אין מוצרים בסל הקניות.

מעבר לתשלום
< חזרה

פרשת ויצא

מה בפרשה?

  • חלום יעקב – בדרכו מבאר שבע לחרן יעקב שוכב לישון ובחלומו רואה את מלאכי אלוהים עולים ויורדים בסולם. אלוהים נגלה לפניו ומבטיח להרבות את זרעו ולשמור עליו. יעקב מקים מצבה ונודר לתת מעשרות לאלוהים.
  • יעקב בבית לבן – יעקב מתאהב ברחל ומבקש את ידה מלבן אביה. דוֹדוֹ לבן מסכים תמורת שבע שנות עבודה. כשיום הנישואין מגיע, לבן מרמה את יעקב ומשיא לו את לאה. כאשר יעקב מתעמת עם לבן, לבן מסכים לתת לו גם את רחל לאישה בתנאי שיעבוד תמורתה שבע שנים נוספות.
  • לידתם של בני יעקב – לאה יולדת שישה בנים, ורחל עקרה. במהלך השנים רחל ולאה נותנות ליעקב גם את שפחותיהן בלהה וזלפה להיות לו לפילגשים. לבסוף גם רחל יולדת בן, יוסף.
  • יעקב יוצא בחזרה לביתו – על ידי תחבולה יעקב מצליח להרבות את צאנו ולסכל את מזימת לבן לקפח את שכרו. הוא בורח עם כל רכושו, נשותיו וילדיו. רחל גונבת את פסלי אביה.
  • הברית של יעקב ולבן – לבן רודף אחר יעקב, אך לבסוף השניים כורתים ברית ידידות ומקימים גלעד לעדות.

_

אומנות בפרשה

אפשר להרחיב על הפרשה באופן ויזואלי באמצעות יצירות מאתר מדרש אומנות מבית קרן תל”י:

חלום יעקב, חוסה דה ריברה

לאה ורחל, ציונה בנג’מין

(כל היצירות כוללות הרחבה פדגוגית)

בפרשת ויצא הגיע יעקב לחרן, לביתם של דודו לָבָן ושתי בנותיו: לאה ורחל. לאחר שיעקב עבד חודש ימים חינם, שאל אותו לבן מה הוא השכר שהוא מבקש על עבודתו. וכך כתוב בתורה:

וַיֶּאֱהַב יַעֲקֹב אֶת רָחֵל וַיֹּאמֶר
אֶעֱבָדְךָ שֶׁבַע שָׁנִים בְּרָחֵל בִּתְּךָ הַקְּטַנָּה. […].

וַיַּעֲבֹד יַעֲקֹב בְּרָחֵל שֶׁבַע שָׁנִים
וַיִּהְיוּ בְעֵינָיו כְּיָמִים אֲחָדִים בְּאַהֲבָתוֹ אֹתָהּ.

בראשית כט, יח-כ

 

בתום שבע השנים רימה לבן את יעקב ונתן לו את לאה, בִּתו הבכורה, לאישה. יעקב רצה בעצם להתחתן עם רחל הבת הצעירה, ובעבורה נדרש לעבוד עוד שבע שנים. יעקב לא התייאש ולא התעצל ועבד תמורת רחל שבע שנים נוספות.

מדברים על זה

  • יעקב עבד ארבע עשרה שנה בלא שכר, רק כדי להתחתן עם אהובתו. מה אתם חושבים על כך?
  • מה ההשקעה הגדולה ביותר שהשקעתם? למען מה?
  • האם לדעתכם חשיבותה של המטרה משפיעה על הרצון שלנו להשקיע בה? אילו דברים יגרמו לכם לרצות יותר ולהשקיע יותר?
  • האם לדעתכם השקעה נמדדת במידה מוחלטת או יחסית? תנו דוגמה למקרים שבהם גם השקעה קטנה של אנשים מסוימים שקולה להשקעה גדולה אצל אחרים.

