אין מוצרים בסל הקניות.

מעבר לתשלום
< חזרה

פרשת נשא

מה בפרשה?

  • תפקידי משפחות בני לוי – שבט לוי מחולק לשלוש משפחות: בני קהת, בני גרשון ובני מררי. בעבודת המשכן לכל משפחה יש תפקיד מוגדר בפירוק המשכן, בנשיאתו ובהרכבתו במסע במדבר.
  • שילוח טמאים מן המחנה – צרוע, זב וטמא לנפש.
  • פרשת סוטה – אישה החשודה בניאוף יש להביאה אל הכוהן, והוא בוחן אותה בשתיית “מים מאררים”.
  • פרשת הנזיר – מי שנודר נדר נזירות אסור לו לשתות יין ושיכר ולהעביר תער על ראשו. בימי נזרו הוא הופך קדוש לאלוהים.
  • ברכת הכוהנים – הברכה שבה יברכו אהרן ובניו את העם: “יברכך ה’ וישמרך, יאר ה’ פניו אליך ויחונך, ישא ה’ פניו אליך וישם לך שלום”.
  • מתנות הנשיאים – רשימת כלי הקודש והקורבנות שהביא כל נשיא.

שבט לוי היה מופקד על נשיאת כלי המשכן וחלקיו בנדודי בני ישראל במדבר, וכן על פירוק המשכן והרכבתו. התפקידים נחלקו בין כל אחת משלוש המשפחות של שבט לוי (בני קהת, בני גרשון ובני מררי). עבודת בני קהת מוזכרת בפרשה הקודמת.

 

זֹאת עֲבֹדַת בְּנֵי קְהָת בְּאֹהֶל מוֹעֵד קֹדֶשׁ הַקֳּדָשִׁים. וּבָא אַהֲרֹן וּבָנָיו בִּנְסֹעַ הַמַּחֲנֶה וְהוֹרִדוּ אֵת פָּרֹכֶת הַמָּסָךְ וְכִסּוּ בָהּ אֵת אֲרֹן הָעֵדֻת. וְנָתְנוּ עָלָיו כְּסוּי עוֹר תַּחַשׁ וּפָרְשׂוּ בֶגֶד כְּלִיל תְּכֵלֶת מִלְמָעְלָה […].

במדבר ד, ד-ו

 

זֹאת עֲבֹדַת מִשְׁפְּחֹת הַגֵּרְשֻׁנִּי לַעֲבֹד וּלְמַשָּׂא. וְנָשְׂאוּ אֶת יְרִיעֹת הַמִּשְׁכָּן וְאֶת אֹהֶל מוֹעֵד מִכְסֵהוּ וּמִכְסֵה הַתַּחַשׁ אֲשֶׁר עָלָיו מִלְמָעְלָה […].

במדבר ד, כד-כה

 

וְזֹאת מִשְׁמֶרֶת מַשָּׂאָם לְכָל עֲבֹדָתָם בְּאֹהֶל מוֹעֵד קַרְשֵׁי הַמִּשְׁכָּן וּבְרִיחָיו וְעַמּוּדָיו וַאֲדָנָיו. וְעַמּוּדֵי הֶחָצֵר סָבִיב וְאַדְנֵיהֶם וִיתֵדֹתָם וּמֵיתְרֵיהֶם לְכָל כְּלֵיהֶם […]. זֹאת עֲבֹדַת מִשְׁפְּחֹת בְּנֵי מְרָרִי לְכָל עֲבֹדָתָם בְּאֹהֶל מוֹעֵד […].

במדבר ד, לא-לג

 

מדברים על זה

  • בני קהת, משפחות הגרשוני ובני מררי הם שלוש המשפחות המרכיבות את שבט לוי. לפי הפסוקים, מה היה תפקידם במחנה ישראל?
  • לפי הפסוקים, אילו עבודות עשו הלוויים במשכן בשנות נדודי בני ישראל במדבר? למה היה צורך בעבודות אלו?
  • לא רק שלשבט לוי יש תפקיד מיוחד, התורה גם מחלקת את התפקיד בין משפחות השבט, ולכל משפחה תפקיד משלה. למה לדעתכם היה צורך בחלוקת התפקידים בין המשפחות? מה היה קורה אילו לא הייתה חלוקה?
  • אילו יתרונות ואילו חסרונות יש לחלוקת תפקידים?

