמין בסיכוייו להינצל.

חידת גימטרייה – קנאה חיובית 

בפרשה מתוארים יחסיהם של יוסף ואחיו והקנאה שהם חשים כלפיו.

על הלוח הקרינו חידת גימטרייה. על התלמידים לפתור את החידה ולגלות ביטוי הקשור לקנאה חיובית.

הביטוי: קנאת סופרים תרבה חכמה.

סידור אירועים בפרשה

חלקו לתלמידים דף של רשימת אירועים בפרשה ולצידם אותיות. על התלמידים לגזור את האירועים ולסדר אותם לפי סדר התרחשותם. אם יצליחו, האותיות יצטרפו למושג בפרשה.

 

תוכלו להדפיס את הדף לכל תלמיד או לערוך תחרות בין קבוצות.

האירועים כסדרם:

  1. (כ) יוסף מביא דיבת אחיו רעה.
  2. (ת) יעקב עושה ליוסף כתונת פסים.
  3. (נ) האחים מקנאים ביוסף על היחס המיוחד שהוא מקבל מאביהם.
  4. (ת) יוסף חולם שני חלומות ומספר אותם לאחיו.
  5. (ה) האחים של יוסף מרגישים כי הוא מתנשא עליהם.
  6. (פ) יוסף מבקר את אחיו במרעה, והם מתכננים להורגו.
  7. (ס) האחים משליכים את יוסף לבור ומוכרים אותו לעבד לישמעאלים.
  8. (י) האחים טובלים את הכתנת של יוסף בדם ומביאים אותה לאביהם.
  9. (מ) יעקב מתאבל על מותו לכאורה של יוסף.

אתר פרשת השבוע הופק בתמיכתם הנדיבה של הלמוט ואווה ווליש, הלנדייל, פלורידה