 

משימה: הציבו לכם מטרה שתוכלו להגיע אליה בתוך פרק זמן מסוים. סמנו ביומן את תאריך היעד, וחשבו מה עליכם לעשות בכל יום כדי להצליח. תוכלו גם לכתוב יומן מעקב – במחברת או בטבלה של תאריכים תוכלו לכתוב מה עשיתם בכל יום למען המטרה.

יעקב השקיע ועבד קשה כדי לשאת את רחל, אך לעיתים אנו משקיעים ועובדים גם אם לא אנחנו נהנים מהרווח. באגדה הזאת נפגוש באיש שהשקיע למען אחרים.

מַעֲשֶׂה בְּאַדְרְיָנוֹס הַמֶּלֶךְ, שֶׁהָיָה הוֹלֵךְ בִּרְחוֹבוֹת טְבֶרְיָה וְרָאָה זָקֵן אֶחָד שֶׁהָיָה נוֹטֵעַ נְטִיעוֹת תְּאֵנִים.

אָמַר לוֹ אַדְרְיָנוֹס: בֶּן כַּמָּה שָׁנִים אַתָּה עַכְשָׁו?

אָמַר לוֹ הַזָּקֵן: בֶּן מֵאָה שָׁנָה.

אָמַר לוֹ: אַתָּה, זָקֵן בֶּן מֵאָה שָׁנָה, עוֹמֵד וְטוֹרֵחַ וְנוֹטֵעַ נְטִיעוֹת!? וְכִי סָבוּר [חושב] אַתָּה לֶאֱכֹל מֵהֶן?

אָמַר לוֹ: אֲדוֹנִי הַמֶּלֶךְ, הֲרֵינִי נוֹטֵעַ, אִם אֶזְכֶּה – אֹכַל מִפֵּרוֹת נְטִיעוֹתַי,

וְאִם לֹא אֶזְכֶּה – כְּשֵׁם שֶׁיָּגְעוּ [טרחו בנטיעות] אֲבוֹתַי לִי, כָּךְ אֲנִי יָגֵעַ לְבָנַי.

מתורגם ומעובד על פי ויקרא רבה, פרשה כה, ה

מדברים על זה

  • המלך תהה מדוע הזקן עובד וטורח. ואכן הזקן היה יכול להמציא רשימת תירוצים שיִפְטְרו אותו מהעבודה הזאת. הכינו לו רשימה כזו!
  • הסבירו מדוע הוא החליט לעבוד בכל זאת.
  • רובנו מעדיפים לטרוח לעצמנו, אך לפעמים אנחנו טורחים גם בשביל אחרים. תנו דוגמאות מסביבתכם לאנשים שמשקיעים בשביל אחרים.
  • ספרו על השקעה גדולה שלכם למען מישהו אחר. האם גם אתם הרווחתם מההשקעה הזאת?

לֵךְ אֶל נְמָלָה עָצֵל רְאֵה דְרָכֶיהָ וַחֲכָם.

משלי ו, ו

מדברים על זה

  • הכותב של ספר משלי מפנה את העצל אל הנמלה. מדוע לדעתכם דווקא אליה? מה הוא יכול ללמוד ממנה?
  • ספר משלי גם מסביר מה אפשר ללמוד מן הנמלה: “אֲשֶׁר אֵין לָהּ קָצִין שֹׁטֵר וּמֹשֵׁל. תָּכִין בַּקַּיִץ לַחְמָהּ אָגְרָה בַקָּצִיר מַאֲכָלָהּ” (ו, ז-ח).
  • לפי הכתוב, מה בדרך כלל מניע אותנו לעבוד קשה? האם אתם מסכימים? תנו דוגמה מהחיים. האם יש לזה יוצאי דופן?
  • כיום יודעים שלנמלים יש מעין מושל – המלכה בלב הקן – ושהנמלים אינן אוגרות אוכל משום שהן חושבות על העתיד אלא בגלל המבנה הגנטי שלהן ותפקידן בקן. עובדה זו מעוררת את השאלה: האם המניע של מישהו לעשות מעשה מסוים, אמור להשפיע על ההערכה שלנו כלפיו?