 

משימה: מהי חלוקת התפקידים במשפחתכם? ציירו טבלה וכתבו בה את החלוקה. האם היא הוגנת בעיניכם? מה הייתם משנים?

כמו במשכן, גם בבית המקדש היו תפקידים שונים למשפחות השונות. מספרת האגדה:

 

רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ בַּר חֲנַנְיָה וְרַבִּי יוֹחָנָן בֶּן גֻּדְגָּדָא הָיוּ שְׁנֵיהֶם לְוִיִּים.

לְכָל אֶחָד מֵהֶם הָיָה תַּפְקִיד שׁוֹנֶה בְּבֵית הַמִּקְדָּשׁ:

תַּפְקִידוֹ שֶׁל רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ הָיָה לָשִׁיר, וְאִלּו רַבִּי יוֹחָנָן הָיָה שׁוֹעֵר – הָאַחְרַאי לִסְגִירַת הַדְּלָתוֹת.

יוֹם אֶחָד הָלַךְ רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ לַעֲזֹר לְרַבִּי יוֹחָנָן בִּסְגִירַת הַדְּלָתוֹת.

כְּשֶׁרָאָה אוֹתוֹ רַבִּי יוֹחָנָן אָמַר:

יְהוֹשֻׁעַ, אָסוּר לְךָ לַעֲזֹר לִי, כֵּיוָן שֶׁאַתָּה מֵהַשָּׁרִים וְלֹא מֵהַשּׁוֹעֲרִים.

על פי תלמוד בבלי, מסכת ערכין, דף יא, עמוד ב

מדברים על זה

  • מה היה תפקידם של כל אחד מהלוויים באגדה?
  • למה מנע רבי יוחנן מרבי יהושע לעזור לו לנעול את השערים בבית המקדש?
  • החכמים למדו ממילות התורה שאסור ללוי אחד לעסוק בתפקיד של לוי אחר. למה לדעתכם חשוב לשמור על הפרדה זו בין עבודת הלוויים? תארו מצב אחר שבו חשוב לשמור על חלוקת התפקידים.
  • אם תקבלו מטלה כיתתית שכולכם צריכים לבצע יחד בזמן מוקצב, האם לדעתכם חלוקת תפקידים תועיל במילוי המטלה או תזיק? הסבירו.
  • האם אתם אוהבים לחלוק את התפקיד שלכם עם אחרים? למה? האם אתם אוהבים לעשות משימות לימודיות בזוגות או שאתם מעדיפים לעשותן לבד?
  • האם יש לכם תפקיד קבוע במשפחה, בכיתה או עם חברים? מה היתרונות ומה החסרונות של תפקיד קבוע? אילו הייתם מחליפים תפקיד, לאיזה תפקיד הייתם רוצים להחליף?

גם לבעלי חיים יכולים להיות תפקידים בחברה האנושית. לדוגמה כלבי שירות תומכים בחיי היום-יום באנשים שיש להם מגבלה גופנית, שכלית או נפשית.

 

צפו בסרטון “מרטין כלב שירות”.

מדברים על זה

  • לפי הסרטון, מה תפקידו של כלב שירות?
  • כיצד מרטין עוזר לבעליו?
  • את העזרה שמרטין נותן לבחורה בסרטון יכול לתת גם אדם שתפקידו לבוא אליה כמה שעות ביום ולעזור לה. איזה יתרון יש לדעתכם בעובדה שמרטין הוא כלב?
  • מה דעתכם על התפקיד של מרטין? האם הוגן לאמן כלב להועיל לבני אדם? הביאו טיעונים לשני הצדדים.
  • אילו עוד תפקידים יש לבעלי חיים בחברה האנושית?
  • איך אפשר לוודא שהתפקיד גם מטיב עם בעל החיים ולא רק משתמש בו?

 

משימה: חפשו באינטרנט סיפור על כלב שירות והקשר שלו עם בעליו, ובנו דף מצגת. אם יש בסביבתכם כלב שירות (למשל כלב נחייה לעיוור), ראיינו את בעליו על תפקיד הכלב בחייו.

