אין מוצרים בסל הקניות.

מעבר לתשלום
< חזרה

פרשת כי תשא

מה בפרשה?

  • מחצית השקל – כל אדם בן עשרים ומעלה מתבקש לתרום למשכן מחצית השקל. התרומה תשמש גם למניית העם.
  • ציוויים נוספים הקשורים למשכן – בניית כיור הנחושת, הכנת שמן המשחה למשוח בו את הכוהנים, הכנת קטורת הסמים והפקדת בצלאל בן אורי על בניית הכלים. כמו כן מוזכרת המצווה של שמירת השבת.
  • לוחות הברית – משה מקבל את הלוחות (מכונים גם לוחות העדות והאבן) מאלוהים בהר סיני.
  • עגל הזהב – העם מחכה למשה, ומכיוון שמשה מבושש לרדת מהר סיני, העם מבקש מאהרן לבנות עגל זהב. העם עובד את העגל, ואלוהים מצווה על משה לרדת ולהשמיד את העם. משה מתחנן כדי להצילם, יורד מההר, שובר את הלוחות ומצווה להרוג את החוטאים.
  • הלוחות השניים – אלוהים נעתר למשה, סולח לעם ומצווה על משה להכין לוחות חדשים.
  • הציווי על שלושת הרגלים

_

אומנות בפרשה

אפשר להרחיב על הפרשה באופן ויזואלי באמצעות יצירות מאתר מדרש אומנות מבית קרן תל”י:

משה עם לוחות הברית, אפרים משה ליליין

הסגידה לעגל הזהב, ניקולה פוסן

משה אהרון ועגל הזהב, כנסיית וזלה

(כל היצירות כוללות הרחבה פדגוגית)

בתחילת הפרשה בני ישראל מצווים לערוך מפקד – ספירה של העם. כדי לספור אותם, על כל אחד ואחד מהם לתרום מטבע של מחצית השקל. אבל לא את כולם מנו במפקד:

כֹּל הָעֹבֵר עַל הַפְּקֻדִים מִבֶּן עֶשְׂרִים שָׁנָה וָמָעְלָה יִתֵּן תְּרוּמַת ה’.

שמות ל, יד

מדברים על זה

  • למה לדעתכם היה צריך לספור את העם?
  • מדוע הספירה נעשתה באמצעות תרומת מטבע? מצאו שתי סיבות לפחות.
  • מדוע ספרו רק אנשים בני עשרים שנה ומעלה?
  • עד היום יש מדינות שנוהגות לעשות מפקד אוכלוסין. האם אתם יודעים מי נספר במפקדים ומי לא? מה מטרות המפקדים לדעתכם?
  • בשנת 2022 נערך בארץ מפקד האוכלוסין האחרון. צפו בסרטון, והתייחסו לשתיים מהשאלות שעולות בו. חשבו כיצד התשובות לשאלות אלו יכולות להשפיע על החלטות בתחומים השונים.

 

משימה: חשבו על קריטריונים שונים שלפיהם אפשר לספור תלמידים בכיתה (תוכלו לקבל השראה מהסרטון). מה יוכל ללמד אותנו כל קריטריון? ערכו ספירה לפי הקריטריונים ונסו להסיק מסקנות.

 

המשנה שלפניכם מגדירה מהו הגיל המתאים לפעולות שונות:

בֶּן חָמֵשׁ שָׁנִים לַמִּקְרָא,

בֶּן עֶשֶׂר לַמִּשְׁנָה,

בֶּן שְׁלוֹשׁ עֶשְׂרֵה לַמִּצְווֹת,

בֶּן חֲמֵשׁ עֶשְׂרֵה לַתַּלְמוּד.

