אין מוצרים בסל הקניות.

מעבר לתשלום
< חזרה

פרשת מצורע

מה בפרשה?

  • דיני טיהור בסיום מחלת הצרעת – כשהמצורע מבריא, עליו להביא שתי ציפורים חיות וטהורות, עץ ארז, שני תולעת ואזוב. הכוהן עורך טקס טיהור. לאחר הטקס המיטהר מכבס את בגדיו ומתרחץ, וביום השמיני מקריב קורבן אשם.
  • צרעת הבית – סוג של התפשטות של פטריות עובש בקירות, גם הוא מצריך טיהור.
  • טומאות גוף הקשורות להפרשות הגוף – המגע המיני מטמא, ונאסרה קרבה למקדש בימים הסמוכים לו. וכך ההפרשות היוצאות מהגוף — זיבה ווסת.

לאחר שבעה ימים שבהם ישב המצורע מחוץ למחנה, נערך טקס טהרה, ובו בין היתר המיטהר רוחץ את בגדיו ואת גופו.

זֹאת תִּהְיֶה תּוֹרַת הַמְּצֹרָע בְּיוֹם טָהֳרָתוֹ וְהוּבָא אֶל הַכֹּהֵן.

[…].

וְכִבֶּס הַמִּטַּהֵר אֶת בְּגָדָיו וְגִלַּח אֶת כָּל שְׂעָרוֹ וְרָחַץ בַּמַּיִם וְטָהֵר […].

ויקרא יד, ב-ח

 

פירושי מילים

הַמִּטַּהֵר – האדם שעובר את תהליך הטהרה

וְטָהֵר – והתנקה

מדברים על זה

  • לפי הפסוקים, מה צריך לעשות האדם שהיה לו נגע צרעת ביום שבו הוא מיטהר? למה לדעתכם הוא צריך לעשות זאת?
  • אנחנו מכבסים בגדים, מסתפרים ומתרחצים, בעיקר למען הסדר והניקיון. אבל יש סיבות נוספות שבגללן אנשים עושים את הפעולות האלה. מהן? ספרו מהי הסיבה העיקרית האישית שלכם לעשות את הפעולות האלה.
  • לפעמים פעולה של ניקיון, כמו ניקיון של החדר או ניקיון של הגוף או לבישת בגד נקי, יכולה לעורר תחושה טובה. האם חוויה זו מוכרת לכם? מה לדעתכם יכולה להיות הסיבה לתחושה זו?
  • יש ילדים שנהנים מפעילויות מלכלכות, ויש ילדים שלא ירצו להשתתף כלל בפעילויות מלכלכות. יש ילדים שמרגישים שהם חייבים להתקלח לפני השינה, ויש ילדים שצריך להתעקש שיתקלחו. איזה טיפוס אתם?

כָּךְ אָמַר שְׁמוּאֵל:

טוֹבָה רְחִיצָה בִּמְעַט מַיִם קָרִים בַּשַּׁחֲרִית

וּרְחִיצַת יָדַיִם וְרַגְלַיִם בְּמַיִם חַמִּים בָּעַרְבִית

מִכָּל רְפוּאוֹת שֶׁבָּעוֹלָם.

על פי תלמוד בבלי, מסכת שבת, דף קח, עמוד ב

 

פירושי מילים

שַׁחֲרִית – שעות הבוקר

עַרְבִית – שעות הערב

 

מדברים על זה

  • על מה ממליץ שמואל? האם אתם מסכימים עם המלצתו? למה?
  • מתי תעדיפו לרחוץ במים קרים ומתי במים חמים? האם יש קשר לזמן ביום? אילו גורמים אחרים ישפיעו על ההעדפה שלכם?
  • שמואל קובע איזו רחיצה טובה מכל הרפואות שבעולם. כיצד ניקיון ובריאות קשורים זה לזה? האם זו רפואה מונעת (טיפול שמונע חולי) או תרופה (טיפול במחלה קיימת)? הסבירו.
  • היום מדענים יודעים ששטיפת הפנים במים קרים מעוררת אצל בני האדם את “רפלקס הצלילה של היונקים” שמשרה רוגע ומועיל לבריאות ושגם אמבטיות חמות טובות לבריאותנו. כיצד לדעתכם ידע שמואל על השפעתה המיטיבה של הרחצה על הבריאות? באילו כלים שהיו בידו הגיע למסקנה זו?
  • גם לכם יש דברים שאתם עושים ושעל פי תחושתכם טובים לבריאותכם? אם כן, מהם?

