אין מוצרים בסל הקניות.

מעבר לתשלום
< חזרה

פרשת קרח

מה בפרשה?

  • קרח ועדתו –  פורץ מרד נגד משה ואהרן, ובראשו עומדים קֹרַח משבט לוי וְדָתָן ואבירם משבט ראובן. הַלְוִויִים וְקֹרַח מקנאים באהרן ובניו על הכהונה, ובני שבט ראובן מקנאים בלוויים על מעמדם המיוחד. אלוהים מעניש את המורדים – האדמה פוערת את פיה ובולעת את קֹרַח ואת אשר לו, והמורדים האחרים נשרפים באש משמיים.
  • מטה אהרן – בני ישראל מתלוננים שהמורדים מתו באשמת אהרן ומשה. מגפה מכלה עוד רבים מהמתלוננים. אלוהים מצווה להוכיח קבל עם ועדה מי נבחר לשרת במשכן: מטות הנשיאים מונחים באוהל מועד, ורק מטה אהרן פורח – סימן שאלוהים בחר בו.
  • החובות והזכויות של הכוהנים והלוויים – אחרי שחזו בני ישראל במות המורדים, הם נתקפים בהלה ופחד מפני המשכן כיוון המורדים מתו לאחר שקרבו אליו והקטירו בו קטורת, ואינם מעיזים להתקרב אליו. כדי להרגיעם, ניתנת להם ההבטחה שמכאן ואילך הכוהנים והלוויים הם שיישאו באחריות במקרה של פגיעה בקדושת המשכן. חובות הכוהנים וזכויותיהם מפורטות, והן מכונות “מתנות הכהונה”.

הפרשה מתארת קבוצת אנשים שמתאספים במחאה נגד מנהיגותם של משה ואהרן:

 

רַב לָכֶם כִּי כָל הָעֵדָה כֻּלָּם קְדֹשִׁים וּבְתוֹכָם ה’ וּמַדּוּעַ תִּתְנַשְּׂאוּ עַל קְהַל ה’.

במדבר טז, ג

 

פירושי מילים

רַב לָכֶם – די לכם

תִּתְנַשְּׂאוּ – תתגאו

מדברים על זה

  • מהן לדעתכם הסיבות למחאה?
  • מהי הטענה של המוחים נגד מנהיגותם של משה ואהרן? כיצד הם מכנים אותה? מה דעתכם על טענתם?
  • אילו מחאות אתם מכירים, מימינו או מההיסטוריה? על מה מחו במחאות אלו וכיצד?
  • המחאה בפסוקים היא מחאה נגד מנהיגים. נגד מי עוד אפשר למחות? מה משותף לכל אלה שנגדם מוחים?

 

בוב דילן פרסם בשנת 1963 שיר מחאה על אדישותם של אנשים למלחמות ולסבל. השיר אינו מוחה על אירוע מסוים אלא על תופעות כלליות, והוא היה למעין המנון של פעילי זכויות האזרח בארצות הברית ובעולם.

 

התשובה נישאת ברוח

בוב דילן

תרגום: דן אלמגור

כמה דרכים על אדם לעבור, לפני שיהיה לאדם?
על כמה רוחות על השחף לגבור
לפני שיצלח את הים?
וכמה פגזים עוד ייפלו בלילות
לפני שישקוט העולם?

רבות השאלות. תשובה קשה לתת.
הינה, עם הרוח היא נישאת.

כן, כמה שנים יעמוד עוד ההר
לפני שיכסנו הים?
עוד כמה דורות יסבלו סבל מר
לפני שתבוא חירותם?
וכמה ראשים עוד הצידה יופנו
מכל הקורה מסביבם?

רבות השאלות. תשובה קשה לתת.
הינה, עם הרוח היא נישאת.

כמה פעמים ראש נרים פה לפני
שבכחול השמיים נבחין?
לכמה אוזניים זקוקים אנו כדי
לשמוע בכיים של בוכים?
כמה פעמים יש למות כדי לתפוס
שרבים פה מדי ההולכים?

רבות השאלות. תשובה קשה לתת.
הינה, עם הרוח היא נישאת.

 

להאזנה

מדברים על זה

  • על מה השיר מוחה? הדגימו את תשובתכם בשורות מהשיר.
  • האם ניתנות תשובות לשאלות בשיר? הסבירו את הפזמון.
  • האם אפשר לענות על השאלות שבשיר? בחרו שאלה אחת מהשיר, והסבירו באמצעותה את תשובתכם.
  • מה כוחה של מחאה באמצעות שיר לעומת מחאה באמצעות הפגנה?

 

משימה: חפשו באינטרנט שיר מחאה ישראלי, ובדקו לאיזו מחאה או בעקבות איזו מחאה הוא נכתב.

אומנות המחאה עוסקת בנושאים אקטואליים (חברתיים, סביבתיים, מגדריים ועוד) שמעניינים את האומנים.