בֶּן שְׁמוֹנֶה עֶשְׂרֵה לַחֻפָּה,

בֶּן עֶשְׂרִים לִרְדֹּף,

בֶּן שְׁלוֹשִׁים לַכֹּחַ,

בֶּן אַרְבָּעִים לַבִּינָה,

בֶּן חֲמִשִּׁים לָעֵצָה,

בֶּן שִׁשִּׁים לַזִּקְנָה,

בֶּן שִׁבְעִים לַשֵּׂיבָה,

בֶּן שְׁמוֹנִים לַגְּבוּרָה,

בֶּן תִּשְׁעִים לָשׁוּחַ,

בֶּן מֵאָה כְּאִלּוּ מֵת וְעָבַר וּבָטֵל מִן הָעוֹלָם.

משנה, מסכת אבות, פרק ה, משנה כא

 

פירושי מילים

בֶּן חָמֵשׁ שָׁנִים לַמִּקְרָא – חמש הוא הגיל המתאים להתחיל ללמוד תורה

מִשְׁנָה – הלכות (חוקים) שקבעו חז”ל לפני כאלפיים שנה

תַּלְמוּד – לימוד המִשְׁנָה בעיון ובהעמקה

לִרְדֹּף –  אחר הפרנסה או אחרי אויב

בִּינָה – חוכמה בוגרת, הבנת דבר מתוך דבר

לָעֵצָה – יתייעצו איתו, משום שיש בו שילוב של השכל וניסיון החיים

לָשׁוּחַ – מהמילה שָׁחוּחַ, כפוף

מדברים על זה

  • לדעת החכמים שכתבו את המשנה הזאת, לכל גיל יש הישגים שהוא צפוי להשיג או דרך חיים שעל פיה הוא צפוי לחיות. על פי המשנה, מה היו הדברים החשובים לחברה בימי החכמים? אילו הישגים רצו להשיג?
  • בחרו שלושה מן הגילים, והסבירו מה הקשר בין הגיל למאפיין שלו במשנה.

 

משימה: התאימו את המשנה לימינו, והגדירו פעילות או עיסוק אחרים שמתאימים לדעתכם לחמישה לפחות מן הגילים המוזכרים במשנה.

קֹדֶם גַּנּוֹן,

אַחַר כָּךְ גַּן חוֹבָה,

בֵּית סֵפֶר,

תִּיכוֹן,

צָבָא,

אוּנִיבֶרְסִיטָה,

עֲבוֹדָה,

דִּירָה,

חֲתֻנָּה,

יְלָדִים,

מִלּוּאִים,

אָז מָתַי אֲנִי אַסְפִּיק

לַעֲשׂוֹת קְצָת חַיִּים?

 

יהודה אטלס, הילדה שאני אוהב, כתר, ירושלים 2014

מדברים על זה

  • ממה מתוסכל הילד הדובר בשיר?
  • האם אתם מסכימים שהחובות האלה מצמצמות את הזמן “לעשות חיים”?
  • אילו עוד עיסוקים יש לילדים בגילכם מלבד בית הספר? האם אתם בוחרים את העיסוקים האלה או שזו חובתכם? תנו דוגמה לכל אחד מהם.
  • בחרו מהרשימה שבשיר תקופה בחיים שהייתם מעדיפים לעשות בה משהו אחר מהרשום בו. מה הייתם מעדיפים לעשות? האם הייתם רוצים להוסיף משהו בין התקופות?
  • הדובר בשיר מוחה על הציפיות מאדם ללכת בחייו במסלול שקבעו אחרים. באיזו מידה אתם מזדהים עם רגש זה? אילו יתרונות יש בקיום מסלול שרבים הולכים בו? אילו חסרונות יש בו?

“הגיל הקובע” – מה מתאים בכל גיל?

הקרינו קטע הומוריסטי קצר ובעקבותיו שאלו: האם לדעתכם יש גיל שבו מתאים לצפות בסרטי אימה? השוו את תשובות התלמידים. האם הגעתם להסכמה באשר לגיל?

גם אם נסכים שיש גיל מסוים שבו לא ראוי לצפות בסרטי אימה, הגיל הזה עשוי להשתנות מילד לילד.

