הפרשה מתארת קבוצת אנשים שמתאספים במחאה נגד מנהיגותם של משה ואהרן:
רַב לָכֶם כִּי כָל הָעֵדָה כֻּלָּם קְדֹשִׁים וּבְתוֹכָם ה’ וּמַדּוּעַ תִּתְנַשְּׂאוּ עַל קְהַל ה’.
במדבר טז, ג
פירושי מילים
רַב לָכֶם – די לכם
תִּתְנַשְּׂאוּ – תתגאו
ספרי הלימוד שלנו מבטאים את עקרונות תל”י:
פלורליזם, שוויון, נאמנות למסורת היהודית ומחויבות לערכי הציונות.
הספרים נכתבו בידי צוות חינוכי מנוסה ומקצועי ומעוצבים בצורה מוקפדת ונעימה. לכל ספר נלווה מדריך מקוון למורה.
תל”י, בעזרתם הנדיבה של קרנות פרטיות ושל הסוכנות היהודית, מעניקה הנחה מיוחדת לבתי ספר של תל”י לרכישת ספרי לימוד של תל”י. בעמוד זה תוכלו למצוא את רשימת הספרים המוצעים ומחיריהם. המחירים תקפים לשנת הלימודים הנוכחית בלבד.
הפרשה מתארת קבוצת אנשים שמתאספים במחאה נגד מנהיגותם של משה ואהרן:
רַב לָכֶם כִּי כָל הָעֵדָה כֻּלָּם קְדֹשִׁים וּבְתוֹכָם ה’ וּמַדּוּעַ תִּתְנַשְּׂאוּ עַל קְהַל ה’.
במדבר טז, ג
פירושי מילים
רַב לָכֶם – די לכם
תִּתְנַשְּׂאוּ – תתגאו
בוב דילן פרסם בשנת 1963 שיר מחאה על אדישותם של אנשים למלחמות ולסבל. השיר אינו מוחה על אירוע מסוים אלא על תופעות כלליות, והוא היה למעין המנון של פעילי זכויות האזרח בארצות הברית ובעולם.
התשובה נישאת ברוח
בוב דילן
תרגום: דן אלמגור
כמה דרכים על אדם לעבור, לפני שיהיה לאדם?
על כמה רוחות על השחף לגבור
לפני שיצלח את הים?
וכמה פגזים עוד ייפלו בלילות
לפני שישקוט העולם?
רבות השאלות. תשובה קשה לתת.
הינה, עם הרוח היא נישאת.
כן, כמה שנים יעמוד עוד ההר
לפני שיכסנו הים?
עוד כמה דורות יסבלו סבל מר
לפני שתבוא חירותם?
וכמה ראשים עוד הצידה יופנו
מכל הקורה מסביבם?
רבות השאלות. תשובה קשה לתת.
הינה, עם הרוח היא נישאת.
כמה פעמים ראש נרים פה לפני
שבכחול השמיים נבחין?
לכמה אוזניים זקוקים אנו כדי
לשמוע בכיים של בוכים?
כמה פעמים יש למות כדי לתפוס
שרבים פה מדי ההולכים?
רבות השאלות. תשובה קשה לתת.
הינה, עם הרוח היא נישאת.
משימה: חפשו באינטרנט שיר מחאה ישראלי, ובדקו לאיזו מחאה או בעקבות איזו מחאה הוא נכתב.
אומנות המחאה עוסקת בנושאים אקטואליים (חברתיים, סביבתיים, מגדריים ועוד) שמעניינים את האומנים.
הציגו לתלמידים שלוש יצירות מחאה בנושאים שונים:
“גרניקה” של פבלו פיקסו, 1937 – ציור מחאה על מלחמות שצויר בעקבות ההפצצה של הנאצים על העיר גרניקה בספרד. להרחבה למורה: סרטון TED על הציור “גרניקה” וסמליו.
“שרה” של ג’נט שפנר – ציור מחאה פמיניסטי בסדרת ציורים של שפנר שמציבה במרכז הבמה נשים שמקומן בתורה אינו מובלט דיו לדעתה. ראו הסבר נוסף בדף היצירה.
