אין מוצרים בסל הקניות.

מעבר לתשלום
< חזרה

פרשת שמות

מה בפרשה?

  • גזרות פרעה – בתחילת הפרשה מסופר שבני ישראל שירדו למצרים פרו ורבו מאוד. מלך חדש הומלך על מצרים, והוא לא הכיר את יוסף. מלך זה היה מודאג מריבוי בני ישראל וגזר עליהם גזרות קשות כדי להחליש אותם: הוא העביד את בני ישראל בפרך וציווה להשליך את הזכרים הנולדים ליאור.
  • לידת משה – תינוק נולד למשפחה מבני לוי, ואימו מניחה אותו בתוך תיבת גומא ביאור כדי להצילו ממוות. בת פרעה מוצאת אותו, מאמצת אותו ונותנת לו שם – משה. כשמשה מתבגר הוא מתוודע לעמו ולסבל שהוא עובר. משה הורג איש מצרי המכה עברי, וכשזה מתגלה הוא בורח למדיין.
  • משה במדיין – במדיין משה כורת ברית עם רעואל (יתרו) כוהן מדיין ונושא לאשה את צפורה בתו, ונולד לו בן – גֵרְשֹׁם.
  • הסנה הבוער – כאשר משה רועה את צאן חותנו, מתגלה אליו האל בסנה בוער באש שאיננו אוּכָּל ומטיל עליו שליחות: להושיע את בני ישראל משעבוד מצרים. משה מנסה להתחמק מהשליחות, אך אלוהים אינו מוותר ומסייע לו בשליחותו באמצעות מעשי מופת. משה חוזר למצרים עם אשתו ובנו ופוגש את אהרן. הם מבשרים לעם על שליחותם.
  • “שלח את עמי” – משה ואהרן מתייצבים מול פרעה ודורשים לשחרר את בני ישראל. פרעה כועס על עצם הבקשה ומקשיח את הדרישות ואת עול העבודה על בני ישראל. בעקבות זאת בני ישראל כועסים על משה ואהרן.

_

אומנות בפרשה

אפשר להרחיב על הפרשה באופן ויזואלי באמצעות יצירות מאתר מדרש אומנות מבית קרן תל”י:

אם משה, סיימון סולומון

גילוי משה, דורה אירופוס

משה והסנה הבוער, דורה אירופוס (כולל הרחבה פדגוגית)

משה לפני הסנה הבוער, דומניקו פטי (כולל הרחבה פדגוגית)

הפרשה נפתחת בתיאור יחסם של המצרים אל בני ישראל שהתחזקו ורבו במצרים. המצרים חוששים שבני ישראל ירבו מהם ואם תפרוץ מלחמה, הם יהיו אויב למצרים מבית. פרעה הופך את בני ישראל לעבדיו:

וַיַּעֲבִדוּ מִצְרַיִם אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בְּפָרֶךְ.

וַיְמָרֲרוּ אֶת חַיֵּיהֶם בַּעֲבֹדָה קָשָׁה בְּחֹמֶר וּבִלְבֵנִים וּבְכָל עֲבֹדָה בַּשָּׂדֶה

אֵת כָּל עֲבֹדָתָם אֲשֶׁר עָבְדוּ בָהֶם בְּפָרֶךְ.

שמות א, יג-יד

 

מדברים על זה

  • מדוע לדעתכם בחר פרעה להעביד את בני ישראל במקום לגרש אותם או להרוג אותם?
  • לפי הפסוקים, עבדות בני ישראל היא עבודת פרך. מה לדעתכם מאפיין עבודת פרך? אילו תנאים לדעתכם מגדירים עבדות?
  • איזה מאכל שאנחנו אוכלים בליל הסדר מזכיר לנו את הפסוק “וימררו את חייהם”?

 

המדרש הזה מתאר כיצד נראתה העבדות של בני ישראל במצרים.