  • הציגו לתלמידים טבלה שבה מוצעות פעילויות שונות עם טווח גילים לבחירה (יש ליצור העתק של הטבלה, ואז אפשר להוסיף פעילויות. אפשר לעשות את המשימה במחשב או להדפיס את הטבלה ולמלאה בכתב). התלמידים יסמנו מה לדעתם הגיל המינימלי המתאים לכל פעילות בטבלה.
  • במליאה בדקו אם היו פערים גדולים בין התשובות של התלמידים. שאלו את התלמידים על מה ביססו את החלטתם. לפי מה החליטו במקרים הנתונים במחלוקת?

משה עלה להר סיני לקבל את לוחות הברית ושהה שם ארבעים יום. בני ישראל החלו לאבד את הסבלנות לנוכח היעדרו של המנהיג שלהם שהיה הקשר היחיד שלהם עם אלוהים ולכן החליטו ליצור במקומו אלוהים מעשה ידיהם:

וַיַּרְא הָעָם כִּי בֹשֵׁשׁ מֹשֶׁה לָרֶדֶת מִן הָהָר

וַיִּקָּהֵל הָעָם עַל אַהֲרֹן וַיֹּאמְרוּ אֵלָיו קוּם עֲשֵׂה לָנוּ אֱלֹהִים אֲשֶׁר יֵלְכוּ לְפָנֵינוּ

כִּי זֶה מֹשֶׁה הָאִישׁ אֲשֶׁר הֶעֱלָנוּ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם לֹא יָדַעְנוּ מֶה הָיָה לוֹ.

שמות לב, א

מדברים על זה

  • לפי הפסוקים, מה הפריע לבני ישראל בהיעדרו של משה?
  • מה הייתם מציעים להם לעשות כאשר החלו לאבד את סבלנותם?
  • ספרו על משהו שעשיתם כאשר איבדתם את סבלנותכם. האם בדיעבד נהגתם נכון או שהייתם נמהרים?

סבלנות היא תכונה חשובה, אך מעטים בני האדם ששומרים על סבלנות בכל מצב. אדם כזה היה הלל הזקן שחי לפני כאלפיים שנה. הנה לדוגמה סיפור על סבלנותו.

 

מַעֲשֶׂה בִּשְׁנֵי בְּנֵי אָדָם שֶׁהִמְּרוּ (התערבו) זֶה אֶת זֶה.

אָמְרוּ: כָּל מִי שֶׁיֵּלֵךְ וְיַקְנִיט (ירגיז) אֶת הִלֵּל יְקַבֵּל אַרְבַּע מֵאוֹת זוּז (מטבעות כסף).

אָמַר אֶחָד מֵהֶם: אֲנִי אַקְנִיט אוֹתוֹ.

 

אוֹתוֹ הַיּוֹם עֶרֶב שַׁבָּת הָיָה וְהִלֵּל חָפַף אֶת רֹאשׁוֹ. הָלַךְ אוֹתוֹ אָדָם וְעָבַר עַל פֶּתַח בֵּיתוֹ.

אָמַר: מִי כָּאן הִלֵּל? מִי כָּאן הִלֵּל?

נִתְעַטֵּף הִלֵּל בְּבֶגֶד וְיָצָא לִקְרָאתוֹ. אָמַר לוֹ: בְּנִי, מָה אַתָּה מְבַקֵּשׁ? 

אָמַר לוֹ: שְׁאֵלָה יֵשׁ לִי לִשְׁאֹל.

אָמַר לוֹ הִלֵּל: שְׁאַל, בְּנִי, שְׁאַל.

– מִפְּנֵי מָה רָאשֵׁיהֶם שֶׁל בַּבְלִיִּים בְּצוּרַת בֵּיצָה?

אָמַר לוֹ הִלֵּל: בְּנִי, שְׁאֵלָה גְּדוֹלָה שָׁאַלְתָּ – מִפְּנֵי שֶׁאֵין לָהֶם מְיַלְּדוֹת חֲכָמוֹת.