מה היחס בין השקעה וחריצות לתוצר? יצירות אומנות רבות מעוררות את השאלה הזאת. במצגת נכיר יצירות אומנות שההשקעה בהן הייתה עצומה, ונראה כיצד ההשקעה באה לידי ביטוי ביצירה עצמה ומשפיעה גם על הקהל.

למידע נוסף על אחת מהיצירות במצגת:

מטבח של ליזה לו – סרטון המתאר את תהליך היצירה

 

משימה: חפשו במרשתת עוד יצירה שדרשה השקעה רבה מאוד. שתפו אותה עם חבריכם.

יעקב הגיע לחרן ופגש שם חבורת רועים שחיכו שיתאספו רבים מהם כדי לגלול את האבן שכיסתה את הבאר. לפתע הוא ראה את רחל ומייד התאהב בה, ובזכות אהבתו הצליח גם לעשות מעשה לא רגיל:

עוֹדֶנּוּ מְדַבֵּר עִמָּם וְרָחֵל בָּאָה עִם הַצֹּאן אֲשֶׁר לְאָבִיהָ כִּי רֹעָה הִוא.

וַיְהִי כַּאֲשֶׁר רָאָה יַעֲקֹב אֶת רָחֵל בַּת לָבָן אֲחִי אִמּוֹ וְאֶת צֹאן לָבָן אֲחִי אִמּוֹ

וַיִּגַּשׁ יַעֲקֹב וַיָּגֶל אֶת הָאֶבֶן מֵעַל פִּי הַבְּאֵר וַיַּשְׁקְ אֶת צֹאן לָבָן אֲחִי אִמּוֹ.

וַיִּשַּׁק יַעֲקֹב לְרָחֵל וַיִּשָּׂא אֶת קֹלוֹ וַיֵּבְךְּ. […]

וַיֶּאֱהַב יַעֲקֹב אֶת רָחֵל […].

בראשית כט, ט-יח

מדברים על זה

  • האם הסיפור על יעקב נשמע לכם מציאותי או מופרז? הסבירו. גם אם אתם חושבים שהוא מופרז, למה לדעתכם המספר המקראי בחר לספרו?
  • לבני האדם יש מידת כוח מסוימת. אם כן, כיצד ייתכן שפתאום ברגעים מסוימים בכוחם לעשות דברים שהם מתקשים לעשות בזמן רגיל?
  • תנו דוגמאות מהחיים שלכם או של אנשים סביבכם שבהן האהבה נתנה לכם כוח לעשות דברים שאתם מתקשים לעשות בזמן רגיל.

באגדה מסופר על אחד החכמים הגדולים בישראל, עקיבא, שהיה רועה צאן פשוט ואנאלפבית והבת של מעסיקו התאהבה בו. גם עקיבא וגם רחל עשו מהפכה בחייהם וויתרו על דברים רבים למען אהבתם.

 

עֲקִיבָא הָיָה רוֹעֶה צֹאנוֹ שֶׁל כַּלְבָּא שָׂבוּעַ, שֶׁהָיָה עָשִׁיר.

רָאֲתָה רָחֵל, בִּתּוֹ שֶׁל כַּלְבָּא שָׂבוּעַ, שֶׁעֲקִיבָא צָנוּעַ וּבַעַל מִדּוֹת טוֹבוֹת

וְלָכֵן מָצָא חֵן בְּעֵינֶיהָ.

אָמְרָה לוֹ: אִם אֶנָּשֵׂא לְךָ, תֵּלֵךְ לִלְמֹד תּוֹרָה?

עָנָה לָהּ עֲקִיבָא: כֵּן.

נִשְּׂאוּ בַּסֵּתֶר, בְּלִי לְגַלּוֹת לְאִישׁ.

שָׁמַע זֹאת כַּלְבָּא שָׂבוּעַ, כָּעַס וְאָמַר שֶׁלֹּא יִתֵּן לָהּ אַף מַטְבֵּעַ מִכַּסְפּוֹ, כִּי נִשְּׂאָה לְאִישׁ פָּשׁוּט שֶׁאֵינוֹ יוֹדֵעַ לִקְרֹא וְלֹא לָמַד.