 

הציגו לתלמידים שלוש יצירות מחאה בנושאים שונים:

 

“גרניקה” של פבלו פיקסו, 1937 – ציור מחאה על מלחמות שצויר בעקבות ההפצצה של הנאצים על העיר גרניקה בספרד. להרחבה למורה: סרטון TED על הציור “גרניקה” וסמליו.

“שרה” של ג’נט שפנר – ציור מחאה פמיניסטי בסדרת ציורים של שפנר שמציבה במרכז הבמה נשים שמקומן בתורה אינו מובלט דיו לדעתה. ראו הסבר נוסף בדף היצירה.

פסל כדור ים של טל טנא צ’צ’קס – מחאה סביבתית על הזלזול של אנשים בישראל בסביבה ובנוף.

 

מדברים על זה

  • פיקסו צייר את הציור גרניקה כדי לבטא את זוועות המלחמה. באילו אמצעים וסמלים השתמש האומן כדי להעביר את המסר? האם לדעתכם הוא הצליח בכך? הסבירו.
  • בסיפור הבשורה על לידת יצחק, המלאכים שואלים את אברהם: “אַיֵּה שָׂרָה אִשְׁתֶּךָ?” והוא עונה להם: “הִנֵּה בָאֹהֶל” (בראשית יח, ט). אברהם והמלאכים במרכז הסצנה, ואילו שרה יושבת באוהל ומשם שומעת את שיחתם. כיצד יצירתה של שפנר מבטאת מחאה על מקומה של שרה בסיפור? מה היא רוצה להגיד בכך בכלל על מקומן של נשים בעולם?
  • פסל כדור הים עשוי מפסולת שנאספה בחופי ישראל והוצב בחוף בתל אביב. במה הצבתו במקום זה תורמת למסר שרצתה צ’צ’קס לבטא?
  • היצירות נעשו במחאה בנושאים שונים וכדי להשפיע על קהל הצופים. האם לדעתכם בכוחה של יצירת אומנות להשפיע על אנשים, על התנהגותם ועל דעותיהם? כיצד?
  • יש שטוענים שהשימוש באומנות למחאה פוגע באומנות עצמה. נסו להסביר עמדה זו, והביעו את דעתכם עליה.

הסופר וחתן פרס נובל אלי ויזל כתב רבות על חייו בשואה. הוא סיפר את הסיפור שלפניכם המציג סיבה אחרת למחאה על העוולות בעולם.

 

צדיק הגיע לסדום, נחוש בדעתו להציל את תושביה מחטא ומעונש.

לילה ויום הסתובב ברחובות ובשווקים וזעק נגד רדיפת בצע, גנֵבה, שקר ואדישות.

בתחילה, הקשיבו לו האנשים וחייכו חיוך אירוני. ואז חדלו להקשיב, הוא אפילו לא שִׁעשע אותם. הרוצחים המשיכו לרצוח והנבונים שמרו על שתיקתם, כאילו לא היה צדיק בקרבם.

יום אחד ניגש אל הצדיק ילד שחמל עליו ואמר לו: “זר מסכן, אתה צועק, אתה מתאמץ בגוף ובנפש, האם אינך רואה שמאמציך חסרי תקווה?”

“כן, אני רואה”, השיב הצדיק.

“אם כן, מדוע אתה ממשיך?” שאל הילד.

“אסביר לך”, אמר הצדיק, “תחילה חשבתי שאוכל לשנות את האדם,

היום אני יודע שזה בלתי אפשרי. ואם אני עדיין זועק, אני עושה זאת כדי שהאדם לא ישנה אותי”.

אלי ויזל, מתוך Howard Schwartz, ed., Gates to the New City, Avon Books, New York, 1983, p. 23

 

מדברים על זה

  • מדוע זעק האיש בתחילה, ומדוע זעק בסופו של הסיפור?
  • כיצד מחאתו של האיש יכולה להגן עליו מההשפעה הרעה של הסביבה?
  • האם לדעתכם חששו של האיש שהסביבה תשפיע עליו לרעה מוצדק? אם האדם ישר והגון בתוכו, האם באמת בכוחה של הסביבה לשנות את מידותיו? הסבירו.
  • באילו עוד דרכים אדם יכול לשמור על מידותיו בְּמָקום שההתנהגות כלל האנשים בו אינה מוסרית לדעתו?
  • האם לדעתכם ייאושו של האיש מהאפשרות לשנות את העולם מוצדק? למה?

 

משימה: אילו הייתם נפגשים עם הצדיק מהסיפור, מה הייתם אומרים לו? (שני תלמידים יוכלו להמחיז את השיחה בכיתה.)

גרטה ת’ונברג היא פעילת אקלים משוודיה. כשהייתה בת שמונה גילתה מידע על משבר האקלים והתעוררה בה חרדה. את הקושי הנפשי שלה היא ניתבה בגיל חמש עשרה למחאת שביתה מבית הספר, בדרישה מממשלת שוודיה לפעול בעניין. בני נוער וילדים משוודיה הצטרפו למחאה, ועוד שביתות ילדים הוכרזו ברחבי העולם בעקבותיה. כיום היא אחד הקולות המוכרים בעולם בתחום ונחשבת נציגת קול העתיד בכל הקשור למאבק במשבר האקלים.