 

הָלַךְ וְהִמְתִּין שָׁעָה אַחַת, חָזַר וְאָמַר: מִי כָּאן הִלֵּל? מִי כָּאן הִלֵּל?

נִתְעַטֵּף הִלֵּל וְיָצָא לִקְרָאתוֹ. אָמַר לוֹ: בְּנִי, מָה אַתָּה מְבַקֵּשׁ?

אָמַר לוֹ: שְׁאֵלָה יֵשׁ לִי לִשְׁאֹל.

אָמַר לוֹ: שְׁאַל, בְּנִי, שְׁאַל.

– מִפְּנֵי מָה עֵינֵיהֶם שֶׁל אַנְשֵׁי הָעִיר תַּדְמוֹר רַכּוֹת וְחוֹלָנִיּוֹת?

אָמַר לוֹ: בְּנִי, שְׁאֵלָה גְּדוֹלָה שָׁאַלְתָּ – מִפְּנֵי שֶׁגָּרִים בֵּין הַחוֹלוֹת.

 

הָלַךְ וְהִמְתִּין שָׁעָה אַחַת, חָזַר וְאָמַר: מִי כָּאן הִלֵּל? מִי כָּאן הִלֵּל?

נִתְעַטֵּף הִלֵּל וְיָצָא לִקְרָאתוֹ. אָמַר לוֹ: בְּנִי, מָה אַתָּה מְבַקֵּשׁ?

אָמַר לוֹ: שְׁאֵלָה יֵשׁ לִי לִשְׁאֹל.

אָמַר לוֹ הִלֵּל: שְׁאַל, בְּנִי, שְׁאַל.

– מִפְּנֵי מָה רַגְלֵיהֶם שֶׁל אַפְרִיקִיִּים רְחָבוֹת?

אָמַר לוֹ: בְּנִי, שְׁאֵלָה גְּדוֹלָה שָׁאַלְתָּ – מִפְּנֵי שֶׁגָּרִים בְּבִצּוֹת.

 

אָמַר לוֹ: שְׁאֵלוֹת הַרְבֵּה יֵשׁ לִי לִשְׁאֹל וְחוֹשֵׁשׁ אֲנִי שֶׁמָּא תִּכְעַס.

נִתְעַטֵּף הִלֵּל וְיָשַׁב לְפָנָיו. אָמַר לוֹ: כָּל שְׁאֵלוֹת שֶׁיֵּשׁ לְךָ לִשְׁאֹל שְׁאַל.

אָמַר לוֹ: אַתָּה הוּא הִלֵּל, שֶׁקּוֹרְאִים אוֹתְךָ נְשִׂיא יִשְׂרָאֵל?

אָמַר לוֹ הִלֵּל: הֵן.

אָמַר לוֹ: אִם אַתָּה הוּא, לֹא יִרְבּוּ כָּמוֹךָ בְּיִשְׂרָאֵל.

אָמַר לוֹ: בְּנִי, מִפְּנֵי מָה?

אָמַר לוֹ: מִפְּנֵי שֶׁהִפְסַדְתִּי בִּגְלָלְךָ אַרְבַּע מֵאוֹת זוּז.

אָמַר לוֹ הִלֵּל: הֱוֵי זָהִיר בְּרוּחֲךָ (הירגע). עָדִיף שֶׁתְּאַבֵּד אַרְבַּע מֵאוֹת זוּז וַאֲפִלּוּ עוֹד אַרְבַּע מֵאוֹת זוּז, הָעִקָּר לֹא לִגְרֹם לְכַעַס.   