הָיוּ רָחֵל וְרַבִּי עֲקִיבָא עֲנִיִּים וְהָיוּ יְשֵׁנִים בְּמַתְבֵּן [מַחְסָן שֶׁל קַשׁ], עַל עֲרֵמוֹת קַשׁ.

אָמַר רַבִּי עֲקִיבָא לְרָחֵל: אִלּוּ יָכֹלְתִּי, הָיִיתִי נוֹתֵן לָךְ יְרוּשָׁלַיִם שֶׁל זָהָב [תַּכְשִׁיט מְיֻחָד בְּצוּרַת יְרוּשָׁלַיִם].

עֲקִיבָא הָלַךְ וְלָמַד תּוֹרָה וְנִהְיָה חָכָם גָּדוֹל.

כְּשֶׁרָאָה זֹאת כַּלְבָּא שָׂבוּעַ, נָתַן לוֹ חֲצִי מִכַּסְפּוֹ.

קִיֵּם עֲקִיבָא אֶת הַבְטָחָתוֹ לְרָחֵל וְעָשָׂה לָהּ תַּכְשִׁיט “יְרוּשָׁלַיִם שֶׁל זָהָב”.

על פי תלמוד בבלי, מסכת כתובות, דף סב עמוד ב – דף סג עמוד א ; מסכת נדרים, דף נ, עמוד א

מדברים על זה

  • על מה ויתרה רחל למען אהבתה לעקיבא? מה הסכים עקיבא לעשות למען אהבתו לרחל? מה הם הרוויחו לאורך שנות נישואיהם?
  • על מה אתם מוכנים לוותר למען חברים אמיתיים או בני משפחה?
  • כיצד אהבה לאדם אחר עודדה אתכם לעשות דברים שלבסוף הועילו לכם ובלעדיה לא הייתם עושים?
  • האם גם אהבה לתחום, לעיסוק או לתחביב בכוחה לגרום לכם לעשות דברים שלא הייתם עושים?

כָּל אַהֲבָה שֶׁהִיא תְּלוּיָה בְּדָבָר –

בָּטֵל דָּבָר, בְּטֵלָה אַהֲבָה.

וְשֶׁאֵינָהּ תְּלוּיָה בְּדָבָר –

אֵינָהּ בְּטֵלָה לְעוֹלָם.

משנה, מסכת אבות, פרק ה, משנה טז

מדברים על זה

  • מהי “אהבה שהיא תלויה בדבר” ומהי אהבה שאינה תלויה בדבר? תנו דוגמאות מהחיים שלכם.
  • איזו אהבה הייתם מעדיפים שיאהבו אתכם? למה?
  • יש דעה שכל אהבה תלויה בדבר – מה דעתכם? האם אתם מכירים מישהו שאוהב אתכם בכל מצב? איך אפשר לדעת?
  • האם יש מישהו שתאהבו בכל מצב?

לבוגרים

לפעמים אפשר לבלבל אהבה ורגש אחר, למשל רכושנות. במקרים רבים יש בני זוג או חברים שרואים באחר אובייקט ולא סובייקט, אדם שנועד לשמש להם. במסווה של אכפתיות הם מנסים להגביל אותו רק בשביל עצמם, לעיתים באופן קיצוני ואפילו אלים. חשוב לזהות חברויות כאלה ולהבין שזו אינה אהבה.

צפו בסרטון שעל רקע שיר מתקתק ושמח מציג סיפור קשה של זוגיות שנדמית בתחילה כהתאהבות של גבר באישה, אך עם התפתחות הקשר מתרבים בו סימני האזהרה. סימני האזהרה בסרטון דרמטיים מאוד, ויש לזכור שבחיים הם אינם ברורים כל כך, בעיקר בתחילת קשר. (בסוף הסרטון נאמר כי אחד משלושה בני נוער מדווח על סוג כלשהו של התעללות בקשרים רומנטיים.) כדאי להזכיר לתלמידים את מספר הטלפון לדיווח על אלימות – 118.