פסל כדור ים של טל טנא צ’צ’קס – מחאה סביבתית על הזלזול של אנשים בישראל בסביבה ובנוף.
הסופר וחתן פרס נובל אלי ויזל כתב רבות על חייו בשואה. הוא סיפר את הסיפור שלפניכם המציג סיבה אחרת למחאה על העוולות בעולם.
צדיק הגיע לסדום, נחוש בדעתו להציל את תושביה מחטא ומעונש.
לילה ויום הסתובב ברחובות ובשווקים וזעק נגד רדיפת בצע, גנֵבה, שקר ואדישות.
בתחילה, הקשיבו לו האנשים וחייכו חיוך אירוני. ואז חדלו להקשיב, הוא אפילו לא שִׁעשע אותם. הרוצחים המשיכו לרצוח והנבונים שמרו על שתיקתם, כאילו לא היה צדיק בקרבם.
יום אחד ניגש אל הצדיק ילד שחמל עליו ואמר לו: “זר מסכן, אתה צועק, אתה מתאמץ בגוף ובנפש, האם אינך רואה שמאמציך חסרי תקווה?”
“כן, אני רואה”, השיב הצדיק.
“אם כן, מדוע אתה ממשיך?” שאל הילד.
“אסביר לך”, אמר הצדיק, “תחילה חשבתי שאוכל לשנות את האדם,
היום אני יודע שזה בלתי אפשרי. ואם אני עדיין זועק, אני עושה זאת כדי שהאדם לא ישנה אותי”.
אלי ויזל, מתוך Howard Schwartz, ed., Gates to the New City, Avon Books, New York, 1983, p. 23
משימה: אילו הייתם נפגשים עם הצדיק מהסיפור, מה הייתם אומרים לו? (שני תלמידים יוכלו להמחיז את השיחה בכיתה.)
גרטה ת’ונברג היא פעילת אקלים משוודיה. כשהייתה בת שמונה גילתה מידע על משבר האקלים והתעוררה בה חרדה. את הקושי הנפשי שלה היא ניתבה בגיל חמש עשרה למחאת שביתה מבית הספר, בדרישה מממשלת שוודיה לפעול בעניין. בני נוער וילדים משוודיה הצטרפו למחאה, ועוד שביתות ילדים הוכרזו ברחבי העולם בעקבותיה. כיום היא אחד הקולות המוכרים בעולם בתחום ונחשבת נציגת קול העתיד בכל הקשור למאבק במשבר האקלים.
הציגו את הסרטון “בת 15 נגד העולם”: גרטה ת’ונברג בריאיון ל”כאן חדשות”
משימה: חפשו מידע במרשתת על עוד מחאות ילדים, קראו על כך וספרו לכיתה מה למדתם.
קרח ועדתו, שכמו משה ואהרן היו משבט לוי, מוחים נגד מנהיגותם של משה ואהרן בטענה שהם מתנשאים על העם. על כך משיב משה:
וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל קֹרַח שִׁמְעוּ נָא בְּנֵי לֵוִי
הַמְעַט מִכֶּם כִּי הִבְדִּיל אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל אֶתְכֶם מֵעֲדַת יִשְׂרָאֵל
לְהַקְרִיב אֶתְכֶם אֵלָיו לַעֲבֹד אֶת עֲבֹדַת מִשְׁכַּן ה’ וְלַעֲמֹד לִפְנֵי הָעֵדָה לְשָׁרְתָם.
וַיַּקְרֵב אֹתְךָ וְאֶת כָּל אַחֶיךָ בְנֵי לֵוִי אִתָּךְ וּבִקַּשְׁתֶּם גַּם כְּהֻנָּה.
במדבר טז, ח-י
פירושי מילים
הַמְעַט מִכֶּם – האם זה מעט בעיניכם?
רבן גמליאל היה חכם גדול ושימש נשיא הסנהדרין. בשל ריב בינו ובין רבי יהושע, החליטו החכמים להורידו מתפקידו. במקומו הם ביקשו למנות את רבי אלעזר בן עזריה שאומנם היה צעיר, אך היה מלומד ובעל ייחוס. רבי אלעזר בן עזריה התלבט:
בָּאוּ וְאָמְרוּ לְרַבִּי אֶלְעָזָר בֶּן עֲזַרְיָה: נוֹחַ לְךָ שֶׁתִּהְיֶה רֹאשׁ יְשִׁיבָה?