על פי תלמוד בבלי, מסכת שבת, דף ל, עמוד ב

מדברים על זה

  • מה לדעתכם הייתה הסיבה להתערבות בין שני החברים?
  • הסבירו מדוע לפי הלל עדיף להפסיד כסף ולא לגרום לו לאבד את סבלנותו ולהתרגז על המציק.
  • האם לדעתכם התנהגות כמו של הלל היא מולדת או נרכשת? האם לדעתכם אתם יכולים לנהוג כמוהו כאשר מישהו מציק לכם?
  • האם הייתם רוצים להיות כמו הלל או שאתם חושבים שאין סיבה לשמור על קור רוח או סבלנות מול אנשים שמטרידים בכוונה? ומה עם אנשים שמציקים בלי להבין שהם מציקים?

 

משימה: לפעמים ילדים נהנים לבחון את סבלנותם של המבוגרים בכוונה לשעשוע, ולכן יש שירי ילדים שזו מטרתם. שירו את השיר מאה תפוחים היו על העץ ממאה ועד אפס. יש לכם סבלנות?

הסבלנות מרה היא, אך פירותיה מתוקים.

פתגם אתיופי

 

מדברים על זה

  • מה הפער בין הסבלנות לתוצאותיה לפי הפתגם?
  • תנו דוגמה לטעם המר שבסבלנות ולמתיקות של פירותיה.

 

משימה: אפשר לערוך לילדים ניסוי לבחינת סבלנותם בדגם הדומה ל”מבחן המרשמלו”, למשל: אמרו להם שהם יקבלו הפתעה בסוף היום בתנאי שלא ישאלו מהי ויתעלמו ממנה. אם יצליחו להתאפק ולחכות בסבלנות, יקבלו אותה, ולא – יפסידו אותה. לאחר מכן ניתן לראות את הסרטון של מבחן המרשמלו.

מדי פעם היו הורי לוקחים אותי עמהם כשיצאו “העירה”, כלומר לרחוב המלך ג’ורג’ או לרחוב בן-יהודה, אל אחד משלושה או ארבעה בתי-קפה […] היה עלי לא להפריע. להיות לא קיים. שקוף.

שיחות בתי הקפה שלהם נמשכו לפחות שבעים שעות רצופות בכל פעם, ועלי היה לגלם במשך כל אותו נצח תפקיד של נוכחות חרישית עוד יותר מאשר המאוורר הסובב בהמהום על התקרה. העונש על הפרת אמונים בנוכחות זרים עלול היה להיות מעצר בית מוחלט הנכנס לתוקפו יום יום מיד עם שובי מבית הספר ולמשך שבועיים, או ביטול הרשות לשחק עם חברים, או שלילת זכות קריאת ספר לפני השינה בעשרים הלילות הבאים. ואילו הפרס הגדול על מאה שעות בדידות היה גלידה. או אפילו

תירס. […]

אולי כך, בבתי הקפה, על רקע שיחות אינסופיות בין הורי לבין ידידיהם על פוליטיקה ועל היסטוריה, על פילוסופיה ועל ספרות, על מאבקי הפרופסורים באוניברסיטה ועל קנוניות של עורכים ומו”לים, שיחות שאת תוכנן לא יכולתי להבין, אולי באשמת הבדידות והשיממון, הפכתי אט אט להיות מרגל קטן.

פיתחתי לי משחק חשאי, משחק שיכולתי לשחק בו שעות על שעות בלי לזוז ממקומי, בלי אף הגה, בלי שום אבזרים, ואף בלי עיפרון ונייר: הייתי מסתכל באנשים הזרים שבבית הקפה ומנסה לנחש, על-פי בגדיהם ותנועותיהם, על-פי העיתון שקראו ועל פי הכיבוד שהזמינו, מי כל אחד מהם, ומניין בא, ומה הוא עושה בדרך כלל ומה עשה לפני שבא לבית הקפה הזה ולאן הוא הולך מכאן? […] והייתי ממציא להם, לבאי בית הקפה, על-פי סימנים חיצוניים ספורים ולא ודאיים, סיפורי חיים מפותלים ואף מסמרי שיער […] כך, ככל הנראה, החלו חיי הכתיבה שלי: בבתי-הקפה. בציפייה לגלידה או לתירס.