 

משימה: עשו ניסוי – התרוצצו בכיתה, ואז שטפו את פניכם במים קרים. האם הרגשתם את “רפלקס הצלילה של היונקים”? תוכלו גם לחפש מידע נוסף על נושא זה במרשתת.

אדגר דֵגָה היה צייר ופסל צרפתי מהזרם האימפרסיוניסטי. הוא הרבה לצייר רקדניות, כובסות ובכלל נשים. התבוננו עם התלמידים בציור ודונו בו.

אדגר דגה, אישה באמבטיה, מקרצפת את רגלה, 1883 בקירוב

מדברים על זה

  • מה עושה האישה בציור? לפי הרקע, היכן היא נמצאת?
  • הציור צויר בצבעי פסטל שמעניקים רכות לציור, והצבעוניות בציור שקטה. מה תורמים אלמנטים אלו לציור ולתחושה שהוא מעורר? כיצד נושא הציור קשור לטכניקת הציור?
  • הציור תופס את האישה ברגע אינטימי של רחיצת גופה באמבטיה. האם לדעתכם הציור שומר על פרטיותה של האישה? הסבירו.
  • כיום, בשל משבר המים בישראל ובעולם והחשיבות של צמצום צריכת המים, רחצה ארוכה באמבטיה נחשבת בעיקר מותרות ולא מעשה של יום-יום. מה היתרונות והחסרונות של רחצה במקלחת ושל רחצה באמבטיה? מה אתם מעדיפים? למה?

 

משימה: חשבו על רעיונות כיצד לחסוך במים בעת רחצה ופעולות ניקיון אחרות, והכינו סטיקרים להסברה.

נקי כפיים

יד רוחצת יד

הביטוי “נקי כפיים” מקשר בין הניקיון הגופני לניקיון המוסרי. נקי כפיים הוא מי שלא דבק בו רבב מוסרי.

למי שמצופה ממנו שיהיה נקי כפיים במובן המוסרי ומתגלה כאדם שסרח, שמורים ביטויים שעוסקים בניקיון ובמוסר בדרך ההיפוך. כך הביטוי “יד רוחצת יד” פירושו שחיתות ולא ניקיון מוסרי.

מדברים על זה

  • באילו הקשרים ומצבים משתמשים בכל אחד מהביטויים? הסבירו את פירושם במילים שלכם.
  • באחד הביטויים הניקיון מעיד על מוסר, ואילו האחר משתמש בדימוי הניקיון כדי להעיד על התנהגות לא מוסרית. איזה ביטוי הוא הראשון ואיזה השני?
  • הביטויים קושרים ניקיון גופני לתחום המוסר. מה הקשר בעיניכם בין שני הדברים? למה לדעתכם נוצר קשר זה?
  • מה יכול ללמד אותנו על המציאות השימוש בדימוי הניקיון לתאר דווקא התנהגויות לא מוסריות?

טקס הטהרה שעובר המחלים מצרעת איננו מיועד לריפויו, אלא הוא טקס מעבר שמשיב את האדם לחברה כשהוא מוגדר “טהור”.

לפי התורה, המצורע נדרש לצאת מהמחנה למשך שבעה ימים או עד שיחלים וסימני הצרעת יעברו. לאחר החלמתו עליו לעבור טקס טהרה של כמה שלבים.

בשלב הראשון הכוהן יוצר תערובת מכמה חומרים, ולאחר מכן נערך הטקס:

וְהִזָּה עַל הַמִּטַּהֵר מִן הַצָּרַעַת שֶׁבַע פְּעָמִים וְטִהֲרוֹ […].

וְכִבֶּס הַמִּטַּהֵר אֶת בְּגָדָיו וְגִלַּח אֶת כָּל שְׂעָרוֹ וְרָחַץ בַּמַּיִם וְטָהֵר

וְאַחַר יָבוֹא אֶל הַמַּחֲנֶה וְיָשַׁב מִחוּץ לְאָהֳלוֹ שִׁבְעַת יָמִים.

וְהָיָה בַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי יְגַלַּח אֶת כָּל שְׂעָרוֹ אֶת רֹאשׁוֹ וְאֶת זְקָנוֹ וְאֵת גַּבֹּת עֵינָיו וְאֶת כָּל שְׂעָרוֹ יְגַלֵּחַ וְכִבֶּס אֶת בְּגָדָיו וְרָחַץ אֶת בְּשָׂרוֹ בַּמַּיִם וְטָהֵר.