אָמַר לָהֶם: אֵלֵךְ וְאֶתְיַעֵץ בִּבְנֵי בֵּיתִי.
הָלַךְ וְהִתְיַעֵץ בְּאִשְׁתּוֹ.
אָמְרָה לוֹ: שֶׁמָּא יַעֲבִירוּךָ מֵהַתַּפְקִיד כְּמוֹ שֶׁהוֹרִידוּ אֶת רַבָּן גַּמְלִיאֵל?
אָמַר לָהּ: הַבְּרִיּוֹת אוֹמְרִים: יִשְׁתַּמֵּשׁ אָדָם בְּכוֹס שֶׁל זְכוּכִית יְקָרָה יוֹם אֶחָד – גַּם אִם לְמָחָר תִּשָּׁבֵר. כְּדַאי לִי לִהְיוֹת מַנְהִיג גַּם אִם זֶה לִזְמַן קָצָר.
אָמְרָה לוֹ: הֲרֵי אֵין לְךָ שֵׂיבָה, אֵין אַתָּה נִרְאֶה כְּמוֹ נָשִׂיא.
אוֹתוֹ הַיּוֹם בֶּן שְׁמוֹנֶה עֶשְׂרֵה שָׁנָה הָיָה – נַעֲשָׂה לוֹ נֵס וְצָמְחוּ לוֹ שְׁמוֹנֶה עֶשְׂרֵה שׁוּרוֹת שֶׁל שֵׂיבָה.
על פי תלמוד בבלי, מסכת ברכות, דף כז, עמוד ב–דף כח, עמוד א
מלאלה יוספזאי (ילידת 1997) היא פעילה למען זכויות נשים וילדות בפקיסטן והתנגדה לאיסור הטליבאן על נשים וילדות לרכוש השכלה. היא התפרסמה בעולם בזכות דעותיה ופעילותה כבר כשהייתה ילדה. כשהייתה בת ארבע עשרה, ירה בה לוחם טליבאן, ועל אף מצבה הקשה, היא הצליחה להתאושש.
בשנת 2014 זכתה בפרס נובל לשלום, הזוכה הצעירה ביותר בפרס עד היום.
כתבה על הסרט “הוא קרא לי מלאלה”. בתחילת הסרט מתוארת אגדה על נערה לוחמת שמלאלה יוספזאי נקראת על שמה.
משתגע כבר מלך להיות
מתוך הסרט “מלך האריות”
מילים: טים רייס
לחן: אלטון ג’ון
תרגום: שפרירה זכאי
כשאמלוך אביס את יריביי במלחמות
(הו, איזה מלך של חיות, כמעט בלי שערות.)
כולם לי ירחשו כבוד,
אהיה מורם מעם.
אני כבר מתאמן כיצד
לשאוג בקול נזעם
(בבקשה, השתדל שלא לעשות שטויות.)
משתגע כבר מלך להיות
(יש לך עוד דרך ארוכה, אדוני, אז תקשיב לי.)
איש אז לא יאמר לי (התכוונתי לומר ש…)
מה ולא מותר לי (רציתי רק לומר…)
רק לשם ללכת (תראה, אתה לא תופס ש…)
לקום ולא לשבת. (תקשיב רגע!)
חופשי לרוץ לאן שארצה (טוב, זה לא בא בחשבון.)
ואיש עליי את פיו לא יפצה.
(אני חושב שלא יזיק אם ננהל שיחה.)
מלכים לא מקבלים עצות מעבד שכמותך
(אם המלוכה התדרדרה, אני פורש מייד!
מהשירות, מאפריקה אשקיף לי מהצד,
הילד מתפרע בלי גבולות.)
משתגע כבר מלך להיות.
אם תביטו שמאלה
או תפנו ימינה
תמיד אני אהיה שם
גבוה מעל כולם.
(עוד לא!)