 

הציגו את הסרטון “בת 15 נגד העולם”: גרטה ת’ונברג בריאיון ל”כאן חדשות”

 

מדברים על זה

  • הנערה בסרטון מוחה על כך שהמדינה שלה מזניחה את הטיפול במשבר האקלים. מה אתם יודעים על משבר האקלים? אילו תחושות הנושא מעורר בכם? מה לדעתכם עורר את גרטה למחות בנושא?
  • גרטה מספרת שבהתחלה היא הפגינה לבד, ולאט-לאט הצטרפו אליה עוד אנשים וילדים. מה ניתן ללמוד מכך? האם הייתם יוצאים למחות לבדכם על נושא שחשוב לכם? למה?
  • בעקבות מחאתה של גרטה קמו ילדים ובני נוער מכל העולם ומחו על הזנחת הטיפול במשבר האקלים. האם לדעתכם מחאות והפגנות הן מעניינם של ילדים או שרק מבוגרים אמורים למחות? למה?
  • אילו נושאים חשובים לכם והייתם יוצאים למחות למענם? אם השתתפתם במחאה, ספרו על כך.

 

משימה: חפשו מידע במרשתת על עוד מחאות ילדים, קראו על כך וספרו לכיתה מה למדתם.

קרח ועדתו, שכמו משה ואהרן היו משבט לוי, מוחים נגד מנהיגותם של משה ואהרן בטענה שהם מתנשאים על העם. על כך משיב משה:

 

וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל קֹרַח שִׁמְעוּ נָא בְּנֵי לֵוִי

הַמְעַט מִכֶּם כִּי הִבְדִּיל אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל אֶתְכֶם מֵעֲדַת יִשְׂרָאֵל

לְהַקְרִיב אֶתְכֶם אֵלָיו לַעֲבֹד אֶת עֲבֹדַת מִשְׁכַּן ה’ וְלַעֲמֹד לִפְנֵי הָעֵדָה לְשָׁרְתָם.

וַיַּקְרֵב אֹתְךָ וְאֶת כָּל אַחֶיךָ בְנֵי לֵוִי אִתָּךְ וּבִקַּשְׁתֶּם גַּם כְּהֻנָּה.

במדבר טז, ח-י

 

פירושי מילים

הַמְעַט מִכֶּם – האם זה מעט בעיניכם?

 

מדברים על זה

  • בעקבות מה אומר משה את הדברים האלה לקרח?
  • תפקידו של כלל שבט לוי היה לעבוד במשכן. במה תפקיד זה שונה מתפקיד ההנהגה שהיה שייך למשה ואהרן בלבד?
  • האם לדעתכם הטיעון של משה נגד דרישתו של קרח נכון? הסבירו.
  • למה לדעתכם לא הסתפק קרח בתפקיד של שבט לוי ורצה גם להיות מנהיג? למה אנשים רוצים להנהיג? מה מושך בזה? האם זה מושך גם אתכם?

 

רבן גמליאל היה חכם גדול ושימש נשיא הסנהדרין. בשל ריב בינו ובין רבי יהושע, החליטו החכמים להורידו מתפקידו. במקומו הם ביקשו למנות את רבי אלעזר בן עזריה שאומנם היה צעיר, אך היה מלומד ובעל ייחוס. רבי אלעזר בן עזריה התלבט:

 

בָּאוּ וְאָמְרוּ לְרַבִּי אֶלְעָזָר בֶּן עֲזַרְיָה: נוֹחַ לְךָ שֶׁתִּהְיֶה רֹאשׁ יְשִׁיבָה?

אָמַר לָהֶם: אֵלֵךְ וְאֶתְיַעֵץ בִּבְנֵי בֵּיתִי.

הָלַךְ וְהִתְיַעֵץ בְּאִשְׁתּוֹ.

אָמְרָה לוֹ: שֶׁמָּא יַעֲבִירוּךָ מֵהַתַּפְקִיד כְּמוֹ שֶׁהוֹרִידוּ אֶת רַבָּן גַּמְלִיאֵל?

אָמַר לָהּ: הַבְּרִיּוֹת אוֹמְרִים: יִשְׁתַּמֵּשׁ אָדָם בְּכוֹס שֶׁל זְכוּכִית יְקָרָה יוֹם אֶחָד – גַּם אִם לְמָחָר תִּשָּׁבֵר. כְּדַאי לִי לִהְיוֹת מַנְהִיג גַּם אִם זֶה לִזְמַן קָצָר.

אָמְרָה לוֹ: הֲרֵי אֵין לְךָ שֵׂיבָה, אֵין אַתָּה נִרְאֶה כְּמוֹ נָשִׂיא.