יש תפקידים ומקצועות רבים בחברה שרוב העוסקים בהם היו בעבר (ולעתים עד היום) ממגדר מסוים והם נחשבים באופן סטריאוטיפי ובהכללה כמקצועות “גבריים” או “נשיים”. על פי רוב אין הצדקה להכללות אלו, והן פוגעות הן בגברים הן בנשים – הם מוגבלים בצווים תרבותיים בבחירת מקצוע ובתפקידים בבית וסופגים תגובות שליליות על תכונות אופי שאינן תואמות את הציפיות מהמגדר.

 

צפו בסרטון על סטראוטיפים מגדריים בגן הילדים בעניין מקצועות נשיים וגבריים.

 

לבוגרים

“חומה ומגדר” – כתבה מערוץ 10 (אפשר לצפות עד 6:50 דקות) עוסקת בסטראוטיפים של תפקידים ותכונות מגדריים אצל ילדי בתי ספר יסודיים בארץ ובעולם.

מדברים על זה

הסרטון על סטראוטיפים מגדריים בגן הילדים

  • באנגלית הכינוי של בעלי המקצוע בסרטון זהה לגברים ולנשים. למה לדעתכם הניחו הילדים שאנשי המקצוע האלה הם דווקא גברים?
  • כיצד לדעתכם המפגש של התלמידים עם נשים שמשמשות בתפקידים שנחשבים גבריים השפיע על התפיסות שלהם באשר לתפקידים של גברים ונשים?
  • האם גם אתם פגשתם גברים ונשים בתפקידים שחשבתם שהם שייכים לבני המין האחר? אם כן, ספרו על כך וכיצד זה השפיע עליכם.

 

הכתבה “חומה ומגדר”

  • איזו תפיסה מושרשת בחברה מוצגת בכתבה? כיצד החוקר בכתבה ממחיש אותה, ובאילו אמצעים הוא מנסה לעקור אותה?
  • הילדים בכתבה מפרטים מהם התפקידים המתאימים לאבות ולאימהות לפי דעתם. האם אתם מסכימים איתם או לא? תנו דוגמאות (תוכלו להתבסס על הנעשה אצלכם בבית).
  • מה לפי הכתבה הגורם להתגבשות התפיסות של היכולות, התפקידים והאופי של בנים ובנות? האם הן מולדות או לא? הסבירו.
  • מה הבעיה בסטראוטיפים מגדריים? האם לדעתכם הם משפיעים לרעה רק על בנות או גם על בנים? למה?

מורה: יש אצלכם בבית חלוקת תפקידים? תלמיד: כן, הילדים מבלגנים וההורים מסדרים!

הכוהנים מצווים לברך את בני ישראל:

 

וַיְדַבֵּר ה’ אֶל מֹשֶׁה לֵּאמֹר.

דַּבֵּר אֶל אַהֲרֹן וְאֶל בָּנָיו לֵאמֹר כֹּה תְבָרֲכוּ אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אָמוֹר לָהֶם.

יְבָרֶכְךָ ה’ וְיִשְׁמְרֶךָ.

יָאֵר ה’ פָּנָיו אֵלֶיךָ וִיחֻנֶּךָּ.

יִשָּׂא ה’ פָּנָיו אֵלֶיךָ וְיָשֵׂם לְךָ שָׁלוֹם.

וְשָׂמוּ אֶת שְׁמִי עַל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וַאֲנִי אֲבָרֲכֵם.

במדבר ו, כב-כז

 

פירושי מילים

וִיחֻנֶּךָּ – ייתן לך חן

יִשָּׂא – יפנה

מדברים על זה

  • הסבירו במילים שלכם מהי ברכה. באילו מקרים ומצבים מברכים אדם אחר?
  • החלק האחרון של הברכה הוא ברכה לשלום. שלום היא מילה נפוצה – מה פירושה לדעתכם? למה שלום הוא ברכה?
  • למה לדעתכם אנשים אומרים זה לזה דווקא שלום כאשר הם נפגשים ונפרדים?
  • בברכות האלה גם הורים מברכים את ילדיהם – תוכלו ללמוד עוד עליהן ב“תל”י בנעלי בית”. למה לדעתכם הורים ירצו לברך את ילדיהם דווקא בשלום?

הִלֵּל אוֹמֵר: הֱוֵי מִתַּלְמִידָיו שֶׁל אַהֲרֹן: אוֹהֵב שָׁלוֹם וְרוֹדֵף שָׁלוֹם.