נשיר לסימבה בקולי קולות
מההרים ועד הגאיות
כי לשלטון מתאים הוא לעלות
משתגע כבר מלך להיות
משתגע כבר מלך להיות
משתגע כבר מ… לך להיות…
איך מחליטים במי לבחור?
בכיתה ה4 הודיעה המורה שיוקם ועד כיתה, והוא יהיה מופקד על ארגון אירועי כיתה, שמירת הניקיון בכיתה, יצירת פינות חדשות בכיתה והגשת פניות ובקשות להנהלת בית הספר מטעם הכיתה. חברי הוועד ייבחרו בהצבעה בשבוע הבא, וכולם רשאים להגיש את מועמדותם.
בדרך הביתה בסוף היום שוחחו עלמה וירין על הבחירות. ירין אמר שהוא יבחר בג’ניה לוועד כי הוא גם ראש נבחרת הכדורגל וזה אומר שהוא יודע להנהיג. עלמה אמרה שג’ניה מתעניין רק בכדורגל וצריך לבחור מישהי שאכפת לה בכלל ממה שקורה בכיתה, ולכן היא תבחר בלוסי – היא תמיד מאוד מעורבת במה שקורה בכיתה, ויש לה דעות על הכול. ירין אמר שבמנהיג הכריזמה חשובה יותר מאכפתיות ולכן ג’ניה עדיף. עלמה אמרה שהכריזמה חשובה, אבל היצירתיות חשובה הרבה יותר, וללוסי יהיו הרבה רעיונות טובים לכיתה.
בבסיס מחאתו של קרח על הנהגתו של משה עומדת מחלוקת – מי ראוי להנהיג?
זו הטענה של קרח ועדתו:
וַיָּקֻמוּ לִפְנֵי מֹשֶׁה וַאֲנָשִׁים מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל חֲמִשִּׁים וּמָאתָים נְשִׂיאֵי עֵדָה […].
וַיִּקָּהֲלוּ עַל מֹשֶׁה וְעַל אַהֲרֹן וַיֹּאמְרוּ אֲלֵהֶם
רַב לָכֶם כִּי כָל הָעֵדָה כֻּלָּם קְדֹשִׁים וּבְתוֹכָם ה’ וּמַדּוּעַ תִּתְנַשְּׂאוּ עַל קְהַל ה’.
במדבר טז, ב-ג
פירושי מילים
רַב לָכֶם – די לכם
תִּתְנַשְּׂאוּ – תתגאו
ולעומתם טענתו של משה:
וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל קֹרַח שִׁמְעוּ נָא בְּנֵי לֵוִי.
הַמְעַט מִכֶּם כִּי הִבְדִּיל אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל אֶתְכֶם מֵעֲדַת יִשְׂרָאֵל
לְהַקְרִיב אֶתְכֶם אֵלָיו לַעֲבֹד אֶת עֲבֹדַת מִשְׁכַּן ה’ וְלַעֲמֹד לִפְנֵי הָעֵדָה לְשָׁרְתָם.
וַיַּקְרֵב אֹתְךָ וְאֶת כָּל אַחֶיךָ בְנֵי לֵוִי אִתָּךְ וּבִקַּשְׁתֶּם גַּם כְּהֻנָּה.
לָכֵן אַתָּה וְכָל עֲדָתְךָ הַנֹּעָדִים עַל ה’ וְאַהֲרֹן מַה הוּא כִּי תַלִּינוּ עָלָיו.
במדבר טז, ח-יא
פירושי מילים
הַמְעַט מִכֶּם – האם זה מעט בעיניכם?
בית הלל ובית שמאי היו שתי קבוצות של תלמידי חכמים שהחזיקו בגישה שונה בהלכה והרבו להתווכח. החכמים השוו את המחלוקת שלהם למחלוקת של קרח ועדתו.
כָּל מַחֲלֹקֶת שֶׁהִיא לְשֵׁם שָׁמַיִם, סוֹפָהּ לְהִתְקַיֵּם,
וְשֶׁאֵינָה לְשֵׁם שָׁמַיִם, אֵין סוֹפָהּ לְהִתְקַיֵּם.