עמוס עוז סיפור על אהבה וחושך, כתר, ירושלים 2002, עמ’ 466–469

מדברים על זה

  • מדוע הישיבה בבית הקפה שבעיני הוריו הייתה הנאה צרופה נדמתה לעמוס עוז הצעיר כסבל שנמשך שבעים ואפילו מאה שעות?
  • במה יצא נשכר מההמתנה המייסרת הזאת?
  • כיצד אתם מעבירים שעות המתנה?
  • חשבו: כיצד תוכלו להעביר שעות של המתנה הכרחית בצורה אקטיבית שתהיה בעלת ערך עבורכם?

משה ירד מהר סיני ולוחות הברית בידיו. כאשר ראה את עגל הזהב, השליך אותם והם נשברו:

וַיִּפֶן וַיֵּרֶד מֹשֶׁה מִן הָהָר וּשְׁנֵי לֻחֹת הָעֵדֻת בְּיָדוֹ לֻחֹת כְּתֻבִים מִשְּׁנֵי עֶבְרֵיהֶם מִזֶּה וּמִזֶּה הֵם כְּתֻבִים. […] וַיְהִי כַּאֲשֶׁר קָרַב אֶל הַמַּחֲנֶה וַיַּרְא אֶת הָעֵגֶל וּמְחֹלֹת וַיִּחַר אַף מֹשֶׁה וַיַּשְׁלֵךְ מִיָּדָיו אֶת הַלֻּחֹת וַיְשַׁבֵּר אֹתָם תַּחַת הָהָר.

שמות לב, טו-יט

 

וַיֹּאמֶר ה’ אֶל מֹשֶׁה פְּסָל לְךָ שְׁנֵי לֻחֹת אֲבָנִים כָּרִאשֹׁנִים וְכָתַבְתִּי עַל הַלֻּחֹת אֶת הַדְּבָרִים אֲשֶׁר הָיוּ עַל הַלֻּחֹת הָרִאשֹׁנִים אֲשֶׁר שִׁבַּרְתָּ.

שמות לד, א

 

מדברים על זה

  • מדוע לדעתכם השליך משה את הלוחות?
  • בהמשך הפרשה אלוהים מצווה על משה להכין לוחות חדשים. האם לדעתכם לוחות אלו הם תחליף שלם לראשונים? תנו דוגמה מהחיים למשהו שהייתם צריכים להחליף מסיבה כלשהי. האם התחליף היה שלם?
  • על פי החכמים, הלוחות השבורים לא נזרקו, ובני ישראל שמרו אותם בנדודיהם במדבר ואחר כך בארון הברית בצד הלוחות החדשים. מה המשמעות של רעיון זה לדעתכם?
  • האם יש לכם דוגמאות לדברים בחייכם שלא היו מוצלחים, נשברו במובן החומרי או המטפורי ובכל זאת היה חשוב לכם לשמור זכר מהם בצורה כלשהי?

החכמים התקשו להבין כיצד דווקא משה, האיש שהביא את דבר אלוהים לעם, שבר את הלוחות שנשאו אותו. הם ניסו למצוא ערך גם במעשה השבירה:

אָמַר רֵישׁ לָקִישׁ: לִפְעָמִים בִּטּוּל הַתּוֹרָה – דַּוְקָא הוּא יִסּוּדָהּ (בנייתה, הקמתה).

וּמֵהֵיכָן לוֹמְדִים זֹאת?

שֶׁכָּתוּב: אָמַר לוֹ הַקב”ה לְמֹשֶׁה: “עַל הַלֻּחֹת הָרִאשֹׁנִים אֲשֶׁר שִׁבַּרְתָּ”.

“אֲשֶׁר” פֵּרוּשׁוֹ יִשַּׁר כֹּחֲךָ (טוב מאוד) שֶׁשִּׁבַּרְתָּ.

