“ההנחה שלוח השנה היהודי, שבתותיו, חגיו ומועדיו, הוא הביטוי המגובש ביותר של השקפת עולם יהודית, ושאין דרך חינוכית מתאימה יותר להכיר את היהדות כמורשת חיה מלימוד וחיווי של החגים – הנחות אלה ידועות ומקובלות בישראל מימים ימימה. הרי חגים ומועדים מעיקרם הם ‘מוסדות’ המיועדים לחינוך.” אליעזר שביד

תל”י מציעה מגוון פעילויות חוויה ורוח המאפשרות לתלמידים ולתלמידות לבטא את עצמם ביצירה, במשחק ובשיר.
הפעילויות נעות סביב מעגל השנה ומעגל החיים ומשמשות השלמה, העמקה והעצמה של המועדים, החגים והאירועים המצוינים בבתי הספר הממלכתיים בארץ.
לעשייה שלנו שותפים מדריכים, מדריכות ואנשי רוח ממגוון אנושי וזהותי, הרואים בהתחדשות היהודית מנוף לעשייה חברתית־ערכית.

תל”י מציעה ליווי פדגוגי לשילוב הפעילויות החד־פעמיות במהלכים החינוכיים והפדגוגיים, שמוביל הצוות החינוכי במהלך השנה. בית ספר שיבקש ליווי פדגוגי, יקבל הנחה בעלות הפעילות.

סדנא בנושא כתיבת סת”ם
א’-ב’, ו’
שעה וחצי
כיתתי
המשתתפים ייחשפו לציוד ולאביזרים המשמשים את כותבי הסת”ם: קלף, קולמוס, דיו, ולתוצרים: מזוזות, בתי תפילין, מגילות. כמו כן, ייפגשו עם סופר סת”ם וישמעו על עבודתו ועל ייחודיותן של אותיות הסת”ם. התלמידים והתלמידות יחוו חוויה ייחודית ויתנסו בכתיבת סת”ם.


סדנת היכרות עם ספר תורה
א׳-ו׳
שעה וחצי
כיתתי
סדנה חווייתית של היכרות בלתי אמצעית עם ספר תורה ועם האביזרים הנלווים אליו. המשתתפים ילמדו על דרך כתיבתו של ספר תורה, על מנהגים של עדות שונות ועל תוכנו ומשמעותו. אם מתאפשר, ניתן לקיים את הסדנה בבית כנסת באזור בית הספר.
באמצעות המפגש הקרוב עם ספר תורה, נעסוק בנושא של חיבור למורשת ולמסורת. 


שירה ופיוט בשפת הסימנים במגוון נושאים: שבת, ברכות ותפילה, חגי תשרי, פסח, שבועות
א׳-ו׳, חט”ב, תיכון
שעה וחצי
כיתתי
סדנה חווייתית שנערכת בשפת הסימנים.
משתתפי הסדנה יתוודעו למאפיינים הייחודיים של שפת הסימנים בעברית, ירכשו מילים בסיסיות וייחשפו לעקרונות הבסיסיים של השפה. באמצעות לימוד שפת הסימנים נעסוק בנושא של היכרות וקבלת השונה והאחר, נתנסה ונתרגל וגם נשיר.
יש אפשרות להתאים לכל שכבת גיל תוכן קצת אחר וללמד שיר, פיוט או תפילה משלהם בשפת הסימנים.
ניתן לקיים טקס שכבתי או בית־ספרי, שבו כל כיתה מציגה את מה שלמדה בפני שאר בית הספר או בפני ההורים.


פרדוקס הסליחהלימוד בית־מדרשי לקראת ימים נוראים
ה׳-ו׳, חט”ב, תיכון
שעה וחצי
כיתתי
לימוד בית־מדרשי של מושג הסליחה והפרדוקס הגלום בה, דרך קריאה של מקורות מהתפילה, מהספרות הרבנית ומהשירה העברית. הסדנה תכלול לימוד בחברותות, דיון ושיח על דברים שאנחנו יכולים ללמוד מהמקורות על עצמנו וכן תרגיל בכתיבה אישית.
המשתתפים יתנסו בלימוד טקסטואלי בסגנון בית מדרשי ויעסקו בנושא של תשובה, סליחה וכפרה.