לְאַחַר שֶׁהָיוּ עוֹשִׂין מְלַאכְתָּן בְּטִיט וּבִלְבֵנִים, וּבָאִים לָנוּחַ לָעֶרֶב בְּבָתֵּיהֶן, בָּא מִצְרִי וְאוֹמֵר לוֹ:

צֵא לַקֵּט לִי יָרָק מִן הַגִּנָּה, בָּקַע לִי אֶת הָעֵץ הַזֶּה, מַלֵּא לִי חָבִית זוֹ מִן הַמַּיִם.

מדרש תנחומא, פרשת ויצא, סימן ט

 

מדברים על זה

  • לפי המדרש, מה מאפיין את העבדות?
  • בין עבודה רגילה, גם אם היא קשה, ובין עבדות יש כמה הבדלים. למשל עבודה רגילה תחומה בזמן ובמקום, ואילו עבד חייב להיות פנוי ונכון לעבודה על פי רצון בעליו. חשבו על עבודות שאנשים סביבכם עובדים בהן: האם העבודה תחומה בזמן ובמקום?
  • מה עוד לדעתכם מבדיל בין עבדות לעבודה?

 

משימה: כתבו דף מיומנו של עבד במצרים או שיחה בין ילד או ילדה מישראל היום לילד או ילדה שהיו עבדים במצרים (אפשר גם בקומיקס).

יש סוגים שונים של עבדות. יש הרואים גם בהתמכרות לדברים שונים עבדות, בגלל הקווים הדומים: קשה להשתחרר מהדבר הממכר ומשתעבדים אליו; הוא מכוון ואף מנהל לעיתים את סדר היום ועוד.

לפניכם סרטון מצחיק על ההתמכרות של רבים מאיתנו למסכים.

מדברים על זה

  • אילו תחושות העלה בכם הסרטון?
  • יש הטוענים שרבים מאיתנו משועבדים לטלפון החכם. נסו להסביר טענה זו.
  • האם אתם מסכימים? האם השעבוד לטלפון בעייתי?
  • חשבו על דוגמאות אחרות של שעבוד להרגל מסוים (למשל אוכל או עבודה).

 

משימה: התחלקו לקבוצות, וחשבו יחד על רעיונות איך לא להתמכר למסכים או להפחית זמן מסך.

העבדות לא חלפה מן העולם. עד היום יש עבדים במקומות שונים בעולם. הקרינו את המצגת שבה יש שלוש תמונות של העבדות בדורות השונים.

מדברים על זה

  • אילו תחושות מעוררות בכם התמונות?
  • מה לדעתכם משותף לכל התמונות? ככל הידוע לכם, מה ההבדל בין סוגי העבדות?
  • מהם לדעתכם הרגשות והתחושות המשותפים לעבדים בכל התקופות?

אימו של משה נאלצת להחביאו בתיבה על היאור כדי שהמצרים לא יהרגוהו. אחותו עומדת ומשגיחה מרחוק שלא יאונה לו רע. בת פרעה היורדת לרחוץ ביאור מוצאת את התיבה:

וַתֵּרֶד בַּת פַּרְעֹה לִרְחֹץ עַל הַיְאֹר וְנַעֲרֹתֶיהָ הֹלְכֹת עַל יַד הַיְאֹר

וַתֵּרֶא אֶת הַתֵּבָה בְּתוֹךְ הַסּוּף וַתִּשְׁלַח אֶת אֲמָתָהּ וַתִּקָּחֶהָ.

וַתִּפְתַּח וַתִּרְאֵהוּ אֶת הַיֶּלֶד וְהִנֵּה נַעַר בֹּכֶה וַתַּחְמֹל עָלָיו וַתֹּאמֶר מִיַּלְדֵי הָעִבְרִים זֶה.

וַתֹּאמֶר אֲחֹתוֹ אֶל בַּת פַּרְעֹה הַאֵלֵךְ וְקָרָאתִי לָךְ אִשָּׁה מֵינֶקֶת מִן הָעִבְרִיֹּת וְתֵינִק לָךְ אֶת הַיָּלֶד.

וַתֹּאמֶר לָהּ בַּת פַּרְעֹה לֵכִי וַתֵּלֶךְ הָעַלְמָה וַתִּקְרָא אֶת אֵם הַיָּלֶד.