על פי תלמוד בבלי, מסכת מנחות, דף צט, עמוד א

מדברים על זה

  • מה למד ריש לקיש מהמילה “אשר” בפסוק מהתורה?
  • האם לדעתכם לפי ריש לקיש אלוהים מלכתחילה רצה שמשה ישבור את הלוחות?
  • חשבו על מצב בחיים שלכם שבו משהו טוב נהרס, ומכך נולד דבר טוב וחזק יותר.

כל זמן שהנר דולק, אפשר לתקן – סיפור חסידי

האחים רבי זושא ורבי אלימלך נדדו ממקום למקום בלי שם ורכוש כדי לעסוק בתיקון העולם.

פעם אחת באו אל כפר אחד ולנו באחד הבתים. באמצע הלילה ראו כי בעל הבית בא לביתו והדליק את הנר על השולחן כדי שיוכל לתקן את מעילו.

אז שמעו כי בעלת הבית קוראת לבעלה ואומרת: “מהר ותקן את המעיל. כל זמן שהנר דולק, אפשר לתקן”.

אמרו האחים זה לזה: “האם שמעת את דבריה? דבר גדול למדנו כאן – כל זמן שהנר דולק, עוד אפשר לתקן”.

על פי האתר “זוּשא”, במקור – שיח שרפי קודש, חלק ב

 

פירושי מילים

תיקון העולם – הפיכת העולם לטוב יותר

 

 

מדברים על זה

  • האישה בסיפור אמרה: “כל זמן שהנר דולק, אפשר לתקן”. למה התכוונה? מהו הפירוש העמוק והלקח לחיים שלמדו רבי זושא ורבי אלימלך מדבריה? (מהו הנר הדולק? מה יש לתקן?)
  • האם יש בחייכם דברים שחשבתם שהם כבר אבודים (הֶרְגֵלים, מצב חברתי וכדומה)? מה תוכלו ללמוד מהפירוש של האחים זושא ואלימלך? כיצד תוכלו “לתקן” דברים אלו?

אין דבר

מילים ולחן: נעמי שמר

 

אִם אֲנִי תּוֹעֶה בַּדֶּרֶךְ

מְאַבֵּד אֶת הַצָּפוֹן

וְסוּפָה גְּדוֹלָה עוֹבֶרֶת

מְבַשֶּׂרֶת שִטָּפוֹן

וַאֲנִי אֵינִי יוֹדֵעַ

מָה יָבִיא לִי הַמָּחָר

מַשֶּׁהוּ בְּתוֹךְ הַחֹשֶׁךְ

מְנַחֵם אוֹתִי וְשָׁר.

 

אֵין דָּבָר

אֵין דָּבָר יוֹתֵר שָׁלֵם מִלֵּב שָׁבוּר

וְיוֹתֵר זוֹעֵק מִן הַדְּמָמָה.

 

לֵב שָׁבוּר וְלֵב פָּצוּעַ

לֵב עָיֵף מִדִּבּוּרִים

הוּא יוֹדֵעַ אַהֲבָה

שֶנִּקְנְתָה בְּיִסּוּרִים

וּכְשֶׁהוּא כִּמְעַט שׁוֹקֵעַ

וְהַמַּיִם עַד צַוָּאר

מַשֶּׁהוּ בְּתוֹךְ הַחֹשֶךְ

מְנַחֵם אוֹתוֹ וְשָׁר.

 

אֵין דָּבָר

אֵין דָּבָר יוֹתֵר שָׁלֵם מִלֵּב שָׁבוּר

וְיוֹתֵר זוֹעֵק מִן הַדְּמָמָה.

 

אִם בְּתֹם דְּמָמָה זוֹעֶקֶת

לִפְעָמִים אֲנִי נִשְׁבָּר

מְנַחֵשׁ אֶת הֶעָתִיד

אֲבָל זוֹכֵר אֶת הֶעָבָר

אָז בְּתוֹךְ הָרֵי הַחֹשֶׁךְ

שֶׁסּוֹגְרִים עָלַי רַכּוֹת

מַשֶּׁהוּ תָּמִיד אוֹמֵר לִי

לְהַמְשִׁיךְ וּלְחַכּוֹת.