תשליך – תחזיק סדנת לימוד וכתיבה לקראת ראש השנה
ג׳-ד׳, ה׳-ו׳, חט”ב, תיכון
שעה וחצי
כיתתי
סדנת לימוד וכתיבה סביב הרעיון של “תשליך” פרידה והשלכה של דברים רעים שליוו אותנו במהלך השנה, וכן תהליך מקביל של “תחזיק” דברים שהם חלק מאיתנו או מחיינו שאנחנו רוצים לשמר ולהגביר את המודעות בנוגע אליהם. הסדנה כוללת לימוד מן המקורות של מנהג התשליך, ולאחר מכן טקס כתיבה והשלכה אישיים.
המשתתפים יתנסו בלימוד טקסטואלי בסגנון בית מדרשי ובמנהג התשליך. כמו כן, הפעילות תעסוק בערכים של התבוננות פנימית, תיקון עצמי והכרת הטוב.


המרוץ לנרות – פעילות תחנות לחג החנוכה
א׳-ו׳
שעה וחצי
שכבתי / דו־שכבתי
הפעילות מורכבת משלוש תחנות שמופעלות במקביל. בכל תחנה התלמידים חווים פעילות בסגנון ובנושא אחר: סיפור החג, ערכים מובילים, “הדלקת האור”, התייוונות והאם ואיך היא קשורה לימינו. יש אפשרות להוסיף זמן להרקדה, להדלקת נרות ולהזמנת הורים לסיכום הפעילות.
במרוץ לנרות התלמידים יחגגו את חג החנוכה בצורה חווייתית ומלמדת.


סדר ט”ו בשבט
א׳-ו׳
שעה וחצי
כיתתי / שכבתי
פעילות סביב שולחן “סדר” כפי שהנהיגו חכמי צפת במאה ה־16. על השולחן מכל טוב הארץ: פירות, תירוש וסמלים נוספים. נחווה יחד “סדר” שבמהלכו נשיר, נקרא ונאכל תוך כדי הפעלות וחידונים.


קריאת מגילת אסתר
א׳-ד׳
שעה וחצי
כיתתי / שכבתי
מפגש עם מגילת אסתר, שאותה נקרא בטעמים המסורתיים בצורה שמותאמת לגיל הרלוונטי. תוך כדי קריאת המגילה ישולבו שירים, משחקים וקטעי דרמה שייצרו חוויה מעניינת ומשעשעת.
המשתתפים ייחשפו באופן מעמיק וחווייתי לסיפור מגילת אסתר וחג הפורים.


מסתרי האלבום הנעול פעילות בסגנון חדר בריחה בנושא מגילת העצמאות
ה׳-ו׳
שעה וחצי
כיתתי
ערכת חידות בסגנון חדר בריחה, המבוססת כולה על מגילת העצמאות. הערכה מתאימה לסיכום לימוד הנושא בשיעורי תרבות יהודית־ישראלית או לקראת יום העצמאות. מדריכים של תל”י יפעילו את התלמידים והתלמידות וילוו אותם בפתרון החידות השונות שיובילו לפיצוח הקוד ולפתיחת האלבום הנעול.
המשתתפים ילמדו על מגילת העצמאות ועל הנושאים המופיעים בה באופן מעמיק וחווייתי.

“לקראת ט”ו בשבט הזמנו מתל”י את הפעילות ‘לעובדה ולשומרה’, שעוסקת בחיבור לטבע ושמירה על הסביבה מתוך מקורות היהדות. במהלך הפעילות כל כיתה עסקה בנושאים חשובים ואקטואליים כגון צרכנות נבונה, חיבור בין לוח השנה העברי לבין הטבע, שמירה על הסביבה ועוד. המדריכים הגיעו עם ציוד ומערכי שיעור מאורגנים ומסודרים, וניכר כי הם מקצועיים ורציניים. הילדים נהנו מהלמידה ומהפעילויות השונות, הפעילות היתה דינמית ומהנה, והחומרים היו מותאמים לילדים ולילדות”.

משה מאיר, רכז תרבות יהודית־ישראלית, תל”י צפרירים חדרה

לפרטים נוספים: מוריה moria@tali.org.il
להזמנה במערכת גפ”ן – 25183