20 באפריל 2025 תל"י

בזכותו של לורנצו אני חי היום

פרימו לוי, ניצול שואה, מספר בספרו ‘הזהו אדם’ על לורצנו – פועל איטלקי, שעבד במחנה בו היה כלוא ונתן לו פרוסת לחם, הביא לו ווסט להתחמם ושלח עבורו גלויה למשפחתו.

“ולא בזכות העזרה החומרית שנתן לי, כמו העובדה שנוכחותו הזכירה לי באופן קבוע, בפשטות ובטבעיות של טוב לבו, שעדיין קיים עולם טוב שם בצד השני של גדר התיל. אפשרות רחוקה לטוב, אך למענה שווה לשרוד. הודות ללורנצו לא שכחתי שאף אני עצמי אדם.”

פעילויות לכיתה ליום השואה – חינוך לערכים בהשראת האנשים והסיפורים:

⚫️ – סיפורה של ילדה שניצלה בידי חסידי אומות העולם, בזכות אומץ ליבם, הערך שייחסו לחיי אדם ותחושת החובה לשמור על צלם אנוש. נדון בערכים המרכזיים העולים מהסיפור ונבין למה חשוב לספר סיפורים כמו סיפורה של אווה. לכיתות ג’-ד’.

⚫️ – נכיר את סיפורם של ניצולי שואה שעלו לארץ ובנו מחדש את חייהם. הפעילות מתמקדת בכוח הרצון ובדבקות בחיים לאחר אסון. התלמידים יקבלו השראה לתקומה ותקווה ויתחברו לסיפורים האישיים של הניצולים. הפעילות מבוססת על הספר “עמי וארצי במנהרת הזמן” בהפקת תל”י.

⚫️ – שנאת היהודים בתקופה שלפני השואה התבססה על הכללות גזעניות שנתנו לגיטימציה לחוקים נגד יהודים, ולבסוף אף לרציחתם. באמצעות תמונות מהשואה ומקורות מן היהדות  התלמידים והתלמידות יפנימו את הסכנות הטמונות בגזענות. לכיתות ו’-ח’.

⚫️ את כל הפעילויות אפשר לפתוח ב על השואה המותאמת לגילאי ג’-ח’.

⚫️ – מרכז למידה פעיל לציון יום הזיכרון לשואה ולגבורה: מסע בזמן – אל החיים שלפני ובמהלך השואה, באמצעות 12 תחנות המתמקדות בהיבטים ייחודיים ומעוררות דיון בנושאים ערכיים כמו סובלנות, שמירה על צלם, קבלת האחר וגבורה אישית ולאומית. לכיתות ג’-ז’. הערכה ניתנת במסגרת תוכנית ליווי לצוותי חינוך בגפ”ן.