“שלוש שנים נחלקו בית שמאי ובית הלל, הללו אומרים: הלכה כמותנו, והללו אומרים: הלכה כמותנו. יצאה בת קול ואמרה: אלו ואלו דברי אלוהים חיים הן. . .” (תלמוד בבלי, מסכת עירובין, דף יג, עמוד ב)
התוכנית החינוכית של תל”י בגני הילדים ובבתי הספר הממלכתיים, מטפחת חיבורים בין מכלול הזהויות בחברה הישראלית. תוכניות תל”י מזמנות שיח חינוכי פלורליסטי, שוויוני וערכי תוך הפגשת דעות ותפיסות מגוונות במטרה לפתח מציאות חדשה השואפת לטפח חוסן אישי וחברתי, וזאת כדי ליצור חברה סובלנית, ליברלית ומכבדת.
אנו מאמינים כי חוויית המפגש עם תכנים מארון הספרים היהודי, הישראלי והכללי הנלמדים בדרכים מגוונות ותוך קריאה ביקורתית, מעודד חשיבה ותהייה, דמיון, יצירתיות, סקרנות, ביטוי אישי והזדהות. כמו כן, חוויה זו מאפשרת לכל אחת ואחד מאיתנו לספר את הסיפור האישי ואת הסיפורים המשותפים לכולנו ולרקום יחד מארג חברתי מגוון שבאמצעותו נחוש תחושת שייכות לעם, לארץ, לתרבות ולמורשת.
אנו פועלים כדי לפתח בקרב הלומדים – מורים ותלמידים כאחד – מיומנויות של אוריינות יהודית, ישראלית ורב־תרבותית, מיומנות של חשיבה פלורליסטית והתנהגות פלורליסטית תוך חיבור למרחבי החיים למציאת רלוונטיות ומשמעות לשם קידום ערכים של אזרחות פעילה, וכל זאת באמצעות כלים חדשניים, דיאלוגיים וקהילתיים המשמשים מנוף לצמיחה ולהשראה.
מודל העבודה:
ליווי וסיוע לצוותי חינוך בפיתוח תרבות בית־ספרית המבוססת על “פדגוגיה של חיבורים”, ומושתתת על תפיסת עולם יהודית־ישראלית מגוונת ורבת פנים לטיפוח חוסן אישי וחברתי בקרב הקהילה הבית־ספרית והחברה הסובבת אותה.
מטרות:
- עיסוק מעמיק בזהות תרבותית יהודית־ישראלית פלורליסטית כמנוף ליצירת חסן אישי וחברתי במסגרת מערכת החינוך הממלכתית.
- יצירת סביבה המעודדת חשיבה ביקורתית, אוריינות תרבותית, צמיחה, שותפות, שיח וחדשנות.
- התאמת מענים חינוכיים ייחודיים לכל בית ספר שישמשו מנוף לשינוי ולהתחדשות.
- הטמעת “פדגוגיה של חיבורים” וביצוע מהלכים לגיבושה וליישומה במעגלי העשייה במרחב הבית־ספרי.
- טיפוח הקשר בין בית הספר ובין הקהילה המעודד שילוב בין הפעילות החינוכית לזו הקהילתית.
למידע על ליווי פדגוגי של צוותי חינוך, סיוע בכתיבת תוכניות בית ספריות, חזון בית ספרי וקשר עם הנהגות הורים צרו קשר עם שירלי דסה: shirli@tali.org.il