אוֹתוֹ הַיּוֹם בֶּן שְׁמוֹנֶה עֶשְׂרֵה שָׁנָה הָיָה – נַעֲשָׂה לוֹ נֵס וְצָמְחוּ לוֹ שְׁמוֹנֶה עֶשְׂרֵה שׁוּרוֹת שֶׁל שֵׂיבָה.

על פי תלמוד בבלי, מסכת ברכות, דף כז, עמוד ב–דף כח, עמוד א

 

מדברים על זה

  • החכמים מציעים לרבי אלעזר לשמש נשיא הסנהדרין. כיצד הוא מגיב? למה לדעתכם הוא הזדקק לעצה כדי להחליט?
  • על פי השיחה של רבי אלעזר ואשתו, מה הייתה עמדתה בעניין ההצעה, ומה היה רצונו האמיתי של רבי אלעזר? כיצד אתם יודעים זאת?
  • מהם הטיעונים של אשתו של רבי אלעזר נגד מינויו לנשיא? מהן התשובות של רבי אלעזר על טיעוניה?
  • האם לדעתכם יש טעם להיות מנהיג אפילו לזמן קצר כפי שאומר רבי אלעזר? הביאו טיעונים בעד דעתו ונגדה.
  • הנס שמתרחש לרבי אלעזר גורם לו להיראות מבוגר מגילו. למה לדעתכם חשבה אשתו של רבי אלעזר שמנהיג צריך להיראות זקן? מה אתם חושבים על כך? הסבירו.

 

מלאלה יוספזאי (ילידת 1997) היא פעילה למען זכויות נשים וילדות בפקיסטן והתנגדה לאיסור הטליבאן על נשים וילדות לרכוש השכלה. היא התפרסמה בעולם בזכות דעותיה ופעילותה כבר כשהייתה ילדה. כשהייתה בת ארבע עשרה, ירה בה לוחם טליבאן, ועל אף מצבה הקשה, היא הצליחה להתאושש.

בשנת 2014 זכתה בפרס נובל לשלום, הזוכה הצעירה ביותר בפרס עד היום.

 

כתבה על הסרט “הוא קרא לי מלאלה”. בתחילת הסרט מתוארת אגדה על נערה לוחמת שמלאלה יוספזאי נקראת על שמה.

 

מדברים על זה

  • מהו הדמיון בין האגדה על הילדה מלאלה ובין מלאלה יוספזאי?
  • בפתיח הכתבה מלאלה אומרת: “יש רגע שבו צריך לבחור – האם לשתוק או להתנגד”. למה היא מתכוונת? מה בחרה מלאלה לעשות? למה היא בחרה כך?
  • בשל ההתנגדות של מלאלה לאיסור על בנות ללמוד, ירה בה לוחם טליבאן. האם לדעתכם הבחירה שלה להתנגד הייתה נכונה על אף המחיר שבבחירה זו? למה?
  • האם לדעתכם מלאלה היא מנהיגה? הסבירו.
  • מה לדעתכם מניע אנשים לצאת מאזור הנוחות שלהם ולפעול למען העם שלהם או החברה שלהם ולמען עקרונות שהם מאמינים בהם? האם כל אדם יכול לנהוג כמו מלאלה? האם אתם הייתם יכולים לנהוג כמוה? למה?

 

משתגע כבר מלך להיות

מתוך הסרט “מלך האריות”

מילים: טים רייס

לחן: אלטון ג’ון

תרגום: שפרירה זכאי

 

כשאמלוך אביס את יריביי במלחמות

(הו, איזה מלך של חיות, כמעט בלי שערות.)

כולם לי ירחשו כבוד,

אהיה מורם מעם.

אני כבר מתאמן כיצד

לשאוג בקול נזעם

(בבקשה, השתדל שלא לעשות שטויות.)

 

משתגע כבר מלך להיות

(יש לך עוד דרך ארוכה, אדוני, אז תקשיב לי.)

איש אז לא יאמר לי (התכוונתי לומר ש…)

מה ולא מותר לי (רציתי רק לומר…)

רק לשם ללכת (תראה, אתה לא תופס ש…)

לקום ולא לשבת. (תקשיב רגע!)

 

חופשי לרוץ לאן שארצה (טוב, זה לא בא בחשבון.)

ואיש עליי את פיו לא יפצה.

 

(אני חושב שלא יזיק אם ננהל שיחה.)

מלכים לא מקבלים עצות מעבד שכמותך

(אם המלוכה התדרדרה, אני פורש מייד!

מהשירות, מאפריקה אשקיף לי מהצד,

הילד מתפרע בלי גבולות.)

משתגע כבר מלך להיות.

 

אם תביטו שמאלה

או תפנו ימינה

תמיד אני אהיה שם

גבוה מעל כולם.

(עוד לא!)