למידע נוסף בנושא

מדברים על זה

  • אילו סימנים בסרטון מרמזים לבחורה כי הבחור מאוהב בה? האם הם בהכרח סימנים של אהבה? מה עוד הם עשויים לסמן? (משיכה מינית, התפארות בחברה, רכושנות ועוד)
  • אילו סימני אזהרה בסרטון גורמים לנו, הצופים מבחוץ, לרצות להרחיק אותה מהבחור?
  • מהן ההתנהגויות המבלבלות שעשויות לגרום לנו לחשוב שאכן זהו סיפור אהבה דו-צדדי? (לאחר האיומים וההגבלות באים מעשים מרככים כמו חיבוק או מתן זר פרחים.)
  • כיצד בני זוג רכושניים עשויים להגביל את בני זוגם? (איסור על קשרים עם חברים ובני משפחה, מעקב אחר שיחות טלפון והוצאות כספיות, בקשה לדעת לאן הולכים ואיפה נמצאים, איומים, חוסר אמון כללי, מניפולציות שמלוות מעשים אלו במילים כמו “הכול בגלל שאני אוהב אותך ואכפת לי ממך”)
  • לא קל לזהות בני זוג ובנות זוג רכושניים. אילו התנהגויות של בן זוג או בת זוג כאלה מדליקות לדעתכם “נורות אזהרה” ואמורות לעורר תשומת לב מיוחדת?

 

משימה: חפשו במרשתת רשימה של נורות אזהרה בקשרים אלימים. תוכלו ליצור עלון מעוצב משלכם ולחלק אותו לסובבים אתכם או לשתף אותו ברשתות החברתיות.

יעקב חולם שאלוהים מבטיח לו שישמור אותו. מייד כשהוא מתעורר, הוא נודר נדר:

וַיַּשְׁכֵּם יַעֲקֹב בַּבֹּקֶר וַיִּקַּח אֶת הָאֶבֶן אֲשֶׁר שָׂם מְרַאֲשֹׁתָיו וַיָּשֶׂם אֹתָהּ מַצֵּבָה וַיִּצֹק שֶׁמֶן עַל רֹאשָׁהּ. […] וַיִּדַּר יַעֲקֹב נֶדֶר לֵאמֹר

אִם יִהְיֶה אֱלֹהִים עִמָּדִי וּשְׁמָרַנִי בַּדֶּרֶךְ הַזֶּה אֲשֶׁר אָנֹכִי הוֹלֵךְ

וְנָתַן לִי לֶחֶם לֶאֱכֹל וּבֶגֶד לִלְבֹּשׁ.

וְשַׁבְתִּי בְשָׁלוֹם אֶל בֵּית אָבִי וְהָיָה ה’ לִי לֵאלֹהִים.

וְהָאֶבֶן הַזֹּאת אֲשֶׁר שַׂמְתִּי מַצֵּבָה יִהְיֶה בֵּית אֱלֹהִים וְכֹל אֲשֶׁר תִּתֶּן לִי עַשֵּׂר אֲעַשְּׂרֶנּוּ לָךְ.

בראשית כח, יח-כב

מדברים על זה

  • יעקב מתחייב להפריש לאלוהים מרכושו אם הוא ישמור עליו. מדוע לדעתכם הוא מציע לו את “העסקה” הזאת?
  • תנו דוגמה למקרה שבו התחייבתם לעשות משהו בתמורה למשהו. מדוע היה צורך בהתחייבות או בתנאי ולא היה די בעשיית המעשה?
  • מדוע אנשים מרגישים צורך להביע התחייבות מראש? למי הם פונים?
  • כיצד בכוחה של הבעת התחייבות להשפיע על האדם המביע אותה? על האדם המקבל את ההתחייבות?

כְּשֶׁשּׁוֹאֲלִים: אַתָּה מַבְטִיחַ?

אֲנִי אוֹמֵר שֶׁכֵּן.

מָה אֲנִי אָשֵׁם

אַחַר-כָּךְ

אִם אֵין לִי חֵשֶׁק

לְקַיֵּם?