אֵיזוֹ הִיא מַחֲלֹקֶת שֶׁהִיא לְשֵׁם שָׁמַיִם, זוֹ מַחֲלֹקֶת הִלֵּל וְשַׁמַּאי.
וְשֶׁאֵינָהּ לְשֵׁם שָׁמַיִם, זוֹ מַחֲלֹקֶת קֹרַח וְכָל עֲדָתוֹ.
משנה, מסכת אבות, פרק ה, משנה יז
פירושי מילים
לְשֵׁם שָׁמַיִם – לשם מטרה נעלה
סוֹפָהּ לְהִתְקַיֵּם – הדעות הנאמרות במחלוקת ימשיכו להישמע ולהתקבל
השוני שבין בני האדם אינו רעה חולפת, אלא מקור ברכה:
אנחנו שונים זה מזה לא מפני שאחדים מאתנו עדיין אינם רואים את האור,
אלא מפני שיש בעולם אורות ולא אור: אמונות ודעות ולא אמונה ודעה.
עמוס עוז, “עגלה מלאה ועגלה ריקה – הרהורים על תרבות ישראל”, יהדות חופשית 11–12 (אוקטובר 1997)
לבוגרים
שירת הסטיקר
מילים: דויד גרוסמן
לחן: אמיר בן עמי, גיא מר, דודוש קלמס, יאיא כהן אהרונוב, משה אסרף, שאנן סטריט ושלומי אלון
דור שלם דורש שלום
תנו לצה”ל לנצח
עם חזק עושה שלום
תנו לצה”ל לכסח
אין שלום עם ערבים
אל תיתנו להם רובים
קרבי זה הכי אחי
גיוס לכולם, פְּטוֹר לכולם
אין שום ייאוש בעולם
יש”ע זה כאן
נ נח נחמן מאומן
No Fear, משיח בעיר
אין ערבים אין פיגועים
בג”ץ מְסַכֵּן יהודים
העָם עִם הגולן
העָם עִם הטרנספר
טסט בְּיַרכא
חבר, אתה חסר
הקדוש ברוך הוא, אנחנו בוחרים בך
בחירה ישירה זה רע
הקדוש ברוך הוא, אנחנו קנאים לך
ימותו הקנאים.
כמה רוע אפשר לבלוע
אבא תרחם, אבא תרחם
קוראים לי נחמן ואני מגמגם
כמה רוע אפשר לבלוע
אבא תרחם, אבא תרחם
ברוך השם אני נושם
ולכן…
מדינת הלָכָה – הלְכה המדינה
מי שנולד הרוויח
יחי המלך המשיח
יש לי ביטחון בשלום של שרון
חברון מאז ולתמיד
ומי שלא נולד הפסיד
חברון אבות
שלום טרנספר
כהנא צדק
CNN משקר
צריך מנהיג חזק
סחתֵין על השלום, תודה על הביטחון
אין לנו ילדים למלחמות מיותרות
השמאל עוזר לערבים
ביבי טוב ליהודים
פושעי אוסלו לדין
אנחנו כאן, הם שם
אחים לא מפקירים
עקירת יישובים מְפַלגת את העם
מוות לבוגדים
תנו לַחַיּוֹת לִחְיוֹת
מוות לערכים.
כמה רוע אפשר לבלוע…
לחסל, להרוג, לגרש, להגלות
להדביר, להסגיר, עונש מוות, No fear
להשמיד, להכחיד, למגר, לבער
הכול בגללך, חבר.
להאזנה לשיר ששרים “הדג נחש” ואהובה עוזרי
כתבה שמציגה כמה מהסטיקרים הנראים גם בסוף הקליפ של השיר
האזינו להסבר על הרקע לשיר ולהתלבטויות שעלו בכתיבתו בפודקסט “שיר אחד”
משימה: חפשו סטיקרים וכדומה (כמו ממים ושלטי מחאה) שמשתמשים בהם היום, וצרו מהם מיצג או כתבו שיר או סיפור ממילות הסטיקרים.
יֵשׁ לִי חָבֵר,
קוֹרְאִים לוֹ אֵלִי,
שֶׁבְּכָל הַדְּבָרִים
הוּא נוֹרָא דּוֹמֶה לִי.