 

נשיר לסימבה בקולי קולות

מההרים ועד הגאיות

כי לשלטון מתאים הוא לעלות

משתגע כבר מלך להיות

משתגע כבר מלך להיות

משתגע כבר מ… לך להיות…

 

להאזנה

 

מדברים על זה

  • מה היתרונות במלוכה שסימבה מונה? הציעו עוד יתרונות שאינם בשיר.
  • אילו חסרונות או אתגרים יש בתפקיד ההנהגה?
  • למה לדעתכם יש אנשים שרוצים להיות מנהיגים?
  • האם אתם אוהבים להנהיג או לא? הסבירו.
  • הסיבות של סימבה להיות מלך הן אנוכיות וממוקדות בצרכיו. מה דעתכם על כך? מה לדעתכם צריכות להיות הסיבות של אדם כלשהו להנהיג?

 

איך מחליטים במי לבחור?

בכיתה ה4 הודיעה המורה שיוקם ועד כיתה, והוא יהיה מופקד על ארגון אירועי כיתה, שמירת הניקיון בכיתה, יצירת פינות חדשות בכיתה והגשת פניות ובקשות להנהלת בית הספר מטעם הכיתה. חברי הוועד ייבחרו בהצבעה בשבוע הבא, וכולם רשאים להגיש את מועמדותם.

בדרך הביתה בסוף היום שוחחו עלמה וירין על הבחירות. ירין אמר שהוא יבחר בג’ניה לוועד כי הוא גם ראש נבחרת הכדורגל וזה אומר שהוא יודע להנהיג. עלמה אמרה שג’ניה מתעניין רק בכדורגל וצריך לבחור מישהי שאכפת לה בכלל ממה שקורה בכיתה, ולכן היא תבחר בלוסי – היא תמיד מאוד מעורבת במה שקורה בכיתה, ויש לה דעות על הכול. ירין אמר שבמנהיג הכריזמה חשובה יותר מאכפתיות ולכן ג’ניה עדיף. עלמה אמרה שהכריזמה חשובה, אבל היצירתיות חשובה הרבה יותר, וללוסי יהיו הרבה רעיונות טובים לכיתה.

מדברים על זה

  • מהן התכונות של מנהיגים לפי דעתם של עלמה וירין? אילו עוד תכונות חשוב שיהיו למנהיג?
  • מה דעתכם על התכונות שחשובות לעלמה וירין? עם מי מהם אתם מסכימים? למה?
  • האם לדעתכם מנהיג יכול להיות גם תלמיד שקט שאינו בולט בכיתה? הסבירו.
  • יש ילדים שתמיד יציעו את עצמם כשמחפשים מנהיג, יש שיסכימו אם יפנו אליהם, ויש שלא ירצו להנהיג כלל. איך אתם נוהגים? למה? האם מי שאינו מציע את עצמו להיות מנהיג בהכרח גם אינו מתאים להיות מנהיג? כיצד נגלה ונבחר מנהיגים טובים שאינם מציעים את עצמם?

 

בבסיס מחאתו של קרח על הנהגתו של משה עומדת מחלוקת – מי ראוי להנהיג?

זו הטענה של קרח ועדתו:

 

וַיָּקֻמוּ לִפְנֵי מֹשֶׁה וַאֲנָשִׁים מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל חֲמִשִּׁים וּמָאתָים נְשִׂיאֵי עֵדָה […].

וַיִּקָּהֲלוּ עַל מֹשֶׁה וְעַל אַהֲרֹן וַיֹּאמְרוּ אֲלֵהֶם

רַב לָכֶם כִּי כָל הָעֵדָה כֻּלָּם קְדֹשִׁים וּבְתוֹכָם ה’ וּמַדּוּעַ תִּתְנַשְּׂאוּ עַל קְהַל ה’.

במדבר טז, ב-ג

 

פירושי מילים

רַב לָכֶם – די לכם

תִּתְנַשְּׂאוּ – תתגאו

 

ולעומתם טענתו של משה:

 

וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל קֹרַח שִׁמְעוּ נָא בְּנֵי לֵוִי.

הַמְעַט מִכֶּם כִּי הִבְדִּיל אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל אֶתְכֶם מֵעֲדַת יִשְׂרָאֵל

לְהַקְרִיב אֶתְכֶם אֵלָיו לַעֲבֹד אֶת עֲבֹדַת מִשְׁכַּן ה’ וְלַעֲמֹד לִפְנֵי הָעֵדָה לְשָׁרְתָם.

וַיַּקְרֵב אֹתְךָ וְאֶת כָּל אַחֶיךָ בְנֵי לֵוִי אִתָּךְ וּבִקַּשְׁתֶּם גַּם כְּהֻנָּה.

לָכֵן אַתָּה וְכָל עֲדָתְךָ הַנֹּעָדִים עַל ה’ וְאַהֲרֹן מַה הוּא כִּי תַלִּינוּ עָלָיו.

במדבר טז, ח-יא

 

פירושי מילים

הַמְעַט מִכֶּם – האם זה מעט בעיניכם?