יהודה אטלס, והילד הזה הוא אני, ירושלים 1977, עמ’ 9

מדברים על זה

  • האם כאשר הדובר בשיר מבטיח, הוא מתכוון לקיים את הבטחתו?
  • האם קרה לכם שהרגשתם בדיעבד שהבטחה שהבטחתם הייתה טעות? מה עשיתם?
  • מה הערך של הבטחה כאשר יודעים שאולי המבטיחים יחזרו בהם? האם היא עדיין חשובה?

“כל נדרי”

במסורת היהודית הקדומה החשיבו את כוחן של המילים, ונדרים היו מעשה מחייב מאוד – לא היה אפשר לבטל אותם סתם כך, אלא רק בפני שלושה אנשים לפחות. במהלך השנים השתרש המנהג לעשות התרת נדרים כללית לכל הקהילה בכניסת יום כיפור – נדרי השנה שעברה ונדרי השנה הבאה. חכמים רבים התנגדו למנהג זה של תפילת “כל נדרי”, אך כיום זו אחת התפילות המוכרות והנוהגות בכל העדות.

למילות התפילה ולתפילה בעדות שונות.

מדברים על זה

  • מה החשיבות ביכולת לבטל את ההתחייבויות שלנו?
  • מדוע החיסרון בכך שכל אחד מאיתנו יוכל פשוט לבטל התחייבות או נדר באופן חד-צדדי?
  • מהם הנדרים של ימינו? (למשל חוזים או הסכמים בכתב או בעל פה). כיצד אפשר לבטל אותם?

 

משימה: קורה שאנחנו מחליטים החלטה כלשהי רק משום שנפגענו ממשהו ואנחנו מפחדים להיפגע שוב, למשל “לעולם לא אספר סודות לאף אחד, כי סיפרתי סוד למישהו והוא גילה אותו לאחרים” או “לעולם לא אלבש בגדים יפים, כי צחקו עליי פעם כשלבשתי בגד יפה”. חשבו על התחייבות שקיבלתם עליכם אבל אתם כבר לא רוצים שהיא תמשיך להגביל אתכם. כתבו אותה על פתק ועשו לה “התרת נדרים” – קרעו את הפתק וזרקו אותו.

חידת גילים – בני יעקב

בפרשה מתוארים לידותיהם של בני יעקב מארבע נשים שונות. הציגו לתלמידים חידת גילים. על התלמידים לפתור את החידה ולגלות את סדר לידת בני יעקב ואת גיליהם. הגילים כמובן מומצאים ואינם מצוינים בתורה, אך סדר הלידה לפי המתואר בפרשה.

הפתרון לחידה:

ראובן – 20 , שמעון – 19, לוי – 17, יהודה – 16, דן – 13, נפתלי – 12, גד – 10, אשר – 8, יששכר – 7, זבולון – 5, יוסף – 2, בנימין – 1.

טאבו מושגים

הזמינו ללוח בכל פעם אחד מן התלמידות והתלמידים. תנו להם פתק, ובו מילה מהפרשה ומילות “טאבו”. עליהם להעביר לכיתה במילים את המילה מהפרשה בלי להגיד אותה או להשתמש במילות הטאבו או בהטיותיהן. על הכיתה לגלות מהי המילה.

ניתן לערוך את המשחק כתחרות בין קבוצות או להגביל את התלמידים בזמן. תוכלו להשתמש בדף העזר להכנת הפתקים.

אתר פרשת השבוע הופק בתמיכתם הנדיבה של הלמוט ואווה ווליש, הלנדייל, פלורידה

היי! רוצה לקבל בכל יום ראשון פעילויות לקראת פרשת השבוע הקרובה?

בכל שבוע אנחנו שולחים למחנכים כמוך רעיונות חדשים ומגוונים שיהפכו את פרשת השבוע למשהו שהתלמידים ממש יחכו לו!

*מי שלא מעוניין לקבל תזכורת נעימה לתכנים מדי שבוע – זה גם בסדר, פשוט לחצו על האיקס בצד שמאל למעלה.