 

אֵין דָּבָר

אֵין דָּבָר יוֹתֵר שָׁלֵם מִלֵּב שָׁבוּר

וְיוֹתֵר זוֹעֵק מִן הַדְּמָמָה.

 

להאזנה לשיר

מדברים על זה

  • השיר מבוסס על אמירתו של הרבי החסיד רבי מנחם מנדל מקוצק: “אין שלם מלב שבור”. למה לדעתכם התכוון? מה עבר אדם שליבו נשבר (למשל בעקבות קשיי החיים, פגיעה של חבר וכדומה) שהופך את נפשו לשלמה יותר?
  • באילו מקרים נזכר הדובר בשיר באמירה זו של רבי מנחם מנדל?
  • כיצד הידיעה שקשיי החיים עשויים לתת לנו תובנות, ידע וכוחות שיסייעו לנו בהמשך יכולה להועיל לנו כאשר אנחנו בתוך הקושי והלב שלנו שבור?
  • האם אתם מסכימים עם אמירה זו? האם אתם חושבים שלנפש, לאדם שעבר משברים, יש אכן יתרון רגשי לעומת אדם שחי את חייו על מי מנוחות? תנו דוגמה והצדקה לדבריכם.

 

משימה: צפו בסרטון על אומנות קִינְצוּגִי היפנית שבה מתקנים ומשחזרים כלי באמצעות מילוי הסדקים בזהב. תוכלו לעשות עבודת יצירה בעקבות הסרטון – התלמידים יציירו ציור צבעוני ויקרעו את הדף לחתיכות. לאחר מכן ידביקו את החתיכות מחדש על דף אחר, עם רווחים בין החתיכות. את המרווחים יצבעו בצבעים אחרים.

חטא העגל וסבלנות

בני ישראל לא הצליחו לחכות בסבלנות עד שמשה יחזור, ולכן לא קיבלו את הלוחות. מה אנחנו מרוויחים כשאנחנו מצליחים לחכות?

חלקו למספר תלמידים פתקים של משימות (אפשר לתת לקבוצות תלמידים וכך לשתף את כולם). עליהם להסתדר בשורה לפי אורך הזמן ומידת הסבלנות הנדרשים לכל משימה.

 

המשימות בפתקים

פיתוח תרופה לסרטן

הכנת טוסט

הזמנת אוכל באפליקציה

אפיית סופלה שוקולד

נסיעה מתל אביב לחיפה בשעות העומס

בניית בית

הגעה לרמת המשחק של ה-NBA

הזדמנות שנייה: חידת כתב סתרים

הקרינו מצגת של חידה בכתב הסתרים א-ת ב-ש. הסבירו את הכלל של כתב הסתרים: האות הראשונה של האל”ף-בי”ת מוחלפת באחרונה, האות השנייה מוחלפת באות שהיא לפני האחרונה, וכן הלאה (ומכאן השם א-ת ב-ש). אפשר להיעזר במקרא.

הביטוי שמתקבל הוא: “כל עוד הנר דולק, אפשר לתקן”.

לאחר הפתרון שאלו את התלמידים מה הקשר של החידה לפרשה.

הסבירו: לאחר שהעם חטא בחטא העגל, אלוהים רצה להשמיד את בני ישראל, אך משה ביקש ממנו שיסלח להם וייתן להם הזדמנות שנייה. אלוהים נעתר לבקשתו. כמו שאלוהים נתן לבני ישראל הזדמנות שנייה, גם אנחנו יכולים לתת הזדמנות שנייה לעצמנו כל עוד אנחנו בחיים (“הנר דולק”). אם עשינו משהו שאנחנו מתחרטים עליו או אם יש לנו הרגל שלילי, אנחנו יכולים לשנות את דרכינו.

אתר פרשת השבוע הופק בתמיכתם הנדיבה של הלמוט ואווה ווליש, הלנדייל, פלורידה