ויקרא יד, ז-ט

מדברים על זה

  • מה הם חלקי הטקס בפסוקים?
  • למה לדעתכם נעשה טקס למחלים מצרעת קודם חזרתו לחברה? מה הטקס תורם לחזרה זו?
  • בטקס המחלים משנה את מראהו באמצעות גילוח שיערו וגם מנקה את גופו. איך לדעתכם משפיעות פעולות אלו על חווייתו של המצורע ועל יחסו לגופו לאחר תקופה של חולי גופני? אילו תחושות אתם מרגישים כשאתם מסתפרים או מתנקים?
  • טקס הטהרה של המצורע הוא גם טקס מעבר המשנה את הסטטוס של המחלים מ”טמא” ל”טהור”, מ”חולה” ל”בריא”. אילו טקסי מעבר אתם מכירים?
  • מה אתם מרגישים כלפי טקסים? האם יש טקסים מסוגים מסוימים שאליהם אתם מתחברים יותר או פחות? הסבירו.

את הספר הנסיך הקטן כתב הסופר הצרפתי אנטואן דה סנט-אכזופרי שהיה גם טייס. הספר מספר על מפגש דמיוני שהיה למחבר, כאשר נחת במטוסו במדבר סהרה ונתקע שם, עם הנסיך הקטן – צעיר מכוכב קטנטן המטייל ביקום. בספר תובנות רבות על החיים, דרך עיניו התמימות והילדיות של הנסיך הקטן.

 

לְמָחֳרַת הַיּוֹם חָזַר הַנָּסִיךְ הַקָּטָן וְנִפְגַּשׁ עִם הַשּׁוּעָל. הַלָּה [השועל] פָּנָה אֵלָיו וְאָמַר:

– מוּטָב לָשׁוּב יוֹם-יוֹם בְּאוֹתָהּ שָׁעָה. אִם תָּשׁוּב, לְמָשָׁל, בַּשָּׁעָה הָרְבִיעִית אַחַר הַצָּהֳרַיִם, אַתְחִיל לִהְיוֹת מְאֻשָּׁר עוֹד בַּשָּׁעָה הַשְּׁלִישִׁית. כְּכָל שֶׁתִּקְרַב שְׁעַת הַפְּגִישָׁה אַרְגִּישׁ עַצְמִי מְאֻשָּׁר יוֹתֵר. וּבְהַגִּיעַ הַשָּׁעָה הָרְבִיעִית אַתְחִיל לְהִתְרַגֵּשׁ וְלִדְאֹג. אָז אֵדַע לָרִאשׁוֹנָה אֶת מְחִיר הָאֹשֶׁר! אַךְ אִם תָּבוֹא בְּכָל שָׁעָה שֶׁתִּהְיֶה, לֹא אֵדַע לְעוֹלָם אֵימָתַי עָלַי לְהִתְכּוֹנֵן בְּלִבִּי… כִּי גַם בְּעִנְיָן זֶה יָפֶה כֹּחָם שֶׁל טְקָסִים קְבוּעִים.

– מַה זֶּה “טֶקֶס”? – שָׁאַל הַנָּסִיךְ הַקָּטָן.

– גַּם זֶה מִן הַדְּבָרִים שֶׁהֻזְנְחוּ יֶתֶר עַל הַמִּדָּה, – עָנָה הַשּׁוּעָל – וַהֲרֵי זֶהוּ מַעֲשֶׂה הַמַּבְדִּיל יוֹם אֶחָד מִכָּל יֶתֶר הַיָּמִים וּמְיַחֵד שָׁעָה אַחַת מִכָּל הַשָּׁעוֹת הָאֲחֵרוֹת. הֲרֵי לְמָשָׁל, טֶקֶס הַמְקֻבָּל אֵצֶל צַיָּדַי: כָּל יוֹם חֲמִישִׁי בַּשָּׁבוּעַ נוֹהֲגִים הֵם לָצֵאת בִּמְחוֹלוֹת עִם נַעֲרוֹת הַכְּפָר. לָכֵן הַיּוֹם הַחֲמִישִי הוּא בִּשְׁבִילִי יוֹם שֶׁכֻּלּוֹ טוֹב! כִּי אוֹתוֹ יוֹם יָכוֹל אֲנִי לְהַרְחִיק לְטַיֵּל עַד הַכֶּרֶם. אִלּוּ רָקְדוּ הַצַּיָּדִים בְּכָל שָׁעָה שֶׁהִיא, כְּכָל הָעוֹלֶה עַל רוּחָם, הָיוּ כָּל הַיָּמִים דּוֹמִים זֶה לָזֶה וּלְעוֹלָם לֹא הָיִיתִי זוֹכֶה לְיוֹם חֻפְשָׁה וּמַרְגּוֹעַ.