משנה, מסכת אבות, פרק א, משנה יב

 

כְּשֶׁהָיָה אַהֲרֹן מְהַלֵּךְ בַּדֶּרֶךְ, פָּגַשׁ בּוֹ בְּאָדָם רָשָׁע, וּבֵרֵךְ אוֹתוֹ בְּשָׁלוֹם.

לְמָחָר בִּקֵּשׁ אוֹתוֹ הָאִישׁ לַעֲבֹר עֲבֵרָה. אָמַר בְּלִבּוֹ: אוֹי לִי, הֵיאָךְ אֶשָּׂא עֵינַי אַחַר כָּךְ וְאֶרְאֶה אֶת אַהֲרֹן, בֹּשְתִּי מִמֶּנּוּ שֶׁבֵּרֵךְ אוֹתִי בְּשָׁלוֹם.

וְכֵן שְׁנֵי בְּנֵי אָדָם שֶׁעָשׂוּ מְרִיבָה זֶה עִם זֶה, הָלַךְ אַהֲרֹן וְיָשַׁב לוֹ אֵצֶל אֶחָד מֵהֶם וְאוֹמֵר לוֹ:

בְּנִי, רְאֵה: חֲבֵרְךָ מִצְטַעֵר בְּלִבּוֹ וְתוֹלֵשׁ שַׂעֲרוֹתָיו וְאוֹמֵר: “אוֹי לִי, אֵיךְ אֶשָּׂא עֵינַי וְאֶרְאֶה בַּחֲבֵרִי? מִתְבַּיֵּשׁ אֲנִי מִמֶּנּוּ, שֶׁאֲנִי הוּא שֶׁהִרְגַּזְתִּי אוֹתוֹ”.

הָיָה אַהֲרֹן יוֹשֵׁב אֶצְלוֹ, עַד שֶׁמּוֹצִיא כָּל קִנְאָה שֶׁיֵּשׁ בְּלִבּוֹ עַל חֲבֵרוֹ.

שׁוּב הָיָה אַהֲרֹן הוֹלֵךְ אֵצֶל חֲבֵרוֹ וְאוֹמֵר לוֹ אֶת אוֹתָם דְּבָרִים שֶׁאָמַר לָרִאשׁוֹן.

וּכְשֶׁפָּגְשׁוּ שְׁנֵי הָאֲנָשִׁים זֶה אֶת זֶה, הִתְחַבְּקוּ וְנִשְּׁקוּ זֶה לָזֶה.

על פי אבות דְרבי נתן, פרק יב

מדברים על זה

  • לפי האגדה, באילו שני מעשים שהיה אהרן עושה בא לידי ביטוי היותו “רודף שלום”?
  • הסבירו במילים שלכם מה פירוש לרדוף שלום. במה רודף שלום שונה מאדם שתומך בשלום?
  • בסיפור הראשון, אהרן אינו מוכיח את הרשע אלא רק מברך אותו בשלום. כיצד ברכת השלום שבירך אהרן את האיש הרשע שפגש השפיעה עליו?
  • בסיפור השני, מה דעתכם על כך שאהרן משקר לכל אחד מהצדדים במריבה כדי להביא אותם לכדי פיוס? האם השלום מצדיק את המעשה? הסבירו.
  • כאשר ילדים רבים, לעיתים מבוגרים מבקשים מהם להתפייס. האם לדעתכם יש להתערב בריבים של אנשים אחרים ולהכריח או לשדל אותם להתפייס? למה?

 

משימה: בחרו דמות שאתם מכירים באופן אישי או מהתקשורת ושבעיניכם היא רודפת שלום. כתבו עמוד דמיוני ביומנה שבו היא מתארת יום בחייה – כיצד רדיפת השלום באה לידי ביטוי במעשים או במחשבות שלה?

לחלופין תוכלו להפיק סרטון או סטורי.

לבוגרים

שיר לשלום נכתב בהשראת תנועת “ילדי הפרחים” שהתנגדה למלחמת וייטנאם ועל המלחמות החוזרות ונשנות בישראל. השיר הושר בעצרת השלום ב-1995 שבסיומה נרצח יצחק רבין, והוא היה לחלק בלתי נפרד מהאזכרות לזכרו.