כְּשֶׁאֲנִי רוֹצֶה דַּוְקָא בְּג’וּלִים
גַּם הוּא בָּא לְשַׂחֵק;
כְּשֶׁהוּא רוֹצֶה לְטַיֵּל –
גַּם לִי מִתְחַשֵּׁק.
כְּשֶׁהוּא עָצוּב אוֹ שָׂמֵחַ –
תֵּכֶף גַּם אֲנִי
וְתָמִיד אֲנַחְנוּ בְּשֹׁלֶם
וְאֵין בִּכְלָל עִנְיָנִים.
כָּל כָּךְ אֲנַחְנוּ דּוֹמִים, אֲנִי וְאֵלִי,
אֶחָד לַשֵּׁנִי,
עַד שֶׁלִּפְעָמִים נִדְמֶה לִי
שֶׁהוּא – זֶה אֲנִי.
יֵש לִי חָבֵר אַחֵר,
קוֹרְאִים לוֹ אֲדָר,
שֶׁהוּא וַאֲנִי
לֹא מַסְכִּימִים בְּשׁוּם דָּבָר.
אִם אֲנִי רוֹצֶה שֶׁקֶט –
הוּא תֵּכֶף צוֹרֵחַ;
אִם אֲנִי אוֹמֵר מַשֶּׁהוּ –
הוּא מִיָּד מִתְוַכֵּחַ.
תָּמִיד הוּא אוֹהֵב
דְּבָרִים שֶׁאֲנִי שׂוֹנֵא,
בְּקִצּוּר, לִשְׁנֵינוּ
יֵשׁ אֹפִי שׁוֹנֶה.
לִפְעָמִים זֶה מַרְגִּיז,
לִפְעָמִים זֶה מְעַצְבֵּן,
אֲבָל, בְּעֶצֶם –
זֶה הַרְבֵּה יוֹתֵר מְעַנְיֵן.
יהודה אטלס, הילדה שאני אוהב, חלונות, מטח, עם עובד ומשרד החינוך, 1993, עמ’ 83
מנהיגות – מלך התנועות
הפרשה עוסקת בנושא המנהיגות: קרח מערער על מנהיגותו של משה ובעקבות זאת נבחנת השאלה למי המנהיגות. שחקו עם התלמידים “מלך התנועות” – תלמיד אחד ייצא מהכיתה או יכסה את עיניו, ואתם תבחרו תלמיד שיהיה מלך התנועות. התלמיד שיצא יחזור לכיתה. התלמידים יעמדו במעגל, מלך התנועות יעשה תנועות, והתלמידים האחרים יחקו אותו. התלמידים לא יסתכלו עליו במבט ישיר כדי שלא לגלות מיהו מלך התנועות. על התלמיד שיצא מהכיתה לגלות מיהו מלך התנועות. קשרו את המשחק לפרשה ושאלו כיצד מזהים מנהיג.
מחאה – הכנת שלטים
קרח ועדתו מוחים על מנהיגותם של משה ואהרן. הם מתאספים ומעלים את הטענות שלהם מול משה ואהרן. שאלו את התלמידים אילו דרכי מחאה הם מכירים. הסבירו על הפגנות – צורת מחאה דמוקרטית: המוחים מבטאים את טענותיהם בקריאות, בשלטים ולעיתים במיצגים. בקשו מהתלמידים לחשוב על נושא למחאה בבית הספר. המחאה יכולה להיות הומוריסטית, למשל למען שינוי השם “ארוחת עשר” לשם אחר, או על עניין אמיתי שחשוב לילדים ומטריד אותם, למשל נגישות לנכים בבית הספר. לאחר בחירת נושא המחאה יכינו התלמידים שלטים להפגנה. הציגו את השלטים ודונו בשאלה אם כל שלט שהוא או כל אמירה שהיא ראויים במחאה. תוכלו גם לקיים את ההפגנה בחצר בית הספר באחת ההפסקות.
אתר פרשת השבוע הופק בתמיכתם הנדיבה של הלמוט ואווה ווליש, הלנדייל, פלורידה