 

מדברים על זה

  • על מה חולקים קרח ומשה? האם עצם המחלוקת ראויה? הסבירו.
  • באיזו דרך קרח בוחר לחלוק על משה? מה דעתכם על דרך זו? באילו עוד דרכים ניתן לבטא מחלוקת על השלטון?
  • כיצד משה מגיב על הטענות נגדו ועל המחלוקת? האם לדעתכם פעל נכון? למה?
  • בשלטון דמוקרטי שמורה לאזרחים הזכות להפגין או למחות נגד השלטון. למה לדעתכם יש צורך בזכות כזו?
  • באילו תחומים עוד יש מחלוקות? מהם ההבדלים בין מחלוקת בעניינים ציבוריים ובין מחלוקת בעניינים אישיים – הן באופן ניהול המחלוקת הן בדרך פתרונה?

 

בית הלל ובית שמאי היו שתי קבוצות של תלמידי חכמים שהחזיקו בגישה שונה בהלכה והרבו להתווכח. החכמים השוו את המחלוקת שלהם למחלוקת של קרח ועדתו.

 

כָּל מַחֲלֹקֶת‏ שֶׁהִיא לְשֵׁם שָׁמַיִם, סוֹפָהּ לְהִתְקַיֵּם,

וְשֶׁאֵינָה לְשֵׁם שָׁמַיִם, אֵין סוֹפָהּ לְהִתְקַיֵּם.

אֵיזוֹ הִיא מַחֲלֹקֶת שֶׁהִיא לְשֵׁם שָׁמַיִם, זוֹ מַחֲלֹקֶת הִלֵּל וְשַׁמַּאי.

וְשֶׁאֵינָהּ לְשֵׁם שָׁמַיִם, זוֹ מַחֲלֹקֶת קֹרַח וְכָל עֲדָתוֹ.

משנה, מסכת אבות, פרק ה, משנה יז

 

פירושי מילים

לְשֵׁם שָׁמַיִם – לשם מטרה נעלה

סוֹפָהּ לְהִתְקַיֵּם – הדעות הנאמרות במחלוקת ימשיכו להישמע ולהתקבל

 

 

מדברים על זה

  • הסבירו במילים שלכם: מהי מחלוקת, ומהי מחלוקת לשם שמיים? במה לדעתכם מחלוקת לשם שמיים שונה ממחלוקות אחרות? מה הופך מחלוקת למחלוקת לשם שמיים? (חשבו על מטרת המחלוקת ועל דרך המחלוקת.)
  • מה הייתה מטרת המחלוקת של קרח ועדתו? מה הם רצו להשיג בה? מה לדעתכם מטרת המחלוקת בין בית הלל ובית שמאי?
  • בית הלל ובית שמאי היו שתי קבוצות חכמים שנהגו לחלוק זו על זו בענייני הלכה רבים. מה לדעתכם יכול לגרום לאנשים לחלוק זה על זה בהתמדה? האם אתם מכירים מצבים שבהם אנשים חולקים זה על זה כמעט בכל תחום? אילו דברים לדעתכם עומדים בבסיס מחלוקת כזאת?
  • מה דעתכם על מחלוקות? האם אתם ממהרים להתווכח או מנסים להימנע מוויכוחים ומחלוקות? מה החיסרון של מחלוקת ומתי היא מועילה? תנו דוגמאות.
  • מה ניתן ללמוד על היחס של היהדות למחלוקת מהעובדה שהמסורת היהודית רוויה במחלוקות ובדעות של פרשנים ואנשי הלכה הסותרות זו את זו?

השוני שבין בני האדם אינו רעה חולפת, אלא מקור ברכה:

אנחנו שונים זה מזה לא מפני שאחדים מאתנו עדיין אינם רואים את האור,

אלא מפני שיש בעולם אורות ולא אור: אמונות ודעות ולא אמונה ודעה.

עמוס עוז, “עגלה מלאה ועגלה ריקה – הרהורים על תרבות ישראל”, יהדות חופשית 11–12 (אוקטובר 1997)

 

מדברים על זה

  • חכמים אמרו: “כשם שאין פרצופיהם [של בני האדם] שווים זה לזה, כך אין דעותיהם שוות זה לזה” (על פי מדרש תנחומא, פרשת פנחס, סימן ט).
    במה דומים דברי עמוס עוז לדברי החכמים? מה עוז מוסיף על דבריהם?
  • עוז משתמש בביטוי “לראות את האור”. מה רוצים לומר כשמשתמשים בביטוי זה?
    מה עוז מבקש לומר על התפיסה שלפיה הסיבה להבדל בין אנשים היא שיש אנשים שראו את האור ויש שלא ראו את האור?
  • מהי הברכה בריבוי דעות? אילו קשיים מתעוררים מריבוי דעות? כיצד ניתן ליהנות מהברכה ולהתגבר על הקושי?
  • כיצד אתם מרגישים כשמישהו מביע דעה שונה משלכם? האם תבקשו להכיר בכוונה דעות שונות או שתעדיפו לשמוע מאחרים דעות שמחזקות את דעתכם? למה?
  • הרשתות החברתיות מפגישות אותנו בעיקר עם אנשים שדומים לנו ושדעותיהם דומות לדעותינו. איך נוכל להכיר דעות אחרות?