וַתֹּאמֶר לָהּ בַּת פַּרְעֹה הֵילִיכִי אֶת הַיֶּלֶד הַזֶּה וְהֵינִקִהוּ לִי וַאֲנִי אֶתֵּן אֶת שְׂכָרֵךְ

וַתִּקַּח הָאִשָּׁה הַיֶּלֶד וַתְּנִיקֵהוּ.

שמות ב, ה-ט

מדברים על זה

  • איך הבינה בת פרעה שהתינוק הוא מילדי העברים ואינו מצרי?
  • אימו של משה כנראה הניחה שמישהו יחמול על בנה ויאסוף אותו. מדוע לדעתכם הניחה כך?
  • מה גורם לאנשים לחמול על חלשים מהם? האם לדעתכם אפשר לטפח חמלה אצל אנשים? כיצד?

חמלה אינה בהכרח מולידה מעשה. כמו המעשה הלא מובן מאליו של בת פרעה, גם באגדה שלפנינו הגיבור פעל מתוך חמלה.

מעשה בחסיד ושמו אַבָּא תַּחֲנָה שהיה מהלך בדרך אל עירו בערב שבת, וחבילתו מונחת לו על כתפו. והינה, בעודו מהלך והשבת קרבה, פגש אדם מוּכֵּה שְׁחִין מוּטָל בפרשת דרכים.

ביקש החולה מאבא תחנה שיעשה איתו חסד ויעזור לו להיכנס העירה.

אבא תחנה הבין שלא יוכל לעזור לחולה וגם לשאת את החבילה שהייתה חשובה לפרנסתו.

הוא התלבט: אם יניח את החבילה בדרך ויעזור לחולה, החבילה עלולה להיגנב והוא יפסיד את פרנסתו, ואם יניח את החולה לבדו בדרך וימהר לביתו בטרם תיכנס השבת, יעשה מעשה בלתי ראוי, שהרי מוכה השחין עלול למות.

מה עשה? המליך יצר טוב על יצר רע – הניח את החבילה בצד הדרך ועזר לו לחולה להיכנס העירה, ואחר כך חזר ונטל את חבילתו ונכנס לעיר עם דִמדומי החמה (כשהשבת עמדה להיכנס).

היה מהלך בעיר, והחבילה הגדולה בידו.

התפלאו תושבי העיר ואמרו: האם זהו אבא תחנה החסיד? הייתכן שמחלל הוא את השבת? (לפי ההלכה היהודית, אין מטלטלים חפצים בשבת.) וגם אבא תחנה בעצמו הרהר בליבו: האם ייתכן שחיללתי את השבת?

מייד נעשה לו נס, השמש לא שקעה, והשבת לא נכנסה עד שהגיע לביתו.

יצאה בת קול ואמרה לו: לך אכול בשמחה את סעודת השבת, מעשיך התקבלו ואת שְׂכָרְךָ עתיד אתה לקבל.

על פי קהלת רבה, פרשה ט

 

פירושי מילים

מוכה שחין – חולה במחלת עור שהמראה שלה לא נעים

המליך – הִשליט

יצר טוב – הדחף לעשות טוב

יצר רע – הדחף לעשות רע או את מה שכדאי ונוח לעשות

דמדומי החמה – שעת שקיעת השמש

מדברים על זה

  • מה הייתה הדילמה של אבא תחנה – בין אילו שני ערכים התלבט?
  • מדוע לדעתכם העדיף את החמלה על החולה משמירת השבת?
  • ספרו על מקרים שבהם התלבטתם – האם לעזור לאחרים או להמשיך ולעשות את מה שהייתם צריכים לעשות (למשל כי מיהרתם או כי הדבר דרש מאמץ). האם הייתם שלמים עם הבחירה שלכם?

המורה החדשה

שלומית כהן אסיף

 

מיקה המורה החדשה

ישבה לבדה בחדר המורים

כל ההפסקה

ואף אחד לא דיבר איתה.