 

אנטואן דה סנט-אכזופרי, הנסיך הקטן, תרגום: אריה לרנר, מתוך פרויקט בן יהודה

מדברים על זה

  • הסבירו במילים שלכם מהו טקס. האם ההסבר שלכם דומה להסבר של השועל או שונה ממנו?
  • איזה טקס השועל מעוניין שיתקיים בינו ובין הנסיך הקטן? למה?
  • יש הורים שמנשקים את ילדיהם נשיקת לילה טוב לפני השינה. אפשר לראות במעשה זה טקס שמעיד על אהבת ההורה לילד או לילדה. על בסיס דוגמה זו, מה מסמל הטקס של השועל והנסיך הקטן בעניין הקשר ביניהם?
  • האם גם לכם יש טקס כלשהו עם חבר או עם בן משפחה? מה הטקס הזה מסמל? מתי אתם מקיימים אותו?
  • יש טקסים ציבוריים כמו טקס יום העצמאות, ויש טקסים אישיים כמו פעולות שעושים בכל יום לקראת השינה. אילו טקסים יום-יומיים יש בחיים שלכם? למה אתם עושים אותם?

 

משימה: טקס בין חברים יכול להיות גם לחיצת יד מיוחדת וסודית. ספרו על לחיצת יד משותפת לכם ולחבר או חברה או על טקס אישי של שניכם.

הציגו לתלמידים מצגת של טקסים ומשמעותם.

מדברים על זה

  • אילו טקסים במצגת מוכרים לכם ואילו אינם מוכרים? האם קרה שהשתתפתם בטקסים שבמצגת או צְפיתם בהם? אם כן, ספרו על החוויה לכיתה.
  • השוו בין הטקסים, ומצאו נקודות דמיון והבדל ביניהם.
  • בחרו טקס אחד מהמצגת ותארו: מה הם רכיבי הטקס (לבוש, מוזיקה וכדומה)? הסבירו מה מטרתו. כיצד אתם יודעים זאת? באיזה אופן מאפייני הטקס משמשים את מטרות הטקס?

 

משימה: לקראת הטקס הבא בבית הספר בקשו מהתלמידים לקבל עליהם תפקיד של “חוקרים”: לאחר הטקס עליהם להיזכר ברכיבים ובמאפיינים של טקסים במצגת ולבדוק אילו מהם היו בטקס שהשתתפו בו בבית הספר. אם הם השתתפו בכמה טקסים, למשל בבית הספר ובתנועת הנוער, הם יוכלו להשוות בין הרכיבים של הטקסים ובמידת הרושם של הטקסים.

יצירה: ברכת הבית

בפרשה מדובר על נגע צרעת הפושה בקירות הבית. לִמדו עם התלמידים על ברכת הבית, והכינו איתם ברכת בית לביתם. ניתן להשתמש בנוסח הנלמד או שהתלמידים יכתבו נוסח משלהם או יוסיפו על הנוסח המקובל.

חידון בציורים: פתגמי ניקיון

בתהליך טהרתו על המצורע להתנקות. הכירו לתלמידים פתגמים וביטויים העוסקים בניקיון, ולאחר מכן בחנו אותם על הפתגמים בחידות בציורים.

הפתגמים והביטויים

רחץ בניקיון כפיו – הציג את עצמו כטהור וכנקי מחטא, העמיד פני תם

יד רוחצת יד – עזרה למישהו כדי שישיב עזרה, “שמור לי ואשמור לך”

לשפוך את התינוק עם המים – ביטול דבר טוב מתוך רצון להיפטר מהחלק הבעייתי שבו

נקי כפיים – אדם ישר והגון

חולה ניקיון – בעל דאגה מוגזמת לניקיון וסדר

קב ונקי – מעט אך טוב

לשון נקייה – לשון יפה, שימוש במילים מקובלות בחברה במקום מילים גסות או מביכות

אתר פרשת השבוע הופק בתמיכתם הנדיבה של הלמוט ואווה ווליש, הלנדייל, פלורידה