לבוגרים

 

שירת הסטיקר

מילים: דויד גרוסמן

לחן: אמיר בן עמי, גיא מר, דודוש קלמס, יאיא כהן אהרונוב, משה אסרף, שאנן סטריט ושלומי אלון

 

דור שלם דורש שלום

תנו לצה”ל לנצח

עם חזק עושה שלום

תנו לצה”ל לכסח

אין שלום עם ערבים

אל תיתנו להם רובים

קרבי זה הכי אחי

גיוס לכולם, פְּטוֹר לכולם

אין שום ייאוש בעולם

יש”ע זה כאן

נ נח נחמן מאומן

No Fear, משיח בעיר

אין ערבים אין פיגועים

בג”ץ מְסַכֵּן יהודים

העָם עִם הגולן

העָם עִם הטרנספר

טסט בְּיַרכא

חבר, אתה חסר

הקדוש ברוך הוא, אנחנו בוחרים בך

בחירה ישירה זה רע

הקדוש ברוך הוא, אנחנו קנאים לך

ימותו הקנאים.

 

כמה רוע אפשר לבלוע

אבא תרחם, אבא תרחם

קוראים לי נחמן ואני מגמגם

כמה רוע אפשר לבלוע

אבא תרחם, אבא תרחם

ברוך השם אני נושם

ולכן…

 

מדינת הלָכָה – הלְכה המדינה

מי שנולד הרוויח

יחי המלך המשיח

יש לי ביטחון בשלום של שרון

חברון מאז ולתמיד

ומי שלא נולד הפסיד

חברון אבות

שלום טרנספר

כהנא צדק

CNN משקר

צריך מנהיג חזק

סחתֵין על השלום, תודה על הביטחון

אין לנו ילדים למלחמות מיותרות

השמאל עוזר לערבים

ביבי טוב ליהודים

פושעי אוסלו לדין

אנחנו כאן, הם שם

אחים לא מפקירים

עקירת יישובים מְפַלגת את העם

מוות לבוגדים

תנו לַחַיּוֹת לִחְיוֹת

מוות לערכים.

 

כמה רוע אפשר לבלוע…

 

לחסל, להרוג, לגרש, להגלות

להדביר, להסגיר, עונש מוות, No fear

להשמיד, להכחיד, למגר, לבער

הכול בגללך, חבר.

 

 

להאזנה לשיר ששרים “הדג נחש” ואהובה עוזרי

כתבה שמציגה כמה מהסטיקרים הנראים גם בסוף הקליפ של השיר

האזינו להסבר על הרקע לשיר ולהתלבטויות שעלו בכתיבתו בפודקסט “שיר אחד”

 

מדברים על זה

  • השיר שירת הסטיקר בנוי מסיסמאות של סטיקרים שיצאו לפני רצח רבין ואחריו. אילו סיסמאות בשיר משקפות את המחלוקות שרווחו בימים ההם במדינה? האם מחלוקות אלו שונות מהמחלוקות כיום?
  • למה לדעתכם נעשה בשיר שימוש בסטיקרים כדי לשקף את המחלוקות בחברה הישראלית?
  • אנשים משתמשים לעיתים בסטיקרים, בסיכות עם סיסמאות, בחולצות עם כיתוב, בתמונת קאבר או בפרופיל ברשת חברתית כדי להראות לאחרים את הדעות שלהם. למה לדעתכם הם עושים זאת? למה הם רוצים שאנשים אחרים (ואפילו זרים) יכירו את את דעותיהם? את מה זה משרת?
  • הלחן של שירת הסטיקר הוא לחן של שיר ראפ קליל, אך תוכן השיר קשה. למה לדעתכם נעשה חיבור כזה בין המנגינה למילים? מה רצו היוצרים לומר בכך?
  • בסוף הקליפ חברי הלהקה מדביקים סטיקרים על מראה, עד שלא ניתן לראות דבר מלבד סטיקרים. מה לדעתכם האמירה בכך? כיצד היא משתלבת עם האמירה בשיר?

 

משימה: חפשו סטיקרים וכדומה (כמו ממים ושלטי מחאה) שמשתמשים בהם היום, וצרו מהם מיצג או כתבו שיר או סיפור ממילות הסטיקרים.

יֵשׁ לִי חָבֵר,

קוֹרְאִים לוֹ אֵלִי,

שֶׁבְּכָל הַדְּבָרִים

הוּא נוֹרָא דּוֹמֶה לִי.