היא לא צחקה

רק לגמה תה ושתקה

והסתכלה בכוס ובמגש

ואכלה מן השקית

פרי מיובש.

 

אולי מחר

אגש אליה ואלחש:

”מיקה, גם אני הייתי

תלמיד חדש.”

 

שלומית כהן אסיף, לפעמים בגשם לפעמים בלב, כתר, ירושלים 1990

מדברים על זה

  • איזה רגש חש הדובר בשיר כשהוא ראה את המורה בחדר המורים?
  • התלמיד הבין מה עבר על המורה מיקה בגלל ניסיונו. האם אתם חושבים שאפשר להבין אנשים אחרים ולחוש דאגה כלפיהם גם בלי להתנסות במה שהם עברו? אם כן, כיצד זה ייתכן?
  • האם חשוב לנו שאנשים יבינו את מה שעובר עלינו גם אם לא יוכלו לעזור לנו? מה זה נותן לנו?

 

משימה: חשבו על מישהו בסביבתכם הקרובה שזקוק לעידוד, תשומת לב או הערכה, וכתבו לו פתק משמח או ציירו לו ציור.

 

בסיפור המקראי, בת פרעה חמלה על התינוק ואימצה אותו, אך אנשים רבים בחרו להביע את החמלה והדאגה לתינוקות הזקוקים להם גם בלי לאמץ אותם. צפו בסרטון המציג את סיון אלמוז שמתנדבת בעמותה “חיבוק ראשון”. העמותה שמה לה למטרה לדאוג לתינוקות נטושים בבתי חולים עד שיימצא להם בית ולתת להם את המגע האנושי שהם זקוקים לו כדי להתפתח כראוי.

מדברים על זה

  • מחקרים גילו כי מגע בגיל צעיר, בשנות ההתפתחות הראשונות, חשוב להתפתחות גופנית ורגשית תקינה. מה מעניק לנו, הבוגרים, מגע וחיבוק של אנשים אוהבים ודואגים?
  • כיצד הסיפור האישי של סיון קשור להתנדבותה?

ילד: אימא, נכון שלתת למישהו בית זה מעשה טוב? אמא: כן, מתוק שלי. ילד: יופי, אז החלטתי לאמץ אותם (מראה לה עכבישים)... נכון שהם חמודים?

בפרשתנו המיילדות העבריות מסרבות למלא את דרישתו האכזרית של פרעה על אף הסיכון העצמי העצום הכרוך בסירוב כזה.

וַיֹּאמֶר מֶלֶךְ מִצְרַיִם לַמְיַלְּדֹת הָעִבְרִיֹּת אֲשֶׁר שֵׁם הָאַחַת שִׁפְרָה וְשֵׁם הַשֵּׁנִית פּוּעָה.

וַיֹּאמֶר בְּיַלֶּדְכֶן אֶת הָעִבְרִיּוֹת וּרְאִיתֶן עַל הָאָבְנָיִם

אִם בֵּן הוּא וַהֲמִתֶּן אֹתוֹ וְאִם בַּת הִוא וָחָיָה.

וַתִּירֶאןָ הַמְיַלְּדֹת אֶת הָאֱלֹהִים

וְלֹא עָשׂוּ כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר אֲלֵיהֶן מֶלֶךְ מִצְרָיִם וַתְּחַיֶּיןָ אֶת הַיְלָדִים.

שמות א, טו-יז

מדברים על זה

  • איזו בחירה קשה הייתה למיילדות? מדוע בחרו כפי שבחרו?
  • חשבו על דוגמאות של החלטות קשות בחיים (כמובן לא כל החלטה כזאת היא גורלית כמו ההחלטה של המיילדות). מה עוזר לכם להחליט? האם אתם נעזרים באנשים מסוימים?

בשואה היה אסור לחלוטין לסייע ליהודים או להציל אותם, ומי שנתפס כשהוא עושה זאת הוצא להורג. למרות זאת עשרות אלפי אנשים לא יהודים סיכנו את חייהם כדי להציל יהודים, והם כונו חסידי אומות העולם. להלן סיפור אחד מני רבים על אדם כזה.