 

שיר לשלום

יענקל’ה רוטבליט

 

תנו לשמש לעלות

לבוקר להאיר,

הזכה שבתפילות

אותנו לא תחזיר.

 

מי אשר כבה נרו

ובעפר נטמן,

בכי מר לא יעירו

לא יחזירו לכאן.

 

איש אותנו לא ישיב

מבור תחתית אפל,

כאן לא יועילו

לא שמחת הניצחון

ולא שירי הלל.

 

לכן, רק שירו שיר לשלום

אל תלחשו תפילה

מוטב תשירו שיר לשלום

בצעקה גדולה.

 

תנו לשמש לחדור

מבעד לפרחים.

אל תביטו לאחור,

הניחו להולכים.

 

שאו עיניים בתקווה,

לא דרך כוונות

שירו שיר לאהבה

ולא למלחמות.

 

אל תגידו יום יבוא –

הביאו את היום!

כי לא חלום הוא

ובכל הכיכרות

הריעו רק שלום!

 

לכן, רק שירו שיר לשלום…

 

צפו בשירה של השיר בטקס האזכרה הממלכתי ליצחק רבין.

הקשיבו להסבר על הרקע לשיר בפודקאסט “שיר אחד”.

מדברים על זה

  • השיר נכתב כאילו מפיותיהם של חללי מלחמה. היכן בשיר ניתן לראות זאת?
  • מה הדוברים בשיר מבקשים מהחיים? למה לדעתכם הם מבקשים זאת?
  • השיר פותח במילים “תנו לשמש לעלות/ לבוקר להאיר”. מה הוא אומר בכך על המציאות עכשיו? מה לדעתכם הקשר בין אור לשלום ובין חושך למלחמה?
  • הדוברים בשיר מציינים דברים שלא יוכלו להחזיר לחיים. מהם? כנגד אילו תפיסות יוצא השיר? האם אתם מסכימים? למה?

 

משימה: בנו מעין “עץ משאלות” בכיתה, ובמקום משאלות תלו עליו מעשים. פעם בכמה שבועות בחרו את אחד המעשים למשימה כיתתית או אישית.

קרן תל”י יזמה את הפרויקט “דיאלוג וזהות” בשיתוף מרכז רוסינג לדיאלוג וחינוך כדי לגלות דרכים חדשות למפגש בין ילדים יהודים וערבים במרחב הבית-ספרי בישראל.

 

צפו בסרטון על התוכנית “דיאלוג וזהות”.

דוגמה ליוזמה אחת בתוכנית – האירוע “סאבח אל שיר”.

מדברים על זה

  • בסרטון נשאל אם אפשר לקיים שיח בין יהודים וערבים. למה שלא יהיה אפשר לקיימו? אילו דברים מונעים קיום של שיח כזה?
  • מהי התשובה שניתנת לשאלה זו בסרטון? מה דעתכם?
  • האם שוחחתם פעם עם ילד או ילדה ערבים? אם כן, ספרו על כך.
  • במה לדעתכם מפגש כזה תורם לילדים? במה הוא תורם לשלום?

ברכת הכוהנים – כתב סתרים

חלקו לתלמידים כתב סתרים של ברכת הכוהנים, הברכה בפרשה שהכוהנים מברכים בה את העם:

יְבָרֶכְךָ ה’ וְיִשְׁמְרֶךָ.

יָאֵר ה’ פָּנָיו אֵלֶיךָ וִיחֻנֶּךָּ.

יִשָּׂא ה’ פָּנָיו אֵלֶיךָ וְיָשֵׂם לְךָ שָׁלוֹם.

במדבר ו, כד-כו

ויחונך – ייתן לך חן. ישא פניו אליך – הפירוש אינו ברור עד סופו, וייתכן שפירושו: יעניק לך מעמד מועדף.

לאחר שיפענחו התלמידים את כתב הסתרים, שאלו אותם: מהו הטקסט הזה? מה יכולה להיות המטרה שלו? שאלו אם הוא מוכר להם, ואם כן, מניין. הסבירו על ברכת הכוהנים, וספרו שהכוהנים מברכים את הקהל בבית הכנסת בברכה זו ושיש הורים שמברכים בה את ילדיהם בלילות שבת.

אתר פרשת השבוע הופק בתמיכתם הנדיבה של הלמוט ואווה ווליש, הלנדייל, פלורידה