מה בין הזהות האישית שלי לזהות היהודית ולזהות הישראלית שלי?
אילו דילמות ערכיות נובעות מהמפגש של התרבות היהודית עם החברה הישראלית בת זמננו?
ואיפה יהדות העולם בכל הסיפור?

סמינר “שאלה של זהות“‘, המיועד לכיתות י’-יא’, מציע מרחב מוגן לבירור סוגיות העומדות בבסיס הזהות האישית של כולנו והאופן שבו התרבות היהודית באה לידי ביטוי בזהות האישית של כל תלמיד ותלמידה. תוכני הסמינר יאפשרו לחקור את מקומה של התרבות היהודית בחברה הישראלית ויעמתו את התלמידים עם דילמות ערכיות של התנגשות בין אורח חיים חילוני, חופשי ודמוקרטי ובין מסורות יהודיות.


תהליך בניית זהות בכלל וזהות יהודית וישראלית בפרט הוא תהליך מורכב הנמשך לאורך כל החיים. בחרנו לבנות סמינר זהות יהודית וישראלית שיהיה בבחינת חוויית מפתח בתהליך הלמידה וההעמקה של תלמידי כיתות י׳-י״א כהכנה לקבלת תעודת הזהות.

הסמינר מהווה בסיס לעיסוק בשאלות הקשורות למהי התרבות היהודית עבור תלמידי ותלמידות החטיבה העליונה, ובאיזה אופן, אם בכלל, היהדות תופסת מקום בזהות האישית שלהם? הסמינר עוסק בשאלות הנובעות מהיותה של מדינת ישראל יהודית ודמוקרטית. התלמידים והתלמידות נפגשים עם קונפליקטים בחברה סביב נושאים אלו, ויחד בוחנים דרכי התמודדות שונות.

הסמינר משמש מרחב מאפשר, פתוח ומכוון, אך לא מתווה, וכן הוא משמש מקום לשיח פתוח ובטוח בין התלמידים והתלמידות לבין צוותי החינוך. הסמינר מזמין את משתתפיו לעסוק בסוגיות רלוונטיות, חושף לפניהם עולם ידע חדש ומעורר דיון בסוגיות הנוגעות לפיתוח תודעת זהות באופן כללי. כמו כן, הסמינר מחדד את החשיבות של בירור הזהות היהודית והישראלית, כמרכיב חשוב בזהותם של אזרחים בוגרים, פעילים ומשפיעים במדינת ישראל.

הסמינר מתקדם באמצעות הרחבת מעגלי הזהות: מהזהות האישית, דרך סוגיות חברתיות העולות מנקודות המפגש או ההתנגשות בין מרכיבים וערכים יהודיים וכלליים ביחידים ובחברה בישראל, ועד לשאלת מקומה של יהדות התפוצות בזהות של כל אחת ואחד ממשתתפי הסמינר.
באמצעות העשרת הידע נעמיק את השיח בינינו, נחזק את הקשר ואת האחריות האישית למרחב החברתי, ונעסוק בשאלה: “מי אני בתוך האנחנו?”
הסמינר ישמש קרש קפיצה להמשך עיסוק בנושא הזהות, שימשיך ללוות את המשתתפים בהמשך חייהם.

  • הסמינר חווייתי, ובו מגוון מתודות – משחקים, סקרים דיגיטליים, דילמות ועוד.
  • הסמינר חד יומי ומתקיים בקבוצות קטנות (עד חצי כיתה) בבית הספר.
  • הסמינר מועבר על ידי מדריכים מבית תל“י המומחים לקיום שיח ערכי משמעותי באופן חווייתי ומהנה.
  • התוכנית מציעה מערך שיעור מובנה, הכולל סיוע פדגוגי למחנכות, כהכנה לסמינר.


“הסמינר השתלב נהדר בתוכנית הלימודים שעוסקת במעגלי שייכות וזהות. יחידות הסמינר היו בעלות תכנים חשובים כמו זהות יהודית אישית, דילמות בחברה הישראלית והקשר והשייכות ליהדות התפוצות. הפעילות הועברה בצורה מתודית, מגוונת ומעוררת. משתתפי הסמינר חוו חוויה ייחודית ומלמדת. הרבה מפעילות הסמינר היתה בעלת אופי של דיון בקבוצות, והתלמידים והתלמידות השתתפו בשיח קשוב ומכבד, ופיתחו את היכולת לשמוע דעות שונות ולהביע את דעתם, וכן אימצו נקודות למחשבה שאינן פתורות. השיח היה כר פורה לדיונים שנמשכו לאחר מכן בכיתה לאורך תקופה ארוכה. . .”

יובל נאור מרציאנו, רכזת מגמת מחשבת ישראל, דרכא נופי גולן, קצרין

לפרטים נוספים: רתם ברקוביץ rotem@tali.org.il | 074-7800763

להזמנה בגפ”ן – מספר 25186