 

תשעה חודשים בבור

אנטון סוחינסקי היה אדם מנודה ומתבודד. היו שכינו אותו “שוטה הכפר”. הוא מעולם לא התחתן וחי – בדוחק תמידי – בבית קטן וצנוע בעיירה זבורוב שבאוקראינה. שכניו לעגו לו בשל אופיו העדין ואהבתו לכל היצורים החיים. אך כאשר כל אמות המוסר קרסו וכשהרוב המוחלט של האנשים הפנו ליהודים את גבם באדישות או אף השתתפו ברצח, היה זה אנטון סוחינסקי – “שוטה הכפר” – אשר דבק באמונתו, ובניגוד לשכניו, שמר על הערכים האנושיים הבסיסיים. ללא כל עזרה או סיוע הצליח להציל את חייהם של שישה אנשים.

ביוני 1943, לאחר שפשטו שמועות שהגרמנים עומדים לחסל את כל יהודי זבורוב, הכניס אנטון למרתף שבחצרו את ארבעת בני משפחת צייגר שכניו, אשה נוספת שהיתה חברה של המשפחה ונערה צעירה נוספת בשם אווה הלפרין. כשהגיעו לביתו של סוחינסקי גילו שהוא כבר מסתיר במקום נערה בת 16 בשם ציפורה שטוק.

בסופו של דבר גילו שכניו של סוחינסקי את היהודים המסתתרים והחלו להציק להם ולמצילם, ולסחוט מהם כספים כתנאי שלא יסגירו אותם. כאשר יצחק צייגר החליט שלא להיענות עוד לסחיטה מצד הכפריים, שלף אקדח והתפתח קרב יריות במסגרתו נהרגה האשה שהסתתרה עמם.

מחשש שהגרמנים הבחינו ביריות ומנקמה מצד השכנים, החליטו המסתתרים להימלט מהמקום. אך השלג והכפור והעוינות וחוסר שיתוף הפעולה מצד הכפריים בהם נתקלו בנדודיהם אילצו אותם לחזור אל ביתו של סוחינסקי. הוא שמח בחזרתם והסתיר אותם בעליית הגג עד אשר סיים לחפור עבורם, בעזרתו של יצחק זייגר, מקום מסתור תת-קרקעי חדש.

במשך תשעה חודשים הם נותרו דחוסים בתוך חור חשוך באדמה, ללא מרחב לזוז ורק מנורת נפט קטנה האירה להם מעט בחשכה. הפחד להיתפס היה כה רב שהם לא העזו לצאת מן המחבוא אפילו פעם אחת. סוחינסקי היה מביא להם כל מזון שהצליח להשיג, והיה מפנה את הסיר ששימש לצרכים. מציאת מזון עבור שישה אנשים היתה משימה כמעט בלתי אפשרית עבור אדם עני כמו אנטון. במקביל, צריך היה להתמודד כל העת עם הסכנה שייחשף על ידי שכניו או על ידי הגרמנים. והסכנה היתה רבה. פעם אפילו הגיעה יחידת שיטור מקומית והגרמנים חיפשו אצלו וחקרו אותו. בפעם אחרת חיפשו הגרמנים במרתף ליד המחבוא והיהודים המסתתרים תחבו סמרטוטים לפיהם על מנת שלא להשמיע קול. לו היו מתגלים, היה זה לא רק סופם, אלא גם סופו של מצילם.

לבסוף הגיע יום השחרור ודלת המסתור נפתחה. לאחר רגע של חרדה – מחשבתם הראשונה של המסתתרים היתה שהמחבוא נתגלה – נרגעו כשראו את פניו המחייכות של אנטון. רק אז יצאו סוף סוף מהחור הקטן באדמה בפעם הראשונה מזה תשעה חודשים. לאחר חודשים של חוסר תזוזה בקושי הצליחו ללכת על רגליהם ולאחר תקופה ארוכה בחשיכה, סונוורו מאור השמש.