 

כְּשֶׁאֲנִי רוֹצֶה דַּוְקָא בְּג’וּלִים

גַּם הוּא בָּא לְשַׂחֵק;

כְּשֶׁהוּא רוֹצֶה לְטַיֵּל –

גַּם לִי מִתְחַשֵּׁק.

 

כְּשֶׁהוּא עָצוּב אוֹ שָׂמֵחַ –

תֵּכֶף גַּם אֲנִי

וְתָמִיד אֲנַחְנוּ בְּשֹׁלֶם

וְאֵין בִּכְלָל עִנְיָנִים.

 

כָּל כָּךְ אֲנַחְנוּ דּוֹמִים, אֲנִי וְאֵלִי,

אֶחָד לַשֵּׁנִי,

עַד שֶׁלִּפְעָמִים נִדְמֶה לִי

שֶׁהוּא – זֶה אֲנִי.

 

יֵש לִי חָבֵר אַחֵר,

קוֹרְאִים לוֹ אֲדָר,

שֶׁהוּא וַאֲנִי

לֹא מַסְכִּימִים בְּשׁוּם דָּבָר.

 

אִם אֲנִי רוֹצֶה שֶׁקֶט –

הוּא תֵּכֶף צוֹרֵחַ;

אִם אֲנִי אוֹמֵר מַשֶּׁהוּ –

הוּא מִיָּד מִתְוַכֵּחַ.

 

תָּמִיד הוּא אוֹהֵב

דְּבָרִים שֶׁאֲנִי שׂוֹנֵא,

בְּקִצּוּר, לִשְׁנֵינוּ

יֵשׁ אֹפִי שׁוֹנֶה.

 

לִפְעָמִים זֶה מַרְגִּיז,

לִפְעָמִים זֶה מְעַצְבֵּן,

אֲבָל, בְּעֶצֶם –

זֶה הַרְבֵּה יוֹתֵר מְעַנְיֵן.

 

יהודה אטלס, הילדה שאני אוהב, חלונות, מטח, עם עובד ומשרד החינוך, 1993, עמ’ 83

מדברים על זה

  • מה הבדל בין החברות של הילד הדובר עם אלי ובין החברות שלו עם אדר? מה היתרון של החברות עם כל אחד מהם?
  • אילו יתרונות אתם מוצאים בחברות עם ילדים שיש לכם מחלוקות איתם?
  • מה תעדיפו – קשר חברי עם מישהו כמו אלי (הדומה) או כמו אדר (השונה)? למה?
  • מה ניתן ללמוד מהשיר על היכולת שלנו להסתדר עם מישהו שחושב אחרת מאיתנו בהרבה דברים ואפילו להיות חברים שלו? האם גם לכם יש חברים או אחים כאלה? אם כן, מה אתם עושים כדי להסתדר?
  • לא להסכים עם מישהו אין פירושו שחייבים לריב איתו. איך לדעתכם אפשר לחלוק ולא להסכים בלי לריב? הציעו עצות.

מנהיגות – מלך התנועות

הפרשה עוסקת בנושא המנהיגות: קרח מערער על מנהיגותו של משה ובעקבות זאת נבחנת השאלה למי המנהיגות. שחקו עם התלמידים “מלך התנועות” – תלמיד אחד ייצא מהכיתה או יכסה את עיניו, ואתם תבחרו תלמיד שיהיה מלך התנועות. התלמיד שיצא יחזור לכיתה. התלמידים יעמדו במעגל, מלך התנועות יעשה תנועות, והתלמידים האחרים יחקו אותו. התלמידים לא יסתכלו עליו במבט ישיר כדי שלא לגלות מיהו מלך התנועות. על התלמיד שיצא מהכיתה לגלות מיהו מלך התנועות. קשרו את המשחק לפרשה ושאלו כיצד מזהים מנהיג.

 

מחאה – הכנת שלטים 

קרח ועדתו מוחים על מנהיגותם של משה ואהרן. הם מתאספים ומעלים את הטענות שלהם מול משה ואהרן. שאלו את התלמידים אילו דרכי מחאה הם מכירים. הסבירו על הפגנות – צורת מחאה דמוקרטית: המוחים מבטאים את טענותיהם בקריאות, בשלטים ולעיתים במיצגים. בקשו מהתלמידים לחשוב על נושא למחאה בבית הספר. המחאה יכולה להיות הומוריסטית, למשל למען שינוי השם “ארוחת עשר” לשם אחר, או על עניין אמיתי שחשוב לילדים ומטריד אותם, למשל נגישות לנכים בבית הספר. לאחר בחירת נושא המחאה יכינו התלמידים שלטים להפגנה. הציגו את השלטים ודונו בשאלה אם כל שלט שהוא או כל אמירה שהיא ראויים במחאה. תוכלו גם לקיים את ההפגנה בחצר בית הספר באחת ההפסקות.

אתר פרשת השבוע הופק בתמיכתם הנדיבה של הלמוט ואווה ווליש, הלנדייל, פלורידה