לאחר השחרור נשארו ששת האנשים יחד לזמן מה. אחר כך פנו איש איש לדרכו ובנו חיים חדשים: משפחת צייגר היגרה לארצות הברית, אווה הלפרין נסעה לאורוגוואי וציפורה שטוק עלתה לישראל.

אנטון סוחינסקי הוכר על ידי יד ושם בתור חסיד אומות העולם ב-1974.

מתוך אתר יד ושם

מדברים על זה

  • החלטתו של אנטון הייתה לא פשוטה. מה לדעתכם הניע אותו לסכן את חייו וגם להשקיע זמן, אוכל ועבודה קשה כדי להציל את האנשים בבור שבביתו?
  • אילו תכונות צריך שיהיו לאדם כדי שיאזור עוז לסכן את חייו ולהציל אנשים זרים?

פרדוקס הבחירה

חשבתם פעם שאילו רק היה לכם מבחר גדול יותר של בגדים בחנות, חוגים או משחקים, הייתם מצליחים לבחור בקלות רבה יותר? חשבו שוב. צפו בסרטון המציג את הפרדוקס הפסיכולוגי – עודף היצע דווקא מבלבל ואינו מסייע להחלטה.

מדברים על זה

  • האם הרגשתם פעם את ההשפעה של פרדוקס הבחירה? תנו דוגמה מהחיים.
  • מדוע לדעתכם כאשר המבחר גדל, קשה יותר להחליט?
  • חשבו חשיבה מעשית: כיצד נוכל לצמצם את המבחר במקרים מסוימים כדי להחליט החלטה בקלות רבה יותר? (למשל בדוגמה של בחירה מהבגדים בארון – נחליט מראש רק על כמה בגדים שמהם אנחנו חייבים לבחור; חוגים – נחליט שנשתתף בחוג רק בימי רביעי וכדומה.)

 

משימה: שחזרו את ניסוי הריבה בכיתה. האם באמת המשתתפים בניסוי התקשו יותר לבחור כאשר היו להם יותר אפשרויות?

עשרים ואחת שאלות: דמויות בפרשה

בחרו תלמידים שייצגו דמויות מהפרשה. הם ייצאו מהכיתה, וכל אחד מהם יקבל פתק, ובו הסבר קצר על דמות מהפרשה: פרעה, שפרה, יוכבד, מרים, בת פרעה, משה, ציפורה ויתרו.

התלמידים יחזרו לכיתה, והאחרים ישאלו אותם שאלות של “כן” או “לא” כדי לגלות איזו דמות היא כל אחד מהם. אם יש צורך, אפשר לכתוב על הלוח את שמות כל הדמויות.

פנטומימה: חמלה

חלקו את התלמידים לארבע קבוצות. כל קבוצה תקבל דף, ובו מתואר מצב מתוך הפרשה שהקבוצה צריכה להציג בפנטומימה. שאר התלמידים צריכים לגלות את המצב המוצג.

אחר כך שבו עם תלמידים במעגל ושאלו אותם:

  • מה היה משותף לכל המצבים שנבחרו מן הפרשה? (נסו לכוון אותם לשיחה על דאגה לזולת ואכפתיות.)
  • האם עם ישראל היה קיים היום אילו המיילדות או בת פרעה היו מחליטות שמסוכן מדי לרחם על האחר ושחשוב יותר שישמרו על עצמן? מה המסר לחיים שלנו?

אתר פרשת השבוע הופק בתמיכתם הנדיבה של הלמוט ואווה ווליש, הלנדייל, פלורידה

היי! רוצה לקבל בכל יום ראשון פעילויות לקראת פרשת השבוע הקרובה?

בכל שבוע אנחנו שולחים למחנכים כמוך רעיונות חדשים ומגוונים שיהפכו את פרשת השבוע למשהו שהתלמידים ממש יחכו לו!

*מי שלא מעוניין לקבל תזכורת נעימה לתכנים מדי שבוע – זה גם בסדר, פשוט לחצו על האיקס בצד שמאל למעלה.